spido Posted 9 november 2010 Report Share Posted 9 november 2010 Het komt mij voor dat ook nu weer de aandacht teveel uitgaat naar de kwantiteit (de luidheid / amplitude bij bepaalde frequenties, frequentiekarakteristiek) van het geluid en te weinig naar de kwaliteit (vervormingsvrijheid, ook bij grotere amplituden; demping / naijling). Ik zou liever een beetje m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 november 2010 Author Report Share Posted 9 november 2010 Baans (Translator) speakers hadden een Qtc van 0.5, daar ging het merk prat op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Baans (Translator) speakers hadden een Qtc van 0.5, daar ging het merk prat op. Beste Duck-Twacy, Topmodellen "Reflexion" (in 1987: ƒ 1898,-) en "Reference" (ƒ 2998,-) hadden, volgens fabrieksopgave in de HVT Koopgids 1986/87, inderdaad een Q-factor van 0,5. Hier werd het uiterste gevraagd qua controle & beheersing. Maar naarmate de luidsprekers kleiner werden, nam de Q-factor toe: "Impact 30": 0,6. "Impact 5-II: 0,7. "Impact 4-II": 0,8. "Impact 3-II", "Impact 2" en "Impact 1-II": geen opgave. Zo konden die kleintjes toch nog een béétje boostbassen, zonder àl te hinderlijk na te ijlen. Want zulke kleine, stevige paneeltjes... Ach, wat trillen die nou (nà)? Overigens ben ik geen principieel voorstander van gesloten systemen. Alleen al vanwege het feit dat ze niet bestáán. Pneumatisch mogen ze dan wel dicht zijn... maar akoestisch zijn ze net zo "lek" als vrijwel elke andere luidsprekerbehuizing. En ik heb nog nooit een "natuurlijke", "vrije", "open", "ademende", "echte", "muzikale" basweergave gehoord uit een geheel gesloten systeem. Hoe kleiner ze zijn, des te benauwder en benepener klinken ze. Maar ik geef toe dat open(er) systemen ook hun typische nadelen hebben. 't Zijn eigenlijk allemaal rotdingen, die speakers. Maar 't is al net als met vrouwen: wat moet je zònder ze? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Spido,er bestaat geen muzikale bas, ik noem dat kleuring ,nu ken ik me goed voorstellen dat jij een basreflex hebt.Een bas moet gewoon zuiver zijn,en basreflex trilt de impuls na, of niet Spido ,kedeng, kadeng Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 november 2010 Author Report Share Posted 10 november 2010 Aha, je geheugen is beter dan de mijne, Spido. Mijn oude tijdschriften liggen sinds de verhuizing in een doos in de kelder, dus ik geloof je op je woord). Zelf zou ik liever een gesloten systeem met een Qtc van 0.7, dan van 0.5 (bij dezelfde Fb). Die laatste vind ik veel te dun klinken. Natuurlijk kan het zijn dat in een bepaalde ruimte de speaker met Qtc van 0.5 beter klinkt, omdat het beter aansluit bij de ruimte. Mijn eigen gesloten LS hebben een Qtc van 0.82 helaas. Voor 0.7 was een netto volume van dik 260 liter nodig, en dat werd me iets te gortig. klik Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Beste Wol, Zoals eerder gezegd: het wordt hoog tijd dat jij eens een paar goede reflexsystemen hoort. Beste Duck-Twacy, Ja, afgezien van de ruimte die zulke speakers in je kamer innemen, wordt het ook moeilijker om ze stevig genoeg te maken. Ik heb zelf, om ze uit te proberen, een tijd grote (240 liter) Tannoy reflexsystemen in huis gehad. Die waren inwendig heel stevig geschoord. Voor houten kasten waren ze knap stijf ook. Had Wol eens moeten horen! Niks "kedeng, kadeng"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 november 2010 Author Report Share Posted 10 november 2010 Bruto zijn ze ruim 250 liter, netto circa 130, De rest is bracing en wanddikte (40-75 mm). Als ik opnieuw zou beginnen dan wordt het een 15" open baffle + goede 15" sub (dsp gecorrigeerd) voor onder de 40 hz. Maar voorlopig geen zin. Veel te veel gedoe Wol luistert te veel naar Guus Meeuwis vermoed ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Bruto zijn ze ruim 250 liter, netto circa 130, De rest is bracing en wanddikte (40-75 mm). (...) :blink: Tj Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Beste Wol, Zoals eerder gezegd: het wordt hoog tijd dat jij eens een paar goede reflexsystemen hoort. [...] Die Wol komt nog wel eens bij mij luisteren. Ik heb een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 november 2010 Author Report Share Posted 10 november 2010 Bruto zijn ze ruim 250 liter, netto circa 130, De rest is bracing en wanddikte (40-75 mm). (...) :blink: Tjéémig!! Daar komt vast 'n prachtige "KEDÉNG! KEDÉNG!" uit... Naar zal nooit en te nimmer "KEDÉNG! KEDÉNG!" uitkomen. Goldfrapp will ik nog wel eens (ietwat hard) draaien (18+ rated) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Spido,er bestaat geen muzikale bas, ik noem dat kleuring ,nu ken ik me goed voorstellen dat jij een basreflex hebt.Een bas moet gewoon zuiver zijn,en basreflex trilt de impuls na, of niet Spido ,kedeng, kadeng Wol, zeer kort geleden, heb ik weer uren geluisterd naar de SS 30 speaker. Je weet wel, zo'n grafzuil. Dat zou jij ook eens moeten doen, met name dat type! Het basgedrag is het allerbeste dat deze speaker te bieden heeft en het allerbeste dat ik ooit heb gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 SS30 speaker wat is dat!Tubke Ik mag toch aannemen, beste Wol, dat je toch wel enige kennis neemt van wat er aan SoundStones verkrijgbaar is? Het helpt je aan je geloof of je ervan af zie Perfect Performer website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Tubke,dat systeem klopt helemaal niks van Bij Dapo moeten de LM units alle vier dezelfde parameters hebben want anders functioneert het systeem niet,maar dat vertelt Dapo niet, zitten er bij jou vier dezelfde units in met de dezelfde parameters ! Zeg Wolleke, jij veroordeelt op afstand volgens mij. Ga eens luisteren. Of geloof je je oren nooit? Kom op, vanuit het Zuiden naar het Noorden. De weg ligt er al! Zo kan ik je niet serieus nemen, en sterker nog, dat deed ik al nooit. Zonder smiley! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Beste Spido ,was Hans Baan niet zo slim met zijn gesloten box, Bij een BR trilt de impuls na,klopt het of klopt niet,Spido SS30 speaker wat is dat!Tubke Beste Wol, Hans Baan heeft een tijd lang redelijk commercieel succes gehad met zijn gesloten luidsprekers. In dat opzicht was Hans Baan dus wèl slim, met zijn gesloten boxen. Ze klonken niet erg opvallend (niet opvallend fris, open, hees, neuzelig, schraal enz.), wat betekent dat het objectief beschouwd prima speakers waren. Het soort speakers, waar je heel lang met plezier naar kunt luisteren, zonder luistermoeheid of schele hoofdpijn te krijgen. En dat is heel wat waard. Dat kwam ook doordat hij eerste orde filtering toepaste en daarvoor geschikte luidsprekerunits gebruikte. (Dat zouden méér mensen moeten doen!) Maar doordat het gesloten systemen waren, was de bas altijd wat bescheiden. Wat beschaafd. Wat ingehouden. Nooit ontzagwekkend, beangstigend, verpletterend - zelfs niet wanneer dat volgens de (bijv. Telarc) opname wel móest. Wie ooit bij Hans thuis kwam, wist dat hij stiekem zelf, privé, naar heel andere speakers luisterde dan de Translators die hij zo enthousiast verkocht. In zijn kamer stonden grote - héél grote, héél lange - transmissielijnkasten, met woofers die hij uit een paar AR 3A's had gesloopt, met Jordan Watts modules voor het middengebied en onthoornde Decca London ribbons voor het hoog. Want wie echt van muziek wil genieten, kàn nu eenmaal niet zonder een vervormingsvrij bereik van superhoog tot aardschokkend laag... Bij de meeste reflexsystemen treedt inderdaad enige ringing op. Maar bij de betere veel minder. Bij gesloten systemen moet je de impulsvervorming als gevolg van het nabewegen van de opgesloten (verende) luchtmassa en de beweging van panelen ("op eigen houtje") overigens óók niet onderschatten! [De na-verende luchtmassa en de na-verende panelen laten de wooferconus in verschillende tempi (eigen- c.q. voorkeursfrequenties van respectievelijk hout en lucht, en de delen alsmede de veelvouden, optellingen en aftrekkingen daarvan) na-trillen.] Maths have NO END! De énige luidsprekers die überhaupt (volgens zeggen) geen impulsvervorming in het laag hebben (zoals electrostaten of flapfolie-ribbons), hebben slechts één nadeel: ze hebben überhaupt geen láág! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Beste Spido,een laag klinkt nooit opvallend,het moet doen wat die moet doen,zuiver zijn ,de juiste tonen weergeven ,anders niks,is het op vallend dan klopt er iets niet, bij live strijkkwartetten hoor je ook niet een op vallende cellist , hij is alleen opvallend als zij of hij subliem speelt t.o.v. van de andere orkest leden, of bij een kerkorgel concert hoor je ook geen laag wat staat te trillen, jazeker we krijgen 25 Hz uit onze de huiskamer . Beter een zuiver laag ,dan een laag die aandacht wilt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 november 2010 Author Report Share Posted 11 november 2010 Het blijft natuurlijk een al frequent doorgekauwde discussie http://diyaudiocorner.tripod.com/dilemma.htm http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1049144 http://www.mmxpress.com/technical/boxes.htm http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_2/cmilleressayporting.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 november 2010 Author Report Share Posted 11 november 2010 Tubke,dat systeem klopt helemaal niks van Bij Dapo moeten de LM units alle vier dezelfde parameters hebben want anders functioneert het systeem niet,maar dat vertelt Dapo niet, zitten er bij jou vier dezelfde units in met de dezelfde parameters ! @Klaas Klippel systeempje scoren http://www.klippel.de/qc/default.asp http://www.klippel.de/qc/Klippel,%20Schlechter,%20Fast%20Measurement%20of%20Motor....pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Goodtube ,ik behoor niet tot die sekte,ik laat mij niet be Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Beste Spido,een laag klinkt nooit opvallend,het moet doen wat die moet doen,zuiver zijn ,de juiste tonen weergeven ,anders niks,is het op vallend dan klopt er iets niet (...) Beste Wol, Laag kan best opvallend zijn: bijvoorbeeld wanneer er vlak naast jou een grote trom flink hard (ffff) wordt aangeslagen. En dan een ècht grote trom! En ook ècht hard! Als jou dat niet opvalt, mankeert er iets aan je oren.* De meeste luidsprekers laten wel de grote trom horen, maar ze maken die een stuk kleiner. Net zoals ze orgels, contrabassen, concertvleugels en zelfs celli een stuk kleiner maken. Vooral gesloten luidsprekers en dipoolluidsprekers (w.o. de flapfoliespeakers) doen dat. Dat valt jou kennelijk niet op. Maar mij wèl. * De laagste frequenties neem je niet alleen met je oren waar... Maar dat is weer een ander onderwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 De meeste luidsprekers laten wel de grote trom horen, maar ze maken die een stuk kleiner. Net zoals ze orgels, contrabassen, concertvleugels en zelfs celli een stuk kleiner maken. Gelukkig maar. Moet er niet aan denken om de kamer uit te moeten gaan breken om het er allemaal op werkelijke grootte in te krijgen. Zo'n kerkorgel in de kamer.... doe maar niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Spido,volgens mij heb jij het geluid uit-fase staan of niet de juiste versterker,daardoor krijgt je een groot geluid Heb jij ooit een beeld van een cello gezien van 2 meter breed of een hoofd van een meter rond! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Spido,volgens mij heb jij het geluid uit-fase staan of niet de juiste versterker,daardoor krijgt je een groot geluid Heb jij ooit een beeld van een cello gezien van 2 meter breed of een hoofd van een meter rond! Beste Wol, Nog niet zo lang geleden meende iemand (die heel veel van muziek en van hifi af weet!) uit zijn kleine speakertjes een gestreken cello te horen in "Send in the Clowns" (Carnegie Hall Concert, 1974, Cleo Laine). Het was echter een gestreken contrabas. Dat hoor je heel duidelijk, wanneer je luidsprekers het fundament van zo'n instrument weergeven. Bij mij thuis is een grote trom echt groot. En een vleugel van 3,75 meter wordt niet een heel stuk korter, zoals bij jou thuis. Als luidsprekers ten opzichte van elkaar "uit fase" staan, is de diepe bas weg en wordt de rest van het geluid wazig, onplaatsbaar. Je krijgt dan geen "groot geluid", zoals jij veronderstelt. Het zijn juist electrostaten en magnetostaten, die een klein instrument zoals een triangel of een piccolo veel te groot afbeelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 eens, klein en intiem kunnen tonen is een belangrijke eigenschap. bij een goed opgenomen xylofoon wil ik de plaats van de afzonderlijke klanken zien. en de hoogte. een xylofoon staat niet op ooghoogte. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Spido,grote onzin, zet er maar eens Futterman of een Sony TA 88B erop dan moet jij maar een kijken hoe die Maggies spelen ,dan wil ik jouw speaker wel eens horen, iets voor de volgende meting Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 een xylofoon staat niet op ooghoogte. Hallo, Als de opnamemicrofoon er recht voor heeft gestaan, hoor je dat ding dus op oorhoogte (= ooghoogte) Jouw opmerking gaat uit van een ideale opname. Die hoor je niet vaak! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts