henrykb Posted 19 november 2010 Report Share Posted 19 november 2010 Heb een Sphinx project 9, wilde hem eigenlijk verkopen maar toch besloten om de Sphinx te houden, en er een betere DAC achter te hangen Heb een paar gegadigden: 1. Musical Fidelity M1 DAC (of misschien een V-Dac) 2. Metrum Acoustics NOS MiniDAC 3. Dacmagic Cambridge 4. M-Audio SuperDac Allemaal dacs waar enthousiast over geschreven wordt, en binnen een leuke prijsklasse Iemand ervaring met 1 (of meerdere) van deze.. en uiteraard welke aan te bevelen is. USB niet perse nodig (tenzij je zegt, Een lossless vanaf je laptop naar een DAC, das nou echt geweldig). Sphinx heeft een optical out trouwens. gr Henry Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Beste Henrykb, Je zou kunnen overwegen om de nieuwe Tentlabs b-DAC aan je rijtje toe te voegen. http://www.alpha-audio.nl/2010/08/nieuwe-dac-van-tentlabs/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Gezien de prijs van de nieuwe Tent DAG denk ik dat deze buiten budget valt, want de anderen zitten qua nieuwprijs nog niet aan de helft daarvan. De M-Audio SupoerDAC is alleen nog maar via het 2de hands circuit te koop, want die wordt niet meer gemaakt. Om eerlijk te zijn snap ik de hype rondom dat ding niet zo, want zo geweldig vind ik die niet (ik heb er zelf ook een). De MF en de Metrum ken ik niet. Althans, ik heb ze nog niet beluisterd. De Cambridge is best OK. Mocht je overgaan tot aanschaf van zo'n DAC raad ik je aan de muurwrat te vervangen dooe een 30VA ringkern trafo. De DAC leeft er gigantisch van op. Ik heb zelf van de zomer een YBA Design WD-202 aangeschaft. Die is dan wel een beetje duurder dan de DacMagic, maar die speelt echt heel mooi. Die speelt hier nu ipv een EAD DSP7000. Ik mis de EAD iig niet Ik heb 'm vergeleken met de DacMagic en dat was toch wel een serieus verschil tov de laatste. De YBA laat dan toch echt muziek horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 20 november 2010 Author Report Share Posted 20 november 2010 Bedankt voor de reacties. De Tentlabs is inderdaad wel een stukkie duurder, echter ook geen prijs waar ik 3x van de stoel rol. Oftewel budgettair gezien zou die wel tot de mogelijkheden behoren. Maar je kan er vrijwel niets over vinden qua ervaringen. En dat maakt het wel tot een spannende aangelegenheid. Beruchte geldboom staat ook niet in mijn tuin, dus mocht dat tegenvallen, zou dat wel een echte tegenvaller zijn (geldt trouwens ook al voor de MF met zijn 549.) En dat is ook de reden van mijn lijstje, ik heb dus een Sphinx Project 9 die ik tot zijn recht wil laten komen in mijn installatie (spectral dmc20 S2 / spectral dma100S en Avalon Avatars). En er stond een andere speler op de verlanglijst, maar das sowieso nog een stukje sparen (voor een Wadia oid). Maar met een goede DAC nu, kan ik ook nog tzt kiezen voor een goed loopwerk. Das zeg maar het idee achter alles. Maar zowel Dacmagic als YBA zijn leverbaar via eastwest audio (wat op een steenworp afstand is), en Ron kennende, mag ik vast wel een DAC ook thuis proberen. Denk wel dat dat de beste optie is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Ik heb de YBA ook bij Ron vandaan en ik heb 'm ook eerst op proef meegekregen. Eerst hebben we 'm bij Audiopaul vergeleken met zijn DacMagic met "gepimpte muurwrat" en daar was de YBA toch veel beter. Thuis beviel hij ook gelijk erg goed, dus de keuze was snel gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 YBA DESIGN WD202. Top klasse USB DAC uit Frankrijk. Mooi design en een overtuigende klank. WD202 USB DAC Main technologies High end external DAC High performance 24 bits / 192 kHz upsampling and conversion Ultra high precision reclocking for virtually jitter free functioning USB host input (plug&play with any PC/MAC) Coaxial and Optical inputs AES/EBU input with high quality pulse transformers RCA, XLR and headphone outputs Variable output level (0 to 2 Vrms in RCA, 0 to 4 Vrms in XLR) Digital bypass (coaxial) IR IN R-core transformer Full remote control http://www.eastwestaudioshop.nl/usb-dac/yba-design-wd202-usb-dac/p12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 De M-Audio SupoerDAC is alleen nog maar via het 2de hands circuit te koop, want die wordt niet meer gemaakt. Om eerlijk te zijn snap ik de hype rondom dat ding niet zo, want zo geweldig vind ik die niet (ik heb er zelf ook een). Ik heb er ook een Die hype is wel van 8 jaar geleden hè en toentertijd was het verbazingwekkend veel voor wat ie kostte, zelfs ongemod. Inmiddels, 8 jaar later, is er wel veel verbeterd op het gebied van DAC's. Snap je? Hij knapte idd echt erg op met een betere voeding maar dat hield dan wel wat meer in dan er een grote ringken in te gooien. Dit DAC'je is erg gevoelig voor ruis en rimpel op de voeding en met name op de digitale voeding. Maar goed, dat is oude koek. Ik zou hem heden ten dage ook beslist niet meer aanbevelen. De DacMagic speelt al een beduidend stuk beter en zelfs een 50 euries kostend HongKong Dacje klinkt vandaag de dag al een stuk frisser. Aan de andere kant, de SuperDAC (gemodde versie) laat dan wel wat steken vallen op het vlak van detaillering en soundstage, hij gaat bij lang luisteren niet vermoeien. Ik heb hem nog niet gehoord maar ook mij lijkt die YBA een goede optie van wat ik er over lees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 20 november 2010 Author Report Share Posted 20 november 2010 Nou, even naar Arnhem geweest , en heb de Cambridge en de Musical Fidelity naast elkaar gehoord. En hoe graag ik ook wilde dat de MF met gemak de betere zou zijn, mijn gevoel ging meer uit naar de Cambridge (helaas). Gewoon wat muzikaler, het luisterde gewoon een stuk plezieriger. Precies zelfde config verders, gewoon toetsje A is Cambridge, toetsje B is MF. Toen nog even gauw naar EastWest, echter wegens ziekte gesloten, dus de YBA zal nog even moeten wachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Mij werd als streamer een MF M1clic aangeraden. Hoe graag ik het ook wilde, MF wist mij, net als altijd, niet te pakken. Verbaast me niet dat je de Cambrigde fijner vond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 20 november 2010 Author Report Share Posted 20 november 2010 Je hebt helemaal gelijk, het is hem gewoon niet. Erg mijn best gedaan, weer ander nummer, en nog een ander, enz enz... laat nou die MF eens de ware zijn. Maar nee, en je kan jezelf wel voor de gek houden (alhoewel ik het verschil dermate vond, dat dat niet eens lukte), en toch de MF mee naar huis nemen (want iedereen is er zo laaiend enthousiast over). Maar geef mij maar een Superdac anytime (tenzij de YBA overtuigend beter is). Wel mijn ogen nog geopend met een Logitech Touch (geloof ik), met een NAS en een IPad (en via DAC naar de versterker). Eigenlijk toch wel echt geweldig moet ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 20 november 2010 Report Share Posted 20 november 2010 Lees net dit bericht. Ik kan uit eigen ervaring melden dat ik de Metrum Acoustics Quad Dac heel erg goed is. De Arcam rDac staat ook niet in het rijtje maar hoort daar muzikaal gezien wel thuis en klinkt in mijn optiek weer muzikaler dan de MF die hear wordt genoemd. Maar vlak die Metrum zeker niet uit!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 21 november 2010 Author Report Share Posted 21 november 2010 Nee, vlak ik zeker niet uit. Groot voordeel van de Magic is wel dat ie dubbele ingangen heeft, dus voor zowel cd-loopwerk, maar ook voor streaming audio. Aan de andere kant, je kan 2x een Metrum quad kopen voor de prijs van 1 Magic (en nog geld overhouden). En dat is nu wel een beetje het nadeel van de YBA, ik kan niet beide bronnen aansluiten (denk ik). Qua uiterlijke verschijning zeg ik de Magic. Maar ik zou ze eens naast elkaar moeten horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 De M-Audio SupoerDAC is alleen nog maar via het 2de hands circuit te koop, want die wordt niet meer gemaakt. Om eerlijk te zijn snap ik de hype rondom dat ding niet zo, want zo geweldig vind ik die niet (ik heb er zelf ook een). Ik heb er ook een Die hype is wel van 8 jaar geleden h Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Vandaag SHOWTIME demo van de Tentlabs DAC in Nederhemert. Als het mijn centen zouden zijn, dan zou ik voor deze DAC gaan. Hij staat op mijn KerstSinterKlaas lijstje. (en zal daar blijven staan tot ik hem heb) Zo'n Cambridge DAC bijvoorbeeld KAN niet goed genoeg zijn. Die zijn altijd te verbeteren. Bespaar je die moeite of bespaar je het gevoel dat je volgend jaar toch weer een betere DAC moet hebben. Neem direct die Tentlabs, die is gewoon goed en de beste in z'n prijsklasse en daarboven. Bovendien heel veelzijdig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Beste Sodejuu, Er is altijd baas boven baas. Jouw EAD DSP-7000 kostte destijds geen €198,- (wat ik toen voor de SuperDAC betaalde), eerder richting het 8 voudige En ik schreef al dat je met simpel alleen een ringkerntrafo er in gooien er nog lang niet was. Maar goed daar hebben we nu niet veel meer aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 21 november 2010 Author Report Share Posted 21 november 2010 Zo'n Cambridge DAC bijvoorbeeld KAN niet goed genoeg zijn. Die zijn altijd te verbeteren. Bespaar je die moeite of bespaar je het gevoel dat je volgend jaar toch weer een betere DAC moet hebben. Neem direct die Tentlabs, die is gewoon goed en de beste in z'n prijsklasse en daarboven. Bovendien heel veelzijdig! Voor mijn gevoel wel beetje kort door de bocht, aangezien er nog geen gebruiker reviews zijn (op 1 demo versie na dan). Als het 100% zeker zou zijn dat deze stukken beter is dan een YBA, dan zal het de tentlabs wel worden (die extra pak hem beet 200 euro kom ik ook wel overheen). Maar mmmm.. half uurtje rijden naar kasteel, en schijnbaar plek zat, no need to register. Aan de andere kant, word ik er wijzer van zonder vergelijk (zal vast wel goed klinken daaro..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Is die Tent labs niet een bouwkit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 21 november 2010 Author Report Share Posted 21 november 2010 hahaha, dan valt ie sowieso af. Ballen verstand van techniek (en wil dat ook graag zo houden). Maar nee, uit niets blijkt dat je deze zelf even in elkaar moet solderen. Wel een link dat je hem vast kan bestellen, en krijg je 50 euros korting (ook mooi). Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Ik kan nergens vinden dat de Tentlabs DAC een bouwkit is. Je hebt geen reviews nodig om uit te vinden dat deze DAC uitstekend is. Daar kun je bij dit merk blind op varen. Tentlabs doet alles anders dan de concurrentie (welke?). Reviews zijn dan leuk voor de bevestiging. Ik lees zelfs reviews van producten die ik al heb gekocht (ja zo gaat dat) Er is een review: http://www.tentlabs.com/assets/Tentlabs_ME7_8-10_USB_DAC.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Maar mmmm.. half uurtje rijden naar kasteel, en schijnbaar plek zat, no need to register. Aan de andere kant, word ik er wijzer van zonder vergelijk (zal vast wel goed klinken daaro..) Helaas voor mij is het > 2 uur rijden. Tegen jou zeg ik: stap in de auto. Doe het! En meldt hier vanavond je bevindingen, dat is leuk! Ergens gelezen dat je oren de beste adviseurs zijn en ben het daar mee eens. Het verhaal eromheen is vast wel interessant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Je hebt geen reviews nodig om uit te vinden dat deze DAC uitstekend is. Daar kun je bij dit merk blind op varen. Merkwaardige visie Ben toch wel benieuwd wat de oortjes zeggen als je hem direct vergelijkt met b.v. de YBA. Misschien is deze Tent geen zelfbouw maar tot nu toe deed Tent wel in zelfbouw. Sta je raar te kijken als je straks naar de winkel moet voor een soldeerbout P.s. daarmee wil ik niet zeggen dat die Tent dac niet de juiste keuze zou kunnen zijn. Heb een paar jaar geleden erg mooie resultaten van Tent gehoord op de Duch DIY-dag in Zutphen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 21 november 2010 Author Report Share Posted 21 november 2010 achja, vooruit , wat anders te doen op een reg.. ohnee, tis een zonnige zondag. En wie weet, is er wel een mooi introductieprijsje voorhanden :-) Maar blijf erbij, ding kopen zonder referentiemateriaal .. mmmm (tis wel bijna 900 euro, das niet voor niks (dus voor zoals ik pre-euro rekenaars, 2000 piekies)). Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 achja, vooruit , wat anders te doen op een reg.. ohnee, tis een zonnige zondag. En wie weet, is er wel een mooi introductieprijsje voorhanden :-) Maar blijf erbij, ding kopen zonder referentiemateriaal .. mmmm (tis wel bijna 900 euro, das niet voor niks (dus voor zoals ik pre-euro rekenaars, 2000 piekies)). Ik houd wel van dit soort ad-hoc beslissingen. Goede reis en je krijgt er geen spijt van. Of je hem nou koopt of niet zulke demo's zijn vast de moeite. En op een leuke lokatie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 Alle DAC,s zijn niet hetzelfde ,er is geen DAC die voor alle audio installatie,s super klinkt, want die moet helaas nog worden uitgevonden,dus je kunt ook pech hebben met Tentlabs en YBA en alle andere merken ook hoe ze mogen heten, mensen vertellen veel,de enigste en de juiste manier er achter te kommen is thuis de DAC,s uit proberen , of hebben we allemaal de zelfde audio installatie en de zelfde oren , gewoon boerenverstand gebruiken en niet laten mis leiden door pietje of klaasje ,dit is beter en dit dit is slechter want ,die vertellen alleen maar onzin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 21 november 2010 Report Share Posted 21 november 2010 @Wol, je hebt deels wel gelijk, maar als ik zoekende zou zijn naar een dac en meermaals zou lezen dat een dac (of ander apparaat) van een bepaald merk snel vermoeiend zou gaan klinken ondanks welke upgrades dan ook, dan is deze voor mij al bij voorbaat uitgesloten, tenzij mijn set ontzettend duf zou klinken en ik meer leven in de spreekwoordelijke brouwerij zou willen hebben. Dus wat dat betreft zijn dit soort meningen soms wel handig om in de overweging mee te nemen. Waar je helemaal gelijk in hebt is dat je de dac thuis zou moeten mogen proberen. Nog een dac die er wel erg veelbelovend uitzag tijdens de AV-NU: de Stello DA100 Signature. Stello Dac Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts