mart Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Ik herinner me het topic nog over speakers van 15 jaar oud tov nieuw. Hoe is dat met de dac's. In rhenen staat een topmodel dac van meridian maar wel van bijna 20 jaar oud. 16 bits maar als voordeel meerdere ingangen. Als je die zou afzetten tegen de vele goedkopere dac's van nu; vdac, dacmagic, beresford caiman, ..... alle huidige dac's lijken gevoed met een standaard stekkervoeding. tegen: oud, 16 bits, zelfde geld is meer/beter mogelijk, .. voor: muzikaal, degelijk, .. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Da's moeilijk. Je zou denken dat de goedkope DAC's van nu beter zijn. Maar ja. op een CD staat alleen maar 16 bits dus als de Meridian dat goed doet... Dus het apparaat is uit 1990? Kun je nog luisteren? Vast niet zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 Da's moeilijk. Je zou denken dat de goedkope DAC's van nu beter zijn. Maar ja. op een CD staat alleen maar 16 bits dus als de Meridian dat goed doet... Dus het apparaat is uit 1990? Kun je nog luisteren? Vast niet zeker. Het is waar, dat het signaal op een cd 16 bits gecodeerd is, maar een dac moet meer doen dan alleen die 16 bits omzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 11 november 2010 Report Share Posted 11 november 2010 10 jaar oude DAC's zijn nagenoeg allemaal al hopeloos verouderd, laat staan van 20 jaar oud. Zo'n topmodel van destijds wordt makkelijk (tenminste) ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 Voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 tegen: oud, 16 bits, zelfde geld is meer/beter mogelijk, .. voor: muzikaal, degelijk, .. Mart, er zijn tegenwoordig DAC's die 'veel beter' zijn en dan doel ik op het chippie zelf, niet het gehele apparaat. Cruciaal i.m.o. is wat er na het DAC chippie komt en hoe er gevoed wordt, ik verwacht dat dat bij de Meridian beter voorelkaar is dan bij de vele 'goedkope' hedendaagse DACjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 10 jaar oude DAC's zijn nagenoeg allemaal al hopeloos verouderd, laat staan van 20 jaar oud. Zo'n topmodel van destijds wordt makkelijk (tenminste) ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 Zo'n oude Top-DAC is bit-technisch wel degelijk verouderd, maar het analoge deel zal wel nagenoeg perfect zijn. Het is natuurlijk niet alleen de bitbreedte, maar ook de snelheid en de nauwkeurigheid van verwerken wat een bitje gaat meespelen. Dus de kiloherzen en de jitter. Voor een beetje toekomstvastheid moet je toch minstens 24/96KHz aankunnen, vind ik Mijn Dacmagic is h Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 Zo'n oude Top-DAC is bit-technisch wel degelijk verouderd, maar het analoge deel zal wel nagenoeg perfect zijn. Het is natuurlijk niet alleen de bitbreedte, maar ook de snelheid en de nauwkeurigheid van verwerken wat een bitje gaat meespelen. Dus de kiloherzen en de jitter. Voor een beetje toekomstvastheid moet je toch minstens 24/96KHz aankunnen, vind ik Mijn Dacmagic is héél goed bit-technisch, maar het analoge deel (vooral) heeft Sander voor mij onderhanden genomen, en hij heeft er een nieuwe voeding bijgeleverd. Zo heb ik het beste van twee werelden, en taal ik niet naar iets anders. Die Meridian hoeft wellicht niet meer analoog te worden verbeterd, maar digitaal wel degelijk, en dát kan juist niet (zo gemakkelijk). M rc Helemaal mee eens. Een DAC moet ook dither toevoegen. Daarom zou ik ook denken aan een 24-bitter i.p.v. een 16-bitter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 12 november 2010 Author Report Share Posted 12 november 2010 Voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 Voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 12 november 2010 Author Report Share Posted 12 november 2010 ik heb ze nu beiden beluisterd en de 606 voegde te weinig toe. ik heb de 563 gekocht, dat was veel meer een verschil. Nog bedankt voor de tip Velothrux. Nu nog coax kabels kopen! Wel erg gastvrij ontvangen in Rhenen en ook nog andere dingen geluisterd. Ik was onder de indruk van de rechtstreeks van harde schijf via computer en usb-dac afgespeelde muziek. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 ik heb ze nu beiden beluisterd en de 606 voegde te weinig toe. ik heb de 563 gekocht, dat was veel meer een verschil. Nog bedankt voor de tip Velothrux. Nu nog coax kabels kopen! Wel erg gastvrij ontvangen in Rhenen en ook nog andere dingen geluisterd. Ik was onder de indruk van de rechtstreeks van harde schijf via computer en usb-dac afgespeelde muziek. Mart Ha, da's toevallig! Zag hem vandaag nog op hun website staan! Heb je geluisterd op Bach of Pink Faun speakers? Veel plezier met je aankoop! Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 12 november 2010 Author Report Share Posted 12 november 2010 ik heb ze nu beiden beluisterd en de 606 voegde te weinig toe. ik heb de 563 gekocht, dat was veel meer een verschil. Nog bedankt voor de tip Velothrux. Nu nog coax kabels kopen! Wel erg gastvrij ontvangen in Rhenen en ook nog andere dingen geluisterd. Ik was onder de indruk van de rechtstreeks van harde schijf via computer en usb-dac afgespeelde muziek. Mart Ha, da's toevallig! Zag hem vandaag nog op hun website staan! Heb je geluisterd op Bach of Pink Faun speakers? Veel plezier met je aankoop! Greetz, Lestat In rhenen alles met pink faun, eerst de Meridian 606 later de dacmagic met modificatie en daarna nog een gemodificeerde cd speler en daarna de pink faun dac. en dat allemaal via pink faun versterker en speakers. In amersfoort de meridian 563 beluisterd op musical fidelity met vloerstaanders monitor audio platinum. Ik vond de pink faun speakers een aangenamer geluid hebben. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 12 november 2010 Report Share Posted 12 november 2010 ik heb ze nu beiden beluisterd en de 606 voegde te weinig toe. ik heb de 563 gekocht, dat was veel meer een verschil. Nog bedankt voor de tip Velothrux. Nu nog coax kabels kopen! Wel erg gastvrij ontvangen in Rhenen en ook nog andere dingen geluisterd. Ik was onder de indruk van de rechtstreeks van harde schijf via computer en usb-dac afgespeelde muziek. Mart Graag gedaan. Veel plezier ermee! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 23 november 2010 Author Report Share Posted 23 november 2010 Wil nog even laten weten dat ik ontzettend blij ben met deze Meridian 563.24. Nu een dikke week werder en ik kan niet anders dan luisteren, luisteren en nog meer muziek luisteren. Ook ongelooflijk hoe mp3's ineens klinken via de squeezebox. (en ontdekt wat een groot verschil er is tussen cbr en vbr mp3's) En ik sta versteld van mijn speakers, ik vond ze altijd te veel rechtuit spelend en slecht 'mengen' in het stereobeeld maar dat is met de dac helemaal weg. Ik hoor stemmen en instrumenten keurig op hun plek en niet meer uit twee speakers komen. Ik heb de dac nu aangesloten met een 'gewone' analoge monster audio interlink, omdat de bestelde canare digiflex nog niet binnen zijn dus ik ben reuze benieuwd of die kabels nog verschil gaan maken. Groetjes van een blije Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 november 2010 Report Share Posted 23 november 2010 Hee dat is leuk om te horen. Veel plezier met je nieuwe aanwinst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
velothrux Posted 24 november 2010 Report Share Posted 24 november 2010 Digitaal + Meridian = TOP! Leuk om te horen, Mart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 november 2010 Report Share Posted 24 november 2010 Gefeliciteerd Mart. Ik had niet eerder in de advertentie gekeken, en nu is die verlopen. (Hoe zou d Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 24 november 2010 Author Report Share Posted 24 november 2010 Gefeliciteerd Mart. Ik had niet eerder in de advertentie gekeken, en nu is die verlopen. (Hoe zou dát toch komen ) Kun je er dus iets meer over loslaten? Hoeveel ingangen, uitgangen, voeding, foto evt.? Je ervaring en blijdschap ermee tonen ook wel aan dat het een prima ding is. M rc even googelen Marc, maar je bent vast heel druk en ik niet de beroerdste link en fijn te merken dat mijn blijdschap refentie kan zijn Mart edit:de link is de 566 en ik heb de 563, geen idee wat het verschil is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 november 2010 Report Share Posted 24 november 2010 Bedankt, mijn gegoogel had niets relevants opgeleverd (behalve dat ik zag dat Meridian ook Sooloos doet) groetjes M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 november 2010 Report Share Posted 26 november 2010 Met de specs is ook niks mis, de aansluitingen lijken me prima, dus dat wordt vast een blijvertje. Nogmaals gefeliciteerd. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts