Duck-Twacy Posted 23 december 2010 Report Share Posted 23 december 2010 On 23-12-2010 at 16:52, Paulebappie said: On 23-12-2010 at 15:34, mumsoft said: Dus, ja, jitter moet niet te erg zijn, dat ben ik volkomen eens met Pjotr, maar er spelen heel ander zaken een veel belangrijker rol, mijns inziens. De voeding(en)? ... Of zit ik ernaast? Precies. De schijf van vijf, ik blijf erin Maar wat de ruimtelijkheid van de gehakte set veroorzaakt (zonder in herhaling te vallen over mistieke krachtvelden), ik weet het ook niet. Ik weet wel dat een goede akoestiek zeer belangrijk is en die is bij M rc wel ok heb ik gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 http://www.firestone-audio.eu/shop/products/allproductslisted/spitfiremkiipreview.php Iemand ervaring met Firestone Audio ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 09:15, Jitze said: http://www.firestone...mkiipreview.php Iemand ervaring met Firestone Audio ? Ooit een demo van gehoord maar kon mij niet echt overtuigen. Dat was dan ook met een complete set met alleen vuursteentjes. Denk wel dat de dac alleen het beter doet. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 23-12-2010 at 21:39, Paulebappie said: Nou toch maar wat bespiegeingen dan: De ideale DAC: - Heeft geen usb aansluiting. Geen usb: teveel trapjes, een omzetter teveel en nooit accuraat. Je moet de pc loskoppelen van je audio, ik gebruik toslink. Daar ben ik het niet mee eens. Door gebruik te maken van een goede USB omzeter kan je deze op de zelfde klok laten werken als de dac die zich in de zelfde behuizing bevind. hiermee sluit je dus een mis aanpassing uit die op zijn beurt weer jitter tot gevolg kan hebben. Ook mis de de aanpassing naar s/p-dif en weer terug wat op zich niet heel veel problemen geeft maar in mijn optiek is iedere onnodige omzetting er een. Wel moet je er natuurlijk voor zorgen dat de pc niet direct aan de dac hangt maar dit is prima op te lossen met een trafo. Kort om de ideale dac is juist voorzien van een usb aansluiting deze zou dan zelfs beter kunnen klinken als de s/p-dif ingang. On 23-12-2010 at 21:39, Paulebappie said: - Heeft geen opamp in het analoge filter gedeelte (shoot me) - Heeft meerdere ruisarme voedingen Geen opamp: alleen ervaring met de AKM dac's: Of passief filteren of met een trafo, echt prachtig! Voeding: heel belangrijk, dat zij m'n moeder al. Klopt ook, het is de basis. En dan graag elke trap een eigen voeding dus ws. 3 (3,3v 5V 15v) voedingen. Of 2 met een passive out. Daar kan ik mij helemaal in vinden. Maar wil daar aan toevoegen dat de dac ook een klok ingang / uitgang moet hebben en een i2s aansluiting. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Enne, Jitze, daar zit een... opamp in: LPF OPAmp : NS - LM4562 Van de LPF zelfs Maar, alle gekheid op 1 stokje... @Paulebappie Mijn dac heeft opamps. Mijn dac heeft usb Mijn dac heeft 1 voeding (meen dat-ie intern gesplitst is) Knap waardeloos dus M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 23-12-2010 at 21:25, tube 300 said: Waarom zou dat niet kunnen Marc je hebt zelfs een behoorlijk verschil in uitgangsspanning tussen 2 dezelfde apparaten dat kan toch ook Schijnt de gain te zijn. Is op het gehoor te verhelpen met de volumeknop. Voor dat andere verschil heb ik geen knop. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Zo zou Pim het gewild hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 10:09, mumsoft said: Enne, Jitze, daar zit een... opamp in: LPF OPAmp : NS - LM4562 Knap waardeloos dus M rc Je hebt helemaal gelijk, maar gelukkig kun je die krengen vervangen.............. In elk geval zal het beter klinken dan via m'n audio-out van de appelflap. Dat is de belangrijkste doelstelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Okay, hij is niet duur, en het kastje lijkt me groot genoeg om er wat aan te (laten) doen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 10:06, kappa7 said: Daar ben ik het niet mee eens. Door gebruik te maken van een goede USB omzeter kan je deze op de zelfde klok laten werken als de dac die zich in de zelfde behuizing bevind. hiermee sluit je dus een mis aanpassing uit die op zijn beurt weer jitter tot gevolg kan hebben. Ook mis de de aanpassing naar s/p-dif en weer terug wat op zich niet heel veel problemen geeft maar in mijn optiek is iedere onnodige omzetting er een. Wel moet je er natuurlijk voor zorgen dat de pc niet direct aan de dac hangt maar dit is prima op te lossen met een trafo. Kort om de ideale dac is juist voorzien van een usb aansluiting deze zou dan zelfs beter kunnen klinken als de s/p-dif ingang. Klopt, de toslink omzetters zijn ook weer extra trapjes natuurlijk. Gebruik je de M2tech hiface als usb omzetter? En dan in de dac een trafotje? Of wat anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 10:09, mumsoft said: Enne, Jitze, daar zit een... opamp in: LPF OPAmp : NS - LM4562 Van de LPF zelfs Maar, alle gekheid op 1 stokje... @Paulebappie Mijn dac heeft opamps. Mijn dac heeft usb Mijn dac heeft 1 voeding (meen dat-ie intern gesplitst is) Knap waardeloos dus M rc Als het nu goed klinkt prima toch Er is in ieder geval nog ruimte voor upgrading als je dat zou willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 11:31, Paulebappie said: Gebruik je de M2tech hiface als usb omzetter? En dan in de dac een trafotje? Of wat anders? In de HiFace zit een scheidings trafo'tje (evanals in de Musiland). Is ook min of meer standaard koek voor S/PDIF uitgangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 11:49, Pjotr said: On 24-12-2010 at 11:31, Paulebappie said: Gebruik je de M2tech hiface als usb omzetter? En dan in de dac een trafotje? Of wat anders? In de HiFace zit een scheidings trafo'tje (evanals in de Musiland). Is ook min of meer standaard koek voor S/PDIF uitgangen. En dat klinkt goed? Of bedoelde George wat anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 12:00, Paulebappie said: En dat klinkt goed? Of bedoelde George wat anders? Zeker klinkt dat goed. Maar als George een audio trafo bedoelt direct aan de uitgang van de DA chip dan kan ik uit ervaring zeggen dat de moeite waard kan zijn. Ik heb dat destijds (is ook al weer 8 jaar geleden) gedaan met de Superdac van M-Audio (i.d.d. met AKM DA chip) met Sowter transformators. Het midden en hoog knapte daar behoorlijk van op maar het diepe laag werd weer minder, d.w.z. de "punch" of hoe je het noemen wilt, werd er minder van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 14:01, Pjotr said: On 24-12-2010 at 12:00, Paulebappie said: En dat klinkt goed? Of bedoelde George wat anders? Zeker klinkt dat goed. Maar als George een audio trafo bedoelt direct aan de uitgang van de DA chip dan kan ik uit ervaring zeggen dat de moeite waard kan zijn. Ik heb dat destijds (is ook al weer 8 jaar geleden) gedaan met de Superdac van M-Audio (i.d.d. met AKM DA chip) met Sowter transformators. Het midden en hoog knapte daar behoorlijk van op maar het diepe laag werd weer minder, d.w.z. de "punch" of hoe je het noemen wilt, werd er minder van. Dat is wel ongeveer wat ik bedoelde alleen zit ik meer aan dit apparaat te denken. Alleen zit daar geen s/p-dif of i2s aansluiting op waardoor deze wat minder inzetbaar is. Wel is dat een duidelijke keuze geweest van de ontwerpers. Volgens de idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Hoe kom ik aan deze uitspraken, ik zal het even toelichten. Ik heb ervaring met 1 dac de AKM 4393. Dus mijn verhaal gaat over deze dac, heb geen ervaring met andere chips. Hij zit in een DEQ2496|: http://www.behringer...ts/DEQ2496.aspx De Voeding: Begonnen met een kant-en-klare voeding aangeboden door AWDIY: http://www.awdiy.com...deq-psu-project Jammer, nooit moeten aanschaffen, was nog duur ook maar klinkt echt minder dan het origineel. Boe! Dus zelf ontwerpen dan maar. Aan de slag gegaan met meerdere LM317 voedingen, netjes RCRCRC trapje ervoor om de rimpel te verlagen. Dat klinkt al een stuk beter dan het origineel. Maanden bezig geweest met verschillende vormen van Cadj & Cout (de elco op het einde). Volgens de datasheet mag Cout geen low-esr condensator zijn: http://www.national....ds/LM/LM317.pdf (pagina 9). Echt alles is hier de revue gepasseerd, ook geen Cout. Het klonk allemaal anders, sterker nog, de voeding klinkt naar de uitgangselco! Uiteindelijk klonk een normale Elna van 22uF esr=0,9 ohm nog het beste. Toch nog niet tevreden, is het dan zo makkelijk de kwaliteit te beïnvloeden door een simpele elko? Dus nog betere voedingen erin ala Walt Jung, zonder enige elco op de uitgang: http://www.at-view.co.uk/alwsr.htm Bingo! Geweldige rust en transparantie. Dit zijn blijvertjes! Klaar. Voeding netjes afgemaakt, aparte aardpunten voor digitaal en analoog, zorgen dat de stromen elkaar zo weinig mogelijk kunnen beïnvloeden etc. geeft een solide fundament (lekker strak). De uitgangstrap. Van de behringer is ronduit slecht. Welke op-amps je er ook in zet (LM4562 klonk nog het best). Ook andere schakelingen opgezet op een experimenteerboard (LP-filter) allemaal met op-amp, nooit tevreden geweest. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een op-amp niet in een audiotrap thuis hoort. Misschien heb ik nooit de ideale schakeling opgezet maar het was allemaal echt een stuk minder dan de passieve optie. Trafo's overwogen (zie ook de topics op www.diyaudio.com) maar de Lundahls die blijkbaar het beste klonken waren meer dan 200,- euro per stuk. Oops, ik had al zoveel geld uitgegeven. Toen kwam ik dit artikel tegen van Jan Didden: http://www.linearaud...e%20article.pdf Schema wat aangepast, relais eruit en de condensatoren in het begin vervangen door papier/olie. En daar was de tweede bingo! Super transparant, aangenaam, snel, rust, muziek, BLIJ! USB ervaringen. Heb een hele tijd de s/pdif uitgang van deze usb geluidskaart gebruikt. http://www.behringer...cts/UCA202.aspx En vrij recent eens de s/pdif uitgang aanwezig op mijn moederbord gebruikt. Iets meer rust & strakker laag, weer iets beter dan het was. USB=jitter was mijn conclusie. Inmiddels begrijp ik dat usb toch goed te krijgen is door opnieuw te klokken? Groeten Paul Op/aanmerkingen of verbeterpunten zijn van harte welkom natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 14:21, kappa7 said: alleen zit ik meer aan dit apparaat te denken. Alleen zit daar geen s/p-dif of i2s aansluiting op waardoor deze wat minder inzetbaar is. Wel is dat een duidelijke keuze geweest van de ontwerpers. Is zeker aan een fraaie DAC maar wel aan de prijs. Over de noodzaak van een lineair fase filter zijn de meningen verdeeld. Dat is meer smaak. Het hoog valt daarbij wat eerder af en voor zover ik het gehoord heb klinkt het wat "buiziger" als je dat zo noemen kunt. Al is dat verschil wel heel miniem. Quote Volgens de ideeën van ayre is de overdracht via de s/p-dif niet echt optimaal en moet de dac + bron in de zelfde behuizing zitten juist om er voor te zorgen dat er met 1 klok gewerkt kan worden. Is echt flauwekul. De vele testen in Audiophile b.v. laten dat ook zien. Het is wel van belang dat de bron een goed en jittervrij S/PDIF sigaal levert en als de ontwerper van de DAC ook zijn best gedaan heeft op de S/PDIF ontvanger dan is daar niets mis mee. Quote De trafo waar ik het overhad zit dan direct achter de ingang van de dac zo dat deze elektronisch niet direct in verbinding staat met de PC / bron. Op die manier. Dat is dan dubbelop want in de bron zit ook al zo'n trafo'tje. Maar kwaad kan het niet, al is het wel in tegenspraak met het idee van zo min mogelijk componenten in de signaalweg. On 24-12-2010 at 16:37, Paulebappie said: ................... USB ervaringen. Heb een hele tijd de s/pdif uitgang van deze usb geluidskaart gebruikt. http://www.behringer...cts/UCA202.aspx En vrij recent eens de s/pdif uitgang aanwezig op mijn moederbord gebruikt. Iets meer rust & strakker laag, weer iets beter dan het was. USB=jitter was mijn conclusie. Inmiddels begrijp ik dat usb toch goed te krijgen is door opnieuw te klokken? Groeten Paul Op/aanmerkingen of verbeterpunten zijn van harte welkom natuurlijk. Paul, die UCA202 is nu wel een voorbeeld van een USB --> S/PDIF converter van het matige soort (ding kost ook niks). Daar zit het standaard BB USB1.1 chipje in van 1 euri. Daar komt echt geen kwalitatief goed S/PDIF signaal uit (heb hem hier ook liggen). De 1 KHz sync van USB1.1 dendert stevig door in het jitterprofiel. Iedere goede audio kaart is beter. De M2Tech en Musiland zijn echt stukken beter. Daarme is USB ≠ jitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 19:19, Pjotr said: Paul, die UCA202 is nu wel een voorbeeld van een USB --> S/PDIF converter van het matige soort (ding kost ook niks). Daar zit het standaard BB USB1.1 chipje in van 1 euri. Daar komt echt geen kwalitatief goed S/PDIF signaal uit (heb hem hier ook liggen). De 1 KHz sync van USB1.1 dendert stevig door in het jitterprofiel. Iedere goede audio kaart is beter. De M2Tech en Musiland zijn echt stukken beter. Daarme is USB ≠ jitter Kijk daar kunnen we wat mee . Maar de M2Tech is usb weer rechtgezet. Een soort van reparatieklus eigenlijk? Hoe zit het zonder usb en goedkoop? Ik doel dan op de toslink uitgang op het moederbord van mijn pc. Zou het wel eens willen horen die M2tech, kan ik vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Is moeilijk zo wat te zeggen. Die Toslink op het moederbord kan best goed zijn, de audio chip op het moederbord waar die aan hangt, heeft ook zijn eigen kristal klok. En als ze de voeding een beetje goed gefilterd hebben (wat meestal zo is) is het wel in orde. Die M2Tech en Musiland werken ook a-synchroon en hebben hun eigen kristal klok. En zijn dus niet afhankelijk van de USB audio klok. Is dus geen reparatieklus maar een eigen dedicated implementatie. Ik heb zelf de Musiland en ben daar erg tevreden over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Dank Pjotr. Net flink zitten browsen over de Musiland en de Hiface. Zie dat er al een aantal maanden diverse topics op fora zijn geweest. Is opa ook weer bij . Mooie ontwikkelingen weer. Heb ook een mac-mini maar mac =/ flac. Als in not. Dus een musiland lijkt me een verantwoorde aanschaf voor kerst. (voeg nu de kerstboom van mumsoft in) Nu nog een goedkoop adresje vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 21:55, Paulebappie said: Heb ook een mac-mini maar mac =/ flac. Als in not. Dus een musiland lijkt me een verantwoorde aanschaf voor kerst. (voeg nu de kerstboom van mumsoft in) Ja, Apple boycot Flac maar ik meen ergens gelezen te hebben dat daar wel shareware voor is. De Musiland werkt niet op een Mac, wel op een PC. Dus dat feest gaat niet door. De HiFace werkt wel op de Mac, al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Volgens mij kun je de HiFace rechtstreeks bij M2Tech bestellen en de Audiofabriek heeft hem ook http://www.deaudiofabriek.nl/catalog/14927033-M2Tech-HiFace (alleen nu niet op voorraad zie ik). Al moet ik zeggen dat het Nederlands op de site van de Audiofabriek bij mij geen vertrouwen wekt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 Mac not Flac = goodbye 4 me, als audioplatform... Echt een gemiste kans, goeie interface maar geen flac support. Terug naar directory's en foobar. Of toch de hiface? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 22:31, Paulebappie said: Mac not Flac = goodbye 4 me, als audioplatform... Echt een gemiste kans, goeie interface maar geen flac support. Terug naar directory's en foobar. Of toch de hiface? Tja als de Toslink goed werkt waarom zou je het daarbij niet laten en je voor een audioplatform wat verder oriënteren? Zelf ben ik w.d.b. erg te spreken over de Squeezebox, die lust wel Flac en bedient lekker makkelijk. Ik was dat hele houtje-touwtje gedoe met laptops op een gegeven moment wel zat om een beetje muziek af te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 24 december 2010 Report Share Posted 24 december 2010 On 24-12-2010 at 22:50, Pjotr said: On 24-12-2010 at 22:31, Paulebappie said: Mac not Flac = goodbye 4 me, als audioplatform... Echt een gemiste kans, goeie interface maar geen flac support. Terug naar directory's en foobar. Of toch de hiface? Tja als de Toslink goed werkt waarom zou je het daarbij niet laten en je voor een audioplatform wat verder ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 december 2010 Report Share Posted 25 december 2010 Ben hierover ook aan het nadenken, heb een MBP, is redelijk makkelijk mee te slepen naar de kamer, maar een Airport Express of een Apple TV behoren ook tot de mogelijkheden. De nieuwe TV kost in Belgie en Duitsland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts