Seed7 Posted 23 december 2010 Report Share Posted 23 december 2010 't is eigenlijk wel grappig dat men Hans' speakers groot vindt, dat zijn ze echt niet, in geen enkel opzicht. Zet ze b.v. eens naast een Vifa Basis of Ruud's bakbeesten, dan verdwijnen ze bijna in het niet.... ten aanzien van extra subs, dat heer Wilson er niet meer mee doet verbaasd me, stel je voor, twee Watt's en vijf Puppies ... "Money, so they say, is the root of all evil today" ok, ik geef het toe, ik ben geen Wilson fan ... ... maar de zusjes ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 23 december 2010 Report Share Posted 23 december 2010 On 23-12-2010 at 20:41, Seed7 said: 't is eigenlijk wel grappig dat men Hans' speakers groot vindt, dat zijn ze echt niet, in geen enkel opzicht. Zet ze b.v. eens naast Ruud's bakbeesten, dan verdwijnen ze bijna in het niet.... ok, ik geef het toe, ik ben geen Wilson fan ... ... maar de zusjes ... Mijn vrouw vindt ze helemaal niet groot...bovendien heb ik waarschijnlijk erg veel geluk met de ruimte en zijn inrichting, bovendien is de TDL geen bassss-reflex ok, ik geef het toe, ik ben geen Wilson fan ... ... maar de zusjes ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 23-12-2010 at 21:17, Ruud said: [(...) bovendien is de TDL geen bassss-reflex ok, ik geef het toe, ik ben geen Wilson fan ... ... maar de zusjes ... Beste Ruud, "TDL"?? As in "To Do List"? "Geen bas reflex" is absoluut g Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 december 2010 Author Report Share Posted 24 december 2010 Dat iemand niet van Wilson houdt, kan ik me heel goed voorstellen. Ik heb ze nou ongeveer drie maanden en sta nog elke dag versteld van het geluid. Dit is zo akelig dynamisch en krachtig, dat het bij goed opgenomen muziek ook akelig realistisch klinkt. En of dat iedereen in z'n huiskamer wil..?? ik wens dat sterk te betwijfelen. Nou klinkt niet elke Wilson Audio speaker gelijk. Zelfs in de verschillende versies van de Watt/Puppy zit een groot verschil. Wat ik bij Fritz hoorde is niet vergelijkbaar met wat ik hier hoor. En zelfs met hetzelfde type kan ik me voorstellen dat er door akoestiek en electronica grote verschillen in klank ontstaan. Toen ik de W/P 5 voor het eerst hoorde zei de eigenaar... "Soms ga ik naar de keuken om naar m'n Quadsetje met B&W monitortjes te luisteren. Ik ben dan zo moe van die Wilsons... Het spat en knalt zo enorm dat ik af en toe naar rust verlang". Ik begrijp nou wat hij bedoelde. Mijn versterker staat ruim 10 dB zachter dan met de Infinity's, dat iemand het geluid omschrijft als PA achtig kan ik me ook heel goed voorstellen. Maar dan met een enorme precisie, prachtige plaatsing en extreem weinig vervorming. Ik heb nou de CD "Riding with the King" van BB King en Erik Clapton aan staan. Dit lijkt wel life... Rauw waar het rauw moet zijn, en prachtig "schoon" wanneer dit zo bedoelt is. Met de nieuwe Array S10 lag dit trouwens nog een stapje hoger dan wat ik nu met de monoblokken hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 02:53, spido said: Welke zusjes bedoel je? Ik denk dat Seed hier naar refereerde (bekend van Heart) http://phoenixheart.org/sisters.html (maar dat is wel een oude foto) Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 23-12-2010 at 20:41, Seed7 said: ten aanzien van extra subs, dat heer Wilson er niet meer mee doet verbaasd me, stel je voor, twee Watt's en vijf Puppies ... Google eens op Wilson Audio WATCHDog... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 december 2010 Author Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 11:11, S@m said: On 23-12-2010 at 20:41, Seed7 said: ten aanzien van extra subs, dat heer Wilson er niet meer mee doet verbaasd me, stel je voor, twee Watt's en vijf Puppies ... Google eens op Wilson Audio WATCHDog... Of Whow... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc b Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Het verhaal zo te horen kun je beter hiervoor gaan. Thor's hammer by wilson audio Two - 15 inch Dual Spider (38.1 cm) Dual-Ported 89 dB @ 1 watt @ 1m @ 100 Hz 4 ohms/minimum 3.8 ohms @ 60 Hz 10 Hz - 300 Hz Room Average Response Height – 59” (149.86 cm) w/o spikes Width – 20” (50.80 cm) Depth – 25 1/8” (66.4 cm) 411 lbs. (186.43 kg) 545 lbs. (247.2 kg) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Kleuterwerk Wilson XS http://www.wilsonaudio.com/product_images/thor_xs_large.jpg Twin Aurasound 18" units, 700 lbs, kostte 18.5K zonder filter KAn je natuurlijk ook gewoon zelf maken voor circa 3000 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 25 december 2010 Report Share Posted 25 december 2010 On 24-12-2010 at 09:20, Hans van Liempd said: Dit is zo akelig dynamisch en krachtig, dat het bij goed opgenomen muziek ook akelig realistisch klinkt. En of dat iedereen in z'n huiskamer wil..?? ik wens dat sterk te betwijfelen. Maar ben je nu tevreden op de zolder? Elke ruimte zijn speaker toch? Er zijn vast nog meer opties bedoel ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 december 2010 Report Share Posted 25 december 2010 [quote name='Paulebappie' Elke ruimte zijn speaker toch? Er zijn vast nog meer opties bedoel ik. Ook elk mens zijn eigen speakers. Ik wil toch in eerste instantie een zeer goed geluid maar zonder luistermoeheid. Daarbij moet het op alle niveaus goed klinken.Ik heb Wilsons wel eens gehoord een tijd terug bij de Hifiwinkel in Beek met Ayre elektronica. Ik vond dat toen -relatief- wel aan de scherpe kant met een lichte bas voor zo'n grote (sorry Hans) luidspreker.Maar goed die Sonus Fabers die ik daar gehoord heb vind ik vaak weer te gepolijst.Van die dure LS vond ik tot nu toe die Thiels van Paul wel het mooiste. In de Hi-fi News van januari las ik dat Kenn Kesler het grootste deel van zijn tijd luistert naar Quad 99 met LS 3- 5a en daarvoor naar 33/303 met LS 3- 5a. Ok hij zal dan wel aan het werk zijn achter de computer maar toch vind ik het veelzeggend dat hij op basis van deze set zijn muziekrecenties schrijft en niet in zijn kleine (5,4 maal 3,6)superkamer met Wilsons. Maar goed in maart verhuis ik en dan moet maar blijken of ik mijn geluid daar goed krijg - 4 mogelijkheden maar ik hoop in de voorkamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 december 2010 Author Report Share Posted 25 december 2010 On 25-12-2010 at 00:06, Paulebappie said: Maar ben je nu tevreden op de zolder? Ja en nee... Het hoog en midden bevallen me uitstekend. Het laag is wat anders. Nu heb ik als laatste poging m.b.v. de lautsprecher-rechner een opstelling gekozen waarbij het gebied tussen de 70 en 100 Hz wat terug zou liggen. In combinatie met het teveel wat ik heb zou dit de boel kunnen uitvlakken. Het laag klinkt nu minder piekerig en de boink is ook wel weg. Maar ik vrees dat ik nu weer teveel 50 Hz heb. Het klinkt nou wel lekker vet. Binnenkort nog eens meten. Wanneer Toine n.l. a.s. dinsdag komt moet ik wel de beste opstelling hebben. Overigens zijn de speakers nu verder van de zijmuren (ca 100 cm ,was 85 cm) en iets dichter naar de achtermuur geplaatst (110 cm, was 125 cm). De diffusers achter de speakers heb ik vervangen door tandschuimdemping. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 december 2010 Author Report Share Posted 25 december 2010 On 25-12-2010 at 11:19, carl said: Paulebappie said: Elke ruimte zijn speaker toch? Er zijn vast nog meer opties bedoel ik. Ook elk mens zijn eigen speakers. Ik wil toch in eerste instantie een zeer goed geluid maar zonder luistermoeheid. Daarbij moet het op alle niveaus goed klinken.Ik heb Wilsons wel eens gehoord een tijd terug bij de Hifiwinkel in Beek met Ayre elektronica. Ik vond dat toen -relatief- wel aan de scherpe kant met een lichte bas voor zo'n grote (sorry Hans) luidspreker.Maar goed die Sonus Fabers die ik daar gehoord heb vind ik vaak weer te gepolijst.Van die dure LS vond ik tot nu toe die Thiels van Paul wel het mooiste. In de Hi-fi News van januari las ik dat Kenn Kesler het grootste deel van zijn tijd luistert naar Quad 99 met LS 3- 5a en daarvoor naar 33/303 met LS 3- 5a. Ok hij zal dan wel aan het werk zijn achter de computer maar toch vind ik het veelzeggend dat hij op basis van deze set zijn muziekrecenties schrijft en niet in zijn kleine (5,4 maal 3,6)superkamer met Wilsons. Maar goed in maart verhuis ik en dan moet maar blijken of ik mijn geluid daar goed krijg - 4 mogelijkheden maar ik hoop in de voorkamer. De latere Watt Puppy's zijn ook een stuk groter dan de 5. Misschien moet je toch eens komen luisteren. Zo ver is het niet voor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 december 2010 Report Share Posted 25 december 2010 Na maart heb ik na de verhuizing weer alle tijd Hans. Ik ben benieuwd hoe Toine je kamer aanpakt. We hebben een leuke hobby maar het moet niet te neurotisch worden. Dat zeg ik minstens zoveel tegen mezelf als tegen jou. Het feit dat ik me voor de verhuizing al zorgen maak zegt genoeg. Tot slot heb ik vroeger al die Luisters gelezen met Jan Kool. Hij(en ook Armand van Ommeren) beweerde altijd dat een tweeweg de beste resultaten opleverde. Zelf hield hij zich daar niet aan en Ruud 13 beweerde eens dat die B@W actiefs van Jan Kool voor geen kanten klonken. Overigens interessant dat die kamer van Kenn Kessler maar 5,4 maal 3,6 meet. Hij schijnt wel resonatievrij te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 december 2010 Author Report Share Posted 25 december 2010 On 25-12-2010 at 13:32, carl said: Na maart heb ik na de verhuizing weer alle tijd Hans. Ik ben benieuwd hoe Toine je kamer aanpakt. We hebben een leuke hobby maar het moet niet te neurotisch worden. Dat zeg ik minstens zoveel tegen mezelf als tegen jou. Het feit dat ik me voor de verhuizing al zorgen maak zegt genoeg. Tot slot heb ik vroeger al die Luisters gelezen met Jan Kool. Hij(en ook Armand van Ommeren) beweerde altijd dat een tweeweg de beste resultaten opleverde. Zelf hield hij zich daar niet aan en Ruud 13 beweerde eens dat die B@W actiefs van Jan Kool voor geen kanten klonken. Overigens interessant dat die kamer van Kenn Kessler maar 5,4 maal 3,6 meet. Hij schijnt wel resonatievrij te zijn. Jan Kool, Armand van Ommeren, Ruud13 en Kenn Kesler zijn ook maar mensen. En wat de ene prachtig vind klinken vind de ander helemaal niks. Wanneer je op verschillende shows rondloopt hoor je daar vakmensen, broodschrijvers en klanten ook heel verschillende meningen geven over hetgeen er te beluisteren is. Ik ken ondertussen heel wat mensen uit "het wereldje" persoonlijk. Er zijn er veel bij die ik hooglijk waardeer, maar ook enkele mensen die ik verafschuw vanwege hun praktijken. Gelukkig is er een jongere garde die met samenwerken verder probeert te komen. De "gevestigde orde" maakt zich helaas vaak schuldig aan broodnijd. Daarom trek ik m'n eigen plan en maak gebruik van mogelijkheden om m'n kennis en ervaring hoger te krijgen. Overigens is er geen enkele kamer resonantievrij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 december 2010 Report Share Posted 25 december 2010 Ik zit wel een beetje op jouw lijn Hans -uiteindelijk moet je het allemaal zelf ervaren. Wel heb ik altijd gedacht dat als je veel hoort ook een goed beeld krijgt van de verschillen vandaar dat ik wel bladen lees. Wie bedoel je met de nieuwe garde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 december 2010 Author Report Share Posted 26 december 2010 On 25-12-2010 at 15:06, carl said: Wie bedoel je met de nieuwe garde? De "jonge" garde importeurs en winkeliers zoals Music2, Sense of Music, Audiolife enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 december 2010 Report Share Posted 26 december 2010 Zo nu en dan lijkt audio wel op koken. Er zijn altijd strebers die menen de wijsheid in pacht te hebben. Maar wat de een lekker vindt hoeft de andere niet te bekoren. De "echte werkelijkheid" bestaat toch niet, want die is voor 80% afhankelijk van de akoustische omstandigheden (en daar hebben de muzikanten nooit live staan spelen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 december 2010 Author Report Share Posted 26 december 2010 On 26-12-2010 at 10:39, Duck-Twacy said: Zo nu en dan lijkt audio wel op koken. Er zijn altijd strebers die menen de wijsheid in pacht te hebben. Maar wat de een lekker vindt hoeft de andere niet te bekoren. De echter werkelijkheid bestaat toch niet, want die is voor 80% afhankelijk van de akoustiesche omstandigheden (en daar hebben de muzikanten nooit live staan spelen). Wijze woorden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 26 december 2010 Report Share Posted 26 december 2010 On 26-12-2010 at 13:01, Hans van Liempd said: Wijze woorden... Vind je Hans, 80% akoestiek...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 december 2010 Author Report Share Posted 26 december 2010 On 26-12-2010 at 14:06, S@m said: On 26-12-2010 at 13:01, Hans van Liempd said: Wijze woorden... Vind je Hans, 80% akoestiek...? Ja, de akoestiek bepaalt echt voor 80% je klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 december 2010 Report Share Posted 26 december 2010 Ach zo'n percentage is natuurlijk maar een fictief getal. Ik denk wel dat het eenvoudiger is om met een simpel (maar verder fatsoenlijke ontworpen) budget speakertje in een mooie akoestische ruimte goed te laten klinken, dan een state of the art/top of the bill luidspreker in een beroerde ruimte. Zeker als je een beetje op een redelijk volume wil spelen. Natuurlijk heeft het simpele speakertje beperkingen, maar de meeste muziek komt er gewoon goed uit. Waarmee niet gezegd is dat Hans zijn luisterkamer echt beroerd is, maar het strooit kennelijk in het laag toch wat te veel kruiden in het eten Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 december 2010 Report Share Posted 26 december 2010 On 26-12-2010 at 16:05, Duck-Twacy said: Ach zo'n percentage is natuurlijk maar een fictief getal. Ik denk wel dat het eenvoudiger is om met een simpel (maar verder fatsoenlijke ontworpen) budget speakertje in een mooie akoestische ruimte goed te laten klinken, dan een state of the art/top of the bill luidspreker in een beroerde ruimte. Zeker als je een beetje op een redelijk volume wil spelen. Een spreker die goed articuleert is in een slechte ruimte nog goed verstaanbaar. Oftewel een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 december 2010 Report Share Posted 26 december 2010 On 26-12-2010 at 19:37, goodtube said: Een spreker die goed articuleert is in een slechte ruimte nog goed verstaanbaar. Oftewel een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 december 2010 Report Share Posted 26 december 2010 Een speaker die langs de logopedist is geweest? Ik luister niet naar lezingen op mn hifi set. Daar is mn wekkerradio of de ingebouwde laptop speaker ook goed genoeg voor. Grimm maakt een mooie speaker. Veel mooier dan menig van het soort die hier vaak de revue passeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts