mart Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Er is veel aandacht hear voor squeezeboxen, usbdac's, olijven (ik heb een voorkeur voor griekse kalamata olijven )en andere streamers e.d. en al die spullen werken met software en drivers. Ik meen dat ik over de ps dac ergens las dat die de usb output van de computer regelt onafhankelijk van het besturingssysteem van de computer. Zodat de software op de computer zelf geen invloed kon hebben op de werking (geluidskwaliteit) van de aangeleverde digipakketjes. Hoe ver gaat dat vroeg ik mij af. De digistroom vanaf HD of internet stream gaat door vele devices, en wordt gestuurd door een veelheid aan drivers die niet voor muziek zijn ontworpen. Hebben drivers invloed? software? kan een externe device de interne digistroom reguleren? En heeft dat invloed op de geluidskwaliteit? is de spdif uit van de hiface anders dan van een soundblaster? heeft een aparte media streamer invloed of kan je beter rechstreeks vanaf de computer streamen? Ik heb zelf een waveplugin voor mijn squeezebox geinstalleerd zodat mijn muziek vanaf de computer (grooveshark enzo) via de SB loopt maar is de SB dan een externe geluidskaart geworden? heeft mijn geluidschip nog invloed? Oeps veel vragen sorry invloed van drivers en software op geluidskwaliteit dus. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Er is veel aandacht hear voor squeezeboxen, usbdac's, olijven (ik heb een voorkeur voor griekse kalamata olijven )en andere streamers e.d. en al die spullen werken met software en drivers. Ik meen dat ik over de ps dac ergens las dat die de usb output van de computer regelt onafhankelijk van het besturingssysteem van de computer. Zodat de software op de computer zelf geen invloed kon hebben op de werking (geluidskwaliteit) van de aangeleverde digipakketjes. Hoe ver gaat dat vroeg ik mij af. De digistroom vanaf HD of internet stream gaat door vele devices, en wordt gestuurd door een veelheid aan drivers die niet voor muziek zijn ontworpen. Hebben drivers invloed? software? kan een externe device de interne digistroom reguleren? En heeft dat invloed op de geluidskwaliteit? is de spdif uit van de hiface anders dan van een soundblaster? heeft een aparte media streamer invloed of kan je beter rechstreeks vanaf de computer streamen? Ik heb zelf een waveplugin voor mijn squeezebox geinstalleerd zodat mijn muziek vanaf de computer (grooveshark enzo) via de SB loopt maar is de SB dan een externe geluidskaart geworden? heeft mijn geluidschip nog invloed? Oeps veel vragen sorry invloed van drivers en software op geluidskwaliteit dus. Mart Hoi Mart Het verhaal dat jij toeschrijft aan PS ken ik van Ayre. Hier onder een stukje van hum website. Connected via the ubiquitous USB port and using the Streamlength asynchronous USB transfer mode software licensed from Wavelength Audio, an Ayre USB D/A converter generates a fixed-frequency master audio clock and requests the audio data from the computer at the correct time for jitter-free playback of your music. Now the D/A converter is in control and provides the critical master audio clock; the computer simply stores the music files and is completely out of the picture when it comes to jitter. This is all done using the standard device drivers supplied with all recent operating systems, allowing simple installation and operation with most computers. Zij claimen dus dat de klok van de USB dac de klok van de pc buiten werking zet en de data opvraagt wanneer de dac dit wil. De HiFace zou net zo moeten werken en zal dus een betere digitale uitgang hebben dan je uitgang op je PC. Het nadeel van de standaard PC uitgang is dat deze afhankelijk is van je computer klok en daarmee introduceer je dus een bron van jitter. Nadeel van dit systeem is dat de klok van de dac zich nu naar de klok van de HiFace moet gaan zetten en er dus weer een bron van Jitter wordt ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 De HiFace zou net zo moeten werken en zal dus een betere digitale uitgang hebben dan je uitgang op je PC. Het nadeel van de standaard PC uitgang is dat deze afhankelijk is van je computer klok en daarmee introduceer je dus een bron van jitter. Nadeel van dit systeem is dat de klok van de dac zich nu naar de klok van de HiFace moet gaan zetten en er dus weer een bron van Jitter wordt geïntroduceerd. Iedere DAC met een S/PDIF ingang moet zich voegen naar de clock van het S/PDIF signaal. Of dat nu van een CD loopwerk, media speler of een hiFace is maakt niet uit. Vandaar dat de kwaliteit van de S/PDIF bron belangrijk is. Overigens hebben de betere interne PC geluidskaarten hun eigen kristal clock voor het audio en gebruiken dus niet de CPU clock o.i.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Ging het niet over de USB? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 4 december 2010 Author Report Share Posted 4 december 2010 het zou net zo goed Ayre geweest kunnen zijn George. Van spullen die ik toch niet kan betalen onthoud ik de namen niet Ik lees over de hiface op de site van de audiofabriek dat die inderdaad eigenlijk hetzelfde doet als de Ayre. zou muziek vanaf HD via een hiface anders klinken dan via de squeezebox, beiden via spdif naar een exerne dac? wat is in zo'n situatie nog meer bepalend dan de klok? Mart edit: wat is er fout met de klok in de dac? waarom is de klok in het signaal dan zo belangrijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Ha Mart, Eerlijk gezegd hoor ik geen verschil met de Musiland USD-01 (waar dezelfde chips inzitten als de hiFace) aan de PC of laptop en de Touch met dezelfde DAC er achter via S/PDIF. Wat ik wel merk is dat een goede player op de PC uitmaakt. De Windhoos mixer maakt er intern bagger van. Mijn player stuurt direct via de ASIO interface bit-perfect en zonder resamplen, de Musiland converter. ................... Ik heb zelf een waveplugin voor mijn squeezebox geinstalleerd zodat mijn muziek vanaf de computer (grooveshark enzo) via de SB loopt maar is de SB dan een externe geluidskaart geworden? heeft mijn geluidschip nog invloed? Wat bedoel je hier precies mee? Over welke plugin heb je het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Is dit wat ? Lindemann USB-DAC 24/192 ca. 700 euro 1x dig.Coax in + 1x dig.Optical in + 1x dig.USB in WWW.LINDEMANN-AUDIO.DE Kan via USB 24 BIT-192kHZ aannemen en beschikt over eigen "audio-drivers" Testsieger van 6 D/A-Converters in het Oostenrijkse blad Audio-Test CITAAT "neben der Funktion als D/A-Wandler auch hervorragend als zusatzliche Soundkarte fur jeder Computerplatform agieren" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 4 december 2010 Author Report Share Posted 4 december 2010 Ha Mart, Eerlijk gezegd hoor ik geen verschil met de Musiland USD-01 (waar dezelfde chips inzitten als de hiFace) aan de PC of laptop en de Touch met dezelfde DAC er achter via S/PDIF. Wat ik wel merk is dat een goede player op de PC uitmaakt. De Windhoos mixer maakt er intern bagger van. Mijn player stuurt direct via de ASIO interface bit-perfect en zonder resamplen, de Musiland converter. ................... Ik heb zelf een waveplugin voor mijn squeezebox geinstalleerd zodat mijn muziek vanaf de computer (grooveshark enzo) via de SB loopt maar is de SB dan een externe geluidskaart geworden? heeft mijn geluidschip nog invloed? Wat bedoel je hier precies mee? Over welke plugin heb je het? de musiland aanschaffen i.p.v. de hiface, ok. Maar de soundmax mixer vervangen door asio? Dat is wat ik bedoel: de invloed van drivers/software op geluidskwaliteit. waveinput plug-in staat bij de standaard lijst van plug-ins en maakt het mogelijk om geluid van de pc via de router en SB af te spelen. zo luister ik naar Grooveshark en andere streaming internet want niet alles kan via SB. Mart ps ik zoek geen (usb) dac of eten, ik zoek de ideale verbinding tussen pc en dac Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Is dit wat!!!!! :D :lol: http://my-hiend.com/vbb/showthread.php?t=3071 kun je beter die dac van guido kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 de musiland aanschaffen i.p.v. de hiface, ok. Maar de soundmax mixer vervangen door asio? Dat is wat ik bedoel: de invloed van drivers/software op geluidskwaliteit. waveinput plug-in staat bij de standaard lijst van plug-ins en maakt het mogelijk om geluid van de pc via de router en SB af te spelen. zo luister ik naar Grooveshark en andere streaming internet want niet alles kan via SB. Ok duidelijk. Nee dat gaat niet werken denk ik. Grooveshark werkt alleen via de Shockwave Flash player. En die stuurt alles naar de Windows mixer. Die kan geen ASIO aansturen. Voor ASIO heb je een muziek player nodig die ook de ASIO drivers kan gebruiken en een ASIO compatible audio device (Soundcard, hiFace, Musiland). Waveinput stuurt het alleen van de Windows mixer naar je SB. Overigens kun je de Windows mixer wel gebruiken met de hiFace en Musiland, maar dan komen ook alle Windows pingeltjes via je set Het blijft w.m.b. verreweg de beste USB interface optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 december 2010 Report Share Posted 4 december 2010 Is dit wat!!!!! :D :lol: http://my-hiend.com/vbb/showthread.php?t=3071 kun je beter die dac van guido kopen Goh, Wol, ik betrap je op een wijs antwoord ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 5 december 2010 Author Report Share Posted 5 december 2010 Wat ik wel merk is dat een goede player op de PC uitmaakt. De Windhoos mixer maakt er intern bagger van. Mijn player stuurt direct via de ASIO interface bit-perfect en zonder resamplen, de Musiland converter. kan je beschrijven waar je dat aan merkt? Is dat invloed van software? Hoe kan ik dat in een xp pro omgeving omzeilen? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 kan je beschrijven waar je dat aan merkt? Is dat invloed van software? Hoe kan ik dat in een xp pro omgeving omzeilen? Mart Lastig om dat te beschrijven. Via Windows mixer klinkt het vlakker en minder gedetailleerd, Beetje als MP3 op 128Kb zeg maar. Gebruik ik ASIO dan breekt het mooi open en krijgt het geluid ook meer detail en diepte. Ik luister via een M-Audio Audiophile192 soundcard (die ook een uitstekende S/PDIF uitgang heeft). Als player gebruik ik deze: http://www.jriver.com/index.html (alleen voor PC, niet voor Mac en Pinguïns) maar helaas kan die niet met de Adobe Flash player overweg en werkt Grooveshark daar niet mee. (Het is nog maar de vraag hoelang Grooveshark blijft bestaan, ze worden bijkans dood geprocedeerd in de VS.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 De HiFace zou net zo moeten werken en zal dus een betere digitale uitgang hebben dan je uitgang op je PC. Het nadeel van de standaard PC uitgang is dat deze afhankelijk is van je computer klok en daarmee introduceer je dus een bron van jitter. Nadeel van dit systeem is dat de klok van de dac zich nu naar de klok van de HiFace moet gaan zetten en er dus weer een bron van Jitter wordt ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Pressies maar Mart had het over een SB kaart en daar heb ik nu net niet het idee van dat zij een eigen kok gebruiken. Daarnaast weet ik natuurlijk niet welke SB kaart mart heeft maar bij mij staan de SB kaarten bekend a die die het digtale signaal eerst om zetten naar analoog en vervolgens weer digitaal maken niet echt een winner dus. Groetjes George Volgens mij had Mart het over een SqueezeBox die hij via de waveinput plug-in aanstuurt over het netwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Pressies maar Mart had het over een SB kaart en daar heb ik nu net niet het idee van dat zij een eigen kok gebruiken. Daarnaast weet ik natuurlijk niet welke SB kaart mart heeft maar bij mij staan de SB kaarten bekend a die die het digtale signaal eerst om zetten naar analoog en vervolgens weer digitaal maken niet echt een winner dus. Groetjes George Volgens mij had Mart het over een SqueezeBox die hij via de waveinput plug-in aanstuurt over het netwerk. Na het nog een keer gelezen te hebben moet ik je gelijk geven. Ik maar denken dat hij het over een Sound Blaster kaart had Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 5 december 2010 Author Report Share Posted 5 december 2010 SqueezeBox SoundBlaster Tja ik snap de verwarring maar inderdaad heb ik een squeezebox classic, SB3 ookwel genoemd. ik las in wikipedia waarom asio drivers nuttig zijn bij windows. en begrijp meteen dat er nog een term is die belangrijk is in het digitale domein: Latency (de vertraging die optreedt tussen het aansturen van de hardware via de software, en het daadwerkelijk reageren van de hardware) En dat dit probleem bij Windows is en niet/minder bij linux en osx. Dat is dus een software matig tijdsverschil. En als dat in ms gemeten wordt lijkt me dat bijna hoorbaarder dan jitter. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 5 december 2010 Author Report Share Posted 5 december 2010 even gegoogeld: jitter is een variabele vorm van latency. latency is een vast gegeven en jitter kan varieren latency is het tijdverschil tussen software -> driver -> hardware. (en windows heeft in de software heel veel laagjes) zou andere mixer kunnen uitmaken? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Latency is idd een vast gegegevn. Het is eigenlijk alleen relevant bij afspelen en opnemen tegelijk, b.v. als een muzikant een track inspeelt terwijl andere tracks worden weergegeven. Wat ie opneemt komt dus een aantal ms later tussen de rest te staan. Bij Windows kan dat tientallen ms zijn. Voor afspelen is het niet relevant, je geluidskaart buffert een stuk. Die buffer wordt met constante snelheid, de audio clock uitgelezen. Kan ook niet anders want software kan nooit een constante data stroom leveren, dat gaat in bursts. In een mediaspeler, van welke prijsklasse dan ook, gaat dat niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 6 december 2010 Author Report Share Posted 6 december 2010 kan je beschrijven waar je dat aan merkt? Is dat invloed van software? Hoe kan ik dat in een xp pro omgeving omzeilen? Mart Lastig om dat te beschrijven. Via Windows mixer klinkt het vlakker en minder gedetailleerd, Beetje als MP3 op 128Kb zeg maar. Gebruik ik ASIO dan breekt het mooi open en krijgt het geluid ook meer detail en diepte. Ik luister via een M-Audio Audiophile192 soundcard (die ook een uitstekende S/PDIF uitgang heeft). Als player gebruik ik deze: http://www.jriver.com/index.html (alleen voor PC, niet voor Mac en Pingu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 december 2010 Report Share Posted 6 december 2010 toch nog een paar vragen: vervangt asio de windows mixer? ik zit nu te kijken naar jrmp's gratis broertje mediajukebox, wat is de audiofiele kwaliteit van software in deze? en grooveshark is toch gewoon internet en flash player, daar heeft jriver toch niets mee te maken? en als laatste voor mijn nieuwsgierigheid: als je een m-audio hebt met spdif waarom dan nog een hiface? Mart Om die vraag maar gelijk te beantwoorden: Ja Met ASIO stuurt de player direct je soundcard (althans de driver daarvan) en Windows mixer heeft er dan helemaal niets meer mee te maken. Die wordt volledig links gelaten. Mediajukebox is een leuke en erg goede player maar volgens mij hebben die boeven in de laatste versie ASIO er uit gehaald om mensen de betaalde MC versie te laten kopen: http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=60139.0 In Versie 12 zat het nog wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 6 december 2010 Author Report Share Posted 6 december 2010 nog een artikel over foobar gevonden waarin vanwege de instellingen een en ander wordt uitgelegt waardoor ik nu begin te begrijpen welke stappen er in de software mogelijk zijn die invloed hebben op de geluidskwaliteit: meest perfect is Kernel streaming. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 december 2010 Report Share Posted 6 december 2010 De betaalde JRMC doet ook kernel streaming. Maar eerlijk gezegd hoor ik geen enkel verschil tusen ASIO en kernel streaming. De gratis Foobar is ook een optie maar ik vind zelf de betaalde JRMC veel fraaier en uitgebreider. De mogelijkheden van taggen zijn echt onovertroffen van JRMC en dat is ook wat waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 7 december 2010 Author Report Share Posted 7 december 2010 Hifi.nl heeft een serie artikelen over digitale geluidsweergave via de computer. Hierin is te lezen dat er in keuze van drivers en software en juiste instellingen geluidswinst is te halen. Hier in het voorbeeld gaat het over Foobar. maar de vraag die ik in begin van het topic stelde klopt dus. Door een juiste keuze van software is winst te halen. Dit is een stukje uit het artikel: De volgorde van geluidskwaliteit is DS (=direct streaming, Mart), ASIO (in het voorbeeld niet beschikbaar), WASAPI en Kernel Streaming. Naast de geluidskwaliteit neemt ook de storingfactor die gevormd door klikken en pops af van DS naar Kernel Streaming. Met Kernel Streaming worden de meeste systeemfuncties van het Windows besturingssysteem naar de achtergrond geduwd om plaats te maken voor de muziekweergave. Let wel op, dit is geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 december 2010 Report Share Posted 7 december 2010 't Is geen antwoord, maar wat mij is opgevallen tijdens het gebruik van mijn Olive is, dat hij zich niet van de wijs laat brengen door edit-activiteieten. Zelfs bij massale verplaatsingen van tracks naar bv een ander genre, of bv het editen van een Opera deert dat de muziekweergave niet. Ik heb geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts