Jump to content

Veren Voor Subchassis Ariston Rd11S


René N.
 Share

Recommended Posts

Pjotr,Een Thorens of in Linn die producten zijn gewoon achterhaald dat ze erkkening krijgen is een heeel ander verhaal.

 

Zet een Thorens naast een Acoustic-Signature dat zijn we zo uitgezeurd :)

Eh Wol, er werd om advies over de veren van een Ariston gevraagd, niet om een veer in de kont van een Acoustic-Signature te steken. Alhoewel? Die dingen zijn zo saai dat een gekleurde veer er op wel mag :P:lol:

 

;)

 

Ooo... je vindt dat er te weinig kleuring in zit... Dat is toch alleen een voordeel..??

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Eh Wol, er werd om advies over de veren van een Ariston gevraagd, niet om een veer in de kont van een Acoustic-Signature te steken. Alhoewel? Die dingen zijn zo saai dat een gekleurde veer er op wel mag :P:lol:

Ooit een AS gehoord Peter?

Welk model, welke arm, welk element?

 

Sorry voor het offtopic geOH trouwens, mea culpa. Go with the flow heet dat geloof ik.

René: denk dat je met die Cirkus veren wel goed zit. De Ariston is met subchassis en plateau ongeveer even zwaar als een LP12 van een wat nieuwere generatie.

Inderdaad: Ed Verkerk eens polsen. Maar dan wel op een moment dat Malcolm het even niet ziet! :D

Link to comment
Share on other sites

 

Ooit een AS gehoord Peter?

Welk model, welke arm, welk element?

Jawel. Het was ook niet de bedoeling dat anderen daarover gingen doorzeuren maar Wollie zelf. Afzeiken van het een met het ander is zo makkelijk en daar heeft ie kennelijk behoefte aan.

 

Nou weer on-topic en Wollie terug onder zijn AS :D

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Potjr,dat heeft niks met afzeiken te maken ik doe al 30 jaar met Thorens en meerdere draaitafels dus ik weet wat wel kan en niet kan maar de mens moet openstaan

 

voor nieuwe idee

Link to comment
Share on other sites

[....]

Waar trok jij de grens bij de verzwaring, KT88?

En waarom?

Heb je de verzwaring(en) uitgevoerd na metingen?

En heb je de veranderingen / verbeteringen ook gemeten?

(...) Zie verder de uitleg van Seed7, ik heb daar niets meer aan toe te voegen. (...)

 

Beste KT88,

 

Mag ik vaststellen dat de formules, die de zeer geachte Seed7 ons gaf, mijn textuele omschrijving van de resonantie-effecten van verzwaring van een draaaitafel ondersteunen?

Mag ik verder vaststellen dat jouw verzwaring, versteviging en mechanische demping van de draaitafel niet is uitgevoerd op basis van metingen en ook niet op basis van metingen is gecontroleerd / geëvolueerd?

Je gebruikte de intuïtieve methode, zeker?

 

Ik heb - in het bijzonder waar het JOU, geachte KT88, betreft - NIETS tegen intuïtieve kennis, hoor!

Spido is Cartesiaan genoeg om de waarde van de intuïtieve kennis (althans die van ingewijden!) volledig te onderkennen..

Als JIJ, KT88, je intuïtie gebruikt, bevat die veel (en mogelijk zelfs in dit geval voldoende!) kennis, ervaring en inzicht.

 

Maar anderen, met veel minder kennis, ervaring en inzicht, claimen die methode óók als "their own right".

Democratie, nietwaar?

Elke l*lhannes heeft daarin recht van spreken.

En recht op een eigen mening.

Hen ontbreekt echter die broodnodige kennis, ervaring en inzicht.

Quod licet Jovi... NON licet Bovi.

En de discours de la méthode werd toch al zó lang geleden gevoerd! :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ha René,

 

Je moet maar zien. Mijn verzwaarde TD 160 is na 2 jaar iig niet merkbaar "doorgezakt" met de 30 jaar oude originele veren en staat nog perfect waterpas. Aan de andere kant als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, die veren kosten je ook de kop niet.

 

Dat verzwaren is overigens helemaal geen doel maar een gevolg van het aanbrengen van demping bij het sub-chassis.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik heb ook nog een fraaie Thorens 160.1 met Denon 160 element staan en eigenlijk nooit gemodificeerd - inderdaad- omdat ik bang het concept aan te passen en voor een kleine verbetering een prijs te betalen. Het is altijd de vraag of gekozen is om te bezuinigen of om andere redenen.

Link to comment
Share on other sites

Ha Carl, die vraag is zeker wel terecht.

 

Op zich is het sub chassis van de TD160 al goed gedempt door de rubbers tussen de veren. Thorens heeft w.d.b. zijn werk best wel goed gedaan. Maar je kunt wel verder dan dat komen, dat vereist dan wel veel werk en goed nadenken. Zomaar wat loodbitumen er tegenaan plakken helpt niet echt veel.

 

Een stabiele zwaardere sokkel i.p.v. het standaard spaanplaat/hardboard geval is effectiever en vind ik iig wel de moeite van het werk waard. Alleen daardoor al komt er meer rust en detail in het geluid. En met veel oude TD160 moet je daar wel aandacht aan besteden want de lijm van de sokkel is dan dermate verdroogd dat ie soms vanzelf al uit elkaar valt.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...