Jump to content

Nieuwe Dac (Maar Welk?)

henrykb
 Share

Recommended Posts

Nou als ik naar de prijs van een Spectral CD spelertje kijk (28000 euro of zo), kan ik het "beste" niet betalen ;)

Maar ik ben t ook wel gehad met modden achteraf. Of je koopt meteen iets goeds, of je bouwt het zelf (al dan niet van een bestaand ontwerp).

Waarbij modificeren en reficeren niet hetzelfde is. Een oud appraat nieuwe leven inblazen is een kunst apart.

zo, even weer bijlezen.

De YBA is prima geschikt inderdaad qua aansluitingen, optisch voor de speler, en coaxial voor de touch.

USB heeft inderdaad geen toegevoegde waarde voor mij.

En zeker zijn er nog een aantal alternatieven genoemd, maar als ik die ook nog allemaal mee ga nemen , dan heb ik een DAC over 3 jaar vrees ik.

TentLabs wilde ik wel een poging geven, maar nee. Het zal een strijd worden tussen de Magic en de YBA. Magic heb ik gehoord in winkel, en klonk gewoon schijnbaar uit de box voor mij al fraai.

Dus ben wel zeer benieuwd wat de YBA doet.

Voeding van Magic bedoel je misschien die sBooster of zoiets (is inderdaad al over de 100 euro).

Denk wel dat ik bij EastWest een geupgrade Magic naast de YBA kan beluisteren.

Nou als ik naar de prijs van een Spectral CD spelertje kijk (28000 euro of zo), kan ik het "beste" niet betalen

Zeer te betwijfelen of dat de beste is, misschien wel 1 van de duurste.

En nee, dat kan ik allemaal bijlange niet betalen, mijn spectrals zijn minstens al een aantal jaartjes oud (en zijn ze enigszins te bekostigen).

Made in China

http://www.audio-gd....FB-1/NFB1EN.htm

Maar natuurlijk kopen in de UK (geen invoer nodig)

http://www.ampcity.c...-dac-nfb-1.html

Dank je Duck, maar voor nu houd ik het even bij de voorgenoemde 2 (maar ziet er wel mooi uit, dat zeker).

1 die in de strijd trouwens verloren is gedaan is de Metrum (en schijnt voorwaar ook niet slecht te zijn).

Besef:

-dat de Tentlabs DAC een uitstekende voeding heeft. Dat is een van de stokpaardjes van Guido

-dat de Tentlabs DAC ook een uitmuntende USB aansluiting heeft

-dat deze DAC ook duurder gaat worden.

@Henry je hebt een mooie set, deze verdiend een goede DAC. Overweeg eens een luisterafspraak te maken in Eindhoven. Neem de tijd.

Tubke,naai hem geen oor aan :D ,laat Henry zelf beslissen,

Vele keuze ,vele smaken,op de meting in Roermond waren ook verschillende meningen over de MC,s

De ene partij vond die MC goed en de andere vond die MC goed :)

Het zou een verschrikking zijn, als we allemaal,PP,s hadden :lol:

Ik heb lang getwijffeld om mijn marantz cd17 mkIII ook een update te geven met een dacmagic of beresford caiman dac (nog niet genoemd hier, maar geroemd in Engeland) tot ik een meridian 606 zag staan (zie topic) en uiteindelijk thuis kwam met een meridian 563.24. (tweedehands) Die heeft 4 ingangen. Ik denk dat ik met een dacmagic achter mijn cdspeler geen noemenswaardige verbetering zou hebben gehad.

Als ik het lijstje zie waar die in moet vraag ik me af of je niet in een andere prijsklasse moet gaan zoeken of zoals ik tweedehands. Ik ben in ieder geval zeer blij met mijn meridian.

Mart

Dank je Mart voor je antwoord.

Echter andere prijsklasse, bedoel je een hogere prijsklasse neem ik aan (vanwege de Spectral combi).

Maar nee, geld groeit niet op rug, ook niet aan boom, is voor mij ook gewoon een kwestie van sparen (elke maand

gewoon een bedragje opzij leggen dus).

En dat was nou ook het geval voor een redelijke tot goede DAC. Echter in mijn speurtocht kwam ik dus langs de SB Touch.

En nou staat die dus ook heel hoog op het lijstje (te hoog eigenlijk ;-))

Wat ik denk ga doen, in Belgie heb ik een bedrijfje gevonden die de Magic voor 319 aanbiedt (gewoon nieuw uit de doos).

En ik kan dan daarbij nog een pakketje NAS met SB Touch kopen binnen budget (en weer ff sparen voor een IPad).

Kan ik in ieder geval alvast de Magic proberen thuis (en heb hem al gehoord in winkel, en vond hem echt goed klinken ivm MF M1), en tzt altijd nog eens vergelijken met een betere DAC als de YBA of de TentLabs.

Bij 319 aanschafprijs zal ik ook niet ontzettend veel verlies erop te hoeven lijden.

Tja, ik begrijp het dilemma. Je kunt ook eerst voor de Touch gaan. De DAC die er in zit is helemaal niet verkeerd, en dan door sparen voor een goede DAC. Heb je ook wat meer de tijd om evenwichtig verschillende DAC's met elkaar te vergelijken.

Zeg niet dat de DAC van de Touch nu zo top is, de Touch knapt zeker wel op van een betere externe, maar hij klinkt beslist niet verkeerd.

;)

Tja, ik begrijp het dilemma. Je kunt ook eerst voor de Touch gaan. De DAC die er in zit is helemaal niet verkeerd, en dan door sparen voor een goede DAC. Heb je ook wat meer de tijd om evenwichtig verschillende DAC's met elkaar te vergelijken.

Zeg niet dat de DAC van de Touch nu zo top is, de Touch knapt zeker wel op van een betere externe, maar hij klinkt beslist niet verkeerd.

;)

Of bespaar je deze moeite en het gevoel dat je over een jaartje weer een nieuwe wil. Zoals ik in het begin aangaf. Van een voordelige DAC moet je geen wonderen verwachten. Dus koop direct een goede, en daarvan zijn er in de betaalbare high-end klasse niet zoveel. Ik heb al een tip gegeven welke je hebben moet en welke ook alle concurrenten aankan ;)

en daar volgt eigenlijk de vraag uit of je in die winkel in Arnhem (wifimedia?) de twee dacs ook hebt vergeleken met de interne dac van de sb touch. Ook de sb touch wordt beter van een externe voeding die ze bij wifimedia ook verkopen dus die kun je gelijk meenemen in dat vergelijk.

mijn advies zou dan (ook) zijn: de sb touch met andere voeding en neem de tijd voor een dac.

(Volgens mij hebben alle dacmagic bezitters op dit forum een gemodificeerde versie.... :D )

Mart

Ook de sb touch wordt beter van een externe voeding die ze bij wifimedia ook verkopen dus die kun je gelijk meenemen in dat vergelijk.

mijn advies zou dan (ook) zijn: de sb touch met andere voeding en neem de tijd voor een dac.

(Volgens mij hebben alle dacmagic bezitters op dit forum een gemodificeerde versie.... :D )

Mart

Tja, dat geldt alleen als je de interne DAC gebruikt en heel dramatisch vond ik de verbetering toch ook weer niet. Een externe goede DAC zet veel meer zoden aan de dijk en in dat geval vond ik het verschil nihil met een "betere" voeding. Dus als je toch van plan bent een goede externe DAC er aan te gaan hangen kun je dat geld beter daarin stoppen m.i.

;)

tsja tsja.. als jullie daar zo overtuigd van zijn.

Dat spaarpotje is ook meer een kwestie van principes (gewoon geld opzij leggen en sparen), dan dat het financieel een probleem zou zijn.

Maar de TentLabs ben ik nog steeds een beetje huiverig over. Iets kopen zonder gebruikerservaringen, referentiemateriaal enz, maar puur op het

feit dat ze geen slecht spul bouwen, is toch niet mijn ding. Dan moet ik hem toch echt horen in een direct vergelijk.

De YBA is weer een ander verhaal. Daar zijn genoeg lovende verhalen over. Maarja, dat geld ook voor een Magic.

Ik kan in ieder geval wel vlakbij die 2 naast elkaar vergelijken, dus ja, zou wel stom zijn als ik dat niet gewoon doe.

En ja, die zaak is WifiMedia, waar ik helaas ook wel de mogelijkheid had om te vergelijken met de interne DAC van de Touch, maar dat niet gedaan had (wel toetsje 2 en 3 naast elkaar geprobeerd, maar toetsje 1 (Touch DAC) nagelaten heb in kader, ik ben hier voor externe DAC).

Beste Henrykb,

Je wilt dan toch wel de vergelijking thuis, met je eigen set en met je eigen muziekmateriaal, uitvoeren?

Want met vreemde muziek, in een vreemde ruimte, in een vreemde set... daar kun je niks mee!

En als je dan thuis gaat vergelijken, kies de DAC die geen eigen geluid, geen eigen klank, geen eigen karakter heeft.

Want een eigen geluid, eigen klank, eigen karakter is altijd gebaseerd op vervorming.

Ik heb van Guido Tent de CD-speler thuis beluistert.

Die klonk net zo goed als mijn eigen ouwetrouwe Marantz CD-80.

Perfect, dus!

Daar moet wel een goede DAC in zitten.

De Tentlabs CD-speler had geen eigen geluid, eigen klank, eigen karakter.

Als ik een losse DAC zou willen kopen (maar waarom zou ik?), dan zou ik die van Guido Tent ongehoord het meest vertrouwen.

Die DAC kèn ik niet... maar Guido wel.

Ik weet waar hij vandaan komt.

Wat hij heeft gepresteerd: bij Philips (om den brode) en bij Tentlabs (for the love of music... & technology*).

Op het gebied van CD, DVD, Blue-Ray, RF-shielding, enzovoorts.

Beroemde binnen- en buitenlandse producenten kopen zijn kennis in.

Zijn anti-jitter clock is nog altijd normstellend.

En zijn eerlijkheid ken ik.

Zijn weerzin tegen afzetterij.

Zijn vriendelijkheid, ook.

Wanneer er onverhoopt iets mis zou zijn (of gaan), zou hij je meteen helpen.

Als ik jou was, ging ik naar Guido.

Maar je hebt mazzel: ik bèn jou niet... :)

* Ik heb het voorrecht gehad muziekliefhebbers te ontmoeten die techneut waren... of omgekeerd: Harold Joseph Leak, Raymond Cooke, John Bowers... dat soort lui. Techneuten met een liefde voor muziek. Of andersom.

Er zijn er maar weinig, nu, die in die illustere rij zouden passen.

Maar Guido zeker wèl!

Dank je Spido, voor je antwoord.

Het is in ieder geval wel zeker dat TentLabs een trouwe fanclub heeft (en met reden uiteraard).

Over de stelling, geen eigen geluid, geen karakter moet ik eens over denken. Spectral loopt daar ook zo mee te koop.

Zelf heb de mening, wat is daar mis mee. Zolang je dat geluid als zeer plezierig ervaart, is dat niet zo erg.

Van mij mag een DAC vervormen tot en met, als ik het eindresultaat maar als zeer aangenaam ervaar, want uiteindelijk is dat de bedoeling van muziek luisteren.

edit: Maar op zich heb je wel gelijk, dus heb een mail geschreven naar TentLabs voor een luistertest.

Daar zullen ze vast ook wel een vergelijk DAC hebben staan. En in kader vroegtijdige bestelling nog 50 euro korting :P

Hoop wel dat er geen lange wachtlijsten zijn (zoals eerder aangegeven is mijn zandloper van geduld niet gevuld met erg dik zand ;-)))

Spido.je moet je oren eens goed laten uitspuiten,

het geluid van een CD 880 en een Tent labs cd speler is een groot verschil ,

iemand die geen ballen verstand heeft van cd spelers, kan ik me wel van voorstellen dat die zo iets zegt :D

Spido ,het zijn 2 totaal verschillende cd spelers,

als je geen verschil hoort ,kan het een aantal oorzaken hebben,

je installatie is niet op orde ,dus ga een kijken naar een betere versterker en speakers ,

een goeie tip laat je versterker modificeren en je speakers modificeren ;)

het kan ook ouderdom problemen, begin van dementie en gehoor problemen,ik hoop dat het laatste bij jouw niet aan de orde is :)

PS , een Dac is ook vaak niet zaligmakend :D Spido,iedere cd of DAC heeft wel zijn eigen geluid,anders deed niemand modificeren ook Jack niet :)

Precies wat ik bedoel, het is altijd een kwestie van perceptie.

Spido zegt ook dat beide spelers gewoon erg goed klinken (maar niet dat geluid hetzelfde is).

Oftewel, een zekere mate van klankkleur enz zal best wel het geval zijn, maar beide klinken voor spido zeer goed.

Alleen maar te benijden als iemand zo in zijn sas is met zijn apparatuur :)

Maar sowieso, beetje respect voor elkaar is niks mis mee ;)

Beroemde binnen- en buitenlandse producenten kopen zijn kennis in.

Zijn anti-jitter clock is nog altijd normstellend.

En zijn eerlijkheid ken ik.

Zijn weerzin tegen afzetterij.

Zijn vriendelijkheid, ook.

Wanneer er onverhoopt iets mis zou zijn (of gaan), zou hij je meteen helpen.

Als ik jou was, ging ik naar Guido.

Dat vindt toch niet iedereen hoor: http://www.diyaudio.com/forums/digteital-line-level/146853-tentlabs-guido.html Denk even na Spido voordat je halleluja roept, meestal komt dat bij jou op het tegenovergestelde neer.

Ik hoop van harte dat hij zijn zaakjes nu beter op orde heeft :rolleyes:

ai.

Er zijn absoluut verzachtende omstandigheden, maar geen omstandigheden die vanaf 23 mei al aanwezig waren volgens mij.

Maar dat is ook wat ik bedoel met kleine(re) bedrijven, als het van 1 of 2 personen afhangt hoe de service is, tsja.. geeft voor mij niet echt vertrouwen.

Qua levering maakt het niet zoveel uit, ik zit op een half uur van Eindhoven, en kan dan ook wel direct zaken doen (denk ik).

Guido,is gewoon een top techneut,hij is super goed in de theorie en elektronica,schoenmaker blijf bij je leest.

maar in marketing is die op dit moment nog nergens,wie wil een zelfbouw cd speler het lijkt wel een blokkendoos voor ...... hoop geld,het kan voortreffelijk klinken ,maar wie wil zo iets,

Mensen moeten in verleiding raken, mooi opvallend kastje en een verzorgd inhoud,

Meitner was in de beginjaren ook zo,nu hebben ze eigenlijk beter aangepakt,mooi commercieel kastje.

Wadia,ook een elektrisch wonder, geprezen in de audio bladen ging over de kop door geen goed marketing en financieel beleid.

Guido heeft een Dac ,879 Euro,s veel te duur en is ook nog zelf verkoop,

Guido moet weg uit die zelfbouw wereld,en op commerci

@Wol, eigenlijk vind ik je bijdragen in dit topic en zelfs op dit forum totaal zinloos. Ik heb je helaas niet zo hoog zitten. Ik vind je maar een wazig figuur. Uit niets is mij tot nu toe gebleken dat je ergens verstand van hebt maar zo stel je je wel op. Helaas reageren anderen er ook nog op. Ik vind het jammer dat jij als schaap zo blaat hierzo.

Zeg, kruip jij even gauw weer onder je speksteen met dat op de man spelen :angry:

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...