Ruud Posted 24 november 2010 Report Share Posted 24 november 2010 Gemeten met een dB meter op standje C en sinussen voor die meter gecalibreerd. Met pink noise roze ruis is het resultaat minder rooskleurig en meer realistisch dan met sinussen. Weet ik, daarom heb ik allebei gedaan. Overigens ziet het er met rose ruis altijd gunstiger uit. Met rose ruis meet ik n.l. maar een piekje van minder dan 10 dB en een dipje van minder dan 10 dB. En meet je dan met verschillende geluidsniveau's? Ik neem aan dat die piekjes/dipjes weleens wat zouden kunnen groeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 november 2010 Report Share Posted 25 november 2010 In mijn geval kwam ik op 54 db op 50 Hz en 85 dB op 100 Hz. hoe en waarmee gemeten Hans en hoe ziet het er verderop in het spectrum uit? Beste Seed7, Suggestie: neem ook "Waar?" op in de vraagstelling. Niet-lineairiteiten (pieken en dalen) zijn heel vaak terug te brengen tot de knopen en buiken van staande golven: de primaire staande golven en hun veelvouden. Die knopen en buiken hebben hun vaste plaatsen in de luisterruimte. Dus: Hoe, waar in de kamer, en waarmee gemeten Hans? En hoe ziet het er verderop in het spectrum uit? Beste Thingman, Inderdaad geeft roze ruis, in combinatie met een spectrum analyzer, een veel betrouwbaarder beeld omdat het complexe signaal veel meer lijkt op muziek dan enkelvoudige sinussen. Echter: de grootste vervuiler in de akoestiek is vaak na-ijling: paneelresonanties en/of andere mechanische resonanties van de luidsprekers zelf, en/of van meubilair (kasten, deuren), aftimmering (hout, spaanplaat, MDF), (houten) vloer, e.d. Continue ruis brengt zulke na-ijling niet duidelijk aan het licht. Ruisbursts (spectrumbreed of in tertsbanden bijv.) en in tijdplakjes dóórmeten tijdens de (veronderstelde) stilte (pulse gating, FFT) kunnen dat wèl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 november 2010 Report Share Posted 25 november 2010 Beste Thingman,Inderdaad geeft roze ruis, in combinatie met een spectrum analyzer, een veel betrouwbaarder beeld omdat het complexe signaal veel meer lijkt op muziek dan enkelvoudige sinussen. Echter: de grootste vervuiler in de akoestiek is vaak na-ijling: paneelresonanties en/of andere mechanische resonanties van de luidsprekers zelf, en/of van meubilair (kasten, deuren), aftimmering (hout, spaanplaat, MDF), (houten) vloer, e.d. Continue ruis brengt zulke na-ijling niet duidelijk aan het licht. Ruisbursts (spectrumbreed of in tertsbanden bijv.) en in tijdplakjes dóórmeten tijdens de (veronderstelde) stilte (pulse gating, FFT) kunnen dat wèl. Nou, inderdaad. Als een ruimte werkelijk behept is met dergelijke eigenschappen, is er nog een hoop werk aan de winkel alvorens je 't überhaupt een muziekruimte zou moeten noemen of er je geliefde hobby in zou moeten willen uitoefenen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 november 2010 Author Report Share Posted 25 november 2010 Overigens ziet het er met rose ruis altijd gunstiger uit.Met rose ruis meet ik n.l. maar een piekje van minder dan 10 dB en een dipje van minder dan 10 dB. Met sinussen (sweep) meet ik altijd minder uitgesproken pieken en dips dan met roze ruis. Wel apart dat we dat precies tegenovergesteld lijken te meten. Een sinus is voor geluidsdrukmetingen die ook de relatie met de kamer moeten onthullen een ietwat zinloos meetsignaal, vergeleken met het complete signaal van roze ruis. Een luidspreker die muziek speelt speelt immers geen sinussen maar complexe muzieksignalen. Eventuele problemen die ontstaan door het samenspel van die complexe signalen worden door sinussen niet geopenbaard, vandaar het gunstigere meetresultaat. Roze ruis brengt dergelijke problemen wel aan het licht. Zo kunnen, ik meet met sinussen van een CD en dan gewoon met de dB meter. Deze laat dan precies het niveau op die frequentie zien. Met roze ruis en de Ultracurve wordt er nogal wat gemiddeld, omdat het ding maar 32 meetbanden heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 november 2010 Author Report Share Posted 25 november 2010 Gemeten met een dB meter op standje C en sinussen voor die meter gecalibreerd. Met pink noise roze ruis is het resultaat minder rooskleurig en meer realistisch dan met sinussen. Weet ik, daarom heb ik allebei gedaan. Overigens ziet het er met rose ruis altijd gunstiger uit. Met rose ruis meet ik n.l. maar een piekje van minder dan 10 dB en een dipje van minder dan 10 dB. En meet je dan met verschillende geluidsniveau's? Ik neem aan dat die piekjes/dipjes weleens wat zouden kunnen groeien. Nee, alleen op normaal luister niveau. Ik ga er vanuit dat de verhoudingen hetzelfde blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 november 2010 Author Report Share Posted 25 november 2010 In mijn geval kwam ik op 54 db op 50 Hz en 85 dB op 100 Hz. hoe en waarmee gemeten Hans en hoe ziet het er verderop in het spectrum uit? Beste Seed7, Suggestie: neem ook "Waar?" op in de vraagstelling. Niet-lineairiteiten (pieken en dalen) zijn heel vaak terug te brengen tot de knopen en buiken van staande golven: de primaire staande golven en hun veelvouden. Die knopen en buiken hebben hun vaste plaatsen in de luisterruimte. Dus: Hoe, waar in de kamer, en waarmee gemeten Hans? En hoe ziet het er verderop in het spectrum uit? Hier heb ik al antwoord op gegeven, meten op de luisterplek en geen meetwaarden boven de 200 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 november 2010 Report Share Posted 25 november 2010 Verbazend dat je zoveel moet meten als je een stel nieuwe boxen hebt. Is d Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 november 2010 Author Report Share Posted 25 november 2010 Verbazend dat je zoveel moet meten als je een stel nieuwe boxen hebt. Is dàt wel goed Ik heb ze gewoon neergezet Eh ze werden gewoon neergezet Jack Misschien halen veel mensen niet uit hun set wat er in zit.. Misschien heb ik de mogelijkheid om te meten en wil die ook gebruiken.. Misschien heb je gewoon geluk gehad.. Misschien ben ik kritischer.. Wie weet...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 november 2010 Report Share Posted 25 november 2010 Verbazend dat je zoveel moet meten als je een stel nieuwe boxen hebt. Is d Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 november 2010 Report Share Posted 26 november 2010 (...) Misschien ben ik kritischer.. (...) Beste Hans, Misschien ben je wel dwangneurotisch perfectionistischer? Nou ja, ik vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2010 Author Report Share Posted 26 november 2010 (...) Misschien ben ik kritischer.. (...) Beste Hans, Misschien ben je wel dwangneurotisch perfectionistischer? Nou ja, ik vr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2010 Author Report Share Posted 26 november 2010 Eh Hans, wat dacht je van: "gewoon tevreden" Een hobbyist is nooit tevreden... want dan wordt het pas saai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 november 2010 Report Share Posted 26 november 2010 Eh Hans, wat dacht je van: "gewoon tevreden" Een hobbyist is nooit tevreden... want dan wordt het pas saai. De spijker op zijn kop Ben ik nu een pro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 november 2010 Report Share Posted 26 november 2010 Een hobbyist is nooit tevreden... want dan wordt het pas saai. Waarmee je zegt niet bezig te zijn met muziek, maar met een ontdekkingreis door een wereld vol weergave apparatuur en allerlei vage theoriemet betrekking tot deze apparatuur ? Het lijkt mij dat je als je een weergave weet te bewerkstelligen die je ongestoord van muziek doet genieten, je echt niet meer op zoek bent naar iets anders dan nieuwe muzikale ontdekkingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2010 Author Report Share Posted 26 november 2010 Een hobbyist is nooit tevreden... want dan wordt het pas saai. Waarmee je zegt niet bezig te zijn met muziek, maar met een ontdekkingreis door een wereld vol weergave apparatuur en allerlei vage theoriemet betrekking tot deze apparatuur ? Het lijkt mij dat je als je een weergave weet te bewerkstelligen die je ongestoord van muziek doet genieten, je echt niet meer op zoek bent naar iets anders dan nieuwe muzikale ontdekkingen. Wanneer ik met apparatuur aan het hobbyen ben, probeer ik daarmee het geluid op een hoger niveau te krijgen en daarmee ben ik zijdelings bezig met muziek. Van de andere kant kan ik ook heel goed van muziek genieten op de PC luidsprekertjes op het werk of op de belachelijk slecht klinkende autoradio in m'n Toyota. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 november 2010 Report Share Posted 27 november 2010 Hetwelk er toe leidt dat er eindeloos nieuwe en andere apparatuur wordt binnengesleept, elk met de eigen (on)hebbelijkheden die we dan proberen recht te breien met allerlei ergens opgediepte technobabbel dat ons geen stap verder brengt op weg naar een betere weergave. De bronnen die worden gebruikt zijn op z'n minst verdacht te noemen, fabrikanten, audiobladen, dealers, allen met een commercieel belang. Onafhankelijk - wetenschappelijk - onderzoek op het gebied van electronica ten behoeve van geluidsreproductie is niet of in elk geval nauwelijks te vinden. Vindingen van lieden die een bijzondere weg bewandelen, overigens zonder enige commerciële bijbedoeling, neem bijvoorbeeld de heer van der Heijden, worden opgepakt door een commerciële partij diec er vervolgens op zulk een manier mee aan de slag gaat dat de bedenker verzucht dat het wel erg jammer is dat de plank volkomen wordt mis geslagen. Natuurlijk ontstaat er wel weer een nieuwe mythe die geweldig lucratief blijkt te zijn. Bij het opbouwen van een weergave installatie zouden we goed moeten beseffen dat elk component dat we toepassen afbreuk doet aan het oorspronkelijke signaal, dat we zouden moeten proberen de weg die een signaaltje moet doorlopen zo kort mogelijk is, met zo min mogelijk verliesbrengende componenten. Keep it simple ! Ook simpel is het gegeven dat je een rockband, een groot orkest en een kerkorgel nooit passend krijgt in de gemiddelde huiskamer, laat de pogingen daartoe dus ook maar achterwege, als je de oorspronkelijke bron niet kunt huisvesten is dit onbegonnen werk. Wat wel mogelijk is, zorgen dat een weergave de illusie van het origineel oproept, verkleind tot een passend formaat datwel............ Hoe je dit doet ? Simpel lijkt me, vooral zorgen dat nadruk ligt op de tonale samenhang van de weergave, hoe hoger de resolutie, hoe meer de werkelijkheid wordt benaderd, bedenk hierbij dat het altijd een schaalmodel een maquette zal blijven. En dan genieten, van muziek, daar gaat het toch om ? Niet toevallig zijdelings, maar volledig uitgaand van de muziek. Muziek wordt gevormd door een instrument in een ruimte, klank en toon hebben ruimte nodig zich te ontwikkelen, een goede opname neemt dus ook de ruimte - de akoestiek - mee, laat dit weg door microfoons op en in instrumenten te proppen in de hoop dat de eigen luisterruimte dit wel zal toevoegen is niet erg realistisch. Opnamen die op deze wijze zijn gemaakt zullen zielloos blijken, ze missen alles wat muziek tot leven brengt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 november 2010 Report Share Posted 27 november 2010 Mooi Jitze Ik licht even een klein stukje toe Bij het opbouwen van een weergave installatie zouden we goed moeten beseffen dat elk component dat we toepassen afbreuk doet aan het oorspronkelijke signaal, dat we zouden moeten proberen de weg die een signaaltje moet doorlopen zo kort mogelijk is, met zo min mogelijk verliesbrengende componenten. Keep it simple ! Door alleen condensatoren te gebruiken i.p.v. elco' s neemt de verliesfactor of TAN zomaar met een factor 10 of m Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 november 2010 Author Report Share Posted 27 november 2010 Hetwelk er toe leidt dat er eindeloos nieuwe en andere apparatuur wordt binnengesleept, elk met de eigen (on)hebbelijkheden die we dan proberen recht te breien met allerlei ergens opgediepte technobabbel dat ons geen stap verder brengt op weg naar een betere weergave. Of proberen uit die apparatuur die er al jaren staat een beter geluid te krijgen. Misschien is er onder de audiofielen wel meer kennis aanwezig dan bij sommige fabrikanten. De bronnen die worden gebruikt zijn op z'n minst verdacht te noemen, fabrikanten, audiobladen, dealers, allen met een commercieel belang. Onafhankelijk - wetenschappelijk - onderzoek op het gebied van electronica ten behoeve van geluidsreproductie is niet of in elk geval nauwelijks te vinden. Vindingen van lieden die een bijzondere weg bewandelen, overigens zonder enige commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 27 november 2010 Report Share Posted 27 november 2010 Je oren zijn heel gevoelig voor de richting van het geluid en kunnen daardoor (anders dan bij een meetmicrofoon) onderscheid maken tussen direct geluid en reflecties. Het moeilijke van de reflectie van de achtermuur, is dat het uit dezelfde richting komt als het directe geluid........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 27 november 2010 Report Share Posted 27 november 2010 Ik zou Hans liever gedreven willen noemen Niets verkeerds aan lijkt mij. Daarmee kom je verder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 november 2010 Report Share Posted 27 november 2010 Maar volgens mij heeft dit allemaal weinig met het kamfiltereffect te maken. Dat heeft alleen te maken met het looptijdverschil tussen het directe en indirecte geluid. Waarbij vooral grote afstanden tot de muur achter de speakers ellende kunnen veroorzaken. Zeker met baspijpen aan de achterkant. Zo ook die laagproblemen waarmee jij dit topic bent gestart, wel mooi gevonden dat effect, laag zo tussen de 60 en 120 Hz.zeker van een basreflex is bij veel speakers nu niet direct het meest geweldige stukje in de weergave. Veel problemen met speakers vind je in dit gebied, zelfs mijn Heresy's gaven in Amsterdam een aardige opslingering te zien in deze regionen, hier heb ik er nog niet echt naar gekeken, totaal andere bouwaard en dus minder hoorbare problemen. Overigens heeft het vervangen van de spoelen hier ook een behoorlijke verbetering gegeven, droger, korter, sneller, volgens sommigen - niet positief bedoeld - dunner laag met erg veel detail én daardoor veel muzikaler. Reflecties die problemen veroorzaken moet je meer zoeken in de hogere regionen, mooi zou zijn als midrangespeakers en tweeters beduidend minder breed zouden stralen, dit voorkomt erg veel ellende. Overigens direct opgenomen geluid, blijft geluid, zal nooit muziek worden, vóór de microfoon is absoluut ruimte nodig, de reflecties en andere onvolkomenheden in weergaveketen en luisterruimte kunnen nooit een vervanger worden voor de invloeden van de ruimte waarin wordt gespeeld. Dit soort opnamen zijn zielloos, je komt dit bij veel studioopnamen tegen, ook bij liveoptredens waar men de microfoons haast in de instrumenten heeft gepropt, toegevoegde ruis en galm kunnen dit niet verbloemen. Luister op dit moment naar een studioalbum, Sinead O'Connor's Universal Mother, zeker geslaagd te noemen. Zou de ambiance niet kunnen missen, dit geldt voor vrijwel elke goede opname. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 november 2010 Author Report Share Posted 28 november 2010 Ik zou Hans liever gedreven willen noemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 november 2010 Report Share Posted 28 november 2010 Ja, net als de Vliegende Hollander. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceadmiraal61 Posted 28 november 2010 Report Share Posted 28 november 2010 zo ik ben voor het eerst op deze site.en hoe anders ook hier weer stevige discussie over het geluid...de muziek..en de app..de man met het glas wijn in de hand,in dit verhaal kan ik mijn goed vinden...het verkleinen van live geluid..studio opname zodat wij dat kunnen afspelen in huis...hans (ook eigenaar van wilson watt puppy was afgelopen week bij mijn thuis...en dan is het toch bizonder hoe hans luisterd en wat hij aan een opname mooi vind....heel direct droog...terwijl ik veel meer hou van ruimte te horen in een opname.... ik vind dan dat de muziek niet zo kleeft aan de luidspreker..maar er meer omheen klinkt...op schaal klinkt dan zo,n opname toch echter...maar elk zijn smaak...toch bracht hans een hele mooie cd mee van wynton marsallis..ha ha ha ruimtelijk opgenomen ik heb even een copie gemaakt,en de volgende dag 2 besteld bij amerzon...ga deze cd ook bespreken in music emotion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 november 2010 Author Report Share Posted 28 november 2010 Waaruit blijkt dat ik geen voorkeur heb voor het een of 't ander, maar wel dat het dynamisch en open klinkt. Galm en ruimte hoeft van mij niet perse, maar wel een preciese plaatsing en instrumenten "op maat". Dat het geluid aan de speakers plakt heb ik eigenlijk alleen bij oude pingpong stereo opnamen. De opstelling bij Fritz zorgt overigens wel voor een mooie tonale balans, al vond ik het diepe laag wel erg nadrukkelijk aanwezig. Maar dat kan er ook aan liggen dat ik dat niet (meer) gewend ben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts