Seed7 Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 Mwah, vergeet ook niet dat speakers die het diepe laag kunnen weergeven over het algemeen flink opbreken boven de 1-2 KHz. Enkele breedbanders uitgezonderd. Dat komt er natuurlijk bij maar is dacht ik niet waar Duck op doelde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 (...) Mwah, vergeet ook niet dat speakers die het diepe laag kunnen weergeven over het algemeen flink opbreken boven de 1-2 KHz. Enkele breedbanders uitgezonderd. Als breedbanders niet zouden kunnen opbreken, zouden het geen breedbanders kunnen zijn! (De hogetonenweergave van breedbanders berust volledig op deeltrilling.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 Andersom dus..., Leggen de versterkerbouwer hun eigenlijke tekortkomingen op het bordje van de luidsprekerbouwers. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 Als breedbanders niet zouden kunnen opbreken, zouden het geen breedbanders kunnen zijn!(De hogetonenweergave van breedbanders berust volledig op deeltrilling.) Bij de Manger is dit opbreken juist het werkingsprincipe van de weergever. Al dan niet gecontroleerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 Richard ,je weet wat het openbreken van een conus is ,vertel waar breekt Manger unit open bij welke frequentie! Vertel maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 Vertel maar.Over het hele frequentiegebied van zo'n 80 Hz tot over de 25 kHz. De spreekspoel genereert lopende buiggolven in het vlakke membraan, waarbij het de bedoeling is dat de golf in de stervormige demper wordt geabsorbeerd.Dit principe gaat goed als de golfsnelheid door het membraan gelijk is met de geluidssnelheid. Een gewone luidspreker werkt als een zuiger. Als een gewone luidspreker opbreekt krijg je ook buiggolven in het membraan, alleen zijn die niet gecontroleerd en worden niet geabsorbeerd. Een Walsch-weergever werkt trouwens ook met buiggolven. Mijn link Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 'Tis veel simpeler. Een conus breekt of hard op, dan gaat ie van het ene moment over van een stijf zuigermembraan in een rammelende resonerende plaat. Dat is niet erg plezierig om aan te horen. Of hij breekt geleidelijk op door zijn constructie en dan doet met toenemende frequentie steeds minder van het membraan mee zonder noemenswaardige resonanties in de conus. Bas speakers die het onderste octaaf kunnen weergeven breken over het algemeen hard op. Is niet erg want dat gebeurt dan ver buiten het bedoelde werkgebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 Richard ,je weet wat het openbreken van een conus is ,vertel waar breekt Manger unit open bij welke frequentie! Vertel maar. Beste Wol, Het is niet "openbreken", maar "opbreken". Van het Engelse "break up". BreakupContext: It doesn't break up quite as smoothly as I like. Description: Below a certain frequency, say 900hz, the cone vibrates as one piece, much in the same way a piston goes up and down in an engine. Above that 'piston band limit' frequency, the cone vibrates in sections. By the time a wave travels from the apex at the voice coil all the way out to the edge of the cone, a new wave has started at the voice coil. Think of a series of ocean waves. One comes in and crashes against a sea wall, the sea wall generates a new wave that starts back out into the ocean where it meets a wave coming in, they crash together, and for a moment it looks like a stationary wave going up and down, but not travelling. The same thing happens on the surface of the cone. The result is comb filtering and other anomalies that create the texture of the overall sound. Interestingly enough, this all takes place between around 1 and 4Khz, where our hearing is most sensitive. If you look at a speaker plot, you'll notice the response of the speaker is fairly smooth until it gets in this region. Although some mathematics can be applied to the design of breakup characteristics, most information found on the subject uses phrases such as 'years of experience', and 'empirical data.' http://www.webervst.com/spterm.html#breakup Het is bij de meeste jongelui niet bekend dat de heer Manger, voordat hij de Schallwandler ontwikkelde, een breedbandluidspreker ontwierp (en fabriceerde) die een conus had van heel losjes gehaakt textiel (Dralon®, Bayer Faser GmbH, Leverkusen: Duits èn Modern!). Het was de bedoeling dat de concentrische break-up* zo soepel & gemakkelijk mogelijk zou verlopen, zonder reactieve bewegingen in het membraan te veroorzaken. Maar het rendement van de unit, vooral in het laag, was te gering. * "Concentrische break-up": naarmate de frequentie stijgt, wordt een steeds kleiner deel van de conus actief. Bij de laagste frequenties beweegt de conus in zijn geheel als een zuiger heen en weer ("piston action"). Bij de hoogste frequentie beweegt alleen nog het middelste deel, rond de aanhechting van de spreekspoel. De rest van de conus zou dan stil moeten staan. Maar de praktijk verzet zich tegen deze mooie theorie. In werkelijkheid breken breedbanders niet alleen concentrisch op (waarbij er allerlei concentrische tegenbewegingen optreden), maar ook nog in sectoren (radiaal). De vervorming die hierdoor wordt veroorzaakt, bracht H.J. Leak en D.A. Barlow ertoe hun uiterst lichte en toch stijve "piston action" sandwich membranen te ontwikkelen (1961). Zij inspireerden hiermee ondermeer KEF (B1814, B139), Philips (AD5201S en AD1255W "Bombardon") en Podzus Görlich, en indirect ook o.m. Isophase, Yamaha ("Natural Sound") en Eton ("Hexocomb"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 november 2010 Report Share Posted 15 november 2010 Richard, laat ik het zo stellen,wat is mis met de Manger unit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 november 2010 Report Share Posted 15 november 2010 Richard, laat ik het zo stellen,wat is mis met de Manger unit. Volgens mij heb ik nergens geschreven dat er iets mis mee is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Het is even zoeken, maar dan heb je ook wel wat: Deze doet het goed genoeg in het middengebied en kan zonder problemen tot 3KHz worden ingezet. In een gesloten kast van ca. 20 liter komt deze 17cm driver onder de 60 Hz. Dat is voor een gesloten kast laag en niet te vergelijken met een BR kast, omdat de gesloten kast veel minder snel afvalt. Zo zal er, met wat minder druk, ook wel 30 Hz uit te proppen zijn. Voor kleine ruimtes is dit vaak een voordeel. Helaas kost deze Scan Speak 18WU/4741T00 speaker 300 Euro per stuk. Misschien is er een Chinese Vifa-variant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Het is even zoeken, maar dan heb je ook wel wat: Deze doet het goed genoeg in het middengebied en kan zonder problemen tot 3KHz worden ingezet. In een gesloten kast van ca. 20 liter komt deze 17cm driver onder de 60 Hz. Dat is voor een gesloten kast laag en niet te vergelijken met een BR kast, omdat de gesloten kast veel minder snel afvalt. Zo zal er, met wat minder druk, ook wel 30 Hz uit te proppen zijn. Voor kleine ruimtes is dit vaak een voordeel. Helaas kost deze Scan Speak 18WU/4741T00 speaker 300 Euro per stuk. Misschien is er een Chinese Vifa-variant? Beste Threshold, Ja, dan heb inderdaad wat! Dan heb je een dure unit met een akelig laag rendement (ca. 86 dB nom.) zodat je er wel een paar samen zult moeten inzetten, en die bij de beoogde wisselfrequentie van 3 kHz opbreekt als een ouwe krant! Het enorme verschil tussen output on-axis bij 4 kHz (ca. +3 dB) en op 60º (ca. -14 dB sic!) geeft aan dat grote delen van de conus zich in tegenfase met het centrale deel bewegen. De bundeling die inzet bij 2 kHz en die zijn hoogtepunt bereikt in het gebied van 5 tot 7 kHz is ook niet gering. Vervolgens gaat de unit hevig opbrekend ter ziele. De Qts is 0,23, en op basis van dit gegeven - gezien de bijgevoegde curve die ongetwijfeld met een IEC standaard bin is gemaakt - vraag ik me af of er überhaupt iets van laag te horen zou zijn, als hij in een gesloten systeem zou worden toegepast. Er zijn units die veel goedkoper zijn, en toch veel beter. En ook veel beter geschikt voor een gesloten systeem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 november 2010 Author Report Share Posted 18 november 2010 Lijkt me een mooie unit tot 2 Khz (voor een beetje 28 mm dome tweeter is die xover freq. geen probleem) Deze Vifa doet t ook best leuk in een 21 liter kastje (Qts-0,71m f3=59hz), maar tis natuurlijk geen power speaker http://www.loudspeakershop.eu/vifa-m18wh0808-p-308.html Deze Eton haalt zelfs bijna 50 Hz (f3) in 15 liter. Weet alleen niet of Eton zo geschikt is voor 2 weg (schijnen flink te kunnen opbreken, complex te filteren). http://www.loudspeakershop.eu/pdf/7-372-32hex.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 Spido,een goed idee, noem units maar, lijkt mij wel handig voor weinig geld een leuke speaker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 voor weinig geld een leuke speaker b.v. Tang Band w8-750c Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 19 november 2010 Report Share Posted 19 november 2010 Wol, dat zijn die gele bijvoorbeeld. Heel veel waar voor het geld. En dat niet alleen! Monacor Number One's behoren tot de best bruikbare units die er op de markt beschikbaar zijn. Alleen velen vinden die units niet klinken. Die houden van een meer aangedikt laag danwel een meer aangedikt hoog en denken dat ze dan een beter geluid hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 november 2010 Report Share Posted 19 november 2010 deze spreekt me wel aan : http://www.parts-exp...857&ctab=2#Tabs of : http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/50-1426sa.htm over breed gebied lineair. ik gebruik iets dergelijks van Philips (02160sq8). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 november 2010 Report Share Posted 19 november 2010 Tubke, we hebben het over een closed box en geen BR Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Beste Wol, De bas/middentonenunits van de luidsprekers die Goodtube en Tubejack gebruiken, zijn zowel voor reflexsystemen als voor gesloten systemen goed te gebruiken. Bij gesloten systemen neemt de basweergave eerder af dan bij een reflexsysteem, maar die afname verloopt wel geleidelijker zodat je toch kunt genieten van een goed gecontroleerde diep doorlopende basweergave. En vooral bij plaatsing dicht bij een muur (of, nog beter: hoek). Als één unit SPH-165KEP wordt gebruikt, is het gemiddeld rendement (in de dode kamer!) ca. 89 dB nom. Bij gebruik van twee units (parallel) per systeem wordt het rendement ca. 92 dB nom. Uitgaande van een Qcb van 0,7, kan een gesloten box voor één zo'n unit een intern volume hebben van ca. 11,6 liter, en voor twee van die units wordt een intern volume van ca. 23,2 aanbevolen. In beide gevallen ligt het -3 dB punt op ongeveer 50 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 november 2010 Author Report Share Posted 20 november 2010 Dat is dan zeker incl. de roomboost. Zonder krijg je bij dat volume een f3 van 69 hz bij een Qts van 0.64. Nog heel genietbaar overigens. Een enkele unit in een BR van 16 liter (groter dus, niet kleiner zoals velen hier beweren) haalt wel een f3 van 50 hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 De vifa en Eton breken helaas ernstig op rond 2 KHz, zo te zien aan de frequentiekarakteristieken. De Scan Speak doet dit eigenlijk niet, als ik het waterval diagram ervan moet geloven. Ook klopt die Qts van 0,23 niet in de praktijk. Die luidsprekerfabrikant denkt er iets te rooskleurig over. Daarom zou die wel in een gesloten kast kunnen, volgens een tijdschrift dat de driver had getest. Maar 86 dB rendement is inderdaad laag. En het ding is wel veel te duur. Dan komt Monacor beter voor de dag. Maar 50Hzbij -3dB uit zo'n klein gesloten kastje? Dat is haast onmogelijk. We kunnen maar beter bij de Chinezen gaan zoeken als de prijs er ook nog toe doet. Dayton, Vifa, Tangband... en dan een tweeter zoeken die het bij 2KHz al kan overnemen. Een SB bijvoorbeeld, uit Indonesie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Met deze bas/midden ben je mogelijk vrijer in de keus van de tweeter, deze driver hoeft zelf niet gefilterd te worden, kost relatief weinig, en klinkt ook nog eens voortreffelijk Het is hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Jack .je wil toch niet zeggen dat die unit bij elke versterker past Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Jack .je wil toch niet zeggen dat die unit bij elke versterker past Dat zeg ik niet, ik haak in op threshold. Maar nu je er over hebt, ik kan me niet voorstellen dat een versterker hier nog problemen mee heeft. Met mijn buizen en transistor versterkers probleemloos. En ook met mijn Vfet gaat het goed. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Jack, als ik het goed begrijpt wordt de hoog unit pas bij 11 Khz ingezet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts