Jump to content

Verschil In Geluidssterkte Bij 2 Olives

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Hi,

Tegenwoordig heb ik twee Olive Opus No 4's, de eerste heb ik al dik anderhalf jaar, de laatste kocht ik voor een relatief prikje een week geleden op Marktplaats.

Om te kijken wat gehakt doet heb ik er een paar cd's op geript en net zo'n demo-playlist gebakken als op de ander. Beide aangesloten met dezelfde soort kabel op de Dacmagic, en dan verwacht ik toch dezelfde geluidssterkte, maar de nieuwe klinkt een stuk luider.

Verwisselen van de kabels maakt niet uit, mijn conclusie is dat de ene digitale uitgang luider klinkt dan de ander.

Is dat nou te verklaren door een of andere instelling of zo? Ik snap dat volume-informatie ook in de digitale stroom zal zitten, maar ik had eigenlijk verwacht dat beide Olives even luid zouden klinken, zéker digitaal.

Zo wordt het ook lastig vergelijken.

M :ph34r: rc

Als iemand deskundig is met Olijven ben jij het toch wel :blink:

Nergens een volume regelaar op die dingen? Misschien doet de ene iets met de replay gain tag en de andere niet? Overigens zit er in het S/PDIF signaal geen volume instelling ofzo. Dat procest de olijf dan zelf in het digitale domein voor het doorgestuurd wordt.

;)

Marc,

Het kan zijn dat de oude minder dan 2V uitgangsspanning had, kan je nakijken. Of er is bij het branden een soort volumelimiter toegepast, heb je het ook als je het gebrande schijfje weer in je eerste Olive doet? kan je makkelijk vergelijken!

Greetz,

Lestat

Hi,

Tegenwoordig heb ik twee Olive Opus No 4's, de eertse heb ik al dik anderhalf jaar, de laatste kocht ik voor een relatief prikje een week geleden op Marktplaats.

Om te kijken wat gehakt doet heb ik er een paar cd's op geript en net zo'n demo-playlist gebakken als op de ander. Beide aangelsoten met dezelfde soort kabel op de Dacmagic, en dan verwacht ik toch dezelfde geluidssterkte, maar de nieuwe klinkt een stuk luider.

Verwisselen van de kabels maakt niet uit, mijn conclusie is dat de ene digitale uitgang luider klinkt dan de ander.

Is dat nou te verklaren door een of andere instelling of zo? Ik snap dat volume-infromatie ook in de digitale stroom zal zitten, maar ik had eigenlijk verwacht dat beide Olives even luid zouden klinken, z

Als iemand deskundig is met Olijven ben jij het toch wel :blink:

Nergens een volume regelaar op die dingen? Misschien doet de ene iets met de replay gain tag en de andere niet? Overigens zit er in het S/PDIF signaal geen volume instelling ofzo. Dat procest de olijf dan zelf in het digitale domein voor het doorgestuurd wordt.

;)

Het enige verschil (behalve dat wat Hansko noemt) is dat de nieuwe twee softwareversies verder is. Het kan natuurlijk ook zijn dat-ie hardwarematig iets anders in elkaar steekt.

Ik kaart dit aan omdat ik het niet snap.

De volumeregeling is er wel, maar die werkt alleen voor de analoge uitgang, m.a.w. op de interne dac.

Tja, als het goed is moet de data zoals die in de file staat, bit-perfect uit de S/PDIF uitgang komen. En als die files hetzelfde zijn moet dat ook met het S/PDIF signaal zo zijn. Wat eventuele andere hardware zou niet uit mogen maken.

Het kan dus niet anders dan dat softwarematig het volume digitaal wordt aangepast bij 1 van de 2. Of bij beide, dat kan ook.

;)

Tja, als het goed is moet de data zoals die in de file staat, bit-perfect uit de S/PDIF uitgang komen. En als die files hetzelfde zijn moet dat ook met het S/PDIF signaal zo zijn. Wat eventuele andere hardware zou niet uit mogen maken.

Het kan dus niet anders dan dat softwarematig het volume digitaal wordt aangepast bij 1 van de 2. Of bij beide, dat kan ook.

;)

Ik heb nu alles van de oude op de nieuwe gerestored. Ook dat kiinkt luider. Dus het verschil zit in het deel dat het van de harde schijf afhaalt en op de S/P/DIF uitgang zet. Hoe kan daar nou een verschil ontstaan?

Iets vragen aan Olive levert altijd radiostilte tegenwoordig.

Die O6HD heeft een prijskaartje dat begint met een 6 waarachter nog 3 cijfers voor de komma. Dat lijkt nergens op!!!

Aan een simpele Opus No.4 met een mooi Dacje heb je meer dan genoeg. Ik laat het aan iedereen horen die dat wil.

Marc

[OT[ Ik had de prijs nog niet gezien, 6K is inderdaad wat overdreven. 3K lijkt me realistischer.

Nog maag een jaartje wachtenm dus. Misschien bouw ik mn oude PC wel om tot muziek server. is 512 MB RAM voldoende? (Rambus gehuegen, dus lastig om nog aan te komen).

[/OT}

Ik heb nu alles van de oude op de nieuwe gerestored. Ook dat kiinkt luider. Dus het verschil zit in het deel dat het van de harde schijf afhaalt en op de S/P/DIF uitgang zet. Hoe kan daar nou een verschil ontstaan?

Misschien doet de ene iets met de replay gain tag en de andere niet?

[OT[ Ik had de prijs nog niet gezien, 6K is inderdaad wat overdreven. 3K lijkt me realistischer.

Nog maag een jaartje wachtenm dus. Misschien bouw ik mn oude PC wel om tot muziek server. is 512 MB RAM voldoende? (Rambus gehuegen, dus lastig om nog aan te komen).

[/OT}

Eerst maar eens hier komen luisteren? Als het zonnetje schijnt, in het voorjaar?

@Seed7: zou kunnen, er is mogelijk hardwarematig nog wel iets aan veranderd. Nieuwere versies kunnen vanaf USB worden geupdate, mijn oorspronkelijk kan dat niet. Misschien heb ik zo'n versie.

Eerst maar eens hier komen luisteren? Als het zonnetje schijnt, in het voorjaar?

@Seed7: zou kunnen, er is mogelijk hardwarematig nog wel iets aan veranderd. Nieuwere versies kunnen vanaf USB worden geupdate, mijn oorspronkelijk kan dat niet. Misschien heb ik zo'n versie.

Dat moet er ooit nog eens van komen :)

Nu even snip verkouden. Hele nacht liggen snotteren.

Dat moet er ooit nog eens van komen :)

Nu even snip verkouden. Hele nacht liggen snotteren.

Vervelend voor je. Doe maar rustig aan, dan breekt het lijntje niet. "t is ook leuker om te komen als de bomen weer uitbotten, de vogeltjes fluiten en het leven je weer toelacht.

@Seed7: downgraden kan niet vie een software-update, m.i. is het hardware-gerelateerd. Maar ik kan nu wel de usb-versies gaan sparen zodat ik updates kan terugdraaien. Via het web krijg je alleen altijd de laatste versie.

Die laatste versie draait met mijn muziekverzameling niet goed, en met de reserve-Olive kan ik nu een nieuwe update eerst uittesten. Ik heb hem kunnen openmaken, en kan gaan experimenteren met de HD-vervanging.

Op mijn productie-versie draait tot mijn tevredenheid een eervorige versie. Die hoef ik niet aan een avontuur te onderwerpen.

downgraden kan niet

software-update,

hardware-gerelateerd.

usb-versies gaan sparen

updates

terugdraaien.

laatste versie.

draait met mijn muziekverzameling niet goed

reserve-Olive

nieuwe update

uittesten.

openmaken,

experimenteren

HD-vervanging.

productie-versie

eervorige versie.

een avontuur

:blink:

Goh en dan vind Pjotr het onderhoud van een pc gebaseerd systeem te veel werk .... ;)

j/k

:D:D

Goh en dan vind Pjotr het onderhoud van een pc gebaseerd systeem te veel werk .... ;)

j/k

:D:D

I.d.d. Als ik muziek op wil zetten dan wil ik muziek op zetten en juist even niet met allerlei OS geneuzel lastig gevallen worden B)

't is mijn tijdelijk levenswerk.

'Tis een veelzijdig inzetbaar apparaat, dat valt niet te ontkennen :D

• 1 month later...

De een zit met een audiofiel condensatortje te prutsen, en ik ben geheel in eigen stijl met harde schijven in de weer.

Dus even maar een update, een beetje off-topic, maar het betreft toch een verschil tussen die twee Olives.

Mijn productie-exemplaar heeft een 1TB HD, wellicht groot genoeg, maar, zoals elke harde schijf, gedoemd te sterven op een ongelukkkig moment. Als ik de schijf eruit haal, en kopieer (met Clonezilla), dan is het me tot nu toe niet gelukt iets met die kopie te doen, de Olive wil er niet van opstarten.

Allerlei theorie