marc b Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 (...) Dan was luidsprekers plaatsen een makkie Net zoals een goede spreker zich, dankzij z'n articulatie en ademsteun, zelfs in een slechte akoestiek nog behoorlijk verstaanbaar kan maken, en een instrumentalist(e) of zanger(es) zijn/haar partij kan spelen of zingen, zo zal een goede luidspreker nog natuurlijk en duidelijk klinken in een minder goede akoestiek. Maar als de spreker mompelt, of als de luidspreker niet goed definiëert, kan de akoestiek daar niets aan verbeteren. Met dit gedeelte ben ik het wel eens, maar dat spreekt ook voor zich. Je kunt echter met de juiste plaatsing nog een veel beter resultaat halen,met wat voor een luidspreker dan ook. Ik durf zelfs wel te stellen dat je beter geen geld uit kunt geven aan goede luidsprekers , als je ze niet goed kunt plaatsen of kunt laten plaatsen. Zware luidsprekers verplaatsen is een kwestie van techniek Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 een basstrap is toch een mooi sinterklaascadeau? Dat is de suprise, het kado zit erin... En het cadeau is: een gehakte ls kabel, alle problemen opgelost Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Dachudat? Begin eerst maar eens met die speakers zelf. En die versterker. En die cd-speler. En de draaitafel. Dan de kabels. (Kortom, ik zie het niet gebeuren). M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Dachudat? Begin eerst maar eens met die speakers zelf. En die versterker. En die cd-speler. En de draaitafel. Dan de kabels. (Kortom, ik zie het niet gebeuren). M rc Marc, Eens kom je er achter dat "gehakt" niet meer dan een mooi verhaal is, een uit de hand gelopen ding van BG. Het kost niet eens zoveel moeite om iets een veel hogere resolutie te geven of anders te laten klinken...Maar nog veel malen krachtiger is je mind. Iets dat je niet kunt meten, of verklaren bestaat m.i. niet ... je kunt ook zeggen nog niet ontdekt ... Maar d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Beste Jack, Feit is dat de behandelde sets duidelijk anders klinken dan onbehandelde.Of je het beter vindt is punt twee. De enige die er voor mij echt in muzikaal opzicht ver bovenuitstak is die van KT88, daar zou ik best mee kunnen leven. De andere sets waren anders dan "gewone" sets maar hadden voor mij enkele eigenschappen die ik niet zoek in de weergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Beste Jack, Feit is dat de behandelde sets duidelijk anders klinken dan onbehandelde.Of je het beter vindt is punt twee. De enige die er voor mij echt in muzikaal opzicht ver bovenuitstak is die van KT88, daar zou ik best mee kunnen leven. De andere sets waren anders dan "gewone" sets maar hadden voor mij enkele eigenschappen die ik niet zoek in de weergave. Beste Ruud, Ik geloof niet zo in "behandeld" zo'n LFD versterker van Marc staat al te boek als goede versterker. Sander als een kundig technicus .... Met techniek en goed nadenken wat iets doet kom je heel ver en de rest is m.i. niets anders dan zo'n marketing praatje van e.e.a. audio leverancier. Of e.e.a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Maar eh heb jij al "gehakt" in je set Ruud heeft toch Bybee's purifiers er in zitten? Amerikaans gehakt zeg maar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Jongens, Hans zijn kamfiltereffect heeft niks met gehakt te maken, ook al heb ik er geen last van. Hans hoopte nog zo dat 'gehakt' beperkt zou blijven in dat topic over mijn set. En nou begint andere Hans erover. Stoppen dus. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Ok Marc, Hans sluit eens een heel andere versterker aan. Ik heb nu een gereviseerde Sharp Optonica SM3000 versterker staan. Mijn boxen klinken heel anders .... ook heel mooi, maar anders, ik vind hem nog mooier dan mijn Sony VFet Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Zo zie je maar Jack het kan altijd beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Zo zie je maar Jack het kan altijd beter Deze Optonica combineert heel goed met mijn 4ohm boxen, die Sony ziet liever 8ohm. De dempingsfactor wordt netjes bij 4ohm opgegeven = 30 en dat is niet zo'n overdreven waarde. Zelfde geldt voor frequentie bereik tot 70khz vind ik keurig. Voor trappen v.n.l. in klasse A eind in B. Het moet allemaal niet zo over de top zijn zoals veel hedendaagse versterkers. Spido heeft wat dit betreft een goed punt... "het beste is al geweest" Dit maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 6 december 2010 Report Share Posted 6 december 2010 Precies ! en nou nog een goeie buizen versterker . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 december 2010 Report Share Posted 6 december 2010 Spido heeft wat dit betreft een goed punt... "het beste is al geweest" Nou dat kon nog weleens meevallen, ik ben erg gecharmeerd van Sonore versterking. Baanbrekende ontwerpen, los van alle bestaande idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 december 2010 Report Share Posted 6 december 2010 Aardige en kundige kerel die Kok of was het Cock, affijn doet er niet toe. In zijn woonkamer heb ik ooit een demo gehad en inderdaad zéér indrukwekkend. Maar de versterker die hij toen gebruikte was een oud EL84 versterkertje van push pull omgebouwd naar een soort van single ended waar de 2e buis als een soort shunt diende als compensatie, zodat de trafo niet in de verzadiging gaat. Zie Menno van der Veen "het project" Rick Stoet heeft die truuk ook ooit toegepast 300B/EL34 Er kwam volgens hem 1,5... 2,5 watt uit..... toen genoeg om de meters hoge speakers aan te sturen vanwege het zeer hoge rendement... Ik weet niet waar hij nu mee speelt maar imho is alles al zo'n beetje uitgevonden om fatsoenlijk muziek te maken.... behalve natuurlijk UCD's @Tube300 wat vind jij dan een goede buizen versterker? Groet, Jack P.s. Hans al een andere versterker geprobeerd? b.v. een buizenamp.... kon wel een verrassend zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 december 2010 Report Share Posted 6 december 2010 Aardige en kundige kerel die Kok of was het Cock, affijn doet er niet toe. In zijn woonkamer heb ik ooit een demo gehad en inderdaad zéér indrukwekkend. Maar de versterker die hij toen gebruikte was een oud EL84 versterkertje van push pull omgebouwd naar een soort van single ended waar de 2e buis als een soort shunt diende als compensatie, zodat de trafo niet in de verzadiging gaat. groet, Jack P.s. Hans al een andere versterker geprobeerd? b.v. een buizenamp.... kon wel een verrassend zijn... website Sonore Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 december 2010 Report Share Posted 6 december 2010 Mooi gebouwd Ruud in ieder geval die voorversterker een 6H30 met zo te zien interstagetrafo's en veel aandacht voor de voeding. Eindtrap? UCD? Lijkt op het ontwerp van Guido Tent, alleen zit daar alles in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 december 2010 Author Report Share Posted 10 december 2010 Hans, bij mij stonden je WP's zo'n 20 cm van de achterwand en met de juiste versterking (óók) een goed laag. Wanneer de WP's naar voren werden geschoven werd uiteraard het geluidsbeeld mooier, maar aan het laag veranderde niets. Zoals ik eerder heb opgemerkt heb ik ook andere versterking gehad waarbij het laag rond de 100 Hz niet mooi was (een soort ingebouwde loudness). Ik wil je nogmaals attenderen op het proberen van andere versterking... Helaas kan ik geen foto plaatsen anders kon ik je laten zien hoe je WP's hier stonden. Dat het laag niet veranderd wanneer je de luidsprekers naar voor haalt is erg merkwaardig. Er zou toch zeker "iets" moeten gebeuren. Ik denk dat ik die foto wel eens gezien heb (aankoopfoto) waar de W/P op stenen plateaus stonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 december 2010 Author Report Share Posted 10 december 2010 Het viel me toen ook op dat de Watt's uit fase staan met de Puppy's (waar het filter in is gebouwd). Denk je niet dat de WATT en de Puppy elk hun eigen filter hebben Hans... Enne, jij hebt als LS kabel toch de gevlochten Array Geode-2? Is dit gelijk aan gevlochten litz type luidsprekerkabel? David Wilson raadt deze kabel n.l. ten strengste af op de WP's (zie blz. 16 van je manual). Even voor de duidelijkheid... De Watt is een monitorspeaker die ook zonder Puppy gebruikt kan worden. Uiteraard is er dat een filter tussen de woofer en tweeter opgenomen. In de Puppy zit een filter om het onderste laag van Watt weg te filteren. Mijn eerste kabels heb ik pas gemaakt omstreeks 2000, dat David Wilson deze dan al in 1995 kent lijkt mij vreemd. Wat ik bedoel.. niet elke gevlochten kabel is hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 10 december 2010 Report Share Posted 10 december 2010 Even voor de duidelijkheid... De Watt is een monitorspeaker die ook zonder Puppy gebruikt kan worden. Uiteraard is er dat een filter tussen de woofer en tweeter opgenomen. In de Puppy zit een filter om het onderste laag van Watt weg te filteren. Dan snappen we elkaar... Mijn eerste kabels heb ik pas gemaakt omstreeks 2000, dat David Wilson deze dan al in 1995 kent lijkt mij vreemd. Wat ik bedoel.. niet elke gevlochten kabel is hetzelfde. Ik beweer ook niet dat dhr. Wilson specifiek 'jouw' kabel bedoelt, maar gevlochten kabels bestaan natuurlijk al wat langer en van een bepaald type raadt hij af i.c.m. met de WP zoals je ongetwijfeld al hebt gelezen in de manual. Als het een ander type betreft dan jij hebt is dat mazzel zullen we maar zeggen. Btw. verandering van opstelling maakte in mijn situatie idd niets uit vwb de laagweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 december 2010 Report Share Posted 10 december 2010 (...) verandering van opstelling maakte in mijn situatie idd niets uit vwb de laagweergave. Beste S@m, Veel audioliefhebbers bedoelen met "het laag" de weergave van muziekinstrumenten die lage tonen laten weerklinken. Orgel, contrabas, basgitaar, enzovoorts. Zulke lage tonen zijn samengesteld uit lage frequenties (grondtonen, eerste paar harmonische boventonen) èn hogere frequenties (hogere boventonen, geruis) Voor de lage frequenties in die complex samengestelde tonen zal plaatsing, gezien de grote golflengten, inderdaad niet kritisch zijn. Maar voor de hogere frequenties kan de plaatsing van de speakers ten opzichte van de wanden (en de afstand van de luisteraar tot de speakers) veel verschil uitmaken. Dat heeft vooral te maken met het tijdsverschil tussen het directe geluid en de reflecties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 Ruud, ik vind Class D niet baanbrekend, klinkt goed maar het mid- hoog kan niet tippen aan het analoog van een buis,fet of transistor. Ik was in 1982 begonnen met Sony Ta 88B een van de eerste class d, ik heb nu met verschillende Class D ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 Beste wol, Niet geheel toevallig speel ik met Aitos OTL mono's op het mid/hoog en een UcD op het laag. Ik zou echter mijn Aitos v.v. blind oversteken met de Sonore v.v. De eindversterker zou ik eerst in mijn situatie willen beluisteren alvorens tot dat besluit te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 december 2010 Report Share Posted 11 december 2010 Ruud,is een mooie combinatie dat je hebt,ik weet wel niet welke speakers je hebt, ik wil ook wel komen luisteren t.z.t als het kan ben er zeer benieuwd naar. Aller mooiste op dit moment voor mij, vind ik voor class D,of T,,de Tripaht 2024, alleen geschikt voor hoog rendement speakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 december 2010 Report Share Posted 12 december 2010 (...) Ik zou echter mijn Aitos v.v. blind oversteken met de Sonore v.v. (...) "Blind" kan ik me nog wel voorstellen. Maar "doof"? Wat UcD betreft: juist als dynamiek groot is, en de reactiviteit van speakers óók (grillige impedantiekarakteristiek), blijkt de dynamische ongevoeligheid van UcD voor "load" van het grootste belang. When the goin' gets tough... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 20 december 2010 Report Share Posted 20 december 2010 (...) Ik zou echter mijn Aitos v.v. blind oversteken met de Sonore v.v. (...) "Blind" kan ik me nog wel voorstellen. Maar "doof"? Wat UcD betreft: juist als dynamiek groot is, en de reactiviteit van speakers óók (grillige impedantiekarakteristiek), blijkt de dynamische ongevoeligheid van UcD voor "load" van het grootste belang. When the goin' gets tough... Dag Spido, Net als een UGT ? Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts