Jump to content

Akoustiek Zolder

carl
 Share

Recommended Posts

Druk bezig met mijn nieuwe huis. Doe veel grof werk zelf en laat het vakwerk aan anderen over dus de kosten vallen nog mee. Geluk bij een ongeluk is dat ik het huidige huis nog niet verkocht heb. In januari/ februari gaan we verhuizen.

Al werkende vraag je je af waar de twee installaties komen. Ik kan kiezen voor de hoofdinstallatie op zolder of beneden.Die zolder zal zo'n 9 maal 6 meter zijn met schuine wanden aan vier zijden en een hoogte van 3 meter. Daarnaast nog twee dakkapellen. De idee is om de eerste meter te gebruiken voor boeken/platen/e.d kasten. Rest dus een kamer van 7 maal 4 en een hoogte van 3 maximaal.

Verder is de zolder totaal vernieuwd inclusief de balken en dakbeschot.In plaats van houten dakbeschot is een laminaatachtig materiaal gebruikt met aan de buitenkant 10 cm isolatie.

De akoustiek is in de kale zolder behoorlijk gedempt en dat wordt misschien te als je er meubilair in gaat zetten . Waar zou dat nu aan kunnen liggen? Aan de houten balken die uitsteken of aan de isolatie. Toch onlogisch dat laatste omdat de gladde binnenkant toch het geluid moet bepalen. Meestal willen we ruimten dempem maar kan je ook het tegendeel bereiken met akoustische maatregelen?

Hoi Carl,

Als een bepaalde nieuwe ruimte meer dempt dan wat jij gewoon bent, dan krijg je snel de neiging van : "oei oei hier klopt iets niet"

Onze zolder is ingeblazen met isofloc aan de binnenkant, wel nog geen fermacell geplaatst, en dat dempt enorm. Haast geen galm terwijl de vloer nog een zwevende OSB is momenteel.

Mijn reaktie: "Verdomme :) ik zou eens willen weten hoe de muziek hier klinkt." In de living heb ik veel (na)galm. Kortom, geef het eventjes tijd om aan te wennen.

Heerlijk toch zo'n dempende zolder? M.i. is dat een prachtige plek voor de installatie, waar je zo min mogelijk hinder gaat krijgen van staande golven en ongewenste reflecties.

M :ph34r: rc

M.i. is dat een prachtige plek voor de installatie, waar je zo min mogelijk hinder gaat krijgen van staande golven en ongewenste reflecties.

Oh? Carl schrijft ook "Daarnaast nog twee dakkapellen." Die kdingen kunnen als een soort van holle spiegel gaan werken en op de vreemdste plekken rare bulten en dalen in het spectrum veroorzaken. Net zo als schuine wanden een hoorn effect teweeg kunnen brengen in het laag. D'r is maar een manier om er achter te komen of een ruimte een beetje geschikt (te maken) is. Meten met meetlint en microfoon en luisteren.

@ Carl, teveel demping kan, met name in het hoog, maar daar is eenvoudig iets aan te doen door een aantal harde oppervlakken op de juiste plaatsen te creeren.

Carl...

kom eens een keer bij mij kijken hoe ik e.e.a. opgelost heb.

Je kunt dan gelijk horen of een dergelijke akoestiek je bevalt.

Die dakplaten met 10 cm isolatie... is dat EPS (Tempex) of een ander materiaal..?

:)

Ik moet inderdaad maar wat geduld hebben Marc (want ik ben wel een beetje een audioneuroot) en bij Hans kom ik graag een keer luisteren. Wel volgend jaar want ik ben stik te druk.

Groet,

Charles