VANZOMERENG Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Na aanvankelijk eerst gecharmeerd te zijn van Olive-producten, zie ik hier toch maar vanaf omdat: - de Olive O3HD geen digitaal out heeft - de Olive O4HD me te duur is (2.400 euro) - en vooral omdat hoe de mappenstructuur door Olive versleuteld wordt opgeslagen, is je opgeslagen muziek niet via je eigen computer met gangbare browsers te benaderen(alleen via Olive Software) M.a.w. je Olive-apparaat is niet als een normale ext.drive te benaderen. Ik zit nu te denken een een MCubed RipNas met ingebouwde software om bitnauwkeurig te rippen en metadata (Tags) binnen te halen. Alleen zover ik de achterkant van de RipNas bekijk, zie ik geen dig.coax-out om deze op mijn DAC aan te sluiten Zover ik begrijp is de Ripnas zodanig geconfigureerd dat deze makkelijk met een Zonos (ZP90) kan communiceren. Ik veronderstel dat ik dan de Zonos ZP90 via de dig.coax-out op mijn DAC moet aansluiten maar hoe wordt de RipNas aan mijn Sonos aangesloten? Ik heb gehoord, dat de RipNas via een ethernetkabel naar de router gaat en vanuit de router weer een ethernetkabel naar de Zonos? Als dit inderdaad zou is, levert dit dan geen kwaliteitsverlies, al die bitjes door redelijk lange ethernetkabels en een router te sturen voordat deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Na aanvankelijk eerst gecharmeerd te zijn van Olive-producten, zie ik hier toch maar vanaf omdat: - de Olive O3HD geen digitaal out heeft - de Olive O4HD me te duur is (2.400 euro) - en vooral omdat hoe de mappenstructuur door Olive versleuteld wordt opgeslagen, is je opgeslagen muziek niet via je eigen computer met gangbare browsers te benaderen(alleen via Olive Software) M.a.w. je Olive-apparaat is niet als een normale ext.drive te benaderen. Correct, het lijkt verdacht veel op Lock the Music, terwijl Olive adverteert met Save the Music. Nu heb ik zo'n ding, dus ik zin op mogelijkheden eronderuit te komen. In ieder geval werkt de Olive intern met een SQlite database waarin vrijwel alle metadata wordt opgeslagen. Die is dus - met wat moeite - wel weer terug te halen en over te zetten op een niet-Olive apparaat. Alleen heb je dan nog te maken met die chaos aan metadata; de Olive is bv goed geschikt voor klassieke muziek, en kan die verdelen in composities. Maar kan een ander apparaat dat ook? Tot nu toe ben ik niets tegengekomen met diezelfde benadering, wat mij helaas bindt aan de Olive. Ben je niet zo'n klassiek liefhebber, dan zou ik ook niet kiezen voor de Olive gezien de genoemde nadelen. Overigens zie ik die 'versleuteling' niet hoor. Elke geripte cd komt gewoon leesbaar terecht op de harde schijf in een map CD_999999. De database koppelt die map weer met alle gegevens. Nu heb ik het voordeel de Olive gemakkelijk te kunnen openmaken, dus kan ik rechtstreeks bij de gegevens mits ik de schijf eruit haal. Dat heeft wel een nadeel, want dan kan ik geen muziek luisteren. Ik heb daarom besloten om er nog een te kopen, zodat ik gemakkelijk wat experimenteren, en bovendien vervangende onderdelen heb. De Olive Opus 4 kost nu nog maar 700 euro op Marktplaats, en een fijne DAC heb ik al. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Als dit inderdaad zou is, levert dit dan geen kwaliteitsverlies, al die bitjes door redelijk lange ethernetkabels en een router te sturen voordat deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 In ieder geval werkt de Olive intern met een SQlite database waarin vrijwel alle metadata wordt opgeslagen. Die is dus - met wat moeite - wel weer terug te halen en over te zetten op een niet-Olive apparaat. Alleen heb je dan nog te maken met die chaos aan metadata; ... dan heb je toch alleen nog maar een scriptje nodig om de metadata vanuit sqlite daarheen te schrijven waar ze thuis horen, in het muziekbestand (zolang je geen WAV gebruikt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 Ik zit nu te denken een een MCubed RipNas met ingebouwde software om bitnauwkeurig te rippen en metadata (Tags) binnen te halen. [...] Als je een PC of labtop oid hebt kun je het rippen ook daar op doen, scheelt je de RipNas, daarvoor in de plaats twee eenvoudige nasjes (een voor je back-up) (Geen Raid, gewoon 'losse schijven'). Voor je PC is er genoeg software te vinden die het rippen en taggen heel goed doet. Ok, het is als geheel misschien iets minde plug&play. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 december 2010 Report Share Posted 5 december 2010 In ieder geval werkt de Olive intern met een SQlite database waarin vrijwel alle metadata wordt opgeslagen. Die is dus - met wat moeite - wel weer terug te halen en over te zetten op een niet-Olive apparaat. Alleen heb je dan nog te maken met die chaos aan metadata; ... dan heb je toch alleen nog maar een scriptje nodig om de metadata vanuit sqlite daarheen te schrijven waar ze thuis horen, in het muziekbestand (zolang je geen WAV gebruikt) Ja, dat lijkt me ook. Is nog wel een uitzoekerij, maar dat vind ik toch wel weer leuk. Voorlopig hoeft het niet. En ga ik vrolijk door met mijn halfopen Olive. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 7 december 2010 Report Share Posted 7 december 2010 - Prio 1 = geluidskwaliteit 1. Goede rips maken 2. Bewaren in flac 3. Squeezebox voldoet standaard al zeer goed, als je het beter wil kan je met een externe DAC dat beetje extra proberen behalen - Gebruiksgemak, zoveel mogelijk plug- en play ! 1. Squeezebox is zowiezo makkelijk in gebruik 2. 1 x alles goed zetten op je pc en configureren ( DBPowerAmp of EAC) en dan staat dat voor altijd goed. Je hele muziekcollectie zal je dan wel in je pc moeten laden en rippen. - Ophalen van goede metadata of deze eventueel goed handmatig kunnen nabewerken 1. dbPoweramp en EAC kunnen al info van het net halen, desnoods manueel hertaggen met foobar2000, Tag&Rename, Mp3Tag 2. MusicBrainsPicard kan helpen, maar ik hou er niet van 3. CoverArt tools zijn makkelijk te vinden en dbPowerAmp kan het vanzelf - Tijdens weergave van de harde schijf, moet de computer uit kunnen blijven 1. Muziek op een NAS zetten en voorzien van SqueezeServer 2. Muziek op een 'homeserver' zetten (met Ubuntu OID) , voorzien van SqueezeServer. Dit kan op een oude afgedankte PC of met moderne, relatief goedkope en zuinige hardware (Atom oid). - Tijdens weergave makkelijk door de muziekbibliotheek kunnen navigeren 1. Ik heb een Squeezebox Duet en dat gaat heel goed - Opgeslagen muziek/bestandsstructuur niet versleuteld en breed toegankelijk 1. Met squeezbox/server zet je de muziek waar je wil, je structureert die hoe je wil, geen versleuteling, makkelijk ergens anders een backup te zetten, enz enz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2010 Report Share Posted 7 december 2010 - Opgeslagen muziek/bestandsstructuur niet versleuteld en breed toegankelijk 1. Met squeezbox/server zet je de muziek waar je wil, je structureert die hoe je wil, geen versleuteling, makkelijk ergens anders een backup te zetten, enz enz Het goed organiseren van die structuur is heel belangrijk en wordt nogal eens verwaarloosd. Zelf heb ik aparte directories/folders in mijn database voor: 1/ Flac 2/ MP3 3/ Hi-res En per directory dan als artist / album / tracks De Squeezeserver kijkt alleen in de Flac en Hi-res dirctories. De DLNA server alleen in de MP3 folder, die bedient de diverse simpele intenet radio'tjes/spelertjes in huis. Ook iTunes voor de iPod kijkt alleen in de MP3 directory. De player op mijn PC (JRMC) heeft zijn eigen index structuur en kijkt gewoon in de directories die ik opgeef en indexeert die voor zichzelf. Op die manier heb je een database structuur die redelijk universeel is, transportabel is en makkelijk te back-uppen. Je kunt hem overal neer zetten, op je PC als die als server dient, of op een NAS. Bij mij staat ie op mijn NAS en kan iedere PC/laptop/player in huis er bij. Rippen doe ik op de PC (met dBpoweramp) naar een directory lokaal, ook de downloads gaan daar eerst naar toe. Daarin werk ik de tags en cover art bij indien nodig en vandaar gaat het naar de verschillende folders van de database op de NAS. Die lokale directory fungeert ook min of meer als extra back-up. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 7 december 2010 Report Share Posted 7 december 2010 Hoe ik het doe: Muziek die ik in MP3 heb (jaja ik weet het, uit mijn onbezonnen jonge tijd) logischerwijs in MP3 folder Flac in Flac folder. In elke folder alfabetisch per letter, A,B,C ... enz CD kopieën in CDCopy (enkel flac files) CD Convert bevat CD's in mp3 formaat heb omgezet die ik dan op mijn iPod en autoradio dmv CF kaartjes kan meenemen /Music/MP3/A/ /Music/Flac/A/ /Music/CDCopy/A /Music/CDConvert/A Dubbels enz komen dus voor, maar vantegenwoordig kost ruimte toch niets meer dus dat is niet zo erg. Je moet er soms wel je hoofd bijhouden wat je waar al gezet hebt enz... Rippen doe ik naar een voorlopig TEMP directory op mijn PC, dan zorg ik dat alle tags en cover art goed staan. Daarna zet ik (als ik dat wil) het album om naar MP3 (voor ipod en auto) en vervolgens kopieer ik alles naar de juiste directories. Muziek die ik wil streamen naar de Squeezebox komt in de /Music/Serve folder Hierin ook alfabetisch per artist. Maar lossless en lossy door elkaar. vb: /Music/Serve/A/Abba - Voulez-vous/01-Abba-As_Good_as_New.flac /Music/Serve/A/Avishai Cohen Trio - At Home/01-Avishai_Cohen_Trio-Feediop.mp3 /Music/Serve/B/Beastie Boys - Ill Communication/01-Beastie_Boys-Sure_Shot.flac Op de Squeezebox maak ik vooral gebruik van de "Music folder" optie. Deze toont dan je muziek en mappenstructuur zoals ze op je op je pc/nas staan. Dat geeft imho de snelste toegang tot je gewenste albums. Herindexeren is niet strikt noodzakelijk op deze manier. Herindexeren van de library doe ik 's avonds als een geshedulede job. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 12 december 2010 Author Report Share Posted 12 december 2010 Nog bedankt voor alle reacties, echter jullie adviezen hebben nog wat andere vragen opgeroepen. Als ik nu met mijn reeds in bezit zijnde computer, al mijn CD,s ript (voorkeur = WAV), gebruikmakend van de diverse free-software waarbij je exact bitgetrouw kopieen kan maken en deze voorziet van metadata, dan is mijn idee als volgt: - de muziek op mijn PC wordt mijn back-up - de muziek op mijn PC zet ik op een NAS, bijvoorbeeld QNAP Turbostation TS-119P+ (1,6Ghz, 512MB) - deze NAS sluit ik aan op de ZONOS ZP90 - de ZONOS ZP90 sluit ik via dig.out coax aan op mijn DAC - via de Sonos-controllor bedien ik alles en kan door mijn muziekbiblitheek wandelen Vraag 1: Kan de NAS gewoon als zijnde een externe harde schijf aan mijn PC worden gekoppeld bijv. via USB, om bestanden over te zetten en kan dit ZONDER ingewikkelde installatieprocedure? Vraag 2: Waar moet ik, behoudens schijfgrootte opletten, bij aanschaf van een NAS? (specs, compabiliteit, etc..) wat houdt practich m.b.t.de Qnap "1,6Ghz, 512MB" in? Vraag 3: Kan de NAS direct met een ethernetkabel aan de Sonos ZP90 worden gekoppeld en hoef ik dan niks meer te linken aan de router! (deze wijze geniet mijn voorkeur, omdat de router zeer ver v/d installatie staat en ik zo de Zonos ZP90 en NAS dicht bijelkaar kan zetten in het audiorack vlak bij mijn DAC) Vraag 4: De software om de muziekbiblitheek intuitief te bedienen, is deze reeds aanwezig ? (bevindt deze zich reeds op de NAS of is dit een ZONOS gebeuren) Vraag 5: Belangrijk is om zelf playlisten te kunnen maken of random binnen een bepaalde genre te kunnen spelen, kan dit ? Vraag 6: Belangrijk - als ik een live-album selecteer, kan deze gapless worden afgespeeld ! Vraag 7: Opstartprocedure - kan de NAS continu standby staan en dat eenvoudig voor anderen hier in huis, gebruiksvriendelijk de muziekbestanden afgespeeld kunnen worden ? Sonos back Sonos Controller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Vraag 1:Kan de NAS gewoon als zijnde een externe harde schijf aan mijn PC worden gekoppeld bijv. via USB, om bestanden over te zetten en kan dit ZONDER ingewikkelde installatieprocedure? Ik denk niet dat dat kan, omgekeerd wel. Aan een aantal Nassen (wat is het exacte meervoud) kan je wel een usb externe Harddisk hangen voor backup. Maar eens je NAS in het netwerk hangt dan benader je die toch gewoon via als een netwerkschijf? In overdrachtsnelheid zal het niet zoveel uitmaken. Als je netwerk 1Gbit is al helemaal niet. Vraag 2: Waar moet ik, behoudens schijfgrootte opletten, bij aanschaf van een NAS? (specs, compabiliteit, etc..) wat houdt practich m.b.t.de Qnap "1,6Ghz, 512MB" in? Hangt af wat je er wil mee doen. Als het gewoon muziek streamen is ben je met een relatief eenvoudig en goedkoop apparaat al goed af. Als je ingewikkelderde zaken wil doen en je NAS ook wil inzetten als webserver, ftp server, samba server, torrent client, news client, mail server, ... dan heb je best een sterker exemplaar. 1,6Gz is de snelheid van de ingebouwde CPU, 512MB de hoeveelheid RAM. Een nas is een eenvoudige pc. Vraag 3: Kan de NAS direct met een ethernetkabel aan de Sonos ZP90 worden gekoppeld en hoef ik dan niks meer te linken aan de router! (deze wijze geniet mijn voorkeur, omdat de router zeer ver v/d installatie staat en ik zo de Zonos ZP90 en NAS dicht bijelkaar kan zetten in het audiorack vlak bij mijn DAC) Geen idee of dit kan, maar ik zie het nut niet echt. Hoe ga je dan muziek op je NAS krijgen? Het voordeel van een NAS en een Sonos player is dat ze in een netwerk hangen. Als ik het goed begrijp wil je dus een externe HD aan je pc hangen, muziek er op zetten, en hem dan aan de Sonos hangen. Dan kun je beter opteren voor een externe HD. Ik weet niet of die Sonos het afspelen van externe HD ondersteund. Vraag 4: De software om de muziekbiblitheek intuitief te bedienen, is deze reeds aanwezig ? (bevindt deze zich reeds op de NAS of is dit een ZONOS gebeuren) Geen idee het zit bij Sonos, maar met Squeezebox moet je op het apparaat dat als server dient de software die installeren. De zogenaamde Squeezeserver moet je dus installeren op je PC, server, nas, whatever dat de muziek aanbiedt. Sommige verkopers kunnen de software voorinstallen voor je bijvoorbeeld bij wifisound.nl Vraag 5: Belangrijk is om zelf playlisten te kunnen maken of random binnen een bepaalde genre te kunnen spelen, kan dit ? Bij Squeezebox kan dat perfect, dan moeten wel al je files goed getagged zijn met het genre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 15 december 2010 Report Share Posted 15 december 2010 Vraag 6: Belangrijk - als ik een live-album selecteer, kan deze gapless worden afgespeeld ! Squeezebox kan dat wel, maar ik zou eens goed moeten nakijken hoe en wat. Met CD iso's kan het perfect, maar met losse tracks moet ik eens kijken. Vraag 7: Opstartprocedure - kan de NAS continu standby staan en dat eenvoudig voor anderen hier in huis, gebruiksvriendelijk de muziekbestanden afgespeeld kunnen worden ? De essentie van een NAS is dat die altijd aanstaat, en dus altijd benaderbaar is. Als er gedurende enige tijd geen netwerkactiviteit is zal deze automatisch in standby gaan en pas terug in gang schieten als er naar gevraagd wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts