carl Posted 9 november 2010 Report Share Posted 9 november 2010 Om een berging af te scheiden onder het dak wilde ik 5 schuifdeuren maken van pakweg 1,50 hoog en in totaal 3,6 breed. Dit is op de kamer waar waarschijnlijk de hifi op komt. Ik vroeg me af of ik nog het risico loop dat die schuifdeuren gaan resoneren. Overigens wat zou zo'n berging gevuld met kleren (van mijn vrouw dus veel) akoustisch doen - een helmhold resonator? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 9 november 2010 Report Share Posted 9 november 2010 Hey Carl! Alles dat los hangt kan resoneren, de vraag is of jouw oren het oppikken... Als filter zal het wel helpen, gewoon een deur openen en de volgende sluiten, en dat dan 5 keer. Of het mooi is? Dicht zal je juist reflecties kunnen krijgen. Gewoon rubber wieltjes gebruiken en luisteren wat het doet... Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2010 Report Share Posted 9 november 2010 Bij mij heb ik ook een dergelijke afscheiding gemaakt van 18mm spaanplaat. Deze is opgehangen in een rail en van onder wordt deze met een kunststof U profiel op zijn plaats gehouden. Hierdoor kan het minder makkelijk bewegen en worden de trillingen gedempt tevens is het netjes afgewerkt op de grond. Er zit zo dus ook geen kier meer onder de platen. Het is mij nog nooit op gevallen dat ze staan mee te resoneren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 9 november 2010 Report Share Posted 9 november 2010 Voor de afscherming kun je ook akoestische panelen gebruiken, zo iets als Soundtube of vergelijkbare materialen. Het lijkt me sterk dat deze meeresoneren, ze hebben zelfs een positieve akoestische werking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Ha, weer zo'n leuk nieuw topic van Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Hoi Carl, in mijn vorige huis hadden we ook zo'n afscheiding, ik heb toen losse paneeltjes gemaakt (ca 50 cm breed) die niet kunnen schuiven maar die met magneetslotjes bleven staan. Op de vloer had ik een houten U profieltje geschroefd, waar de paneeltjes in stonden. Voordeel hiervan is, dat het helemaal open kan wanneer je de boel eens wil opruimen of bij iets groots moet. Nu hebben we schuifdeuren (zaten er al in), maar dat vind ik dus helemaal niet handig. Voor audiofielen hebben de paneeltjes het voordeel, dat je de achterkant dempingsmateriaal kunt plakken zodat de deurtje minder trillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Waarom niet afscheiden met dikke velours gordijnen? Of vind je dat niet mooi of afschedingstechnisch niet afdoende? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 november 2010 Author Report Share Posted 10 november 2010 Ha, weer zo'n leuk nieuw topic van Carl. Die Carl wil het naadje van de kous weten en houdt niet op want hij krijgt zeer veel info. Het leuke aan het huis is dat het symmetrisch is gebouwd: aan beide kanten zat op de eerste verdieping een knieschot die een ruimte van 1,5 maal 1,5 onbenut liet. Aan beide kanten eruit geramd om kastruimten van in totaal iets van 15 m3 te benutten. Daar moet je makkelijk bij kunnen dus die magneten van Hans zijn helaas geen oplossing. Dat velours is ook een goed idee maar als je de kamers ziet minder geschikt. Ik denk dat ik het ene knieschot nu ga afsluiten met schuifdeuren en kijk of het verantwoord is voor de andere kant waar de hifi komt. Mijn vrouw vertelde net dat ze in gesprek is geweest met de timmerman die vond dat die schuifdeuren niet passen in een huis van 1922. Hij kende een interieurtimmerman en die komt nu een advies geven of we ook niet met deuren of anderszins kunnen werken in de hifi kamer. Die soundtube lijkt me overigens een zeer goed idee, ik ga even contact met ze opnemen morgen - laat nog van me horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Mijn vrouw vertelde net dat ze in gesprek is geweest met de timmerman die vond dat die schuifdeuren niet passen in een huis van 1922. ??? Die timmerman heeft nog nooit zo'n huis gezien. Zou een andere timmerman nemen. Heel veel huizen in die tijd hadden een voor- en achterkamer (en soms een voor-, tussen- en achterkamer). Tussen die kamers zaten vrijwel altijd schuifdeuren die wegschoven tussen ingebouwde bergkasten, meestal zat er glas-in-lood in dat soort deuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 10 november 2010 Report Share Posted 10 november 2010 Tussen die kamers zaten vrijwel altijd schuifdeuren...Dat zijn wel heel andere schuifdeuren dan de deuren die je bij een gemiddelde Gamma koopt. Wees blij met zo'n timmerman die nog een beetje gevoel voor authenticiteit heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 november 2010 Author Report Share Posted 11 november 2010 Let wel het zijn (schuif)deuren ter afscheiding van een bergruimte onder een schuin dak op de eerste verdieping. Ik wil dat fraai en duurzaam afwerken in de stijl van het huis en met een schuin oog naar de hifi of het de "grote" of "kleine" set wordt. De benedenkamer is een iets ander probleem. Hij is L vormig en ik probeer de grote set daar zeker uit, maar als het niet mooi er uit ziet (vrouw) of niet goed klinkt (man) gaat de grote set naar boven naar de studeerkamer waar alles kan en mag. Overigens vraag ik me af of een L kamer hifi technisch niet kan. Op internet waarschuwt men voor onbalans maar in mijn huidige kamer staan de LS in de lengte van de kamer. Een staat vlak bij een stoffen bank en de andere op de rand van een erker van 3 maal 2. Als je zo'n stereo test LP uitprobeert klinkt de stem links misschien iets anders dan rechts. Muzikaal maakt dat verder niet uit.Met het geluid in mijn huidige huis ben ik dik tevreden. De vraag is dan:waarom verhuis je? Antwoord: er is meer in het leven dan hifi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Er is meer in het leven dan hifi . Wat dan ? Gr. Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Let wel het zijn (schuif)deuren ter afscheiding van een bergruimte onder een schuin dak op de eerste verdieping. Ik wil dat fraai en duurzaam afwerken in de stijl van het huis en met een schuin oog naar de hifi of het de "grote" of "kleine" set wordt. De benedenkamer is een iets ander probleem. Hij is L vormig en ik probeer de grote set daar zeker uit, maar als het niet mooi er uit ziet (vrouw) of niet goed klinkt (man) gaat de grote set naar boven naar de studeerkamer waar alles kan en mag. Overigens vraag ik me af of een L kamer hifi technisch niet kan. Op internet waarschuwt men voor onbalans maar in mijn huidige kamer staan de LS in de lengte van de kamer. Een staat vlak bij een stoffen bank en de andere op de rand van een erker van 3 maal 2. Als je zo'n stereo test LP uitprobeert klinkt de stem links misschien iets anders dan rechts. Muzikaal maakt dat verder niet uit.Met het geluid in mijn huidige huis ben ik dik tevreden. De vraag is dan:waarom verhuis je? Antwoord: er is meer in het leven dan hifi. Ha Carl, Als de ruimte achter het knieschot eerst loze ruimte was, is er daar dan wel een vloer aanwezig en is het dakbeschot goed afgewerkt? Bij mijn ouders was dit niet zo en moest dat aangebracht worden. Als het dakbeschot niet goed afgetimmerd is komt er veel stof van buiten naar binnen. Op die plaats werken schuifdeurtjes eigenlijk niet. Mijn vader heeft er toen klapdeurtjes ingezet. Maar of dat nou klapdeurtjes zijn of schuifdeurtjes, dat kan toch beide in de stijl van het huis? Hier heb ik ook een L-vormige kamer die op zich vrij fors is. Toch blijft dat niet optimaal t.o.v. van een symmetrische rechthoekige kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 november 2010 Author Report Share Posted 11 november 2010 Precies wat jij zegt Pjotr: geen planken op de vloer en een planken dak wat tochtte. Inmiddels is dat allemaal keurig geisoleerd en afgewerkt en de volgende stap is (schuif?) deurtjes kamerbreed.In dat stadium ben ik nu gelukkig. Wat is nu "niet ideaal" bij jouw L kamer, hoe hoor je dat, wat kan je er aan doen en het belangrijkste van alles stoort het? Als ik bijvoorbeeld geen stereobeeld beneden kan krijgen dan gaat de "grote" set met draaitafel naar boven en zorg ik beneden voor degelijk achtergrondgeluid. Bedankt alvast. PS ik had ook nog een idee van een aanbouw maar dat heb ik maar even naar voren geschoven ivm tegenvallers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Wat is nu "niet ideaal" bij jouw L kamer, hoe hoor je dat, wat kan je er aan doen en het belangrijkste van alles stoort het? Als ik bijvoorbeeld geen stereobeeld beneden kan krijgen dan gaat de "grote" set met draaitafel naar boven en zorg ik beneden voor degelijk achtergrondgeluid. Het is vooral in vergelijk met. Ik hoor het vooral aan de plaatsing, dat is diffuser dan bij een symmetrische kamer. De L-vorm is ongeveer 6m x 4m. De speakers staan ongeveer 1 m vanaf de 4m wand in het korte stuk van de L-vorm. Links is de hele wand van dubbel glas (van plafond tot vloer) en dat reflecteert veel en rechts is een muur van het korte stukje van de L-vorm wat 3m lang is. De reflecties zijn dus links en rechts behoorlijk verschillend. De plaatsing van de instrumenten is op zich wel goed maar minder scherp afgetekend. Aan de andere kant (het lange stuk van de L-vorm) loopt de kamer vrij door naar de andere kant van het huis en dat komt met name de bassen juist weer ten goede, daar heb ik dan weer weinig problemen mee. Op zich stoort het mij niet zo erg hoor en verhindert het mij niet om van muziek te genieten. Al weet ik dat het beter kan. De grootste kamer boven die als luisterkamer beschikbaar zou zijn is mijn studeerkamer maar die vind ik met 3m x 4m gewoon te klein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 november 2010 Author Report Share Posted 11 november 2010 Een zeer vergelijkbare situatie met mijn komende kamer. Toch kan je een vraag stellen bij oorzaak en gevolg. Want is het het raam of de L die het doet of misschien zelfs het ontwerp van de LS. Ik heb een boekje gelezen van een zekere Sid Smith die een verschil maakten tussen LS die breedstralend of direkt stralend zijn. Hij beweerde dat je met dat laatste type minder problemen had met akoustiek. Maar elk voordeel heb zijn nadeel en het zou best zo kunnen zijn dat je niet lekker naast elkaar zittend kan luisteren (doe ik nagenoeg nooit). In ieder geval is mijn studeerkamer iets groter. Zoals gezegd 5,6 maal 3,6 en met een niet parallele schuine wand. Daarbij wat akoustische hulpmiddelen zullen niet tot echtelijke twisten leiden vermoed ik. Mooie deurtjes wel. Dus adviezen over materiaal dat zowel akoustisch als ethetisch het goed doen als deurtjes sta ik voor open. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Beste Carl, "Alles dat los hangt kan resoneren..." schreef LeStat. Hij heeft gelijk. Maar alles wat niét los hangt, kan óók resoneren. Sterker nog: vrijwel alles wat in onze huizen los en vast zit, resoneert. De vraag is echter, of die resonanties hinderlijk zijn. Natuurlijk moet worden voorkomen dat schuifdeurtjes gaan rammelen en trillen. Met goed materiaal en goede montage zal dat niet optreden, denk ik. En als je echt bang bent dat de schuifdeurtjes kleuring van het geluid zullen veroorzaken, kun je aan de achterkant dempingspaneeltjes (zoals anti-dreun matjes van de autoshop, bijvoorbeeld) plakken. Dan reflecteren de schuifdeurtjes natuurlijk nog wel geluid, maar hun eigenresonantie wordt dan in elk geval veel zwakker. Maar eerlijk gezegd: mij lijkt het overbodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Een zeer vergelijkbare situatie met mijn komende kamer. Toch kan je een vraag stellen bij oorzaak en gevolg. Want is het het raam of de L die het doet of misschien zelfs het ontwerp van de LS. Ik heb een boekje gelezen van een zekere Sid Smith die een verschil maakten tussen LS die breedstralend of direkt stralend zijn. Hij beweerde dat je met dat laatste type minder problemen had met akoustiek. Maar elk voordeel heb zijn nadeel en het zou best zo kunnen zijn dat je niet lekker naast elkaar zittend kan luisteren (doe ik nagenoeg nooit). Hallo Carl, Ja dat kun je je afvragen, het is een combinatie van factoren. Ik moet ook nog eens dikke velours gordijnen gaan ophangen maar die doen we overdag toch niet dicht en wij houden daar helemaal niet van. Een andere (speciale) luisterkamer is voor ons geen optie, mijn vrouw is ook muziekliefhebber en luistert ook graag naar een goede set. Hier dus geen scheiding van territoria Vraag het mij dus maar niet af En w.b.t. je deurtjes, wat Spido meldt. Je kunt toch gewoon aan de timmerman om stevige deurtjes vragen? 30 mm berken multiplex resoneert niet zo gauw als deurtje hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 november 2010 Author Report Share Posted 14 november 2010 Hai Pjotr en anderen. Op advies van mijn timmerman heb ik gisteren een interieurtimmerman in huis gehad.Hij adviseurde deuren als knieschot. Een belangrijk argument was dat het beter past bij het huis en het zeer stevig was uit te voeren. Hij adviseerde overigens niet om te spuiten maar te laten schilderen. Hij vond dat de deuren er niet te gelikt moesten uitzien. Dat was ongeveer hezelfde waar mijn vrouw en ik een beetje bang voor waren. Ik heb het ook nog over akoustiek gehad. Hij kende die Sound Tubes platen want hij had het geinstalleerd in een cafe met erbarmelijke akoustiek. De volgende keer zou hij een reststukje meenemen. Hij zou nog eens naar het materiaal van de deuren kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 november 2010 Report Share Posted 15 november 2010 (...) Hij adviseurde (...) :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 november 2010 Report Share Posted 15 november 2010 (...) Hij adviseurde (...) :lol: 't Was de adviseurpiet van Sinterklaas, denk ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 november 2010 Report Share Posted 16 november 2010 (...) denk ik? Thinkman? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 november 2010 Report Share Posted 16 november 2010 (...) denk ik? Thinkman? Dingman..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 december 2010 Author Report Share Posted 9 december 2010 Maandag krijg ik de offerte voor de inbouwkast. Toch nog een vraag. Het wordt een kamerbrede ingebouwde kast (3,6 breed en 1,6 hoog) met kleren,boeken en platen erin. Stel dat ik Louvre deuren zou gebruiken zou dat dan als een soort van Helmholz resonator werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 december 2010 Report Share Posted 10 december 2010 Maandag krijg ik de offerte voor de inbouwkast. Toch nog een vraag. Het wordt een kamerbrede ingebouwde kast (3,6 breed en 1,6 hoog) met kleren,boeken en platen erin. Stel dat ik Louvre deuren zou gebruiken zou dat dan als een soort van Helmholz resonator werken? gezien de geringe diepte van de latjes, de spleetbreedte en de, dacht ik, schuine achterwand zal het geheel, mits goed gevuld, eerder als een breedbandige absorber werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts