Jump to content

Blue Note Op 45 Toeren


Pjotr
 Share

Recommended Posts

Gisteren in de DWDD, met in de hoofdrollen Bolle Hans en Okki Nokki

 

Video

 

 

 

 

Mocht je videoplayer niet uit zich zelf starten koppiepaist dan deze link direct (de forum parser kan niet overweg met deze link):

 

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=18426&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=148&kalender=1287093600&cHash=445792b25af66cc16768408a449f7430

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, uniek in de audio geschiedenis, platenspelers en LP-fans bij De Wereld Draait Door (DWDD). Op Twitter waren de reacties verschillend van heel positief tot negatief iets van vieze oude audiofielen. Ach ja, maar leuk is het wel. En nee, zo kun je het verschil niet horen tussen een 33t en een 45t LP. Zelf heb ik geen enkele LP op 45 toeren, behalve mijn singles natuurlijk. Gelukkig bleef Bolle Hans voet bij stuk houden, door te zeggen dat je het op een audiosysteem moet horen. Die man moet een vreemde set hebben, die zijn hele voorkamer beslaat als ik het goed begrijp, geen raam meer.... De volgende keer vieze oude audiofielen met een streamer en een DAC van 5.000 euro! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hans heeft gewoon de voolopers van de Sonore luidsprekers. Daar is in ieder geval verschil te horen. Of het ene nou beter is of het andere... :confused:

 

Wel weer typisch Bolle Hans... (je lult uit je nek....).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Geef mij maar op dit moment de originele, de 45 toeren mag je houden , :)

 

op analoog Krefeld, 2 verschillende platen gehoord op 45 en 33 toeren met SPU,klinkt luier, en te groot beeld,geen power en geen kracht.

Link to comment
Share on other sites

Vond het wel een erg leuke uitzending en moest er erg om de verschillende "interpretaties" grinniken (in positieve zin). Heb hier een aantal 12" 45 toeren platen uit de jaren '80, ja het is niets nieuws. Die klinken toch wel erg dynamisch.

 

 

Geef mij maar op dit moment de originele, de 45 toeren mag je houden , :)

 

op analoog Krefeld, 2 verschillende platen gehoord op 45 en 33 toeren met SPU,klinkt luier, en te groot beeld,geen power en geen kracht.

Dat heb je geloof ik wel vaker, zet je het toch harder :lol: Deden ze bij DWDD ook :D

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Potjr, ik mis de diepte in het geluid ,de plaat liet wel meer horen aan dynamiek wat jij bedoeld,

 

maar mischien zat er de verkeerde naald in, kan ook daarmee samenhangen ,ik bedoel dat er misschien gyger er in moet.

 

Vraagje ,Okki Nokki voor 400 Euro.s is dat wat ,die van de televisie dat model.

Link to comment
Share on other sites

Potjr, ik mis de diepte in het geluid ,de plaat liet wel meer horen aan dynamiek wat jij bedoeld,

Maakte maar een grapje hoor maar ik denk dat zulke platen idd wel meer eisen stellen aan de "tracking" capaciteiten van de DT combi.

 

Op die paar die ik heb staat maar iets van 10 minuten per kant en de groefmodulatie is zichtbaar behoorlijk groter dan van een normale LP.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Vraagje ,Okki Nokki voor 400 Euro.s is dat wat ,die van de televisie dat model.

 

Ik heb een Okki Nokki van enkele jaren oud, het is net niet het eerste model. Omdat het schuim van het wasmiddel overal uit de machine kwam heb ik een extern reservoir gemaakt. Tegenwoordig is het ingebouwde reservoir kennelijk meer dan de mayonaise-emmer die er bij mij in zat. Verder een prima ding, Maar er is hier al het nodige over geschreven, zoek maar eens op "okki".

 

:)

Link to comment
Share on other sites

De reden voor 45 toeren, volgens Kevin Gray van AcousTech Mastering.

Op dezelfde pagina redenen waarom stereo de voorkeur heeft boven mono (bij deze Blue Note uitgaves) en 180 gram boven 200 grams persing.

 

Over hoe EMI deze 45 toerenschijven onder de aandacht heeft kunnen brengen bij DWDD wordt met geen woord gerept.

Link to comment
Share on other sites

Het is natuurlijk wel een leuk verzamel object en ik geloof ook wel dat het beter kan klinken, al ga ik daar niet zoveel geld aan uitgeven.

 

Maar eigenlijk vind ik het heden ten dage ook een gemiste kans dat ze die mooie tapes niet ook gelijk naar 24bit @ 96kHz over zetten (wat ze volgens mij wel allang gedaan hebben) en on-line verkopen. Zonder gepoets en ge-remaster uiteraard.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

De reden voor 45 toeren, volgens Kevin Gray van AcousTech Mastering.

Op dezelfde pagina redenen waarom stereo de voorkeur heeft boven mono (bij deze Blue Note uitgaves) en 180 gram boven 200 grams persing.

 

Over hoe EMI deze 45 toerenschijven onder de aandacht heeft kunnen brengen bij DWDD wordt met geen woord gerept.

 

Toch is het verschil niet zo groot, 33 toeren is 73% van 45 toeren. Wanneer je de snelheid dicht bij de uitloopgroef niet bevalt, hoef je het blinde stuk maar 36% groter te maken.

 

Dus 45 toeren:

van 300 naar 120 mm gedeeld door twee is 90 mm voor groeven.

 

Bij 33 toeren

van 300 naar 164 mm gedeeld door twee is 68 mm voor groeven.

 

Omdat 33 toerenplaten nou eenmaal langzamer draaien ( :huh: ), hebben die 63 mm voor groeven een gelijke speeltijd dan 86 mm op de 45 toeren plaat. Bovendien zijn de groeven bij een 45 toerenplaat meestal breder, dus maakt het helemaal weinig uit.

 

Een ander nadeel voor 45 toeren is, dat je er ook een speciaal voor 45 toeren ontwikkeld element nodig hebt. De hogere snelheden en bredere groeven vragen nu eenmaal meer van het element en naald.

 

Ik heb een aantal maxisingles. Ik vind die absoluut niet beter klinken dan de 33 toeren uitvoering.

 

(of vergelijk ik nou appels met peren)....

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het was tamelijk aandoenlijk een paar oude mannen te zien zitten die verschillen probeerden te horen tussen de 33 en 45 toeren persing. Dat het geheel van tevoren ook nog even gewassen moest worden maakte het nog een tikkeltje sneuer.

Natuurlijk vind ik 45 toeren ook goed klinken en heb ik ook een Okki Nokki, maar de manier waarop dit item de wereld in ging was tamelijk vooroordelen bevestigend. Had liever over leuke muziek geluld, dat was een stuk leuker geweest.

Link to comment
Share on other sites

Hoe dan? Ik vond het item wel leuk.

Ik heb geen idee, vroeg het me gewoon af.

Dit soort "spontane" items over boeken of muziek worden altijd zorgvuldig geregisseerd door de marketing afdeling van uitgeverijen. Het hoeft overigens niet per se van EMI te komen, de link met Okki was er immers ook nog. En er is binnenkort een beurs.

 

Overigens doet dat wat mij betreft niets af aan hoe het in de uitzending overkwam: knullig, niet echt goed onderbouwd maar lekker luchtig stellingen poneren en daaroverheen praten, zoals daar meestal gebeurt.

Vermaak uit een doordraaiende wereld, in een vastgesteld tijdbestek per item besproken.

Leuk dat het ditmaal ook over vinyl ging, het oudere publiek kan zich er misschien zelfs wel in herkennen.

Link to comment
Share on other sites

Het is natuurlijk wel een leuk verzamel object en ik geloof ook wel dat het beter kan klinken, al ga ik daar niet zoveel geld aan uitgeven.

 

Maar eigenlijk vind ik het heden ten dage ook een gemiste kans dat ze die mooie tapes niet ook gelijk naar 24bit @ 96kHz over zetten (wat ze volgens mij wel allang gedaan hebben) en on-line verkopen. Zonder gepoets en ge-remaster uiteraard.

 

;)

 

25 van de Blue Notes door Analogue zouden inmiddels zijn uitgebracht op 45-toeren en er zijn er nu 47 op hybride sacd verkrijgbaar. Er volgen er meer.

Of het "poetsen" en "remasteren" een bewerking van de muziek van de opnametape inhoudt zou ik niet durven zeggen.

In feite kan kopi

Link to comment
Share on other sites

........... maar de manier waarop dit item de wereld in ging was tamelijk vooroordelen bevestigend.

Welke vooroordelen? Die van jezelf?

 

Als je dat zo ervaren hebt dan lag dat waarschijnlijk vooral aan de 3 vinyl fanaten zelf met een aanzienlijke collectie die hun liefde voor vinyl niet onder stoelen of banken staken. Heb dat niet zo ervaren hoor.

 

@1ennalloor

 

Het begint nu wel mondjesmaat te komen. Zie b.v. http://www.vervemusicgroup.com/ die tot nu toe alleen deze opnieuw in hi-res uitgebracht heeft https://www.hdtracks.com/index.php?file=browse_music&type=label&id=172

 

Van het Sun label is er inmiddels al behoorlijk wat meer en deze specialiseert zich vooral in klassiek: http://www.highdeftapetransfers.com/

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Ik mijn geval zou zoiets een oordeel heten Peter. Want ik heb met mijn poten in de klei gestaan. Figuurlijk dan.

Letterlijk zat ik in kleine zaaltjes waar de plaatsen van de stoeltje met tape gemarkeerd waren. Vier achter, drie ervoor, twee daarvoor en

Link to comment
Share on other sites

Het is natuurlijk wel een leuk verzamel object en ik geloof ook wel dat het beter kan klinken, al ga ik daar niet zoveel geld aan uitgeven.

 

Maar eigenlijk vind ik het heden ten dage ook een gemiste kans dat ze die mooie tapes niet ook gelijk naar 24bit @ 96kHz over zetten (wat ze volgens mij wel allang gedaan hebben) en on-line verkopen. Zonder gepoets en ge-remaster uiteraard.

 

;)

 

 

Dat van die digitale kopi

Link to comment
Share on other sites

Het begint nu wel mondjesmaat te komen. Zie b.v. http://www.vervemusicgroup.com/ die tot nu toe alleen deze opnieuw in hi-res uitgebracht heeft https://www.hdtracks.com/index.php?file=browse_music&type=label&id=172

"A Love Supreme" is wel al enige tijd geleden op sacd uitgebracht, overigens. Zou het dan nogmaals van de originele tape gekopieerd zijn?

 

Van het Sun label is er inmiddels al behoorlijk wat meer en deze specialiseert zich vooral in klassiek: http://www.highdeftapetransfers.com/

 

Zij zijn wel eerlijk daar:

"High Definition Tape Transfers introduces 24/192 Resolution Transfers.

All the titles are totally remastered. What you will hear from 24/192 resolution is more clarity, and more of the spatial cues of the recording venue. The transfer is virtually indistinguishable from the tape it was mastered from."

 

Dus je vorige wens gaat hierbij niet op:

Maar eigenlijk vind ik het heden ten dage ook een gemiste kans dat ze die mooie tapes niet ook gelijk naar 24bit @ 96kHz over zetten (wat ze volgens mij wel allang gedaan hebben) en on-line verkopen. Zonder gepoets en ge-remaster uiteraard.

Ik vermoed dat er nogal eens onduidelijkheid is over wat de term remastering zoal kan inhouden. Een nieuwe master maken aan de hand van het origineel z

Link to comment
Share on other sites

Waar heb je dat gelezen/gehoord.

 

Ik trok de conclusie nadat ik dit enige tijd geleden las (moest even zoeken waar ook alweer...):

 

"Jan 1, 2008: More Blue Note 45 RPM and SACD madness!

 

Analogue Productions (the releasing arm of ACOUSTIC SOUNDS) is releasing 25 primo vintage BLUE NOTE titles on both 45 RPM virgin vinyl AND dual-layer SACD's starting this year. These are some of the best known Blue Notes, mastered by Steve Hoffman and Kevin Gray from the original Rudy Van Gelder master tapes. Keep an eye out for these!"

 

Er wordt niet gerept over tweemaal masteren en het lijkt me dat ze voor archivering de meest hoogstwaardige opslagmethode kiezen. Maar dat laatste is een veronderstelling, dus mijn conclusie zou onjuist kunnen zijn.

Ik vermoed echter dat analoog remasteren zeker apart vermeld zou zijn op de Music Matters/Blue Note pagina met n

Link to comment
Share on other sites

Potjr, ik mis de diepte in het geluid ,de plaat liet wel meer horen aan dynamiek wat jij bedoeld,

 

maar mischien zat er de verkeerde naald in, kan ook daarmee samenhangen ,ik bedoel dat er misschien gyger er in moet.

 

Vraagje ,Okki Nokki voor 400 Euro.s is dat wat ,die van de televisie dat model.

 

Beste Wol,

 

Een Gyger naald in een SPU (3-5 gram naaldkracht)?

Wil je een snijkop maken of zo? :o

Link to comment
Share on other sites

"A Love Supreme" is wel al enige tijd geleden op sacd uitgebracht, overigens. Zou het dan nogmaals van de originele tape gekopieerd zijn?

Nee, dat denk ik niet. Denk dat zowel de SACD als de 24/96 download van dezelfde 24/96 archief file getrokken zijn.

 

Wat je zegt over remasteren is wel terecht. Wat houdt dat in? Analoge tape loopt gewoon terug met de tijd, met name in het hoog. Dat corrigeren lijkt mij geen bezwaar maar verder opleuken zoals bij transfer naar CD maar al te vaak gebeurde, vind ik uit den boze. Verder gaat tape op termijn ook "poederen" en is het nog een hele kunst zo'n oude tape goed af de spelen zonder dat de koppen vervuilen, been there, done that. Dus dat doe je liever maar één keer en dan gelijk goed naar een meer dan goed genoeg digitaal format.

 

Ik heb wel de indruk dat die jongens die zich toeleggen op het opnieuw uitgeven in 24/96 format daar zorgvuldig mee omgaan en zo min mogelijk restaureren.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...