jepe! Posted 27 november 2010 Report Share Posted 27 november 2010 Ik heb sinds kort een Squeezebox touch ter vervanging van de Classic. Het klonk allemaal heel spectaculair, maar nu valt mij toch erg op dat het gelid van de Touch het accent naar het hoog heeft verlegd. Ik hoor dat iedereen heel enthousiast is over de Touch maar ik vind het klankbeeld onevenwichtig ivm te veel hoog. Ligt dat aan mij of zijn er meer die dit zo ervaren. Ik heb in iedergeval na een paar uur behoorlijke luistermoeheid die ik met de Classic niet had. Mooie hobby die hifi, maar soms wordt je er ook een beetje moedeloos van. Overigens speelt de Touch via een Cambrigde 740 C die heel mooi door KT88 is gemodificeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 28 november 2010 Report Share Posted 28 november 2010 Ook sinds gisteren een Touch, maar wel in combinatie met een "best of both worlds" voeding. Nog nauwelijks geluisterd (omdat de hele combi van NAS met de Touch en als controller een IPad me al bekant de hele dag gekost heeft, vooral omdat de leverancier me niet op erop gewezen heeft dat, om de IPad als controller te laten werken, je wel even een koop-appje bij ITunes moet aanschaffen (Squeezepad)), maar ik had niet de indruk dat het accent op het hoog ligt, maar speelt nu ook nog via zijn eigen DAC, en gaat ook nog wel naar externe DAC (DacMagic, YBA WD202 of TentLabs). Hoor eigenlijk op dit moment nauwelijks een verschil met mijn oude Sphinx Project 9, maar goed.. het speelt nu nog koud uit de doos. Ik ga er wel vanuit dat het geluidsbeeld na wat inspeeluurtjes ten goede bijtrekt, en de Sphinx alleen nog maar wat stofwolkjes ziet Geef het nog even de tijd zou ik zeggen. Doe ik ook (en je kan ook niks anders). Vind het wel helemaal geweldig dat gemak met shuffelen tussen nummers plus als bonus een remote volumecontrol (die niet op mijn spectral dmc20 zit). En ja, soms word je er inderdaad een beetje (luister) moedeloos van, vooral als het niet gelijk die gedachte, verwachte, gehoopte verbetering heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 november 2010 Report Share Posted 28 november 2010 Misschien een idee als ik even overwip vanmiddag met mijn dacje? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 28 november 2010 Report Share Posted 28 november 2010 Misschien een idee als ik even overwip vanmiddag met mijn dacje?Marc Was dat aan mij bedoelt.. of aan jepe! ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 november 2010 Report Share Posted 28 november 2010 Misschien een idee als ik even overwip vanmiddag met mijn dacje?Marc Was dat aan mij bedoelt.. of aan jepe! ? Aan Jepe!, die hier aan de overkant woont. Naar Grave (weet niet eens precies waar dat ligt) wip ik niet zo snel over M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 28 november 2010 Report Share Posted 28 november 2010 Denk niet aan jouw overkant Iets onder Nijmegen (veel mensen kennen Wijchen, das een steenworp (een flinke worp)).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 28 november 2010 Author Report Share Posted 28 november 2010 Misschien een idee als ik even overwip vanmiddag met mijn dacje?Marc Dank voor dat mooie aanbod, ik heb je een bericht gestuurd. Alleen is de Cambridge cd speler na KT's ingrijpen wellicht niet erg verschillend van jouw dac, maar het is zonder meer interessant om het te vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 november 2010 Author Report Share Posted 29 november 2010 Hier is trouwens iemand het met mij eens: Quote: Originally Posted by OutdoorXplorer View Post I pulled the trigger and got myself a SB Touch off AudigoN and it is currently in transit to Malaysia. I don't find many feedback using Touch as a source to feed the music here. This is a replacement to my current SB Classic 3 and wonder should I call it an upgrade. As I mentioned in the PS-thread (and repeat here, for the benefits of other readers) I made the transition from Classic to Touch and regret it: The Touch sounds tight and upfront, the Classic had a large, friendly, slightly soft and musical sound with more perceived depth that I enjoyed more. However, it depends on the rest of your system; if you are in need of accuracy, no doubt the Touch provides more, the Classic seems to have far more jitter and RFI issues. Both players are used with SPDIF only in my system. http://www.head-fi.org/forum/thread/443836/squeezebox-touch/90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2010 Report Share Posted 29 november 2010 Ha Jepe, Dat er meer of minder hoog uit eenzelfde externe DAC komt met een verschillende S/PDIF bron? Er zit toch geen equaliser in de SB'en? Het is wel zo dat de Touch minder jitter op de uitgang heeft en daarmee gedetailleerder klinkt in het hoog. Misschien dat dat in jouw set de indruk geeft die je beschrijft? De Classic heb ik niet zelf, heb hem wel eens bij een ander gehoord. Dat klonk toen wel goed. Dus 1:1 kan ik het niet vergelijken in mijn eigen set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 november 2010 Author Report Share Posted 29 november 2010 Ha Jepe, Dat er meer of minder hoog uit eenzelfde externe DAC komt met een verschillende S/PDIF bron? Er zit toch geen equaliser in de SB'en? Het is wel zo dat de Touch minder jitter op de uitgang heeft en daarmee gedetailleerder klinkt in het hoog. Misschien dat dat in jouw set de indruk geeft die je beschrijft? De Classic heb ik niet zelf, heb hem wel eens bij een ander gehoord. Dat klonk toen wel goed. Dus 1:1 kan ik het niet vergelijken in mijn eigen set. Als ik je goed begrijp zouden de verschillende bronnen weinig invloed hebben en is vooral de dac zelf de schuldige? Ik heb trouwens nu de Touch ook via eigen dac aangesloten en de verschillen tussen de Cambridge en Touch dac zijn marginaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2010 Report Share Posted 29 november 2010 Niet helemaal. De Touch geeft een gedetailleerder geluid omdat o.a. de jitter ervan minder is dan van de Classic. Jitter is iets van een digitaal apparaat zelf en als dat wat veel is "versmeert" dat het hoog. In principe is zo min mogelijk jitter technisch beter. Maar kennelijk ervaar jij dat niet zo. Het is vrij complex hoe e.e.a. samen grijpt. Een andere DAC kàn helpen het te verbeteren/oplossen maar het is niet gezegd dat dat ook gebeurt. Dat hoog vermoeiend kan zijn herken ik wel en dan hoeft dat niet eens "teveel" hoog te zijn. Als ik 's-avonds laat met muziek een beetje bij wil komen van de dagelijkse vermoeienis draai ik wel eens het hoog terug. Alhoewel het normaliter niet te veel zou zijn ervaar ik het dan op dat moment wel als "te". Ik zou het even een paar weken de tijd geven en dan nog eens goed vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 november 2010 Report Share Posted 29 november 2010 Dus een beetje meer jitter en je krijgt een "large, friendly, slightly soft and musical sound". En met wat minder jitter krijg je luistermoeheid? Ja ja. Daar heb je nou zoiets. (Ik denk dat een andere DAC inderdaad geen oplossing is.) M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 november 2010 Report Share Posted 29 november 2010 Als die jitter puur ruis zou zijn misschien wel, maar meestal is dat niet zo. (Overigens zei ik niet "musical sound".) Aan de andere kant ken ik wel mensen, je gelooft het of niet, die MP3 relaxter/rustiger vinden klinken dan het origineel zonder data compressie of met verliesvrije compressie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 29 november 2010 Author Report Share Posted 29 november 2010 Als die jitter puur ruis zou zijn misschien wel, maar meestal is dat niet zo. (Overigens zei ik niet "musical sound".) Aan de andere kant ken ik wel mensen, je gelooft het of niet, die MP3 relaxter/rustiger vinden klinken dan het origineel zonder data compressie of met verliesvrije compressie. Ik geloof dat wel. Hoe je geluid ervaart is zeer subjectief en daarbij is het allemaal erg moeilijk. Want vaak komen mensen er pas na een week achter dat iets kwa geluid niet bevalt. Waarom kun je dat bv niet na een uur bepalen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 november 2010 Report Share Posted 30 november 2010 Als die jitter puur ruis zou zijn misschien wel, maar meestal is dat niet zo. (Overigens zei ik niet "musical sound".) Aan de andere kant ken ik wel mensen, je gelooft het of niet, die MP3 relaxter/rustiger vinden klinken dan het origineel zonder data compressie of met verliesvrije compressie. "Musical sound" haal ik uit die andere quote van Jepe!, en die luistermoeheid is van hemzelf. Maar fijn dat we nu weer een gerusttellende verklaring hebben gevonden voor dit onwaarschijnlijke effect van jitter. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 november 2010 Report Share Posted 30 november 2010 Maar fijn dat we nu weer een gerusttellende verklaring hebben gevonden voor dit onwaarschijnlijke effect van jitter. M rc Zeg sacherijn. Voor iemand die zegt de ballen verstand van techniek te hebben heb je er wel verrassend veel verstand van. En de oplossing zal bij jou dan wel weer ... zijn. Wat hebben we nou aan zo'n mededeling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 november 2010 Report Share Posted 30 november 2010 Pjotr, vind je dat zelf niet een beetje sacherijnig? Ik ben de vrolijkheid zelve. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 december 2010 Report Share Posted 1 december 2010 Jepe! Ik had te gezegd dat je in een set altijd naar de zwakste schakel luistert. Nu bedacht ik me dat je had gezegd met de Touch vanaf een pc'tje te draaien, terwijl de SB Classic altijd vanaf de NAS draaide. Correct me if I'm wrong. Het lijkt me dat je ook moet beluisteren hoe de Touch het doet vanaf de NAS. Dat is een minder zwakke schakel dan de pc. groet, M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 2 december 2010 Author Report Share Posted 2 december 2010 Jepe! Ik had te gezegd dat je in een set altijd naar de zwakste schakel luistert. Nu bedacht ik me dat je had gezegd met de Touch vanaf een pc'tje te draaien, terwijl de SB Classic altijd vanaf de NAS draaide. Correct me if I'm wrong. Het lijkt me dat je ook moet beluisteren hoe de Touch het doet vanaf de NAS. Dat is een minder zwakke schakel dan de pc. groet, M rc Na gisteren Marc's set te hebben beluisterd wist ik weer goed hoog kon klinken. Een hele aangename set met een fantastisch stereo beeld. Het enige wat ik een beetje miste was het hele echte laag. Maar verder vond ik het echt top. Dankzij Marc's aanbod zijn dac bij mij aan te sluiten konden we kijken of mijn Touch daar tammer van werd in het hoog. Er was eigenlijk maar marginaal verschil hoorbaar. Het hoog was nog steeds niet echt plezierig. Wilde toen de Classic aansluiten maar die liep niet, steeds bufferen ed. Netwerk probleem? Na Marc's vertrek weer geprobeerd met de Classic en nu liep het wel. En die Classic is dus veel minder schel. Iedereen vind de Touch beter, audiokieler, maar ik kan er niet aan wennen. En met de classic is er op mijn set wel weer echt muziek en geen snerpende violen. Dus dankzij als die jitter wel een plezierig geluid. Ik heb mijn Squeezebox nog niet aangelsloten op de Nas maar ik denk niet dat het veel uit maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Ik denk dat mijn dacje zo vlak naast de Touch/Classic het netwerk stoorde. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 december 2010 Report Share Posted 2 december 2010 Iedereen vind de Touch beter, audiokieler, maar ik kan er niet aan wennen. En met de classic is er op mijn set wel weer echt muziek en geen snerpende violen. Juist, een echte audiokiller. Een giller. Wel jammer dat ik die classic niet heb kunnen horen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrykb Posted 3 december 2010 Report Share Posted 3 december 2010 Heb ook de touch dus, en ja.. kan wel wat met de kritiek. Ook met de "best of both worlds" voeding, is het toch wat kil allemaal. En voor mijn gevoel is er iets niet helemaal ok in het hoog. Maar das een gevoel wat ik bij ene nummer wel heb, en met andere weer niet. Speel overigens van een NAS en alles vanaf CD in FLAC geript (DbPowerAmp). Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 december 2010 Report Share Posted 3 december 2010 Heb ook de touch dus, en ja.. kan wel wat met de kritiek. Ook met de "best of both worlds" voeding, is het toch wat kil allemaal. En voor mijn gevoel is er iets niet helemaal ok in het hoog. Maar das een gevoel wat ik bij ene nummer wel heb, en met andere weer niet. Speel overigens van een NAS en alles vanaf CD in FLAC geript (DbPowerAmp). Probleem klinkt als jitter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 december 2010 Report Share Posted 3 december 2010 Heb ook de touch dus, en ja.. kan wel wat met de kritiek. Ook met de "best of both worlds" voeding, is het toch wat kil allemaal. En voor mijn gevoel is er iets niet helemaal ok in het hoog. Maar das een gevoel wat ik bij ene nummer wel heb, en met andere weer niet. Speel overigens van een NAS en alles vanaf CD in FLAC geript (DbPowerAmp). Probleem klinkt als jitter. Als het waggelt als een eend en het kwaakt als een eend, dan is het een.... Maar van de Touch wordt nu juist beweerd dat-ie minder jittert dan de Classic. En mijn Olive schijnt ook nagal te jitteren, maar dat wordt in bedwang gehouden door de DAC, die bij Jepe! geen soelaas bracht. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 december 2010 Report Share Posted 3 december 2010 Heb ook de touch dus, en ja.. kan wel wat met de kritiek. Ook met de "best of both worlds" voeding, is het toch wat kil allemaal. En voor mijn gevoel is er iets niet helemaal ok in het hoog. Maar das een gevoel wat ik bij ene nummer wel heb, en met andere weer niet. Speel overigens van een NAS en alles vanaf CD in FLAC geript (DbPowerAmp). Probleem klinkt als jitter. Als het waggelt als een eend en het kwaakt als een eend, dan is het een.... Maar van de Touch wordt nu juist beweerd dat-ie minder jittert dan de Classic. En mijn Olive schijnt ook nagal te jitteren, maar dat wordt in bedwang gehouden door de DAC, die bij Jepe! geen soelaas bracht. M rc Nee ik bedoel dan ook jitter, die veroorzaakt wordt door de laatste trap in de keten. Met een goede DAC klinkt de Touch beter dan z'n voorganger volgens de recensenten. Zonder DAC kun je geen topprestaties van de SBT verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts