Jump to content

Vloer Kamer

carl
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Het verlijmen van parket, houten vloerdelen of lamelparket op een houten verdiepingsvloer resulteert constructief gezien weliswaar in een massieve(re) draagvloer, maar dit doet weinig aan de doorgegeven trillingen.

Deze trillingen worden door de hogere massa zowel in frequentie als lengte "gekort" maar dit heeft uitermate weinig effect op de akoestiek.

Dit is alweer heel anders bij een betonnen verdiepingsvloer, hier zou ik altijd voor een vaste variant kiezen i.p.v. een zwevende methode.

Maar ook hier heeft het weinig tot geen invloed op de akoestiek, het heeft er meer mee te maken dat de zwevende methode niet de voorkeur geniet vanwege het risico tot klankbordneigingen.

Ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan..

Met vriendelijke groet, Mark

Zo iemand als Toine is natuurlijk een soort dokter. De (meeste <_< ) mensen gaan er pas naar toe als ze een probleem hebben. Een goed voorbeeld is Onno/Audiofreak. Onno kreeg een mooie nieuwe zolderruimte/luisterruimte die voor geen meter klonk vanwege de vreemde vormen en allerlei andere zaken. Toine heeft vervolgens de basis gelegd voor een goed geluid en volgens Haudio heeft heeft Onno het inmiddels goed voor elkaar. Dat neemt niet weg dat er vele mensen niet naar de dokter gaan omdat ze geen probleem hebben of een probleempje waar ze mee kunnen leven.

Maar er zullen altijd ziekten zijn die moeilijk zijn op te lossen. Neem nu Hans van Liempd met zijn Wilsons in een kamer van 6 maal 4 en iets van 230 hoog. Volgens mij kan je dan beter een kleinere LS nemen ipv allerlei akoustische maatregelen.

Zo iemand als Toine is natuurlijk een soort dokter. De (meeste <_< ) mensen gaan er pas naar toe als ze een probleem hebben. Een goed voorbeeld is Onno/Audiofreak. Onno kreeg een mooie nieuwe zolderruimte/luisterruimte die voor geen meter klonk vanwege de vreemde vormen en allerlei andere zaken. Toine heeft vervolgens de basis gelegd voor een goed geluid en volgens Haudio heeft heeft Onno het inmiddels goed voor elkaar. Dat neemt niet weg dat er vele mensen niet naar de dokter gaan omdat ze geen probleem hebben of een probleempje waar ze mee kunnen leven.

Maar er zullen altijd ziekten zijn die moeilijk zijn op te lossen. Neem nu Hans van Liempd met zijn Wilsons in een kamer van 6 maal 4 en iets van 230 hoog. Volgens mij kan je dan beter een kleinere LS nemen ipv allerlei akoustische maatregelen.

Ngmaals... De Watt Puppy 5.0 IS een kleine luidspreker. Het ding is nog geen 1,1 m hoog.

Met de veel grotere Infinity's had ik minder problemen. Waarschijnlijk omdat het een gesloten kast is.

:)

Ngmaals... De Watt Puppy 5.0 IS een kleine luidspreker. Het ding is nog geen 1,1 m hoog.

Met de veel grotere Infinity's had ik minder problemen. Waarschijnlijk omdat het een gesloten kast is.

:)

!,1 meter hoog maar met een voetprint van pakweg 30 maal 40 cm. Ik vind dat stevig hoor. Overigens worden er maar weinig gesloten kasten gemaakt volgens mij. Misschien een topic voor LS

Ik begrijp dus echt niet dat een leuk restaurant niets aan een ongelooflijk slechte akoustiek doet - doodvermoeiend. Op mijn werk hebben we ook zo'n zaal, werkelijk verschrikkelijk om daar een presentatie te geven.

Noppenschuim onder het tafelblad, dat ga ik zeker doen ! <_<

Beste Goodtube,

Noppenschuim onder het tafelblad?

Geen groezel en snotjes? :blink:

(...) Spic & Span. Een term die de jongeren onder jullie natuurlijk niets zal zeggen maar ons ouderen des te meer.

Het kwam er hier in huis van dat mijn computerhoek vol lag met papiertjes vol aantekeningen, groene en bruine keiharde stukjes uit mijn neus, kruimels van ontbijtrepen en groezel aan de onderkant van het tafelblad.

Dat was nog zo erg niet. Inmiddels begon m’n scherm haargroei op de rug te krijgen, waardoor de spinnen uit de achtertuin een warm heenkomen vonden tussen de muur en m’n flatscreen. Gelukkig valt dat buiten het zicht.

M’n muis gebruikte ik al niet meer, die was op merkwaardige wijze één geworden met de muismat, die op haar buurt kromgetrokken op haar plek gefixeerd bleek.

De laatste tijd gebruikte ik een aardappelschilmesje van Blokker om m’n linkerelleboog op het eind van de avond los te snijden van de tafel die plakkerig was geworden van mijn dochters energiedrankjes en mijn biertjes. (...)

fotovrienden.jpg

Vrienden van Aad Meijer

http://aadmeijer.com/fotovrienden/

Misschien heeft Aad Meijer wel het antwoord gevonden waar ieder naar zocht die op zoek was naar organische, bio-dynamische, natuurlijke demping en stress release. Vervuiling en vleeslichamen! :lol:

Guest tubejack

Hallo,

Het verlijmen van parket, houten vloerdelen of lamelparket op een houten verdiepingsvloer resulteert constructief gezien weliswaar in een massieve(re) draagvloer, maar dit doet weinig aan de doorgegeven trillingen.

Deze trillingen worden door de hogere massa zowel in frequentie als lengte "gekort" maar dit heeft uitermate weinig effect op de akoestiek.

Dit is alweer heel anders bij een betonnen verdiepingsvloer, hier zou ik altijd voor een vaste variant kiezen i.p.v. een zwevende methode.

Maar ook hier heeft het weinig tot geen invloed op de akoestiek, het heeft er meer mee te maken dat de zwevende methode niet de voorkeur geniet vanwege het risico tot klankbordneigingen.

Ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan..

Met vriendelijke groet, Mark

Ik woon in een z.g.n. "drive-in" woning (kan niet want de garage staat vol :rolleyes:

De vorige bewoners waren zo aardig om 23mm massief eiken verlijmd Europa parket

neer te leggen. Samen met een groot Ikea vloerkleed lange gordijnen en tactisch geplaatste

meubels is de akoestiek voor een nieuwbouw huis m.i. wel aardig.

De wanden heb ik bekleed met glasvezelbehang en geschilderd met Flexa vinyl latex wat een

beetje rubberachtige structuur heeft....

Ik begrijp dus echt niet dat een leuk restaurant niets aan een ongelooflijk slechte akoustiek doet - doodvermoeiend. Op mijn werk hebben we ook zo'n zaal, werkelijk verschrikkelijk om daar een presentatie te geven.

Ik heb eens een presentatie gegeven in de boardroom van een klant waarbij er redelijk dik tapijt op de grond lag, tapijtachtig spul tegen de muren was bevestigd en de dikke gordijnen had men ook nog dicht gedaan. Het leek net of ik in een zwart gat stond te praten. Geen idee of ze konden horen; ik hoorde mezelf vrijwel niet.

Weer even op de inhoud. We komen net van een tapijtzaak vandaan. We hebben mooi kortharig synthetisch tapijt gezien. Het ondermateriaal is of een rubbermat of thermovelt. Rubbermat en tapijt worden met latjes op de vloer gespijkerd. Het thermovelt (een soort geperste papieren platen) wordt los op vloer gelegd en daarop wordt het tapijt geplakt. Het kost praktisch even veel en ik vraag me af of het geluidstechnisch verder nog wat uitmaakt.

Ben je niet bang voor overdemping Spido?

Overigens heb ik de laatste tijd nogal wat onderwerpen geopend waar akoustiek aan de orde komt en ze ook op andere fora gelezen. Het valt me toch op dat in de meeste ruimten met wat aandacht een goed resultaat te bereiken is. Dat daar ook relatief kleine ruimten bijzitten had ik trouwens niet verwacht.

Geïnspireerd door dit topic heb ik mijn vloerkleed eruit gegooid. In mijn kleine luisterkamer (3,5 bij 4) staan/hangen 14 houten difusers in twee varianten en ook aan het plafond heb ik twee difusers, gemaakt van hardschuimen blokjes in verschillende hoogtes.

Daarnaast twee kamer hoge bastraps.

Op de betonnen vloer ligt kurk parket met daaronder een isolatie laag. Daar lag ook nog een kortpolig tapijt op tussen de speakers en de luisterstoel.

Mijn nieuwe eindversterkers zijn dynamischer dan de vorige mono's en zetten ook het laag nog wat meer aan.

Door het vloerkleed te verwijderen en de speaker nog meer naar voren te plaatsen (10cm) is het geluid een stukje levendiger geworden en is het laag ook wat minder prominent aanwezig. Nog wat strakker zelfs. door het verwijderen van het kleed nog steeds geen last van flutter echo's.

Geen idee wat de akoestische eigenschap van kurkparket is, maar zo te horen een mooi materiaal voor de vloer van een luisterkamer. Is kurk niet een gewild "gehakt" materiaal? Zo ja, dan heb ik ook gehakt :rolleyes:

@Hansko,

Niet alleen een strakker laag , maar ook een schoner laag.

Ook de nieuwe eindversterkers zijn een vooruitgang t.o.v. de Hawk eindbakken.

Grotere soundstage met meer diepte en alles is met meer snelheid en vloeiender.

Je hebt goed voor elkaar, vind ik.

Ik heb genoten afgelopen dinsdag bij je en dank voor alles.

@Hansko,

Niet alleen een strakker laag , maar ook een schoner laag.

Ook de nieuwe eindversterkers zijn een vooruitgang t.o.v. de Hawk eindbakken.

Grotere soundstage met meer diepte en alles is met meer snelheid en vloeiender.

Je hebt goed voor elkaar, vind ik.

Ik heb genoten afgelopen dinsdag bij je en dank voor alles.

Dat gaat maar zo stilletjes ergens heen...:o

Wordt dat nog een 'op bezoek bij...' ?

@Hansko: nee, jij hebt kurk! :D

Geen idee wat de akoestische eigenschap van kurkparket is, maar zo te horen een mooi materiaal voor de vloer van een luisterkamer. Is kurk niet een gewild "gehakt" materiaal? Zo ja, dan heb ik ook gehakt :rolleyes:

Ja, kurk draagt meer bij aan een gunstig luisterklimaat dan synthetische materialen, dat is wel waar.

Voor wat betreft de "gehaktificatie-eigenschappen": daar gaat het om onbehandelde, gewassen kurk, niet om de gelakte variant...