spido Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Door bezuinigingsvoornemens van het nieuwe kabinet dreigt ondermeer het Metropole Orkest te worden opgedoekt. Dit mag niet gebeuren! Het Metropole Orkest is een uniek, veelzijdig ensemble van internationaal ongeëvenaard niveau. Laat het niet verloren gaan! Foto: Moke met Metropole Orkest in de HMH - ©Jochem Geerdink http://www.metropoleorkest.nl/mco_page/detail/21124 http://nl.wikipedia.org/wiki/Metropole_Orkest http://www.muziekencyclopedie.nl/action/entry/Metropole+Orkest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Voor mij mag die blijven het Metropole Orkest,maar wel op eigen houtje, afbouwen die subsidie , drie jaren en dan niks meer ,en dat geld ook voor andere orkesten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Voor mij mag die blijven het Metropole Orkest,maar wel op eigen houtje, afbouwen die subsidie , drie jaren en dan niks meer ,en dat geld ook voor andere orkesten Waarom afbouwen tot 0..?? die muzikanten komen in de WW en bijstand. Later moeten er ook weer herintrede programma's gestart worden. Uiteindelijk kost het net zoveel dan met subsidieren verder te gaan. Jaren geleden zong een neef van mijn moeder bij de Nederlandse Opera. Nadat die (NO) werd opgedoekt is hij nooit meer aan het werk geweest (ca 40 jaar op kosten van "ons" ). Ik denk wel dat er geprobeerd moet woren de schade zo klein mogelijk te houden. Nu wordt er vaak met geld gesmeten omdat het toch wel betaald word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 (edited) Speelt een oude schoolvriend van de middelbare school in. Ik kijk er altijd met bovengemiddelde aandacht naar als ze op tv zijn. Leuk om hem dan weer langs te zien komen door het beeld. Van mij mag het blijven maar wellicht kunnen ze wel minder op subidie draaien en meer geld uit de markt halen. Moet kunnen met hun reputatie. Ik weet wel dat die oude vriend van mij er nog dingen naast doet, volgens mij op freelance basis. Hij heeft met veel grote artiesten gespeeld buiten het metropole om. Edited 31 oktober 2010 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Sorry maar er gaat wat meer verloren dan alleen het Metropole orkest... Onderstaande instelling wordt volledig geschrapt: Muziekcentrum van de Omroep Radio Filharmonisch Orkest Radio Kamer Filharmonie Groot Omroepkoor Metropole Orkest Muziekbibliotheek MCO Educatie Ik hoop dat ze de Muziekbibliotheek kunnen onderbrengen bij de KB, of een conservatoriumbibliotheek dat ruimte heeft, het zou zonde zijn als die collectie en dienstverlening verdwijnt. Maar ik ben bang, dat de cultuurbarbaren, niet de gevreesde extreem orthodoxe moslims zijn, maar gewoon onze eigen regering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Voor mij mag die blijven het Metropole Orkest,maar wel op eigen houtje, afbouwen die subsidie , drie jaren en dan niks meer ,en dat geld ook voor andere orkesten Dan ook bij alle andere ambtelijke vanuit de staat gefinancierde beroepen de graaicultuur afbouwen en met klantvriendelijkheid en concurrentie de eigen broek omhoog houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 ik vind het net zo erg voor dat orkest als voor alle andere bands die om financiele redenen hun activiteiten moeten staken. subsidie eraf en ga maar eens echt werken voor je geld. zo'n opera neef kan toch ook gewoon een ander baan nemen. Hij MOET toch niet 40 jaar op mijn kosten leven. Das hetzelfde voor die neef van je moeder als voor dat hele orkest. zet er anders gewoon een goede manager op. wees eerlijk als er vraag naar zo'n orkest is dan redden ze het toch ook op eigen benen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Ik vind van al de onderdelen van het Muziekcentrum van de Omroep dat ze zich veel te weinig laten zien in het land. Heb twee keer de kans gehad het Metropole Orkest te zien in Groningen. Fijn Orkest, zou zou bij Andre Rieu in de holding kunnen. De Radio Kamer Filharmonie, het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroep Koor ken ik alleen van radio 4. Dat is veel te weinig om draagvlak te creëren. Laat ze touren, muziek bij de mensen brengen en hun opnames op de radio horen. Dat versterkt elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Ik ben het met RBH eens. Ookal weet ik niet hoe hun activiteiten worden georganiseerd. Dat is een tijd geleden, een reactie van Hottentot of ben ik abuis? Ach ja, de bankensector, de gezondheidszorg, onderwijssector. laten we de echte zorgenkindjes vooral met rust laten... Hoi m44, verander jij ook even snel van carriere? Ik weet nog van een minister, die langs kwam bij een opleidingscollege in reorganisatie, die zei tegen een kok-docent, zoiets van, dat hij zich kon omscholen, om gordijnen te maken in caravans of daar onderwijs in geven. Nou, die kan zich dan nu weer gaan omscholen met het KIP-faillissement! Het is natuurlijk van enige tijd geleden toen de onderwijssector fusie na fusie verstouwden. Wat een schaalvoordelen heeft dat opgeleverd! Goed joh! Met andere woorden het is makkelijk gezegd, dan gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 zo'n opera neef kan toch ook gewoon een ander baan nemen. Hij MOET toch niet 40 jaar op mijn kosten leven. Das hetzelfde voor die neef van je moeder als voor dat hele orkest. Wanneer je het hele verhaal kent, zou je er misschien anders over denken. Hij had n.l. werk als timmerman en werd daar toen eigenlijk weggekocht door de Nederlandse Opera. Uiteraard hoorde daar een goed salaris bij. Om na de Opera weer aan de slag te gaan als timmerman, zou hem dus financieel te veel achteruiit geschoven hebben. Kennelijk was de financiele vergoeding bij z'n ontslag voldoende om het vele jaren werkloos uit te houden. Na die tijd was hij natuurlijk te oud om nog aan de slag te gaan. Hij heeft toen zelfs nog een plaat uitgebracht om wat te verdienen, maar een erg groot succes is dat ook nooit geworden. Mensen eerst een goude baan geven en daarna de boel opheffen (zoals dat nu ook dreigt te gebeuren), is vragen om persoonlijk leed. Dus ik vind dat de orkesten maar moeten proberen hun eigen broek op te houden, maar dat de subsidie niet zomaar mag worden gestopt omdat onze huidige regering en prins Wilders niks met muziek en cultuur hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Idd muziekie, muziekie is niks nie goe voor. Opdoeken die hap, 2/3 van de huidige bibliotheken moet er ook aan geloven. Nergens goed voor dat lezen. Niet snoeien om te groeien maar uitroeien om te groeien. Overigens gisteren Koefnoen nog gezien. Rutte en Verhagen zijn al aan het oefenen als hovenier om hun toekomst te verzekeren. Wat zij kunnen kun jij ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Rutte en Verhagen zijn al aan het oefenen als hovenier om hun toekomst te verzekeren. Hoveniers... die werken toch ook hoofdzakelijk voor gemeenten en bedrijven.??? Hier in de gemeente is veel openbaar groen vervangen door gras (is ook groen maar toch anders) zodat ze er maar af en toe 'n keer met de maaier overheen hoeven. Hovenier is geen handige keus lijkt me. Misschien kunnen er baantje gekreerd worden zoals moskeecontroleurs, controleurs of de kerkklokken niet te vroeg geluid worden, of de snelheid van 130 km niet overtreden word met minstens 10 km/uur enz... Maar terug naar de bezuigingen op cultuur... Zelfs die man met dat snorretje wist dat te waarderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Jammer genoeg hebben ze na Rogier van Otterloo nooit meer 'eigen' CD's uitgebracht. Het lijkt wel alsof de 'marktwerking' of het herstructureringstraject, waar het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) uit voort gekomen is te laat wordt ingezet. Op 20 januari 1996 wordt het verbouwde MCO-gebouw aan de Heuvellaan officieel geopend. In 2005 vindt een ingrijpende reorganisatie plaats; door de overheid opgelegde bezuinigingen hebben als gevolg dat er nu naast Groot Omroepkoor en Metropole Orkest twee klassieke orkesten zijn: het Radio Filharmonisch Orkest en de Radio Kamer Filharmonie, beide onder leiding van de nieuwe chef-dirigent Jaap van Zweden. Vanaf 2006 maakt het MCO weer deel uit van de Nederlandse Publieke Omroep. http://www.mco.nl/mco_page/historie Het Metropool heeft de tijd niet mee: easy listening albums a la Otterloo had ik ook in de jaren 1990 niet durven uitbrengen. Laat staan waar je zo'n componist vandaan moet halen. En de muzikale partnerships worden commercieel niet altijd op CD uitgebracht. Wel die van Moke bijvoorbeeld, maar deze is weer niet opgenomen in de HMH, maar tijdens Pinkpop dacht ik. En schande der schandes niet de opname in Theater Carre van Antony and the Johnsons. Het Grootomroepkoor timmerden meer aan de weg met het muzieklabel QuattroLive: http://www.grootomroepkoor.nl/mco_page/cd-dvd Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 zo'n opera neef kan toch ook gewoon een ander baan nemen. Hij MOET toch niet 40 jaar op mijn kosten leven. Das hetzelfde voor die neef van je moeder als voor dat hele orkest. Wanneer je het hele verhaal kent, zou je er misschien anders over denken. Hij had n.l. werk als timmerman en werd daar toen eigenlijk weggekocht door de Nederlandse Opera. Uiteraard hoorde daar een goed salaris bij. Om na de Opera weer aan de slag te gaan als timmerman, zou hem dus financieel te veel achteruiit geschoven hebben. Kennelijk was de financiele vergoeding bij z'n ontslag voldoende om het vele jaren werkloos uit te houden. Na die tijd was hij natuurlijk te oud om nog aan de slag te gaan. Hij heeft toen zelfs nog een plaat uitgebracht om wat te verdienen, maar een erg groot succes is dat ook nooit geworden. Mensen eerst een goude baan geven en daarna de boel opheffen (zoals dat nu ook dreigt te gebeuren), is vragen om persoonlijk leed. Dus ik vind dat de orkesten maar moeten proberen hun eigen broek op te houden, maar dat de subsidie niet zomaar mag worden gestopt omdat onze huidige regering en prins Wilders niks met muziek en cultuur hebben. als ik het hele verhaal ken vind ik het nog schandaliger dat iemand dus 40 jaar op mijn kosten thuis kan zitten. Als werken in dat orkest zo'n "gouden baan "is zit daar waarschijnlijk een groot deel van het probleem. Als ze daadwerkelijk zoveel verdienen op kosten van de staat?....opheffen.....vandaag nog. ivan10 waarom, ik heb toch werk. wanneer er in mijn beroepsgroep geen werk meer is zal ik niet gaan zitten wachten maar sta ik binnen een week bij een uitzend bureau en werk tot ik zelf iets ander gevonden heb. Ook al is dat in een fabriek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 als ik het hele verhaal ken vind ik het nog schandaliger dat iemand dus 40 jaar op mijn kosten thuis kan zitten. Als werken in dat orkest zo'n "gouden baan "is zit daar waarschijnlijk een groot deel van het probleem. Als ze daadwerkelijk zoveel verdienen op kosten van de staat?....opheffen.....vandaag nog. Ja, zo vind ik het ook schandalig dat iemand op mijn kosten in de gevangenis zit, soms wel tientallen jaren, geheel verzorgd en vertroeteld door mensen die ook van mijn belasting centen betaald worden. Ik ga nooit naar een gevangenis, dus van mij mogen ze die ook wel weg bezuinigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Wie er iets tegen wil ondernemen, simpel met een adhesiebetuiging, zie: http://www.mco.nl/mco_page/actie (Misschien kwam de link hierboven al voorbij) M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 als ik het hele verhaal ken vind ik het nog schandaliger dat iemand dus 40 jaar op mijn kosten thuis kan zitten. Als werken in dat orkest zo'n "gouden baan "is zit daar waarschijnlijk een groot deel van het probleem. Als ze daadwerkelijk zoveel verdienen op kosten van de staat?....opheffen.....vandaag nog. Ja, zo vind ik het ook schandalig dat iemand op mijn kosten in de gevangenis zit, soms wel tientallen jaren, geheel verzorgd en vertroeteld door mensen die ook van mijn belasting centen betaald worden. Ik ga nooit naar een gevangenis, dus van mij mogen ze die ook wel weg bezuinigen. gelijk de doodstraf of lijfstraffen dus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 ivan10waarom, ik heb toch werk. wanneer er in mijn beroepsgroep geen werk meer is zal ik niet gaan zitten wachten maar sta ik binnen een week bij een uitzend bureau en werk tot ik zelf iets ander gevonden heb. Ook al is dat in een fabriek. Het was hypothetisch, hoe makkelijk kun jij van beroep switchen? Jij gaat al uit van de positie ik heb al werk en misschien zit je in een sector, waar je makkelijk met je ervaring kunt blijven zitten. Maar goed, als je een persoon bent, die praktisch en flexibel is door zijn talenten en daar iedere werkgevers mee blij kan maken, dan zou dat kunnen ja. Je moet daarbij wel een dusdanig vriendelijk vaste lasten patroon hebben, als je ieder loon kunt accepteren. Natuurlijk had het familielid van Hans gewoon aan de bak gemoeten, maar zoals zoveel Nederlanders blijf je staan op verworven rechten. Daar zijn we namelijk goed in. Ik heb gelukkig binnen 6 maanden een nieuwe baan kunnen vinden binnen mijn beroep en heb de tuinderkassen, koekjesfabrieken of callcentra gelukkig niet in hoeven gaan. Niet dat ik mij er 'te hoog' voor voel, maar ik weet dat ik het niet zou volhouden. Timmerman is trouwens een mooi beroep, ik wou dat ik 2 rechter handen had! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 . Goeie tip Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Van mij mogen de subsidies gestopt worden. 1 orkest kan blijven bestaan op kosten van de staat en de rest mag het zelf gaan proberen. Dit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Ach ja, gewoon accepteren dat de overheid ook `overschat` wordt. We kunnen best zonder. Het geld geven ze toch wel uit, of ze het hebben of niet. Mijn subsidie kunnen ze vanaf nu ook vergeten. Misschien kan het MCO de publieke omroepen een tarief in rekening brengen per dienst, maar ja, die worden ook gekort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 ...wanneer er in mijn beroepsgroep geen werk meer is zal ik niet gaan zitten wachten maar sta ik binnen een week bij een uitzend bureau en werk tot ik zelf iets ander gevonden heb. Ook al is dat in een fabriek. Welke fabriek? Of verhuis je dan naar China? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 ...wanneer er in mijn beroepsgroep geen werk meer is zal ik niet gaan zitten wachten maar sta ik binnen een week bij een uitzend bureau en werk tot ik zelf iets ander gevonden heb. Ook al is dat in een fabriek. Welke fabriek? Of verhuis je dan naar China? fabriek, kas, winkel,magazijn. als je geen werk meer hebt zorg je dat je weer werk krijgt. slik je trots in en aan de bak. tijdens die periode van "lager" werk probeer je weer passend werk te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 tijdens die periode van "lager" werk probeer je weer passend werk te vinden. Dan moet je wel heel simpel werk aanvaarden. Want een werkgever houdt ook van continuïteit. En geen werknemer die de kantjes er vanaf loopt en in gedachten met iets anders bezig is. Waarom ook investeren in een werknemer, die er ieder moment van door gaat? Maar je instelling is lovenswaardig, M44. En Richard 2 heeft gelijk veel industrieel werk wordt uitbesteed over de grens. Of zoals het vandaag trendy heet "Offshore". Uh nee, daar bedoel ik dus niet de zeesleepvaart en de olieplatforms mee, maar uitbesteding cq. outsourcing. Ook al is er blijkbaar ook weer een trend van enig werk dat terug komt. Alles is blijkbaar niet rozengeur en maneschijn in China. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 31 oktober 2010 Report Share Posted 31 oktober 2010 Werk offshore, winst offshore via een duistere Ltd. Wij doen nog iets met dienstverlening in NL en krijgen het cirkeltje nauwelijks meer rond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts