Jump to content

Kamfitereffect

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Naast kamfiltereffecten heb je in een ruimte ook buiken en knopen van staande golven, als je de luidsprekers wat ongelukkig hebt geplaatst staan de net op de plaats van een buik of een knoop waar ze bij die bepaalde frequentie weinig doen of juist optimaal hun energie afstralen.

Klopt, maar door de hele kamer een bult van 100 Hz en een dip van 50 Hz (behalve tussen de speakers) meten is toch wel raar.

Dat heeft m.i. weinig met knopen en buiken te maken.

:)

Dag Hans,

Als ik me goed herriner, heb je geen harde betonnen vloer, maar gedeeltelijk zwevend/hol?

Van plafond naar vloer is ook een dimensie waar we vaak in zitten te luisteren.

Hoe is het afstraalgedrag v/d speakers op afstanden groter dan twee meter, hor. en vert., volgens fabriek?

Besef je ook wel dat je ook nog zit met de onderlinge coherentie tussen de twee/vier luidsprekers,(afstand L-R)en misschien bij jou de daarmee optredende verschijnselen met goflengtes langer dan die afstand, tussen de linker en rechter speakers?

Groeten,

Jerry

Naast kamfiltereffecten heb je in een ruimte ook buiken en knopen van staande golven, als je de luidsprekers wat ongelukkig hebt geplaatst staan de net op de plaats van een buik of een knoop waar ze bij die bepaalde frequentie weinig doen of juist optimaal hun energie afstralen.

Klopt, maar door de hele kamer een bult van 100 Hz en een dip van 50 Hz (behalve tussen de speakers) meten is toch wel raar.

Dat heeft m.i. weinig met knopen en buiken te maken.

Dag Hans,

Als ik me goed herriner, heb je geen harde betonnen vloer, maar gedeeltelijk zwevend/hol?

Van plafond naar vloer is ook een dimensie waar we vaak in zitten te luisteren.

Hoe is het afstraalgedrag v/d speakers op afstanden groter dan twee meter, hor. en vert., volgens fabriek?

Besef je ook wel dat je ook nog zit met de onderlinge coherentie tussen de twee/vier luidsprekers,(afstand L-R)en misschien bij jou de daarmee optredende verschijnselen met goflengtes langer dan die afstand, tussen de linker en rechter speakers?

Groeten,

Jerry

Het is een zogenaamde Nehobo vloer. Dat zijn betonnen balken met daartussen gebakken broodjes die inderdaad hol zijn. Hierop een betonnen laag en de cement afwerklaag. Ik schat zo'n 6 cm beton en daaronder balken en broodjes.

De hoogte waarop ik luister is inderdaad ook van groot belang. Een klein beetje hoger maakt het helemaal beroerd.

Hoe het afstraal gedrag op 2 m is...??? :huh: Ik zou 't niet weten.

De afstanden van luidsprekers, wanden en luisterplek zijn uiteraard allemaal van belang. Ik krijg het jammer genoeg nergens echt goed. Ik zit nu nog met -8 db op 40 Hz en + 8 dB op 80 Hz, Terwijl 30 Hz weer wel op niveau is.

Volgende week donderdag komt Toine, hopelijk wordt dan wat duidelijker wat er mis is. Alhoewel mis... ik denk dat heel veel luidsprekers van dergelijk vervelende frequentiecurves hebben, maar dat dit geaccepteerd wordt omdat de luidsprekers nou eenmaal nergens anders kunnen staan. Gelukkig kan ik hier schuiven wat ik wil, maar helaas brengt dat alleen verslechtering.

Alhoewel mis... ik denk dat heel veel luidsprekers van dergelijk vervelende frequentiecurves hebben, maar dat dit geaccepteerd wordt omdat de luidsprekers nou eenmaal nergens anders kunnen staan. Gelukkig kan ik hier schuiven wat ik wil, maar helaas brengt dat alleen verslechtering.

Hans meen je dat nu echt? Ik vind het grote onzin, een goed gebouwde speaker heeft een behoorlijk vlakke frequentiekarakteristiek. Wat speelt

Alhoewel mis... ik denk dat heel veel luidsprekers van dergelijk vervelende frequentiecurves hebben, maar dat dit geaccepteerd wordt omdat de luidsprekers nou eenmaal nergens anders kunnen staan. Gelukkig kan ik hier schuiven wat ik wil, maar helaas brengt dat alleen verslechtering.

Hans meen je dat nu echt? Ik vind het grote onzin, een goed gebouwde speaker heeft een behoorlijk vlakke frequentiekarakteristiek. Wat speelt

Ruud,is een mooie combinatie dat je hebt,ik weet wel niet welke speakers je hebt,

ik wil ook wel komen luisteren t.z.t als het kan :D ben er zeer benieuwd naar.

Aller mooiste op dit moment voor mij, vind ik voor class D,of T,,de Tripaht 2024, alleen geschikt voor hoog rendement speakers

Ruud heeft geen hoogrendement speakers ;)

http://www.allegrosound.com/TDL_Reference.html

Hoogbejaard, dat weer wel. Maar ja, vroeger...

Ruud,is een mooie combinatie dat je hebt,ik weet wel niet welke speakers je hebt,

ik wil ook wel komen luisteren t.z.t als het kan :D ben er zeer benieuwd naar.

Aller mooiste op dit moment voor mij, vind ik voor class D,of T,,de Tripaht 2024, alleen geschikt voor hoog rendement speakers

Ruud heeft geen hoogrendement speakers ;)

http://www.allegrosound.com/TDL_Reference.html

Hoogbejaard, dat weer wel. Maar ja, vroeger...

Sorry wol, had deze gemist.

Inderdaad geen hoogrendements speaker zoals eend al zegt. Uit 1992 dus hoogbejaard? Vind ik niet, net als zijn uitspraak "Maar ja, vroeger..." die klopt natuurlijk ook niet. Maar deze TDL's kunnen wel aardig meekomen.

Mijn vorige luidsprekers klonken in het laag beter vond ik. Jij vond het laag daarvan verschikkelijk slecht. En achterin had je daarin gewoon gelijk. Mijn conclusie was dus.. niet achterin komen. Misschien is het nu in jouw oren wel veel beter. Het is in ieder geval veel anders.

Beste Hans, wij zullen wel altijd van mening blijven verschillen hoe laag moet klinken. Maar als jij zegt dat je huidige speaker minder goed is in het laag dan de Infinity vrees ik dat je er veel werk aan zult hebben om het goed te krijgen. Ik vond de Infinity's inderdaad verschrikkelijk slecht en achterin daar de overtreffende trap van, verschrikkelijker. Zou echt zonde van je geld zijn als het nu niet beter te krijgen is, ik wens je dan ook veel succes met je eventuele veranderingen in de akoestiek van jouw luisterruimte.

Misschien toch een paar leuke monitoren overwegen op het zolderkamertje... :D

'n zolderkamer van 6 x 4 m kun je niet echt een kamertje noemen. Er zijn maar twee schuine dakvlakken van ongeveer een meter hoog. Bovendien is er nog een "vensterbank" van 60 cm diep, dus de kamer lijkt 6,6 m lang.

Monitoren zijn dus echt niet nodig. Eerder een speaker die juist wat lager gaat.

Hans er staan een paar monitors op Marktplaats

http://link.marktplaats.nl/398823622

Je snapt die gast niet.

Wie doet er nou een perfecte speaker weg? :confused:;)

Groet,

Leobus

Hans,

Je hebt ooit mijn zuilen gehoord. Ze zijn in de aanbieding. Ik denk echter dat die Watt/Puppies van jou het toch ook goed moeten kunnen doen.

Je snapt die gast niet.

Groet,

Leobus

Hans,

Je hebt ooit mijn zuilen gehoord. Ze zijn in de aanbieding. Ik denk echter dat die Watt/Puppies van jou het toch ook goed moeten kunnen doen.

De Watt/Puppy's doen het ook goed. Er is alleen nog een verbetering denkbaar in het laag.

Ik zoek dus helemaal geen andere speakers.

Al de alinea gelezen over het laag van de Puppy's op blz. 2.2 van je manual?

Wat staat daar precies, S@m?

Daar staat dat David Wilson vind dat geluid onder de 35 - 40 Hz minder belangrijk is.

Bij mijn Puppy's heb ik echter wel 30 Hz op niveau, dan te weinig 40 Hz en 80 Hz weer te veel.

Achter in m'n luisterhok is het weer totaal anders. Het zou prettig zijn, dat het laag door de hele ruimte wat gelijkmatiger zou zijn.

Ja dat willen we allemaal wel, maar dat is fysiek onmogelijk. Zet ze in de voortuin, klinken ze veel beter.

Anders probeer het is met een stuk of 3 subs (methode Geddes en anderen

http://www.gedlee.com/Papers.htm

http://www.acousticfrontiers.com/whats-new/2010/10/29/using-multiple-subwoofers-to-improve-bass-the-welti-devantie.html

http://mehlau.net/audio/multisub_geddes/

http://redspade-audio.blogspot.com/2009_08_01_archive.html

Je snapt die gast niet.

(...)

Beste Leobus,

Hij wil dat de perfectie zich voortaan uitstrekt tot diep in het allerlaagste basgebied.

Hij wil dus groter, dieper, lager, dynamischer

Maar... net zo góed.

Een monitorretje kan nòg zo perfect zijn...

het blíjft natuurlijk maar een monitorretje!

(...) als jij zegt dat je huidige speaker minder goed is in het laag dan de Infinity vrees ik dat je er veel werk aan zult hebben om het goed te krijgen. Ik vond de Infinity's inderdaad verschrikkelijk slecht en achterin daar de overtreffende trap van, verschrikkelijker. Zou echt zonde van je geld zijn als het nu niet beter te krijgen is, ik wens je dan ook veel succes met je eventuele veranderingen in de akoestiek van jouw luisterruimte.

Beste Ruud,

Als de huidige (WP) speakers in het laag volgens Hans slechter zijn dan zijn voormalige Infinity's, terwijl jij het laag van die voormalige Infinity's verschrikkelijk slecht vond, dan kunnen die huidige WP's naar jouw smaak of oordeel toch nauwelijks iets anders dan een verbetering ten opzichte van die voormalige Infinity's betekenen? :unsure:

Je snapt die gast niet.

Groet,

Leobus

Hans,

De Watt/Puppy's doen het ook goed. Er is alleen nog een verbetering denkbaar in het laag.

Zou de speaker niet gewoon iets te groot zijn voor jou ruimte?

Misschien een ander idee, als je een actief filter tussen de puppy en de watt zet en voor de versterking dan je geliefde Array gebruikt op het laag en een mooie buis op het mid hoog dan kan je het laag misschien iets beter laten aansluiten bij het mid hoog en zal je het een en ander wel beter onder controle kunnen krijgen.

Lijkt mij wel het proberen waard.

Groetjes George

Misschien een ander idee, als je een actief filter tussen de puppy en de watt zet en voor de versterking dan je geliefde Array gebruikt op het laag en een mooie buis op het mid hoog dan kan je het laag misschien iets beter laten aansluiten bij het mid hoog en zal je het een en ander wel beter onder controle kunnen krijgen.

Groetjes George

Zoals zo langzamerhand al 10 keer verteld, zijn de Puppy's klein en de kamer redelijk groot. Het is ook niet dat ik te veel of te weinig laag heb, maar een piek bij 80 Hz en bij 40 Hz een dip. Dat kan alleen aan de akoestiek liggen.

Hansko merkte de laatste keer met de nieuwe Array overigens op, dat deze klonk als een buis, maar dan met krachtig laag.

Ik begrijp het inmiddels fysiek zijn ze niet klein maar wat luidsprekerbezetting betreft wel.

Alles is relatief natuurlijk, maar ik vind een speaker van ca 1 meter hoog (incl. Watt), ca 25 cm breed en ca 40 cm diep niet groot. In ieder geval veel kleiner dan de Infinity's die er eerst stonden 1,25 m hoog en ca 40 x 40 cm. Met de Infinity's klonk het laag veel homogener en dieper.

Groetjes George

Zoals zo langzamerhand al 10 keer verteld, zijn de Puppy's klein en de kamer redelijk groot. Het is ook niet dat ik te veel of te weinig laag heb, maar een piek bij 80 Hz en bij 40 Hz een dip. Dat kan alleen aan de akoestiek liggen.

Hansko merkte de laatste keer met de nieuwe Array overigens op, dat deze klonk als een buis, maar dan met krachtig laag.

Had ik zeker een paar wijntjes op :D

Ik begrijp het inmiddels fysiek zijn ze niet klein maar wat luidsprekerbezetting betreft wel.

Alles is relatief natuurlijk, maar ik vind een speaker van ca 1 meter hoog (incl. Watt), ca 25 cm breed en ca 40 cm diep niet groot. In ieder geval veel kleiner dan de Infinity's die er eerst stonden 1,25 m hoog en ca 40 x 40 cm. Met de Infinity's klonk het laag veel homogener en dieper.

Vraag het je vrouw maar eens of ze ze groot vindt Hans. De helft van NL zal ze in ieder geval ongelooflijk groot vinden denk ik.