Duck-Twacy Posted 21 november 2010 Author Report Share Posted 21 november 2010 http://yfrog.com/2rsph165kep1tej2j Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Jack, als ik het goed begrijpt wordt de hoog unit pas bij 11 Khz ingezet In een heerlijk simpel 2weg systeem Wol? Bij mijn weergevers doet de tweeter dacht vanaf 3khz mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 november 2010 Report Share Posted 22 november 2010 In een heerlijk simpel 2weg systeem Wol? Bij mijn weergevers doet de tweeter dacht vanaf 3khz mee... Beste Tubejack, De tweeters (type DT-254) in jouw luidsprekers zijn hoog belastbaar, hebben een hoog rendement (92 dB nom.) en een heel lage eigenresonantie-frequentie (900 Hz). De eigenresonantie is in de frequentie/amplitudecurve niet eens aan te wijzen. Daardoor kunnen ze tamelijk laag inzetten via een eerste orde filtering. Ik heb van de ontwerper begrepen dat het -3 dB inzetpunt van de tweeters even boven 5 kHz ligt. Ze doen dus, zoals jij schrijft, bij 3 kHz al flink mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 november 2010 Report Share Posted 24 november 2010 Dat is inderdaad een goede bas/middentoon unit. Dat zou zo in een hele dure B&W kunnen! Het rendement zou uitkomen op zo'n 88 - baffle step = circa 84 dB in de praktijk. Hobby Hifi komt lager uit in de testbehuizing maar dat komt omdat er geen reflecties zijn meegenomen. Met z'n tweeen dus rond 87 dB en dat is voor een hifi speaker best veel. Zelf zit ik op 92 dB maar dat is nogal bijzonder en komt door de PHL bas. Daarboven een Visaton DSM50 (Spido niet onbekend ) op volle sterkte (dus zonder weerstanden) en een Vifa tweetertje van 92 dB. Een te hoog rendement kan ook een nadeel hebben: meer brom en ruis van de versterker en weinig diep laag (-3 dB tussen 45 en 50 Hz gemeten in een relatief grote kast). Maar wel recht en super strak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts