mart Posted 16 oktober 2010 Report Share Posted 16 oktober 2010 Ik ga het proberen. diy met iets dat haast niet kan mislukken: dezeEen tip van Goodtube in het topic over schakelende voeding. Ik kan wel zo iets maken maar helemaal snappen doe ik het niet maar 'with al little help' moet het lukken. daarom toch nog wat vraagjes: Ik heb nog een oude ringkerntrafo (polytronic rkt 100.04)met secundair twee x 13,4 volt. primair zit er een ontstoringscondensator overheen van rifa van 0,1uf. kan ik die laten zitten? en kan dan deze erachter? alvast bedankt voor de hulp. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 oktober 2010 Report Share Posted 16 oktober 2010 Mits die trafo voldoende amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 oktober 2010 Report Share Posted 16 oktober 2010 Mits die trafo voldoende amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 16 oktober 2010 Report Share Posted 16 oktober 2010 Ja. Er zijn altijd verschillen in uitgangsspanning en windingsweerstand, zodat de ene winding vermogen gaat leveren in de andere en de trafo pisheet kan worden. Door toevoegen van weerstanden nivelleer je dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 oktober 2010 Report Share Posted 16 oktober 2010 Ja. Er zijn altijd verschillen in uitgangsspanning en windingsweerstand, zodat de ene winding vermogen gaat leveren in de andere en de trafo pisheet kan worden. Door toevoegen van weerstanden nivelleer je dat. Die verschillen in uitgangsspanning en windingsweerstand zullen er zeker zijn, maar die zijn er bij energietrafo's ook. Toch mag je die wel 'zomaar' parallel zetten. Zelfs als ze allebei een automatische spanningsregelaar hebben die niet in dezelfde stand staan. Uiteraard moet dat verschil niet te groot worden, maar 1 of 2 stappen kan meestal wel. Wellicht (?) zit het verschil 'm in het feit dat een vereffeningsstroom in zo'n energietrafo relatief weinig is, terwijl het bij een klein trafootje voor de voeding van elektronica relatief veel is. Al hoewel ik een keer heb meegemaakt dat de vereffeningsstroom 2kA was, maar het was dan ook niet de bedoeling dat die parallel gingen werken. Gelukkig sprak de beveiliging aan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 16 oktober 2010 Author Report Share Posted 16 oktober 2010 Mits die trafo voldoende amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 16 oktober 2010 Author Report Share Posted 16 oktober 2010 kijk wat ik tegenkom: 5volt gestabiliseerde voedingstaat ergens in dat rijtje. Zou dat wat zijn? doosje erom iec stekker eraan ... klaar Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 16 oktober 2010 Author Report Share Posted 16 oktober 2010 nog wel achter zien te komen waar de stekkers aan moeten. zo te zien zijn er vier draden voor primair en op de print vier punten voor de 5v voedingsstekker. Zijn er audiofiele zaken waar ik op moet letten? het zou kunnen dat de stabilisatoren die er in zitten de nadelen hebben zoals die beschreven staan in de tip van goodtube die ik in de opening noemde. en ik weet natuurlijk niet of 2 ampere mogelijk is. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 17 oktober 2010 Author Report Share Posted 17 oktober 2010 deze kwam ik ook nog tegen: 5V, 3A, Motorola 2N6569 als regulator power, de controller = 723 en er is een v-adjust en stroom limiter adjust 25 euro maar geen ringkerntrafo. is die geschikt als audiovoeding? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2010 Report Share Posted 17 oktober 2010 deze kwam ik ook nog tegen: 5V, 3A, Motorola 2N6569 als regulator power, de controller = 723 en er is een v-adjust en stroom limiter adjust 25 euro maar geen ringkerntrafo. is die geschikt als audiovoeding? Mart Lijkt mij niet verkeerd voor dat bedrag. Het is iig een professionele lineaire voeding. "maar geen ringkerntrafo" So what? Die trafo die daar in zit weegt toch wel ook wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 17 oktober 2010 Author Report Share Posted 17 oktober 2010 ik hoor maandag hoeveel ampere deze kan geven. en dan heb ik misschien een probleem want ik heb er verder geen kennis van welke van de twee het best geschikt is voor audio toepassing. En of ik misschien toch beter die schakeling van tentlabs kan gebruiken die in de eerdere vi-fi link werd genoemd. Die twee kant en klare zijn natuurlijk wel lekker makkelijke en goedkope oplossingen. Nou zie hier de twijfels van een niet onderlegde diy-er Wie wil mij advies geven daarover? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 oktober 2010 Report Share Posted 17 oktober 2010 Hoi Mart. Hier zijn transformatoren genoeg Zit daar niet iets bij dat past? Zij hebben ook gelijk richt modules die je kant en klaar kan gebruiken maar dan zal de module van Gido beter zijn denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 17 oktober 2010 Report Share Posted 17 oktober 2010 Die twee kant en klare zijn natuurlijk wel lekker makkelijke en goedkope oplossingen. Nou zie hier de twijfels van een niet onderlegde diy-er Wie wil mij advies geven daarover? Elk van beide zal het prima doen. WEL oppassen met de netspanning, alles netjes geisoleerd monteren met krimkous! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 17 oktober 2010 Author Report Share Posted 17 oktober 2010 Hoi Mart. Hier zijn transformatoren genoeg Zit daar niet iets bij dat past? Zij hebben ook gelijk richt modules die je kant en klaar kan gebruiken maar dan zal de module van Gido beter zijn denk ik. je link werkt niet maar bij conrad waar de link naar verwijst kom ik geen trafo's tegen lager dan 12 volt. Ben jij overigens wel van mening dat ik beter een trafo met de tent schakeling kan kopen dan de twee op het net gevonden schakelingen? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 17 oktober 2010 Report Share Posted 17 oktober 2010 Kom er net achter dat de Amplimo site down is (althans er wordt aan gewerkt) maar die hebben zeker wel een 2 x 6V model in diverse VA-waarden in huis. Een 30 VA model (dat is per winding 2.5A ofzo) kost iets van 30 euro incl. BTW dacht ik (kan het dus nu niet nazien). Ik heb er een klant-account dus kan er evt. eentje voor je bestellen als je wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2010 Report Share Posted 17 oktober 2010 En alles bij elkaar met overige onderdelen en kastje, porto kosten enz. er bij loopt het dan zo al snel nog naar de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 Mits die trafo voldoende amp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 Andere opmerking: een ringkerntrafo heeft minder verliezen en zal dus ook de netstoringen sneller doorgeven. Voor audio pas ik altijd een normale (ijzerpakket/bloktrafo) toe omdat deze de netvervuiling al een beetje filtert. Nog goedkoper ook. Psies en hebben ook nog eens een veel grotere koppel capaciteit tussen primair en secundair. Ringkern trafo's zien er wel vet en stoer uit maar zijn allesbehalve optimaal voor audio apparatuur dat weinig vermogen verbruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 18 oktober 2010 Author Report Share Posted 18 oktober 2010 Andere opmerking: een ringkerntrafo heeft minder verliezen en zal dus ook de netstoringen sneller doorgeven. Voor audio pas ik altijd een normale (ijzerpakket/bloktrafo) toe omdat deze de netvervuiling al een beetje filtert. Nog goedkoper ook. Psies en hebben ook nog eens een veel grotere koppel capaciteit tussen primair en secundair. Ringkern trafo's zien er wel vet en stoer uit maar zijn allesbehalve optimaal voor audio apparatuur dat weinig vermogen verbruikt. Ok, dus die al half ingebouwde voeding die ik eerder liet zien is een goede keus. Maar hoe zit het met de invloed van de spanningsregelaar op het digitale gedeelte zoals beschreven in het verhaaltje van vi-fi? over een goede onderdrukking van hoge frequenties vanwege de invloed op o.a. de klok. is dat serieus om rekening mee te houden en hoe kom ik er achter of die print daar aan voldoet? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 Ok, dus die al half ingebouwde voeding die ik eerder liet zien is een goede keus. Maar hoe zit het met de invloed van de spanningsregelaar op het digitale gedeelte zoals beschreven in het verhaaltje van vi-fi? over een goede onderdrukking van hoge frequenties vanwege de invloed op o.a. de klok. is dat serieus om rekening mee te houden en hoe kom ik er achter of die print daar aan voldoet? Daar kom je alleen maar achter door dat te gaan meten, dus zul je het ding eerst in huis moeten hebben. Met een ringkern met dubbele afscherming heb je weinig gedoe met capacitieve lekstromen en andere troep, daarbij een mooie gelijkrichter met snubbers en dan is het wat mij betreft goed. Mijn SB (met verdere ingrepen) wordt ook door een ringkern gevoed en tjongejonge, wat heb ik een ellende met het lichtnet......NOT. Mijn phonostage met ringkern gaat gehoorsmatig een model met batterijvoeding voorbij. Dus........? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 18 oktober 2010 Author Report Share Posted 18 oktober 2010 Daar kom je alleen maar achter door dat te gaan meten, dus zul je het ding eerst in huis moeten hebben. ik heb alleen een kapotte universeel meter! Met een ringkern met dubbele afscherming heb je weinig gedoe met capacitieve lekstromen en andere troep, daarbij een mooie gelijkrichter met snubbers en dan is het wat mij betreft goed.Mijn SB (met verdere ingrepen) wordt ook door een ringkern gevoed en tjongejonge, wat heb ik een ellende met het lichtnet......NOT. Mijn phonostage met ringkern gaat gehoorsmatig een model met batterijvoeding voorbij. Dus........? zie ik hier een verschil van inzicht over welke trafo meer gechikt is? En ik heb geen idee hoe vervuild het net is bij mij, dorpse omgeving, geen industrie in de buurt, 10 meter van buurt-trafo-huisje,... En wat zijn 'snubbers'? en hoe weet ik of op die twee kant en klare tweedehands voedingen een 'mooie' gelijkrichter zit? Ik denk dat ik ze allembei ga kopen, samen in een doosje doe en een schakelaar er tussen! Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 [Mijn phonostage met ringkern gaat gehoorsmatig een model met batterijvoeding voorbij. Dus........? En als je eens een bloktrafo inzet wordt het dan nog beter? :-) HF verliezen in een voedingstrafo voor audio zijn heel welkom en werken ook van binnen naar buiten, dus minder troep het apparaat uit. In de praktijk zal het vast heel erg meevallen. En ik ga hier ook echt geen punt van maken maar ik snap soms niet dat mensen duurdere rinkernen inzetten waar het niet nodig is. Ok minder strooiveld en lichter, kan een argument zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 [....] Ok minder strooiveld en lichter, kan een argument zijn. Zeker als die trafo ook nog eens in de behuizing van die phono pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 Zeker als die trafo ook nog eens in de behuizing van die phono pré zit..... . Dat dóé je toch niet.............. Feit blijft wel dat E-kern trafo's nog steeds beter storing isoleren. Maar eigenlijk kun je voor dit soort toepassingen beter C-kern trafo's nemen: Dan heb het goede van twee werelden: Laag strooiveld én goede storingsisolatie vooral als pimaire en secundaire naast elkaar liggen. Nog beter zijn w.d.b. trafo's met een enkele C-kern en volledig gescheiden wikkelingen zoals b.v. deze: Iets dergelijks zette Philips destijds standaard in zijn high end apparatuur. Maar voor een externe voeding voor een SB zal het allemaal een beetje lood om oud ijzer blijven Denk dat Mart, gezien zijn beperkte ervaring, met deze helemaal nog niet zo slecht af is: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 oktober 2010 Report Share Posted 18 oktober 2010 Dat d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts