Jump to content

Het Grote Rega Topic

Recommended Posts

beste Rega mensen,

Ik was benieuwd wie er hier met Rega speelt en/of wie er fan is van Rega.

Ik ben zelf omstreeks 1999/2000 ingestapt met "the good old" ribbelkast set van Rega. Voor wat betreft mijn draaitafel speel ik nog steeds met dit deel van de set. Ik had wat moeite om mijn draai te vinden in de nieuwe Rega lijn maar na, naast de Saturn een Elicit te hebben aangeschaft en goed aandacht te hebben besteed aan bekabeling is het kwartje langzamerhand aan het vallen. Was onder de nieuwe lijn het gebruik van Siltech G3 zilver een absolute "must", in de nieuwe lijn zijn echt andere types interlinks en goede powercords nodig om de set zo te krijgen dat deze echt gaat zingen. Wie is ook fan en waarom? Wat bevalt je in het geluid? Welke Rega apparatuur gebruik je en welke kabels daarbij? Ik ben benieuwd of er andere Rega fanatics zijn. Naim lovers zijn er immers al genoeg :)

Rega heeft vaak goede recensies & in Nederland ook goede demo's, maar vreemd genoeg is het niet snel een merk dat je koopt. Maar het is wel een merk, dat ik op de radar heb. Ik ben wel benieuwd naar hun versterkers. Mooie foto's uitgezocht ;-)

Wellicht komt dit doordat nagenoeg van alles goede reviews/recensies te vinden zijn. Mij zegt het dus werkelijk n

Rega heeft vaak goede recensies & in Nederland ook goede demo's, maar vreemd genoeg is het niet snel een merk dat je koopt. Maar het is wel een merk, dat ik op de radar heb. Ik ben wel benieuwd naar hun versterkers. Mooie foto's uitgezocht ;-)

Wellicht komt dit doordat nagenoeg van alles goede reviews/recensies te vinden zijn. Mij zegt het dus werkelijk n

Mwhah, dit lijkt me gewoon weer een gevalletje van journalisten en audiotijdschriften bashen. Uiteindelijk geeft een artikel me een indicatie omtrent een merk. Wat wel handig zou zijn om enig idee te krijgen wat het merk voorstaat vanuit de 'persoon' journalist zelf. Je kunt dusdanig onafhankelijk een product omschrijven, dat je om de hete brei gaat. Soms kun je het een journalist zien doen doordat er in voorzichtige zinnen een conclusie wordt gevormd, dat niet echt uit elkaar spat van positieve argumenten.

Gisteren een Audiovector gehoord, de recensies omtrent de prijs/kwaliteit zijn daarover goed. Het smalle zuilmodel met de set, die er aanhing vond ik het wel een "bepaald" geluid hebben. Het geeft een groots geluid, maar echt 'tastbaar' wordt het niet. Het had iets 'lichts'. Kan het niet zo goed uitleggen, luisterde ook in een winkel. Je zou het dus de lucht in willen schrijven, maar ook duidelijk de andere kant moeten stellen. Feit blijft dat ik artikelen meer zie als een vingerwijzing. Ik ben ook benieuwd over welke merken/modellen Threshold & Midcall positief of negatief zouden schrijven.

http://www.audiovector.com/

http://www.tophifi.nl/audiovector/audiovec_index.php

Ik ben het met Ivan eens dat je soms aan de voorzichtigheid van een audiorecensie best wel wat kunt opmaken. Bovendien is iedere recensie wat mij betreft slechts een indicatie. Iedereen heeft ook nog een persoonlijke voorkeur en zelf luisteren is altijd een echte "must". Ik lees music emotion wel graag omdat de meeste recensenten goed uit de doeken doen welke eigenschappen een bepaalt apparaat heeft. Omdat ik mijn persoonlijke voorkeur ken weet ik welke apparaten dan mogelijk interessant kunnen zijn. Wat wordt er trouwens weer uitgeweid op deze post. Start dan gewoon een eigen post als je wilt klagen of je verveelt. Wie heeft er echte ervaringen met Rega ?

Als je bij midcall kijkt zie je met welke apparaten hij draait.

Zijn er niet meer fans of geinteresseerden op dit forum dan Ivan ??

Ik ben het met Ivan eens dat je soms aan de voorzichtigheid van een audiorecensie best wel wat kunt opmaken. Bovendien is iedere recensie wat mij betreft slechts een indicatie. Iedereen heeft ook nog een persoonlijke voorkeur en zelf luisteren is altijd een echte "must". Ik lees music emotion wel graag omdat de meeste recensenten goed uit de doeken doen welke eigenschappen een bepaalt apparaat heeft. Omdat ik mijn persoonlijke voorkeur ken weet ik welke apparaten dan mogelijk interessant kunnen zijn. Wat wordt er trouwens weer uitgeweid op deze post. Start dan gewoon een eigen post als je wilt klagen of je verveelt. Wie heeft er echte ervaringen met Rega ?

Als je bij midcall kijkt zie je met welke apparaten hij draait.

Zijn er niet meer fans of geinteresseerden op dit forum dan Ivan ??

Het feit dat we zo sterk tussen de regels door moeten lezen lijkt me niet echt positief, toch? Als een apparaat " goed" is dan is er dus iets mis. Als het " een van de beste" is dan is het gemiddeld en pas als het " de beste..." is, dan steekt het boven de rest uit, maar dat laatste durven ze nagenoeg nooit te schrijven. Als we nooit klagen, hoe weten de uitgevers dan wat we willen lezen?

Ik lees de laatste tijd liever de indrukken van mensen die op beurzen allemaal hetzelfde hebben gehoord, op internet, dat is in elk geval nog gemeend.

En mijn installatie (waar ik naar luister) bestaat op dit moment uit een Threshold voor - en eindversterker (hoe kan het ook anders), een Vincent CD speler (die ik bijna nooit gebruik), een Technics SP10 met Audio Quest Arm en Ortofon MC20Super met vdHull naald, op eigengebouwde speakers met PHL/Visaton/Vifa, die eigenlijk nooit af zijn.

Ik kon ook een Rega CD-speler kopen, maar ik vind de verschillen tussen spelers niet zo groot. Dus ging ik voor de buitenkant (de Rega is van plastic).

"Threshold" versterkers hebben een erg goede naam (merk bestaat eigenlijk niet meer, heet nu Pass), maar omdat ook hier ik tegenwoordig vind dat mensen geen gigantische bedragen moeten neertellen voor versterkers maar eerder voor speakers en draaitafel, loop ik er al genoeg mee te koop door mijn forumnaam.

Over kabels en ander randgebeuren zal ik het maar niet hebben...dan kan ik beter zeggen dat ik een vlakdraadspoel van Mundorff in m'n scheidingsfilter heb, want dat verschil hoor je wel voor je zuurverdiende geld.

Als een blad dan een netsnoer of speciale spike voor honderden Euro's de hemel inschrijft, dan mag ik toch best klagen? :blink:

Maar alleen omdat je met Threshold draait, anders niet! <_<

Dan lees je toch gewoon de Vi-Fi? Daar heb je na het lezen van een recensie altijd het idee, althans bij televisies, was dit nu een goede of een slechte tv... :unsure::D

Wat wil je dan lezen? Zoiets als: "Crystal Cable ging fantastisch met mijn referentieset PrimaLuna, maar was zwaar bagger met Marantz." Ik zeg maar wat he? Of mis je merken, of moet het toch wat meer gewikt en gewogen zijn: "Leuke reissue, maar op het origineel hoor je de platheid van de opname beter". Sorry.. maar je weet wel wat ik bedoel. Klagen mag, maar kom ook met positieve suggesties aan. :)

Dit wordt natuurlijk zwaar off topic, maar waarom lees je tegenwoordig geen vergelijkende testen meer? Gewoon een stuk of 5 apparaten uit hetzelfde segment met elkaar vergelijken. Al dan niet met luisterpanel en meetbank. Kost natuurlijk veel meer tijd dan even een smeuig verhaaltje uit je duim zuigen met wat mooie foto's (neestal afkomstig van de fabrikant of ipmorteur) er bij. En natuurlijk ook zo'n vergelijking is ook maar betrekkelijk, maar toch...

Dit wordt natuurlijk zwaar off topic, maar waarom lees je tegemwoordig geen vergelijkende testen meer? Gewoon een stuk of 5 apparaten uit hetzelfde segment met elkaar vergelijken. Al dan niet met luisterpanel en meetbank. Kost natuurlijk veel meer tijd dan even een smeuig verhaaltje uit je duim zuigen met wat mooie foto's (neestal afkomstig van de fabrikant of ipmorteur) er bij. En natuurlijk ook zo'n vergelijking is ook maar betrekkelijk, maar toch...

Jawel hoor, Duitse bladen zijn er heel goed in. En dan krijgen ze ook nog cijfers, staan in een lange tabel met soortgenoten en zo. Of neem What HiFI. Dat is allemaal heel wat professioneler dan wat M+E laat zien, maar die richt zich toch vooral op de snob serieuze audiofiel. En die heeft liever geen vergelijk, maar een exclusief apparaat.

M :ph34r: rc

Het is al jaar en dag een wens om in Nederland een grote test te doen tussen apparaten binnen dezelfde budgetklasse. Maar ja, het wil er maar niet van komen. :(

Ja, die Duitsers zijn goed bezig. Ik had eens een kabel-vergelijk in handen, een stuk of 15-20 kabels, ieder met een korte omschrijving en meetgegevens erbij, erg leuk om te zien. Alleen een sterren-oordeel zegt niets over de beste combinatie tussen de apparaten. Maar het geeft wel een indruk per apparaat.

Blijkbaar is er grote behoefte aan een kabel-vergelijkingstest. Ik snap dat aan de ene kant wel, want je kunt thuis moeilijk alles gaan uitproberen, alhoewel... met kabels zou je toch van een serieuze winkel een probeer-doos mee moeten kunnen krijgen? Of zijn ze bang, dat je dan toch nooit de duurste neemt, omdat de verschillen te klein zijn voor het geld?

Een luidspreker test, waarin de speakers gangbare modellen zijn uit dezelfde prijsklasse, zou al heel wat zijn. maar ik weet bijna zeker dat de Nederlandse bladen er niet aan durven. Dat gaat ze adverteerders kosten. In Duitsland hebben ze meer lef, maar dat komt wellicht omdat daar veel bladen zijn die concureren om de lezer, en Duitsers gewoon kritischer zijn. Hier nemen we al te snel genoegen met een flut-review waarin gewoon wordt gelogen (gezien de reacties hierboven).

Het mooiste zou zijn een review dat lijkt op een geslaagde combinatie tussen " The Audio Critic" (blad bestaat niet meer maar was erg technisch en werd geschreven door zeer kundige mensen) en bijvoorbeeld Stereo, een modern Duits blad dat af en toe nog het lef bij elkaar verzamelde om wat stof te doen opwaaien (zoals met hun netfiltertest, blind AB -B). Conclusie was geloof ik, dat niemand het effect kon waarnemen. :lol: ) Het leuke van The Audio Critic was, dat de luistertest altijd goed werd gecombineerd met de metingen. Dan werd bijvoorbeeld een minder gedefinieerd hoog toegeschreven aan teveel diffractie, met de rekensommen en alles erbij.

Da's idd leuk, maar heel erg lastig op te zetten. Er zijn teveel variabelen om een representatieve uitkomst te krijgen. Matched het element wel met de arm, of de phonotrap, want je moet elk element in dezelfde platenspeler zetten. Dan is er nog de ombouwtijd. Of je moet een hele raffel dezelfde draaitafels hebben.

Een elementen test is m.i. niet te doen op een HEAR dag.

Het is wel offtopic, maar die HVT leest weer bijna net zo prettig als vroeger (kritischer, achtergronden, meer diepgang, dikker) na de behoorlijke dip van de laatste jaren.