Jump to content

Nieuwe Dac (Maar Welk?)

henrykb
 Share

Recommended Posts

M’ n behoefte aan radio is momenteel nihil. Maar wellicht kan zo ‘n model daar verandering in gaan brengen.

Ik moet zeggen dat Radio4 via internet (IP-radio) beslist goed klinkt, ook al is dat MP3.

Zelf heb ik deze vaak opstaan op de achtergrond: http://www.veniceclassicradio.eu/indexeng.htm Ook al de bitrate relatief laag, het klinkt behoorlijk goed. Klassiek, met name barok, zonder gebabbel.

;)

Maar voor de man met een pure stereo (buizen)versterker zal een losse DAC het hart van z'n installatie worden.

Da's dus precies wat ik denk dat niet zal gebeuren, wat nu in de meeste gevallen nog 'alleen maar' een DAC is zal straks meer (digitale)functies gaan krijgen dan alleen conversie. Streaming, DSP, actief filter, 'room correctie' etc. Denk b.v. een combinatie van bovengenoemde NAim met een Hypex AS2.100 (maar dan zonder de power amps).

Maar voor de man met een pure stereo (buizen)versterker zal een losse DAC het hart van z'n installatie worden.

Da's dus precies wat ik denk dat niet zal gebeuren, wat nu in de meeste gevallen nog 'alleen maar' een DAC is zal straks meer (digitale)functies gaan krijgen dan alleen conversie. Streaming, DSP, actief filter, 'room correctie' etc. Denk b.v. een combinatie van bovengenoemde NAim met een Hypex AS2.100 (maar dan zonder de power amps).

Het zal aan mij liggen......

Gaat dat toekomstige kastje (DAC) van jou ook versterken ? Hoe noem je die dan ?

Nee, naast een losse versterker heb je een DAC nodig, en of die alleen maar DAC't of ook nog allerhande flauwekul, nou ja...what's in a NAIM ;)

Per slot van rekening hebben we ook allemaal te veel vermogen in onze versterkers zitten. Ik tenminste wel. Die heb ik echt niet op vermogen uitgezocht maar op klank.

En op prijs, wellicht?

M :ph34r: rc

Hallo Marc,

Als je bedoelt dat ik voor mijn budget de voor mij best klinkende versterker heb gekocht, is het antwoord: "ja". Als je bedoelt dat ik kick op dure spullen, is het antwoord een volmondig "NEE".

Overigens gold bij mij nog een aspect: Het moest in mijn wandmeubel passen vanwege de WAF perikelen. Vandaar twee Belcanto klasse D monoblokken. Wel de zwaarste uitvoering, want die klonken dan weer het best.

Groet,

Leobus

Tja... gezien de prijs van die DAC -hoe heet-ie ook alweer- kreeg ik vaag de indruk dat jij kickte op dure spullen. Gelukkig niet. sorry dat ik dat suggereerde.

Mijn ervaring is dat je met heel simpele spullen een geweldig mooi geluid kunt krijgen. Dus zo'n hele dure dac is aan mij niet besteed.

Marc,

Als je mijn posts tot nu toe een beetje gevolgd hebt, weet je dat ik een aantal dingen zelf maak: kabels en boxen. Als ik op dure dingen zou kicken, heb ik niet veel aan zelfbouw. Die zijn relatief goedkoop. Ook vind ik het leuk goedkope tweakjes te bedenken. Zo is bijv. het idee ontstaan om Twaron als dempingsmateriaal te gebruiken.

Verder heb ik bij mijn zoektocht naar een DAC van alles gehoord; van goedkoop tot heel duur. Zelfs jouw Olive (nou ja, niet die van jou) heb ik kunnen beluisteren. In mijn oren was dat nauwelijks een verbetering t.o.v. mijn CD speler. Ik kwam echter op kwaliteit uit bij de Antelope. Dat zo'n DAC niet aan jou besteed is, is een voorbarige opmerking als je hem niet vergelijkend hebt kunnen horen.

Groet,

Leobus

Mocht ik tot koop over gaan, dan ben je van harte uitgenodigd om eens te komen luisteren.

Per slot van rekening hebben we ook allemaal te veel vermogen in onze versterkers zitten. Ik tenminste wel. Die heb ik echt niet op vermogen uitgezocht maar op klank.

En op prijs, wellicht?

Hallo Marc,

Als je bedoelt dat ik voor mijn budget de voor mij best klinkende versterker heb gekocht, is het antwoord: "ja". Als je bedoelt dat ik kick op dure spullen, is het antwoord een volmondig "NEE".

Overigens gold bij mij nog een aspect: Het moest in mijn wandmeubel passen vanwege de WAF perikelen. Vandaar twee Belcanto klasse D monoblokken. Wel de zwaarste uitvoering, want die klonken dan weer het best.

Groet,

Leobus

Tja... gezien de prijs van die DAC -hoe heet-ie ook alweer- kreeg ik vaag de indruk dat jij kickte op dure spullen. Gelukkig niet. sorry dat ik dat suggereerde.

Mijn ervaring is dat je met heel simpele spullen een geweldig mooi geluid kunt krijgen. Dus zo'n hele dure dac is aan mij niet besteed.

Marc,

Als je mijn posts tot nu toe een beetje gevolgd hebt, weet je dat ik een aantal dingen zelf maak: kabels en boxen. Als ik op dure dingen zou kicken, heb ik niet veel aan zelfbouw. Die zijn relatief goedkoop. Ook vind ik het leuk goedkope tweakjes te bedenken. Zo is bijv. het idee ontstaan om Twaron als dempingsmateriaal te gebruiken.

Verder heb ik bij mijn zoektocht naar een DAC van alles gehoord; van goedkoop tot heel duur. Zelfs jouw Olive (nou ja, niet die van jou) heb ik kunnen beluisteren. In mijn oren was dat nauwelijks een verbetering t.o.v. mijn CD speler. Ik kwam echter op kwaliteit uit bij de Antelope. Dat zo'n DAC niet aan jou besteed is, is een voorbarige opmerking als je hem niet vergelijkend hebt kunnen horen.

Groet,

Leobus

Mocht ik tot koop over gaan, dan ben je van harte uitgenodigd om eens te komen luisteren.

Muchos gracias.

Ik moet toegeven dat ik jouw posts niet zo goed heb gevolgd. Hopelijk vind je dat niet zo erg, ook mijn posts zullen maar weinig mensen volgen, en ach, wat geeft het, ieder pikt hier eruit wat van zijn gading is.

Maar ik houd dus ook van goedkope tweaks en sta soms te kijken van het effect. Mijn hele set is nu zo getweaked -op een paar omissies na nog- en daarmee is mijn middle-of-the-road set gaan klinken als, als, nou ja, een hele dure set (zeggen ze). Nu klinkt mijn Olive, inclusief dacmagic dan, als een hele dure draaitafel (zeggen ze).

Wellicht voorbarig, maar daarom denk ik dat ik met een andere DAC, ook niet zo'n dure, erg opschiet. Ook al niet omdat ik meen dat die tweak van mij de vinger legt op het waarom van de meeste, zo niet alle verschillen in componenten, en die opheft (zo goed en kwaad als het gaat).

Dat sluit evenwel niet uit dat de Zodiac in de buurt komt van of zelfs flink over de gehakte DacMagic heengaat, want hoe gek gehakt ook is, tegelijk is het niets bijzonders. het gaat tenslotte allemaal om muziekreproductie.

Ik neem je uitnodiging dus graag aan, zelfs al koop je die dac niet.

En misschien wil je dan hier eens komen luisteren, dat zou ik zeker op prijs stellen.

Je zult straks voor de gewone man receivers zien met ingebouwde DAC (want: die zit er al in zolang er Dolby Digital op staat) alleen zal het dan wat meer benoemd worden, vermoed ik.

De receiver zal er in ieder geval van buiten (nog meer buttons en indicaties) niet op vooruit gaan. :blink:

Hoop dat m'n cdp nog een tijd meegaat, maar zou het wisselen van schijfjes niet gaan missen. Maar op de een af andere manier het gevoel dat een keuze nu voor het een of ander al weer vlot moet worden aangepast.

Ik moet zeggen dat Radio4 via internet (IP-radio) beslist goed klinkt, ook al is dat MP3.

Zelf heb ik deze vaak opstaan op de achtergrond: http://www.veniceclassicradio.eu/indexeng.htm Ook al de bitrate relatief laag, het klinkt behoorlijk goed. Klassiek, met name barok, zonder gebabbel.

;)

Betekent dat, dat internet-radio eigenlijk ook een bestand is? Probeerd sinds vorig jaar op het werk tevergeefs naar Kink Classics te luisteren (kon voor die tijd wel). M ' n Franse IT collega 's om raad gevraagd zeiden dat het bestand met 100mb te groot was om te downloaden (ivm virus policy). Dacht dat internet radio altijd vanaf een 'cloud' werd gestreamed. Niet dus (?).

Maar ik houd dus ook van goedkope tweaks en sta soms te kijken van het effect. Mijn hele set is nu zo getweaked -op een paar omissies na nog- en daarmee is mijn middle-of-the-road set gaan klinken als, als, nou ja, een hele dure set (zeggen ze). Nu klinkt mijn Olive, inclusief dacmagic dan, als een hele dure draaitafel (zeggen ze).

Niet zo bescheiden Marc, je LFD versterker is een boven modaal presterende versterkert (een minimalistisch ontwerp met zo kort mogelijk signaalwegen), je speakers zijn gewoon fatsoenlijk ontworpen en staan in een gunstige ruimte, je DAC was al okay, maar is nog eens meerdere malen gemodificeerd door niet de minste op dat gebied.

Dus ook zonder de tweaks kan het al net zo goed als menig dure set klinken. Het is nu eenmaal niet zo dat een 10 keer duurder versterker ook 10 keer zo goed klinkt (dan een gewoon goed ontworpen versterker). En bij CD spelers/DACs is het verschil nog kleiner.

High end audio kent nu eenmaal een afwijkend prijsbeleid.

Neemt niet weg dat jje lekker mag experimenteren met deze tweaks (al eens naar pb gekeken?), maar zonder was het ook best wel wat. Alleen niet van het genre "heavy metal", maar wat compacter en lichter.

Betekent dat, dat internet-radio eigenlijk ook een bestand is? Probeerd sinds vorig jaar op het werk tevergeefs naar Kink Classics te luisteren (kon voor die tijd wel). M ' n Franse IT collega 's om raad gevraagd zeiden dat het bestand met 100mb te groot was om te downloaden (ivm virus policy). Dacht dat internet radio altijd vanaf een 'cloud' werd gestreamed. Niet dus (?).

Het is niet echt een bestand wat je kan binnen halen als zeg maar een muziek bestand.

Wet is het streaming audio dat compressie mee krijgt om zo de bandbreedte te beperken.

Deze compressie is dan gelijk aan de MP3 norm ongeveer. Er zijn overigens ook andere normen die daar voor gebruikt kunnen worden.

Dat jij nu Kink niet meer op jou werk binnen kan krijgen zal met de proxy server te maken hebben op jou werk.

Daar wordt bepaald welke sites wel en niet bezocht mogen worden.

Mogelijk is Kink nu dus ook toe gevoegd aan het rijtje zenders dat niet meer mag beluisteren van jou baas.

Betekent dat, dat internet-radio eigenlijk ook een bestand is?

Ja en nee. MP3 is alleen de compressiemethode van de data, niet hoe die data verplaatst wordt, zoals George al aangaf. Data verkeer over internet, en ook over je thuisnetwerk, gaat in "Packets", in losse blokken data. Software zorgt er dan voor dat die losse blokken weer netjes achter elkaar komen.

Bij streaming audio zoals IP-radio worden die pakketjes net als alle internet data, binnen gehaald van een server en in een buffer gezet. Vanuit die buffer wordt dan de muziek afgespeeld. Je kunt het vergelijken met een emmer water met een klein gaatje onderin. Uit dat gaatje komt een continue straaltje water wat je kunt vergelijken met de datastroom die naar de DA converter gaat. Bovenin wordt het aangevuld door er steeds een kopje water bij te gooien, dat kun je dan vergelijken met het ophalen van de data van internet. Je player software regelt het zo dat dat het aantal kopjes per tijdseenheid dusdanig is dat de emmer niet leeg raakt en niet overloopt.

De lengte van zo'n buffer kan variëren, van enkele seconden tot veel langer. Meestal is het een seconde of 5. Bij de meeste players op de PC kun je het zelf wel instellen. Bij een hardware doosje als de Squeezebox of e.o.a. internetradio zit het vast in de interne software. Op zich zou je zo'n buffer kunnen beschouwen als een een stukje file dat in geheugen staat. Hoe die data op de server gekomen is waarvan het opgehaald wordt maakt verder niet uit. Dan kan "live" zijn of het kan een file zijn.

;)

Niet zo bescheiden Marc, je LFD versterker is een boven modaal presterende versterkert (een minimalistisch ontwerp met zo kort mogelijk signaalwegen), je speakers zijn gewoon fatsoenlijk ontworpen en staan in een gunstige ruimte, je DAC was al okay, maar is nog eens meerdere malen gemodificeerd door niet de minste op dat gebied.

Dus ook zonder de tweaks kan het al net zo goed als menig dure set klinken. Het is nu eenmaal niet zo dat een 10 keer duurder versterker ook 10 keer zo goed klinkt (dan een gewoon goed ontworpen versterker). En bij CD spelers/DACs is het verschil nog kleiner.

High end audio kent nu eenmaal een afwijkend prijsbeleid.

Neemt niet weg dat jje lekker mag experimenteren met deze tweaks (al eens naar pb gekeken?), maar zonder was het ook best wel wat. Alleen niet van het genre "heavy metal", maar wat compacter en lichter.

Duck,

Bedankt voor je aardige woorden. Mijn benaming middle-of -the -road is natuurlijk ook relatief; zoals Thingman het uitdrukte, dat er op een VAD niemand naar zou omkijken, is misschien beter uitgedrukt.

Ik heb het gehoord zonder tweaks, en dan bedoel ik niet twee jaar geleden toen het allemaal nog net was aangeschaft, maar een paar maanden geleden toen de tweaks in een mum van tijd de aftocht bliezen bij een luisterbezoek. Ik kan je vertellen: dat is schrikken, en dan weet je ook meteen hoever je al gekomen bent. Elke maand een kleine update, steeds weer denken, wow, hoe bestaat het, er weer aan wennen, en dan weer iets verbeteren - enfin, op den duur weet je niet meer hoe het vroeger was.

Het wordt weer lente, en het luisterseizoen breekt weer aan; ik hoop ook bij conventionele sets in het hogere segment terecht te komen, om het allemaal beter in verhouding te kunnen zien. Ik was al begonnen bij mensen met een chique draaitafel te gaan luisteren, mensen met chique dacs of echt goede cd-spelers hoop ik ook eens te ontmoeten.

En je opmerking over pb - ik moest uren peinzen wat daar de afko van is - heeft me weer eraan herinnerd dat ik een keertje bij The Ark zou langsgaan.

Het is niet echt een bestand wat je kan binnen halen als zeg maar een muziek bestand.

Wet is het streaming audio dat compressie mee krijgt om zo de bandbreedte te beperken.

Deze compressie is dan gelijk aan de MP3 norm ongeveer. Er zijn overigens ook andere normen die daar voor gebruikt kunnen worden.

Dat jij nu Kink niet meer op jou werk binnen kan krijgen zal met de proxy server te maken hebben op jou werk.

Daar wordt bepaald welke sites wel en niet bezocht mogen worden.

Mogelijk is Kink nu dus ook toe gevoegd aan het rijtje zenders dat niet meer mag beluisteren van jou baas.

Nee, het schijnt echt met de omvang te maken hebben. Kreeg de link toegestuurd die de proxy server opriep, en daarin stond 'cause' maximu file size exceeded' File dropped etc.

Er zou dit weekend nog worden gekeken of het opgerekt kan worden, maar dat zou de 'virus queue' op/in de toepassing kunnen beinvloeden. Oid.

Tot vorig jaar kon het dus, maar ook dan had het via Nederland.fm altijd meer dan 1 poging nodig. Idem bijv Arrow Classic rock die eerst wel, maar nu ook niet meer aangezet kan worden.

Pjotr, en George uiteraard, dank voor de prima uitleg. Had over het 'stukjes plakken' al eens iets gelezen in een Torrent uitleg, maar zo is het alsnog helemaal duidelijk.

En die klassieke link klinkt inderdaad heel goed. Maar daarin had klassiek al vaker een voorsprong op pop en rock. :)

Ik geloof dat ik het al eerder gezegd had, maar de keuze was uiteindelijk een ps audio digital link 3 geworden.

En dan puur afgaand op reviews, want het is door iedereen als een geweldige dac bestempeld. En het is ook een mooie dac.

Maar van degene die ik wel gehoord heb, springt voor mij de dacmagic eruit. En eerlijk gezegd durf ik hem ook niet naast de ps te zetten, beetje bang voor het resultaat.

Maar wat betreft eerdere genoemde opmerking, het is wel de toekomst, het hart van je installatie.

Nee, geloof ik niet. Merk nu al aan mezelf dat ik eigenlijk geen muziek meer luister, maar alleen bezig ben of elk tingeltje en tangeltje wel goed genoeg

hoorbaar is, en muzikaal juist. En das het mindere aan alles.

Heb dus die dac, een logitech Touch met alle tweaks erop, en het wordt gewoon allemaal minder. Met de ipad maar shuffelen, en hoe klinkt dit dan, en hoe klinkt dat dan.

Nu heb ik zoiets, ff helemaal geen muziek meer, en mettertijd weer terug naar basics, gewoon een mooie draaitafel met een mooie phono (helaas heeft mijn dmc20 niet de optionele phonotrap).

Want eigenlijk al begonnen met cd, nummertje vooruit, nummertje vooruit enz enz, is wat mij betreft al een stukje teloorgang begonnen wat betreft gewoon lekker muziek luisteren.

En ook wat mij betreft, niets kan tegen de muzikaliteit en zeker niet tegen de looks op van een mooie draaitafel.

Dus uiteindelijk mijn mening: de investering van DAC, Touch met bobw voeding en NAS had ik beter aan een pickuppie kunnen spenderen.

.........

Nu heb ik zoiets, ff helemaal geen muziek meer, en mettertijd weer terug naar basics, gewoon een mooie draaitafel met een mooie phono (helaas heeft mijn dmc20 niet de optionele phonotrap).

Hoe moet dat dan mettertijd? Als opa dan naar het bejaardentehuis moet kan ie al die platen niet meenemen. Is een iPod, USB sticky, enz. handiger :P:D

Maar waarom die schifting? Het kan toch beide? Ik luister nu bijna een jaar naar een SB Touch + externe DAC zonder gemodder-poespas naast mijn DT. En dat tot volle tevredenheid.

Juist sinds afgelopen jaar komt er steeds meer historisch materiaal in hi-res beschikbaar. En dat zijn niet de eerste de beste uitvoeringen/opnamen, maar vrijwel allemaal hoogtepunten, zowel muzikaal als opnametechnisch. Veelal zijn dat directe transfers van de mastertapes zonder dat daar verder iets aan verklooid is. Zowel muzikaal als audiofiel valt daar veel te beleven. Wat wil een audiofiel die de perfecte tingeltangeltjes wil nog meer?

Als ik van Rotterdam naar Groningen wil kan ik dat met een simpele auto doen en met een luxe. Doe mij maar een luxe. Maar ik ben niet zo autofiel dat ik de hele reis alle toeters en bellen blijf uitproberen door steeds het elektrisch schuifdak open en dicht te dioen b.v., of 50 km in zijn achteruit rij omdat dat zo lekker stil is.

Nu is er hoogwaardig spul op de markt en worden audiofielen op hun wenken bediend. Krijg soms de indruk dat audiofielen gewoon ouwe zeuren zijn waarbij het nooit goed is en eigenlijk alleen graag willen zeuren.

;)

Nu is er hoogwaardig spul op de markt en worden audiofielen op hun wenken bediend. Krijg soms de indruk dat audiofielen gewoon ouwe zeuren zijn waarbij het nooit goed is en eigenlijk alleen graag willen zeuren.

Wil je onze nationale hobby niet zo onderuithalen? :D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...