thingman Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Wellicht is de luisterruimte van Mumsoft te zacht, te "buigslap" om staande golven in het basbereik te kunnen veroorzaken?Energie die door een wand heenlekt, wordt niet gereflecteerd en kan dus ook niet bijdragen tot het opwekken van een staande golf. Een andere verklaring zou kunnen zijn, dat er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Om teleurstelling te voorkomen: ik denk eigenlijk dat akoestiek er in het geheel niets mee van doen heeft hier... Er is nog wel iets meer aan de hand, maar dit forum bleek gewoon niet de juiste plek om dat schemergebied te bespreken -- eerder om het in de ban te doen. Maar volgens mij wil Marc onder 4 ogen wel wat meedeelzamer zijn betreffende de modificaties die bijdragen aan de overtuigingskracht van zijn setje. Ja hoor, gaan we weer op die toer? Is er iets wat het daglicht niet kan verdragen? Ik heb die ruimte gehoord voordat al dat mysterieuze/zweverige gedoe speelde en het klonk toen gewoon akoestisch erg fraai zonder opvallende problemen. Heb daar zelfs een review over geschreven. Kennelijk mag iets Hear niet op een normale begrijpelijke manier goed zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Ja hoor, gaan we weer op die toer? Is er iets wat het daglicht niet kan verdragen?Ik heb die ruimte gehoord voordat al dat mysterieuze/zweverige gedoe speelde en het klonk toen gewoon akoestisch erg fraai zonder opvallende problemen. Heb daar zelfs een review over geschreven. Kennelijk mag iets Hear niet op een normale begrijpelijke manier goed zijn Nee hoor, we 'gaan niet weer'... ik heb geen enkele behoefte om daaraan mee te werken. Kennelijk mag inzicht niet voortschrijden, of althans niet langs lijnen die door de verstarring zijn uitgezet. Het geeft verder niet; het is wat het is: dat setje speelt spul weg wat 5 tot 10x meer heeft gekost, en binnen mijn referentiekader was dat -- tot voor betrekkelijk kort -- nogal zeldzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Ik weet niet over welk schemergebied jullie het hebben en hoor daar graag meer van. Toine kan je serieus nemen. Hij heeft ongetwijfeld verreweg het grootste aantal luisterruimten van ons allemaal gezien en gehoord. Ik denk wel dat mensen vaak bij hem komen met problemen. In die zin heeft hij natuurlijk ook geen goed zicht op de doorsnee luisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Nou Carl, als Dingemannes dit gaat verkondigen: ................... Om teleurstelling te voorkomen: ik denk eigenlijk dat akoestiek er in het geheel niets mee van doen heeft neem ik hem niet serieus meer hoor als het over de akoestiek bij Marc gaat. Kennelijk mag inzicht niet voortschrijden, of althans niet langs lijnen die door de verstarring zijn uitgezet Nogal een nietszeggende gemeenplaats als je niet omschrijft wat het is en waarover het gaat. Wie zegt dat dat niet mag? Graag wel concrete inzichten dan en geen gefantaseerde self-made inzichten a.u.b. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Ik weet niet over welk schemergebied jullie het hebben en hoor daar graag meer van. Carl, ik zou even PM-en met Marc. Die kan je er behoorlijk wat over zeggen, en dan snap je misschien beter dat dit niet de plek is om van alles voor leeuwen te gooien. Eenmaal verscheurd lijkt het namelijk nergens meer op en gaat het eind snel zoek. p.s.: [/ offtopic] p.p.s: sorry Hans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Nou Carl, als Dingemannes dit gaat verkondigen: ................... Om teleurstelling te voorkomen: ik denk eigenlijk dat akoestiek er in het geheel niets mee van doen heeft neem ik hem niet serieus meer hoor als het over de akoestiek bij Marc gaat. Kennelijk mag inzicht niet voortschrijden, of althans niet langs lijnen die door de verstarring zijn uitgezet Nogal een nietszeggende gemeenplaats als je niet omschrijft wat het is en waarover het gaat. Wie zegt dat dat niet mag? Graag wel concrete inzichten dan en geen gefantaseerde self-made inzichten a.u.b. Er zijn geen concrete inzichten Pjotr, enkel wat bevindingen. Je hoeft mij ook helemaal niet serieus te nemen. Ik meen eigenlijk al heel lang dat je dat niet doet. Op zich maakt dat voor mij niets eens zoveel uit. Ik wil hier enkel op persoonlijke titel uitwisselen, gebruik geen alias en ondervind tot nog toe geen professionele schade van het niet-serieus-genomen-worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Ik wilde een mailtje sturen en zag dat zijn ruimte aangepast is aan van der Heijde.Zou het leuk vinden wat dat precies inhoudt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 november 2010 Author Report Share Posted 17 november 2010 Mooie verhalen allemaal over de (akoustiek van de) luisterruimte van Hans. Ik zou toch in eerste instantie de problemen gaan zoeken bij de Wilsons die volgens mij voor veel en veel grotere ruimten in de US gebouwd zijn. Probeer eens kleiner en Europees Hans en om te beginnen met je eigen DM 2A's.Misschien krijg je daar het wel zo gewenste muzikaal plezier van. Je zou ook nog Spido kunnen vragen een van zijn PP speciaal aan te laten passen aan je ruimte. Tot slot: ik las laatst in een oude Stereophile de tip om een paar oude LS in de hoek van de luisterkamer te zetten. Dat schijnt ook goed uit te kunnen (!) pakken.Als je de DM 2A toch naar boven haalt. Ik heb de dM2a's wel eens vergeleken met de Omega's, SotaJerry was daarbij. We waren beide van mening dat de Omega's toch een stuk beter klonken dan de B&W's. Alhoewel de laatste zeker niet onverdienstelijk speelden. En nogmaals... die Wilsons Puppy's 5, zijn gewoon kleine luidsprekers. Twee woofertjes van 20 cm in een kastje van ca 28x40x65 cm kun je echt niet groot noemen. De DM2a's zijn groter... Dat van die luidsprekers heb ik al vaker gehoord. Maar nou iets anders... Met mijn luisterruimte is niks mis, tenminste nadat ik de speakers weer veel verder naar de achtermuur heb geschoven. Er hoeft dus helemaal niks opgelost te worden. Dit topic gaat juist over de eigenschap waarmee ik het opgelost denk te hebben. Omdat ze nu dichter bij de muur staan (gemiddeld ca 80 cm middenkast) is de dipfrequentie ergens rond de 80 tot 100 Hz komen te liggen. precies het punt waar de W/P's toch al 'n beetje over hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Ja maar Hans het gaat toch niet alleen om de grote van de woofer bij een LS maar ook voor welke situatie hij ontworpen is. Die US kamers hebben veel andere karisterieken dan die hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 17 november 2010 Report Share Posted 17 november 2010 Ik wilde een mailtje sturen en zag dat zijn ruimte aangepast is aan van der Heijde.Zou het leuk vinden wat dat precies inhoudt. Dat is het swaffelen van je apparatuur in en uitwendig waarna het dan beter klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 (...) Tot slot: ik las laatst in een oude Stereophile de tip om een paar oude LS in de hoek van de luisterkamer te zetten. Dat schijnt ook goed uit te kunnen (!) pakken. (...) Beste Carl, Een geweldig idee! Sluit die oude speakers aan op het tweede stel luidsprekeraansluitingen van je versterker (als je versterker die heeft). Luister dan eerst een tijdje naar die oude luidsprekers, die in de hoeken achter jou staan. Schakel dan om naar de nieuwe luidsprekers, die op de optimale plaatsen v Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 (...) Ik wil hier enkel op persoonlijke titel uitwisselen, gebruik geen alias en ondervind tot nog toe geen professionele schade van het niet-serieus-genomen-worden. Beste Thingman, Je zegt dat je geen alias gebruikt. Dus Thingman is jouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 Beste Thingman,Je zegt dat je geen alias gebruikt. Dus Thingman is jouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 [beste Carl, Een geweldig idee! Sluit die oude speakers aan op het tweede stel luidsprekeraansluitingen van je versterker (als je versterker die heeft). Luister dan eerst een tijdje naar die oude luidsprekers, die in de hoeken achter jou staan. Schakel dan om naar de nieuwe luidsprekers, die op de optimale plaatsen v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 Ik heb de DM2a's wel eens vergeleken met de Omega's, Sota Jerry was daarbij. We waren beide van mening dat de Omega's toch een stuk beter klonken dan de B&W's. Alhoewel de laatste zeker niet onverdienstelijk speelden. En nogmaals... die Wilsons Puppy's 5, zijn gewoon kleine luidsprekers. Twee woofertjes van 20 cm in een kastje van ca 28x40x65 cm kun je echt niet groot noemen. De DM2a's zijn groter... en geven een erg goed laag, grandioos stereobeeld, kortom ze geven de muziek weer zoals vele duurdere speakers nimmer kunnen...mits ongemodificeerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 november 2010 Report Share Posted 18 november 2010 (...) Iedereen weet dat ik van achteren Dingemans heet (...) Beste Thingman, Ja, ja... dat kan jij nu wel beweren, maar daar geloof ik helemaal niets van! Er zijn ook wel lui die beweren dat ze Napoleon zijn, om indruk te maken. De èchte Dingemans staat bekend als "akoestiekoloog", of zoiets. Een vakman, dus. Vermoedelijk zelfs geschoold. Maar als ik zo lees wat jij hear soms allemaal beweert... Nee, MIJ fop je niet, Thingman! (...) , zoals iedereen ook weet dat jij Klaas Feenstra heet. Nee hoor, Thingman: ik heet Spido. En IK kan het wéten! (excluding all others) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 november 2010 Author Report Share Posted 19 november 2010 Ja maar Hans het gaat toch niet alleen om de grote van de woofer bij een LS maar ook voor welke situatie hij ontworpen is. Die US kamers hebben veel andere karisterieken dan die hier. Generaliseermode aan... Ja, en Amerikanen hebben geen smaak en de soort muziek waarvoor ze ontworpen zijn is ook niet de onze... En dat is net zo met Engelse luidsprekers en Franse en Italiaanse... Eigenlijk blijven er alleen Nederlandse luidsprekers over, mits die niet voor export zijn ontworpen natuurlijk. Generaliseermode uit... Zo lust ik er nog wel een. Dat er wat smaakverschil is, kan ik me voorstellen, maar in Amerika staan ook stenen huizen met kleine kamers. Net zo goed als er hier houten huizen staan. Is daar dan geen muziek in mogelijk... Bovendien lijkt de constructie van m'n zolder best wel Amerikaans, Een houten kap met gipsplaat en houtwol cement er onder en een redelijk slappe vloer. Misschien moet je toch maar eens komen luisteren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 november 2010 Author Report Share Posted 19 november 2010 Best Spido en Pjotr. hieronder het plaatje uit het openingspost wat het kamfiltereffect heel duidelijk laat zien. Vermenigvuldig de horizontale schaal eens met 10, dan heb je dus 50 Hz, 100 Hz enz. de 1 ms wordt dan 10 ms. wat weer 3,4 m is. Mijn speakers stonden ongeveer 1,7 m van de muur (de 2 m aan de voorkant van Audiofreak). Heen en terug samen dus 3,4 m, wat de halve golflengte van 50 Hz is. Het effect wat ik hoorde en meette heeft dus niks met kamfiltereffect te maken...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 november 2010 Report Share Posted 19 november 2010 Beste Hans op die Wiki pagina waar jij uit postte stond ook een geluidsvoorbeeld van het kamfilter-effect: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/PianoComb.ogg Dat klinkt toch niet naar wat jouw probleem is...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Beste Hans op die Wiki pagina waar jij uit postte stond ook een geluidsvoorbeeld van het kamfilter-effect: http://upload.wikime...6/PianoComb.ogg Dat klinkt toch niet naar wat jouw probleem is...??? toch wel jammer dat op relevante vragen zo vaak geen reactie komt..................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Beste Hans, Wikipedia (Nederlands) geeft een wel heel bijzonder voorbeeld van een kamfilter: anti-geluid! De "echo" is in alle voorbeelden net zo sterk (amplitude) als het originele geluid en is exact in tegengestelde fase. Complete uitdoving, dus. In de praktijk zijn reflecties vrijwel altijd zwakker dan het primaire signaal (verliesfactor: demping, absorptie, lekkage), al kunnen ook de reflecties elkaar onderling ook weer versterken en verzwakken (afhankelijk van de loopafstanden en dus fase). De Engelstalige uitleg van "Comb Filter" is m.i. genuanceerder, uitgebreider en beter dan de Nederlandstalige. http://en.wikipedia.org/wiki/Comb_filter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Beste Hans, Wikipedia (Nederlands) geeft een wel heel bijzonder voorbeeld van een kamfilter: anti-geluid! De "echo" is in alle voorbeelden net zo sterk (amplitude) als het originele geluid en is exact in tegengestelde fase. Complete uitdoving, dus. Besate Spido, Dat is ook precies het kenmerk van een "kam filter" of op zijn Engels "comb filter". Het voorbeeld is wel juist. Al het andere is dan misschien wel interferentie maar gewoon geen kamfilter. M.i. wordt Hear weer lekker interessant gedaan met een toevallige vondst op internet. Maar goed hoe bijzonder je het ook noemen wilt, het lost het probleem met laag niet op. Maakt ook niet uit, als je haar maar goed zit, heb je iig geen kamprobleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 november 2010 Author Report Share Posted 21 november 2010 Beste Hans op die Wiki pagina waar jij uit postte stond ook een geluidsvoorbeeld van het kamfilter-effect: http://upload.wikime...6/PianoComb.ogg Dat klinkt toch niet naar wat jouw probleem is...??? toch wel jammer dat op relevante vragen zo vaak geen reactie komt..................... Tis eigenlijk meer, omdat er dan weer een programma geinstalleerd moet worden. Bovendien gaat het niet over het geluid wat uit enkel frequenties bestaat, maar uit muziek, waar dit verschijnsel bij zit. Bij het kamfiltereffect bij een transmissionline hoor je een dergelijk geluid toch ook niet.?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 november 2010 Author Report Share Posted 21 november 2010 In de praktijk zijn reflecties vrijwel altijd zwakker dan het primaire signaal (verliesfactor: demping, absorptie, lekkage), al kunnen ook de reflecties elkaar onderling ook weer versterken en verzwakken (afhankelijk van de loopafstanden en dus fase). Dat wens ik dus te betwijfelen. Uit de baspijp komt behoorlijk wat geweld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts