Jump to content

Cuvers

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Op de 1 of andere manier is het coveren van The Beatles al heel snel kitsch, een beetje van fout: "sorry maar begin er niet aan, het origineel is beter." Uitzonderingen daargelaten misschien.

Beste Ivan10,

Dat zie ik toch heel anders...

Vrijwel alle uitvoeringen van Beatles-nummers door anderen vind ik beter dan de versie van de Beatles zelf.*

Neem nou bijvoorbeeld "Yesterday" van Ray Charles, of van Frank Sinatra..: die máken daar wat van.

En toen de Beatles zelf nog coverden, was dat ook al erg onbeholpen. Van "Mr. Postman", "Roll over, Beethoven" e.d. kende ik destijds al veel betere uitvoeringen.

* Uitzondering, zoals eerder genoemd: "Something" door Shirley Bassey. Ik ben voor de vrijheid... maar die uitvoering zou verboden moeten worden!

Overigens denk ik dat The Beatles nooit zo populair waren geworden, als Paul McCartney minder had geleken op een jong hondje.

Ok, die uitzonderingen daargelaten Spido :D

Ray Charles - Live Paris -1968 -Yesterday

http://www.youtube.com/watch?v=5QroEbNejFs

Frank Sinatra - Yesterday

http://www.youtube.com/watch?v=3Vw6nrXhyxk

Niet overdrijven Spido zo heeft Paul er nooit uitgezien...

Beatles_Paul_McCartney_caricature.jpg

Maar dat het knappe heren waren, heeft hen natuurlijk wel geholpen. Dat verklaard dan weer niet het succes van The Stones. :lol:

Doe mij maar Gimme Gimme Gimme gecoverd door The Leather Nun

Da's idd ook een geniale cover van een TE vreselijk origineel (ABBA).

Verder helaas niets wat een echte verbetering van het origineel is, en het meeste ook geen rock.

Wie volgt?

• 2 weeks later...

Hmm, in `n topic over "cuvers" mag James Last natuurlijk niet ontbreken. :)

Heeft zo`n beetje alles gecoverd wat los en vast zit.

Niet allemaal met evenveel succes uiteraard, maar er zijn er toch `n paar bij die de moeite van `t beluisteren waard zijn.

Neem bv. zijn uitvoering van In a Gadda Da Vida.

`n Veel te lang hippie werkstuk van pak `m beet `n kwartier, dat tie spelenderwijs terugbrengt tot `n essentiele 2 en `n halve minuut.

Lekker kort tripje dus.

Ook de moeite waard is z`n uitvoering van de musical Hair met fijn blaaswerk door de flangers en hier & daar zelfs `n toefje free-jazz.

Dezelfde musical is overigens ook gecoverd door Mort Garson en heet dan Electronic Hair Pieces.

Grappige synth`s, ook volledig instrumentaal en minstens zo hilarisch als de uitvoering van James.

Je komt `m alleen wat minder vaak tegen. ;)