Jump to content

Een Goede Gesloten Luidspreker Ontwerpen

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

een xylofoon staat niet op ooghoogte.

Hallo,

Als de opnamemicrofoon er recht voor heeft gestaan, hoor je dat ding dus op oorhoogte (= ooghoogte)

Als er maar één microfoon is gebruikt wordt dat ding toch op een kunstmatige manier in het stereobeeld gemixt? Het is dan sterk afhankelijk van de kundigheid van de geluidstechnicus of dat ding breed, smal, groot, klein, hoog, laag, scherp of wazig in het geluidsbeeld staat. Maar het blijft een kunstmatig geluidsbeeld.

Een goede versterker-luidsprekercombinatie reproduceert die informatie die wordt aangeboden zo nauwkeurig mogelijk. Of de luidspreker daarbij een gesloten, basreflex, transmissielijn, hoorngeladen of een klankscherm systeem is maakt in principe weinig uit. Elk systeem heeft zijn sterke en zwakke kanten, het hangt m.i. sterk af van de smaak van de gebruiker af aan welke punten hij het meeste waarde hecht. Bovendien heeft een bepaald systeem in de ene ruimte een beter effect dan in de andere ruimte.

De meeste luidsprekers laten wel de grote trom horen, maar ze maken die een stuk kleiner.

Net zoals ze orgels, contrabassen, concertvleugels en zelfs celli een stuk kleiner maken.

Vooral gesloten luidsprekers en dipoolluidsprekers (w.o. de flapfoliespeakers) doen dat.

Mss een idee om eens naar de volgende meeting te komen met je speakers, om die te vergelijken met verschillende speakers die volgens jou de instrumenten kleiner zouden maken.

Daarbij dan ook wat van die instrumenten meebrengen en dan de aanwezigen laten bepalen welke speakers er de werkelijkheid het meest benaderen.

Die PP dingen gaan dat iig niet worden kan ik je nu alvast verklappen.

Als je anders blijft beweren daag ik je bij deze uit om naar de eerstvolgende meeting te komen om het te bewijzen.

Neem ik gesloten speakers en een stel flapfoliespeakers mee.

Mvg. Miracle.

Beste Miracle,

Dapper hoor, iemand uitdagen die tòch nooit ergens kan komen doordat-ie niet echt bestaat... <_<

Maar als je een sessie aandurft ten huize van Klaas Feenstra te Appelscha (ontwerper van tal van beroemde luidsprekers, waaronder de originele Pied Piper, de meest verkochte luidspreker in Nederland - hoewel het in de latere versies, waar hij geen schuld aan heeft, een waardeloos kreng is en het bespreken niet waard! -) , zoals eerdere vergelijkingen van diens The Perfect Performer luidsprekers met bijvoorbeeld Magnepans 3.6 van Ron Lindemans (nooit meer wat van gehoord!): een telefoontje is genoeg.

Klaas durft elke vergelijking aan, maar hij gaat niet meer met honderden kilo's speksteen op de weg als dat niet nodig of nuttig is.

Die PP dingen gaan dat iig niet worden kan ik je nu alvast verklappen.

Hoezo? Heb jij de jury dan al omgekocht?

Of ga je er voor zorgen dat die uit louter gekken en/of gehoorgestoorden bestaat?

Spido,grote onzin, zet er maar eens Futterman of een Sony TA 88B erop dan moet jij maar een kijken hoe die Maggies spelen ,dan wil ik jouw speaker wel eens horen, iets voor de volgende meting :)

Beste Wol,

Zorg dan dat je bretels aan je broek hebt vastgemaakt!

Want die zou anders wel eens kunnen afzakken! :lol:

[(...) Een goede versterker-luidsprekercombinatie reproduceert die informatie die wordt aangeboden zo nauwkeurig mogelijk. Of de luidspreker daarbij een gesloten, basreflex, transmissielijn, hoorngeladen of een klankscherm systeem is maakt in principe weinig uit. Elk systeem heeft zijn sterke en zwakke kanten, het hangt m.i. sterk af van de smaak van de gebruiker af aan welke punten hij het meeste waarde hecht. Bovendien heeft een bepaald systeem in de ene ruimte een beter effect dan in de andere ruimte.

Beste Richard2,

Jouw principiële stelling t.a.v. gelijkwaardigheid van luidsprekerprincipes kan ik niet delen.

Dipools hebben geen diepe bas, maar wel veel ongewisse achterkant- in/uit fase reflecties.

TL's hebben een ongecontroleerde kamfilterresponse door beurtelingse (frequentie-afhankelijke) in- en uit-fase gedragingen van woofer en poort. En sub demping is er niet

Gesloten systemen hebben gewoon weinig bas. Beschaafd, netjes, maar... geen ballen!

En hoorns toeteren. Vreselijk. Afschuwelijk. Honky. Blasting.

Die vreselijk dure Osiris hoorns van Bert Doppenberg bijvoorbeeld... ze houden me nog steeds uit de slaap!

Nee, alles overwegende, ben ik het wel eens met John Bowers toen hij zei dat het reflex principe voor huiskamerluidsprekers het meest in aanmerking komt.

TOPIC:

Een Goede Gesloten Luidspreker Ontwerpen

achtergrond, tips, vuistregels, do's en dont's

Een absolute "don't" lijkt mij in dit geval het plaatsen van een basreflexpijp, waarmee m.i. de gehele discussie over de kwaliteiten van een basreflex systeem in deze draad volledig overbodig is.

[(...) Een goede versterker-luidsprekercombinatie reproduceert die informatie die wordt aangeboden zo nauwkeurig mogelijk. Of de luidspreker daarbij een gesloten, basreflex, transmissielijn, hoorngeladen of een klankscherm systeem is maakt in principe weinig uit. Elk systeem heeft zijn sterke en zwakke kanten, het hangt m.i. sterk af van de smaak van de gebruiker af aan welke punten hij het meeste waarde hecht. Bovendien heeft een bepaald systeem in de ene ruimte een beter effect dan in de andere ruimte.

Beste Richard2,

Jouw principi

Beste Richard2,

Jouw principi

Beste Miracle,

Dapper hoor, iemand uitdagen die tòch nooit ergens kan komen doordat-ie niet echt bestaat... <_<

Beste Spiekerboer,

Kap nu eens met je verschuilen achter een alias en begin eens met normale communicatie.

Dat je te lui en/of bang bent om jouw product tijdens een meeting te vergelijken met andere producten verbaasd mij niets.

Als je werkelijk zo'n goed product zou fabriceren als wat je beweerd had het al lang veel meer verkocht geweest, en had je de productie al lang niet meer alleen aan kunnen slepen.

Het afkraken van andere producten in de zelfde prijsklasse als die van jou is absoluut geen reclame voor jouw product, eerder anti-reclame, en een brevet van onmacht.

Een vergelijkend warenonderzoek tussen verschillende speakers bij jou thuis werd enige tijd geleden al in alle toonaarden tegen gewerkt. Daar kwam iedere keer weer iets tussen, en werd iedere smoes die maar denkbaar aangewend om dat tegen te houden.

Enkel een luisterbezoek op basis van een weddenschap werd toegestaan.

Begrijp me niet verkeerd. De speakers die ik toen beluisterd heb, en ook die bij TubeJack, zijn geheel niet slecht, maar in die prijsklassen weet ik toch wel beter te vinden.

Kun je zeggen dat dat aan de akoestiek (of mijn oren) ligt (een uitvlucht is er altijd te verzinen). Daar kan ik toch heel goed doorheen luisteren kan ik je melden.

Een echt goede speaker klinkt ook in een beroerde akoestiek goed. Net zogoed als dat een matige speaker in die zelfde akoestiek nog steeds matig klinkt, en een slechte speaker gewoon slecht.

De akoestiek doet niets af of aan de geluidskwaliteit van een speaker.

Het idee van de Soundstone's is geheel niet verkeerd, maar er is echt nog een hele boel aan te verbeteren.

Als je dat eens in zou gaan zien, en door zou gaan voeren, en daarbij de anti-reclame voor jezelf (vooral op de fora, maar ook in andere media waar je jezelf regelmatig behoorlijk belachelijk weet te maken) eens achterwege zou laten........ ;)

Ga eens nadenken, en dan bedoel ik écht nadenken. Bij jezelf (en mss zelfs ook anderen) te rade gaan, en bedenk eens écht waarom jouw speakers niet bekend en/of beroemd worden.

Dat is niet om de redenen die jij iedere keer oppert.

JMR is ook als éénmanszaakje begonnen, met een heel eigen filesofie, maar toch onderhand over de hele wereld bekend, beroemd en geroemd. ;)

Die man is niet in zijn eigen droomwereld blijven steken, maar heeft raad van anderen ter harte genomen, en is daar wel verder mee gegaan en gekomen.

Mvg. Miracle.

Een 2 weg systeem met een gesloten kast, dat wordt dus geen echte goede speaker. Dan moet je kiezen tussen lage tonen en middentonen. Goede gesloten kasten bevatten grote woofers met hoge Qts en die produceren nu eenmaal niet het midden dat je kan aansluiten aan een tweeter.

Experiment mislukt, dus... :blink:

O ja, ik weet misschien een uitzondering, een oude hele grote full range Philips speaker van 30 cm. Die doet kaag en midden en heeft meer dan 80 liter nodig. Dan krijg je iets wat aardig klinkt, maar er waarschijnlijk uit wordt gespeeld door een goede comemrciele box.

Zullen we maar verder gaan met 3 weg? Mag een gesloten systeem met voorschakel condensator (GHP) ook?

Treshold,ik heb en Scanspeak LM die geeft 30 -35 Hz in het laag in closed box of je het mooi vindt is een ander verhaal,maar hij geeft het wel laag ;)

Miracle, ik heb al eerder op dit form vermeld dat Tube Jack en Buizen Bart die Spido moeten ondersteunen ,het zijn toch PP freaks en als Spido een beetje minder eigen wijs is komt dat met de PP wel goed.

Ik kan Spido wel begrijpen,met zijn kennis en kunde maar niks is perfect het zijn altijd compromissen .

Herr Manger vergelijk ik ook een beetje veel met Spido, ook eigenwijs, dat mag, is niks verkeerd mee,

Van Herr Manger mochten ook geen verbeteringen aan zijn speakers units worden doorgevoerd is dat niet jammer,er waren zeer goeie idee

Potjr,Manger units wordt veel gebruikt door wetenschappers die op Duitse Universiteiten hebben gezeten,

en die waren meestal ook er bij waar Manger hun show had en er waren veel boeiende discussie vooraf over het verbeteren van Manger Unit,

er waren goede verbeteringen erbij, maar Herr Manger zei nee,

voorbeeld ,iedereen klaagde over teveel vervorming in het hoog ,is tot op heden nog niks aan gedaan is dat niet jammer.

Guest tubejack

Miracle, ik heb al eerder op dit form vermeld dat Tube Jack.... die Spido moeten ondersteunen ,het zijn toch PP freak

Hoe kom je er bij Wol? Ik moet helemaal niets. <_<

Ik ben wel heel erg tevreden over de combinatie van mijn buizenversterker en de

PP 2x 16,5 die in staat zijn om emotie over te brengen.

D

(...) Kap nu eens met je verschuilen achter een alias en begin eens met normale communicatie.(...)

(...) Spido, gooi die naam Spido overboord (...)

U denkt mij te kennen?

Ik zeg u: u kent mij niet.

Spido is immers zo veel groter dan uw kennen...

En wie is dan "Miracle"?

En wie is "Wol"?

Would they smell as badly under any other name(s)?

Wij wènsen elkaar helemaal niet te kennen, heren!

Uw schuilnamen volstaan voor ons.

Wij wensen niet méér van u te weten.

Uw werkelijke namen interesseren ons geen zier.

U zou uzelf er alleen maar mee kunnen beschamen...

Maar als u ooit interessante feiten of meningen zoudt hebben over audio en daartoe strekkende apparatuur...: graag!*

Voor zulke uitwisseling van gegevens en opinies is dit forum bedoeld.

* Ik wacht daar al een hele tijd op! :lol:

Een 2 weg systeem met een gesloten kast, dat wordt dus geen echte goede speaker. Dan moet je kiezen tussen lage tonen en middentonen. Goede gesloten kasten bevatten grote woofers met hoge Qts en die produceren nu eenmaal niet het midden dat je kan aansluiten aan een tweeter.

Experiment mislukt, dus... :blink:

O ja, ik weet misschien een uitzondering, een oude hele grote full range Philips speaker van 30 cm. Die doet kaag en midden en heeft meer dan 80 liter nodig. Dan krijg je iets wat aardig klinkt, maar er waarschijnlijk uit wordt gespeeld door een goede comemrciele box.

Zullen we maar verder gaan met 3 weg? Mag een gesloten systeem met voorschakel condensator (GHP) ook?

Hm, daar heb je wellicht wel een punt. Om een beetje laag uit een gesloten systeem te krijgen heb je units nodig met een lage Fs (een wat zwaardere conus met een fors oppervlak) en een hoge Qts. Weet niet of dat laatste impliceert dat de unit minder ver in het midden doorloopt, maar dat eerste is zeker niet gunstig.

Mogelijk kun je wel zoeken naar een hoge toner die al vanaf 1K kan worden ingezet (of nog lager zoals de Manger), maar dat beperkt wel de mogelijkheden.

Overigens had Miracle de Morel laag/midden meen ik gesloten toegepast, maar weet niet precies welke het waren. Fabrieks ls van Morel zijn meetsal wel BR.

Natuurlijk mag dat. Maar bedenk wel dat dat alleen maar een truuk is om dezelfde speaker in een kleinere kast te stoppen. Dat gaat dan wel ten koste van het laag. Een zelfde speaker in een kleinere kast als GHP levert minder ver doorlopend laag dan die speaker in een grotere kast zonder GHP.

Met zowel een CB als een BR kom je redelijkerwijs in een 2-weg niet lager dan 50Hz - 70Hz. Wil je het oktaaf daaronder ook fatsoenlijk hebben dan zit je gewoon aan een 3-weg. Daarin verschillen CB en BR niet.

;)

Om een beetje laag uit een gesloten systeem te krijgen heb je units nodig met een lage Fs (een wat zwaardere conus met een fors oppervlak) en een hoge Qts. Weet niet of dat laatste impliceert dat de unit minder ver in het midden doorloopt, maar dat eerste is zeker niet gunstig.[...]

De mate van hoogweergave, dan wel de afval daarvan, is rechtstreeks gerelateerd aan de inductie van het systeem.

Om een beetje laag uit een gesloten systeem te krijgen heb je units nodig met een lage Fs (een wat zwaardere conus met een fors oppervlak) en een hoge Qts. Weet niet of dat laatste impliceert dat de unit minder ver in het midden doorloopt, maar dat eerste is zeker niet gunstig.[...]

De mate van hoogweergave, dan wel de afval daarvan, is rechtstreeks gerelateerd aan de inductie van het systeem.

Mwah, vergeet ook niet dat speakers die het diepe laag kunnen weergeven over het algemeen flink opbreken boven de 1-2 KHz. Enkele breedbanders uitgezonderd.

;)

Veel andere luidspreker bouwers gaan er m.i. maar van uit dat een versterker

maar moet zorgen "voor grip" op het geluid dus m.a.w. een voldoende hoge dempings

factor moet hebben en stroom moeten kunnen leveren .... en leggen m.i. daarmee dus

feitelijk hun eigenlijke tekortkomingen in het ontwerp neer op andermans bordje...

Laat ik er nu helemaal anders over denken...

Ik vind n.l. dat niet de speakerkast de beweging van de conussen en dome's moeten bepalen, maar het toegevoerde signaal.

Andersom dus...,

Leggen de versterkerbouwer hun eigenlijke tekortkomingen op het bordje van de luidsprekerbouwers.

:)