René N. Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Blurp.... Na het intikken meteen 80% van de posting kwijt........ Mmmm, dan nogmaals:( Ik ben (al even trouwens) bezig met een nieuwe onderkant voor de onderkant van mijn Ariston RD11s. Voordat alles (bijna) dicht gaat, wil ik nog enige aanpassingen doen. Ik ben op zoek naar veren voor mijn subchassis. Waar kan ik die kopen? Heb me suf gegoogeld maar kon niets vinden. Wie weet een (internet)adresje? Ik wil een korte interlink laten maken van de SME( heet die geloof ik)-arm aansluiting naar een chassisdeel cinch, zodat ik met een "normale" interlink naar mijn phono pre kan. Treedt hierdoor (te) veel verlies op? Graag advies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Die veren weet ik zo ook niet uit te halen. Misschien is het een optie op zoek te gaan naar een sloop RD11? Bij m'n Thorens met Linn arm, heb ik dezelfde truuk uitgehaald, nl een TAC plug genomen en daar de bedrading aan gemaakt die naar de RCA dele in de plint gaan. Werkt prima. Ik kan geen verlies vaststellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Voor de veren zou je gebruik kunnen maken van veren uit een Linn LP 12 deze worden regelmatig aangeboden op Ebay. Of dat ook een verbetering geeft weet ik niet maar om de prijs hoef je dat niet te laten voor +- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Hanzehifi in Zwolle eens bellen? http://www.hanzehifi.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Setje Linn Cirkus veren en bouten scoren, heb ik destijds ook gedaan voor mijn verbouwde en flink zwaarder geworden Thorens. Destijds zat het bij Latham, wie het nu importeert weet ik niet maar dat staat vast wel ergens op internet. En anders Ed Verkerk van Latham eens lief aankijken, die kan je vast wel verder op weg helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 (...) mijn verbouwde en flink zwaarder geworden Thorens (...) Beste KT88, Zo nu en dan laat jij zomaar, terloops, iets "vallen" wat mij "triggert"... (Als een ànder het zou laten vallen, zou het mijn aandacht vermoedelijk niet trekken. Maar omdat jíj het bent, móeten er wel redenen van verstand & vernuft zijn!) Welnu: menigeen denkt dat het alleen maar gunstig kan zijn een draaitafel zoveel mogelijk zwaarder te maken. Ik heb daar echter mijn twijfels bij. Weliswaar vergt het meer energie om een zwaar lichaam in resonantie te brengen dan een licht lichaam (verhouding van dynamische massa tegenover dode massa), en ligt de resonantiefrequentie dan lager, maar het is bij een grote massa ook veel moeilijker (of wellicht / welzwaar zelfs praktisch onmogelijk!) om die eigenresonantie te dempen wanneer die onverhoopt tòch (hinderlijk) manifest wordt. Om concreet te zijn: de originele plastic bodemplaat van mijn TD126 is volgens velen te licht, te dun, te slap, en zou moeten worden vervangen door iets stijfs, zwaars, diks. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de fraai notengefineerde spaanplaten plint, het fluwelig afgewerkte verende bovenblad (multiplex?) en het meeverende zink/aluminium draaiplateau. Maar ik laat die slappe, dunne, lichte bodemplaat over het gehele oppervlak dragen en tegelijkertijd dempen door een plaat zacht schuimrubber, en heb totaal geen last van (airborn) resonantie! En wie gewoon de rubberen voetjes gebruikt: eventuele trilling van die dunne, slappe, lichte plastic bodemplaat zet toch geen zoden aan de dijk! Geen massa = geen effect. (Denk aan de vlieggewicht bokser, die er van droomt ooit nog eens iemand knock-out te kunnen slaan. Maar helaas...) Bovendien is er veel inwendige demping, in die dunne, slappe, lichte plastic bodemplaat. En dat is alleen maar gunstig... Hetzelfde geldt voor verzwaring van de kast van de draaitafel. Die zou ik zonder grote probleem kunnen vervangen dóór (of verstevigen en verzwaren door het oplijmen vàn) bijvoorbeeld spekstenen panelen. Maar dan zouden waarschijnlijk alleen nog de springveren van een Auping® boxspringmatras voldoende veerkracht bieden om zoiets in de lucht te houden! Wie massa vermeerdert, vermeerdert resonantie-Q. Het kan ook te gek worden met die massa, nietwaar? Misschien waren die lui van Thorens destijds toch niet zo dom, toen ze die "lichte, dunne, slappe" behuizing bedachten... Waar trok jij de grens bij de verzwaring, KT88? En waarom? Heb je de verzwaring(en) uitgevoerd na metingen? En heb je de veranderingen / verbeteringen ook gemeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Beste KT88, Zo nu en dan laat jij zomaar, terloops, iets "vallen" wat mij "triggert"... Don't drop your soap, KT Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 oktober 2010 Report Share Posted 12 oktober 2010 Beste KT88, Zo nu en dan laat jij zomaar, terloops, iets "vallen" wat mij "triggert"... Don't drop your soap, KT You've been In, Mate? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Spido.je moet eerst weten hoe een draaitafel wordt opgebouwd,en sta niet zo te kletsen, en gooi die wafelijzer van jou weg,Spido wij zijn 30 jaar verder. Jij hebt niet in de gaten wat er aan informatie op de plaat zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Spido.je moet eerst weten hoe een draaitafel wordt opgebouwd,en sta niet zo te kletsen, en gooi die wafelijzer van jou weg,Spido wij zijn 30 jaar verder. Jij hebt niet in de gaten wat er aan informatie op de plaat zit. Beste Wol, Kun je nu eens proberen een normale (beetje intelligente)reactie te geven op een vragende Spido? Je verpest namelijk op deze manier een leuke discussie over een interessant onderwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Spido.je moet eerst weten hoe een draaitafel wordt opgebouwd,en sta niet zo te kletsen, en gooi die wafelijzer van jou weg,Spido wij zijn 30 jaar verder. Jij hebt niet in de gaten wat er aan informatie op de plaat zit. T= 2 Pi x √(m/C) T=tijd m=massa C=veerconstante dus als we alleen de massa verhogen wordt de uitslingertijd langer, en Fs lager. Nu is de grap dat bij mijn weten de Linn veren stijver zijn dan de Thorens veren dus als je het geheel zwaarder wilt maken met behoud van Fs zul je de Linn veren moeten nemen en met de juiste gegevens kun je dan bepalen hoeveel massa je kunt toevoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 [....] Waar trok jij de grens bij de verzwaring, KT88? En waarom? Heb je de verzwaring(en) uitgevoerd na metingen? En heb je de veranderingen / verbeteringen ook gemeten? Beste Spido, "Fors verzwaard" is bij een TD160-II natuurlijk relatief. In dit geval ging het om een verstijving van het subchassis met een aluminium U-balk van lager naar armboard en demping van subchassis, sub-plateau en plateau met loodbitumen. Dan de montage van een Jelco 250 arm die ook zwaarder is dan de TP16-III die er van origine op zat. Dat bij elkaar leverde een dermate verzwaring op dat de Cirkus veren nodig waren om het plateau bij neerdrukken in een frequentie van 1....2 Hz rechtstandig uit te laten slingeren. Zie verder de uitleg van Seed7, ik heb daar niets meer aan toe te voegen. Alleen een vraag aan Seed7: waar haal jij het vierkantswortel-tekentje vandaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Alleen een vraag aan Seed7: waar haal jij het vierkantswortel-tekentje vandaan? speciaal teken in html "√" ampersand hekje 8730 puntkomma √ en daar een puntkomma achter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Even proberen: √ Yes!!! Bedankt! - edit - via een ander forum deze link gekregen: http://usefulshortcuts.com/alt-codes (windows). Werkt dus ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Of het tooltje "Speciale tekens": Start --> Programma's --> Bureau-accessoires --> Systeemwerkset. Eventueel kun je daar geavanceerde weergave selecteren en groeperen op Unicode-subbereik --> Wiskundige operatoren enz. ≥, ≤, √ enz. Bij mij is het sub-chassis van de TD160 ca. 600 gr. zwaarder geworden na "verbouwen/dempen" en dat was nog net te doen met de originele veren. Overigens is dempen met loodbitumen tamelijk nutteloos naar mijn ervaring. Doet vrijwel niets. Een sandwich van meerdere lagen kurkrubber en 1,5 mm aluminiumplaat om en om verlijmd met 2K PU lijm deed vele malen meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 oktober 2010 Author Report Share Posted 13 oktober 2010 Bij mij is het sub-chassis van de TD160 ca. 600 gr. zwaarder geworden na "verbouwen/dempen" en dat was nog net te doen met de originele veren. Ik ben er meer op gekomen (het vernieuwen van de veren) omdat ik in het verleden wel eens gelezen heb dat de veren van de wat oudere spelers op den duur wat stugger worden. En als dat zo is, dat het dan nu het moment is om te doen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Ik ben er meer op gekomen (het vernieuwen van de veren) omdat ik in het verleden wel eens gelezen heb dat de veren van de wat oudere spelers op den duur wat stugger worden. En als dat zo is, dat het dan nu het moment is om te doen.... Heb ik bij een Thorens niets van gemerkt na 30 jaar. Hoe dat bij een Ariston zit... Maar die lijkt mij niet veel anders. Over dat verschuiven van de resonantie bij verzwaren: Sub chassis en plateau wegen samen iets van 4 kg. Ga je dat met 600 gr verzwaren dan is dat iets van 20%. De resonantie frequentie zal daarmee iets van 10% verschuiven. Tjonge wat een drama Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Pjotr,Een Thorens of in Linn die producten zijn gewoon achterhaald dat ze erkkening krijgen is een heeel ander verhaal. Zet een Thorens naast een Acoustic-Signature dat zijn we zo uitgezeurd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Toevallig kan ik dat vergelijk maken, met redelijk gelijkwaardige armen. De Thorens is levendig, warmbloedig, zwoel. De AS heeft authoriteit, basis, directheid, kernachtigheid. Geen van beiden is "slecht" of "goed", ze zijn gewoon anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Pjotr,Een Thorens of in Linn die producten zijn gewoon achterhaald dat ze erkkening krijgen is een heeel ander verhaal. Zet een Thorens naast een Acoustic-Signature dat zijn we zo uitgezeurd en als ieder massaloopwerk op een trillingsarme tafel beter presteert dan op een gewone, wat is dan nog het bestaansrecht van een massaloopwerk? Moeten we dan niet collectief overstappen op "sub chassis" spelers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 De Thorens resoneert, en dat vinden juli prachtig ik praat wel momenteel over de 160.160s en 125 en 126 Thorens en Linn voeg wat toe wat er niet in thuis hoort, dus je krijgt rommel erbij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 Pjotr,Een Thorens of in Linn die producten zijn gewoon achterhaald dat ze erkkening krijgen is een heeel ander verhaal. Zet een Thorens naast een Acoustic-Signature dat zijn we zo uitgezeurd Eh Wol, er werd om advies over de veren van een Ariston gevraagd, niet om een veer in de kont van een Acoustic-Signature te steken. Alhoewel? Die dingen zijn zo saai dat een gekleurde veer er op wel mag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 oktober 2010 Report Share Posted 13 oktober 2010 et een Thorens naast een Acoustic-Signature dat zijn we zo uitgezeurd Mijn baas zou zeggen: Heb je aandelen in Acoustic-Signature of zo?! Maar we hebben wel genoten tijdens de hear-dag, dat is waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts