Jump to content

Interlink Keuze Tussen Transparent,Mit,Jvg

Buell
 Share

Recommended Posts

De kabels zaten bij een Primare set die bij Rhapsodie was gekocht. Op het grijze plastic kastje stond MIT Terminator 2. Of het orgineel MIT was is lastig te controleren. Kennelijk kosten die kastjes om coax als luidsprekerkabel aan te sluiten $ 80,- in de VS.

Ik vond het allemaal een redelijk sterk verhaal, maar die coax met aansluitkastjes heb ik wel gezien. Dat kapotte lege kastje niet.

:)

Ik ken de Terminator 2 enkel als een getwiste tweelingkabel in een ronde mantel, met in de kastjes een Zobel netwerkje. Zelf al meerdere open gezien.

Op het net fladderen hier en daar wel meer foto's en verhalen van opengewerkte kabels, waarvan ik er verschillenden zelf open heb gezien, en er toch heel anders uit zagen dan die op het net werden getoond of beschreven.

Ik vermoed dat een hoop van die slechte kabels gewoon namaak (uit China) zijn.

Zo heb ik afgelopen week ook een set namaak Harmonic Tech Magic Link One in handen gehad.

Werd als "nieuw in verpakking" aangeboden voor een prijs die ver onder de helft van de nieuwprijs lag.

Daarom al argwanend zelf gaan kijken en hem niet op laten sturen.

De buitenkant leek héél erg echt.

De verpakking, een plastic zakje met een gevouwen kartonnen label, was al verdacht, aangezien HT een heel andere verpakking hanteert.

De pluggen leken de originele Furutech's, met de Harmonic Tech merknaam erop, net zoals origineel, maar voelde veel zwakker aan. Net of ze van gerecycled blik gemaakt waren.

De huls van die pluggen losgedraaid, en wat zag ik: Slechts 2 koper(kleurige) geleiders (1X+ en 1X-), waar origineel een zilveren en een koperen voor zowel + als aarde zitten.

Als dit soort kabels in handen komen van nieuwsgierige slopertjes is de kans groot dat er foto's van op het net terecht komen, met een commentaar wat eraan doet denken dat het de originele kabels zijn, of in winkels die dat product niet nieuw of liever niet verkopen, maar/of liever een product waar ze meer aan verdienen (zoals Monster) verkopen, als voorbeeld dat dat een "slecht product" is. <_<

Sorry hoor, ik zeg niet dat er bij Rhapsody zo gehandeld word, maar als een eigenaar zichzelf al klankregisseur en klankfreak wenst te noemen gaan bij mij de haren overeind staan (en dat gaat niet heel makkelijk met dat lange haar :lol: ) en wens ik ernstige twijfels te hebben bij zo'n persoon.

Er komt (nog steeds) zoveel namaak uit China en wat te koop wordt aangeboden op het www als zijnde nieuw of z.g.a.n. of 2e hands, Michel.

Wat dacht je van Siltech, Crystal Cable bijvoorbeeld. Daarom koop ik dat soort (dure) kabels gewoon hartstikke nieuw en bij een geautoriseerde dealer in Nederland.

Goedkope kabeltjes namaken levert natuurlijk niets op, daarom koop ik tegenwoordig alleen maar goedkope kabeltjes :D. Die zijn hartstikke echt.

Ze klinken niet.

Ze kosten geen klinkende munt.

M :ph34r: rc

Vandaag heb ik de 2e hands shotgun S1 binnengekregen, ziet er erg netjes en orgineel uit.In orginele doos papieren e.d.

Geen chinees teken te vinden :D .

De eerste setup wordt met de shotgun tussen de cd en voorversterker en de Tranparent musiclink ultra tussen de voor en eindbakken.

De JvG gaat even in de wacht.

Ik ga even een paar dagen de tijd nemen om tot een oordeel te komen.

1e indruk is goed, minder "scherpte", rustig ( saai??? ;) ) wel meer micro detail, mooie stemmen.... wordt vervolgt.

En dan heb je nog niet geluisterd bij Onno ... vooral het draaitafelgebeuren :)

Tja Stef, dat is dan ook nog het enige wat er staat momenteel. Het hele digitale spul is eruit gegooid voorlopig.

@ Buell,

Inderdaad is wat Stef zegt over akoestiek aanpakken een goeie. Alles bij elkaar vond ik dat wel het grootste cadeau wat ik mezelf heb gegeven.

Het luisteren zonder reflecties geeft zoveel rust en luistergenot en komt altijd je set ten goede.

Heb je tips voor een huiskamer?

Ik heb wel diverse linnen fotos 40x60 op frames, aan de muren, lijkt te helpen. De kamer is redelijk dood, ook door kleden en stoffen banken gordijnen e.d

Wellicht zelf te veel.

Is dit zelf te meten of moet dat door een bedrijf zoals b.v Fa.SoundScapes gebeuren?

Ooit is er bij mij thuis geexperimenteerd met acoustic system, deed leek wel wat te doen, maar ik vond het erg duur die schaaltjes.

Een zilveren interlink van Hollandlink, bleef b.v hardnekkig aan de schelle kant, waarbij je schel tussen vette aanhalingstekens kan zetten.In het begin leek het erg goed, meer detail enzo, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de nadruk meer op de hoge tonen kwam te liggen, en dat er eigenlijk niet meer detail was(dat leek zo, in mijn oren tenminste). Ik ben toen weer terug gegaan naar koper, toch meer rust.

Dag Fred,

Ik gebruik, op aanraden van een Engelse kabelmaker (die op dat moment net gestopt was, ik wilde eigenlijk zijn interlinks aanschaffen) sinds een kleine drie jaar de (paarse) zilveren Holland link. Twee HL sets vervingen toentertijd twee Van den Hul MC Gold exemplaren. Vond de HL, die met Rhodium pluggen waren afgemonteerd, meteen neutraler, meer natuurlijker dan de VdH, zonder dat er ergens een verslechtering tov de MC Gold was.

De Engelsman echter gebruikte bij voorkeur Bullet pluggen. Na een jaar twijfelen ben ik naar Accoustic Dimension (Peter de Bruyn) gegaan, die Silver Bullet pluggen aan een set (heb er twee, en had beide meegenomen) monteerde.

Bij directe beluistering bij Peter thuis, viel meteen het enorme verschil met de Rhodium pluggen op. Met de laatsten werd het geluid als het ware door een smalle brievenbus geduwd, met inderdaad de nadruk op hoog en scherpte. Met de Bullets was de scherpte helemaal verdwenen en kwam er een rustig en soepel geluidbeeld dat tot 'normale' proporties was opgerekt. Blijkbaar zorgden de Rhodiums voor een soort verstrooing en vertekening van het muzieksignaal.

Het resultaat was (en is) dus een geweldige verbetering. Of beter wellicht, maakte aan einde aan een ongunstige combinatie (had inmiddels via een Engels forum een artikel gelezen waaruit bleek dat van alle materialen Rhodium de meeste weerstand bood). Makkelijk keus dus, en zou het, ondanks dat de Bullets niet goedkoop zijn, meteen weer doen.

Het gaat me er niet sec om die pluggen aan te bevelen, maar om aan te geven dat de combi met (andere) pluggen tot een heel ander resultaat voor een kabel kan leiden.

In ieder geval succes gewenst met het maken van de juiste keus. :)

Mijn visie hierop: hoe meer contactovergangen, hoe slechter het wordt.

Zo'n rhodium plug heeft een coating, de plug zelf zal ws. blik of, als je mazzel hebt, koper zijn.

Daarop soldeer je de kabel, er is dus ook al een koper/zilver/goud overgang naar tin/lood, dan het plugmateriaal en dan het rhodium laagje.

Dat plugje steek je in een vergulde connector (het goud is dus ook een opgedampt laagje), dan het connector materiaal, dan weer soldeertin, en dan het draadje naar de versterkerprint alwaar het via alweer een tin/lood verbinding aan het koper van de print vastzit.

Al die contactovergangen gedragen zich als micro-dioden. Bij de kleine signaalsterkten van een lijnsignaal gaat dat meetellen (kun je nagaan hoe belangrijk dat is bij MC-phono-verbindingen).

(Denk je eens in wat dit betekent voor een signaal van fracties van millivolts dat zich een weg moet banen door connectoren, weerstanden, condensatoren, halfgeleiders.......zo bezien wordt ontwerpen een beetje een nachtmerrie.)

Vandaar dat ik ook niet geloof in zilverpluggen.

Gebruik zwaar vergulde pluggen en connectoren, dat zachte goud vreet zich op elkaar in en vormt een goede gasdichte verbinding.

Daarmee sla je zo 2 a 3 contact-overgangen over.

Dat de pluggen aan een kabel zeker invloed kunnen hebben (al helemaal op de lange duur) is al een oud gegeven.

De Bullet-pluggen maken dan ook nog eens contact op 1 klein punt, waar een WBT zich op 3 of meerdere punten vastklemt.

(...) Al die contactovergangen gedragen zich als micro-dioden. Bij de kleine signaalsterkten van een lijnsignaal gaat dat meetellen (kun je nagaan hoe belangrijk dat is bij MC-phono-verbindingen).(...)

Beste KT88,

Heb je gelijkrichtingseffecten bij elektrische verbindingen inderdaad kunnen meten ("meetellen" = kwantificeren)? Hoe?

En in welk(e) opzicht(en) gedraagt een millivolt zich anders dan een volt?

Beste Spido,

Zoals met veel zaken is het ook hier empirisch begonnen:

Een wegvallend kanaal of duidelijk hoorbare vervorming.

Het schoonmaken van de contact-pennetjes en de busjes in de headshell en/of de cinch-delen aan het andere einde van de kabel maakte een einde aan het verschijnsel.

Hierna eens gepoogd dit te simuleren met een toongenerator, wat bewust slechte connectoren en een vervormingsmeter.

Dat leverde helaas niets op. De TG heeft blijkbaar een te lage Ri.

Vervolgens een ietwat onorthodoxe methode geprobeerd: een millivoltmeter over een stuk draad met aan het einde een slechte plug en connector, doorgelust.

Het punt waar de contactvlakken elkaar raken eens verwarmen (verfbrander) en ziet: een spanninkje van één tot een paar mV. Het thermokoppel- of Seebeck-effect.

Een gelijkspanninkje, dus een elementje dat niet-lineair is en vergeleken kan worden met een diode (en een onbekende en variabele Ri).

E.e.a. zeer afhankelijk van materialen, contactdruk en mate van verontreiniging.

Bij signalen van elementen, die fracties van millivolts bedragen, kan het effect dus optreden van het moeten overwinnen van die drempelspanninkjes: vervorming of zelfs wegvallen van signaal.

Hierin ligt ook het verschil met signalen van een volt, die overwinnen dergelijke drempels met gemak. De millivolts (factor 10^-3 kleiner) doen dat soms niet, afhankelijk van de contactdruk en de mate van verontreiniging.

Een zilveren interlink van Hollandlink, bleef b.v hardnekkig aan de schelle kant, waarbij je schel tussen vette aanhalingstekens kan zetten.In het begin leek het erg goed, meer detail enzo, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de nadruk meer op de hoge tonen kwam te liggen, en dat er eigenlijk niet meer detail was(dat leek zo, in mijn oren tenminste). Ik ben toen weer terug gegaan naar koper, toch meer rust.

Dag Fred,

Ik gebruik, op aanraden van een Engelse kabelmaker (die op dat moment net gestopt was, ik wilde eigenlijk zijn interlinks aanschaffen) sinds een kleine drie jaar de (paarse) zilveren Holland link. Twee HL sets vervingen toentertijd twee Van den Hul MC Gold exemplaren. Vond de HL, die met Rhodium pluggen waren afgemonteerd, meteen neutraler, meer natuurlijker dan de VdH, zonder dat er ergens een verslechtering tov de MC Gold was.

De Engelsman echter gebruikte bij voorkeur Bullet pluggen. Na een jaar twijfelen ben ik naar Accoustic Dimension (Peter de Bruyn) gegaan, die Silver Bullet pluggen aan een set (heb er twee, en had beide meegenomen) monteerde.

Bij directe beluistering bij Peter thuis, viel meteen het enorme verschil met de Rhodium pluggen op. Met de laatsten werd het geluid als het ware door een smalle brievenbus geduwd, met inderdaad de nadruk op hoog en scherpte. Met de Bullets was de scherpte helemaal verdwenen en kwam er een rustig en soepel geluidbeeld dat tot 'normale' proporties was opgerekt. Blijkbaar zorgden de Rhodiums voor een soort verstrooing en vertekening van het muzieksignaal.

Het resultaat was (en is) dus een geweldige verbetering. Of beter wellicht, maakte aan einde aan een ongunstige combinatie (had inmiddels via een Engels forum een artikel gelezen waaruit bleek dat van alle materialen Rhodium de meeste weerstand bood). Makkelijk keus dus, en zou het, ondanks dat de Bullets niet goedkoop zijn, meteen weer doen.

Het gaat me er niet sec om die pluggen aan te bevelen, maar om aan te geven dat de combi met (andere) pluggen tot een heel ander resultaat voor een kabel kan leiden.

In ieder geval succes gewenst met het maken van de juiste keus. :)

Hallo,

Ik heb de HL zilver kaber van Hollandlink tussen de platenspeler en phonetrap zitten, doet het daar prima. In de rest van de set vond ik hem iets te scherp,(ook na geruime tijd inspelen) wel met Rodium Furutech connectoren, dus jouw verhaal zou ook bij mij het geval kunnen zijn, maar zo ben ik er tevreden mee voor de platenspeler.

Het blijft ook smaak een kameraad van me vond het prachtig en vindt mijn huidige set bekabeling, te zacht/rustig..saai? Ik wil geen ergenis in het geluid, ook al is het technisch misschien wel goed, maar het is fijn afstemming en waarchijnlijk ervaart iedereen dat weer anders. Ligt er ook aan hoe goed je oren zijn en hoe je luisterd.

maar thanks voor je advies.

De combi MIT shotgun en Transparent, is tot nu toe erg mooi( in mijn oren) rustig, gedetailleerd en groots.

Niet helemaal n.a.v. de reactie van KT88 - was het al eerder van plan - maar dus wel in de geest van dit topic ga ik de blikken, oeroude plugjes aan mijn Dual vervangen door nieuwe, vergulde.

Eens kijken horen of dat wat uitmaakt in de 'hardheid' in het mid-hoog die ik nu ervaar t.o.v. het zeer aangename geluid van de streamer.

Af en toe moet een mens toch eens een plaatje kunnen draaien zonder zich te hoeven ergeren (anders dan aan die onvermijdelijke nostalgische tikken).

M :ph34r: rc

Hallo,

De Shotgun S1, zit er nu 5 dagen tussen.

Ik moet zeggen dat ik er erg content mee ben, het holografische van de S3, die ik had, is terug in het kwadraat.

Dus na 5 dagen erg tevreden, de S1 zit tussen de cd en voorversterker, de Transparant musiclink ultra zit tussen de voor- en eindversterker.

Zoals het nu klinkt gaan de JvG II in de verkoop of tussen mijn cd wisselaar en versterker.

Maar ik laat het nog maar eens een paar weken zitten om niet weer de fout te maken met te snelle conclusies en verkoop van mijn kabels :D .

Het geluid is "'weer" zoals ik het graag heb, rustig, groots, veel detail, en mooie stemmen, door de Shotgun S1 ipv de S3 een grootser en gedetailleerder beeld zonder afbreuk te doen aan het soort geluid.

En niet onbelangrijk je kan er uren naar luisteren zonder enige ergernis, en dat had ik bij de JvG soms wel... net iets te schel hier en daar.

De JvG leken beter, door hun helderheid denk ik, maar aan het grootse beeld en de rust van de MIT kunnen ze toch niet tippen.

Sommige noemen MIT saai, maar door mijn buizen configuratie is dat bij mij niet aan de orde.

Ze be

En niet onbelangrijk je kan er uren naar luisteren zonder enige ergernis, en dat had ik bij de JvG soms wel... net iets te schel hier en daar.

De JvG leken beter, door hun helderheid denk ik, maar aan het grootse beeld en de rust van de MIT kunnen ze toch niet tippen.

Sommige noemen MIT saai, maar door mijn buizen configuratie is dat bij mij niet aan de orde.

Ze be

Ze be

• 3 weeks later...

Hallo,

beloofd is beloofd,

Ik zou nog laten weten wat mijn keuze is geworden,

Nu definitief.

De Transparent musiclink ultra, tussen de cd speler en voorversterker.

De Mit shotgun S1 tussen de voor en eindversterkers.

Gekozen op live beleving, groots beeld en rust met detail.

De JvG doet het nu meer dan prima tussen de voorversterker en phonotrap.

Bedankt voor de adviezen e.d Ik ga weer genieten.