remcojan Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Is een Rega RP1 een goede vervanger voor een Dual 505-4? Mijn Dual krijgt ouderdomsklachten en die Rega ziet er wel fraai uit. Maar klinkt het ook een beetje? Ik vraag dit vooral omdat de huidige nieuwprijs ongeveer hetzelfde is als wat ik bijna 20 jaar geleden voor mijn Dual betaalde. De huidige 505-4 is een stuk duurder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Remco hoi Jij met zo'n achtergrond aan degelijke apparatuur dat moet beter kunnen dan een P1 hoor Minstens een P3 of 2e hands een degelijke draaitafel + arm zoeken Nieuw denk ik aan de instap Michell of Transrotor, ok is duurder dan de P1 maar ook veel beter en interessanter hoor ... denk er eens over na Oh ja, kun je een Rega P25 kopen, doe dat ook gerust Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Bij de Stemvork staat een Michel Technodeck met RB 300 arm. Eventueel een technoarm. Of een Gyrodeck met een van beide armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Hoger mikken zoals Stef aangeeft is altijd goed Heb je een budget in gedachten. Oh ok: De adviesprijs van de RP1 is 350 euro,Lees meer : http://www.hifi.nl/tivoliaudio/?i=news%7CRega%20komt%20met%20RP1%20platensp..&nid=42212#ixzz18TsQWi2G Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Remcojan, wil gewoon een betaalbare draaitafel,denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Remcojan, wil gewoon een betaalbare draaitafel,denk ik Weet ik ook Wol maar Remcojan weet verdomd heel goed hoe goed muziek kan klinken + als hij de muziek herontdekt met een P1, zal de goesting om iets beters snel de kop opsteken Je moet ook een beetje consequent blijven, als de dual zo'n 350 kostte 20j geleden ... dan weet je dat je nu toch iets hoger zal moeten uitgeven persoonlijk verwacht ik niet veel van de instaparm op een P1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Remcojan, wil gewoon een betaalbare draaitafel,denk ik Wol kom eens met adviezen omtrent zijn budget? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Mag ik zeggen 2.5 maal 350 aan Euro,s Maar remcojan moet wel vertellen welke apparatuur die heeft,want anders blijft het gissen Als ik de gegevens bekijkt op de site heeft zit die net tegen ana- en een warm engels geluid voor noppes een thorens,of rega p3 of clear audio voor 1000 euro,s :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 december 2010 Report Share Posted 18 december 2010 Wat ben je weer vaag, Wol! Kom op wordt concreet, een trui of een sjaal of... Setbeschrijving remcojan:Marantz CD6000KI, Quad 34/606, Castle Howard S2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 19 december 2010 Author Report Share Posted 19 december 2010 Mijn budget is beperkt, ik heb ook niet zo heel veel LP's in vergelijking de CD's die ik heb. Een draaitafel is voor mij vooral bedoeld om de LP's die ik heb (zo'n 200) af en toe eens te draaien. Al moet ik wel zeggen dat het verleidelijk is om even door te sparen voor bijvoorbeeld een Michell (de prijs van een Tecnodec viel mij eerlijk gezegd mee). Mijn Dual zal het best nog wel een paar maanden volhouden.... Alleen voor "de looks" zou je al zo'n duurdere speler kopen. Maar even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag: is zo'n instap-Rega vergelijkbaar met mijn 505-4 of is het toch een andere klasse (beter/slechter)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 19 december 2010 Report Share Posted 19 december 2010 ...het verleidelijk is om even door te sparen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 december 2010 Report Share Posted 19 december 2010 Mijn budget is beperkt, ik heb ook niet zo heel veel LP's in vergelijking de CD's die ik heb. Een draaitafel is voor mij vooral bedoeld om de LP's die ik heb (zo'n 200) af en toe eens te draaien. Al moet ik wel zeggen dat het verleidelijk is om even door te sparen voor bijvoorbeeld een Michell (de prijs van een Tecnodec viel mij eerlijk gezegd mee). Mijn Dual zal het best nog wel een paar maanden volhouden.... Alleen voor "de looks" zou je al zo'n duurdere speler kopen. Maar even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag: is zo'n instap-Rega vergelijkbaar met mijn 505-4 of is het toch een andere klasse (beter/slechter)? Ik denk dat je die spelers niet kunt vergelijken. De Dual is best wel een doorontwikkeld model met veel techniek en resonantiedemping enz. De Rega is eigenlijk niet meer dan een plankje MDF met een aardige arm er op. De Rega is bovendien ongeveerd. De Dual zal ook meer geschikt zijn voor hoogdynamische elementen (MD) terwijl de Rega meer voor de wat stuggere elementen bedoeld is (MC). Maar een Tecnodec is ook een kompleet ander ontwerp dan de Dual en heeft ook een Rega arm. Geveerde draaitafels zoals de Dual worden alleen nog door Thorens en Linn gebouwd. Dus nogmaals... niet te vergelijken. Toen ik van de LP12 naar de Fat Bob (toen ook met Rega arm)ging moest ik erg wennen aan het geluid. Dit is vaster, dynamischer en directer. Nou is een Fat Bob natuurlijk wel weer een stap verder dan een Tecnodec. Maar ik wil aleeen aangeven dat elke draaitafel anders klinkt. Draaien doen alle draaitafels wel, maar het gaat er om wat je zoekt. Het romantische geluid van een Dual zul je in een Rega of Tecnodec niet vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 december 2010 Report Share Posted 19 december 2010 Remcojan ,je handen uit de mouwen steken en kijken wat er aan die Dual is ,en anders koop je op markplaats of ergens anders een thorens voor 50 euro,s ,niet zo moeilijk doen remcojan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 december 2010 Report Share Posted 20 december 2010 ... Geveerde draaitafels zoals de Dual worden alleen nog door Thorens en Linn gebouwd. ... De draaitafels van bijv. Avid, SME en Michell zijn dus niet geveerd? Er zijn echt wel meer merken dan Dual en Thorens die subchassispelers op de markt zetten. In de regel geldt dat subchassisspelers dynamischer maar ook romantische klinken. Massaloopwerken klinken eerder preciezer en gecontroleerd. Rega heeft een heel ander concept. Dat is eerder een "massaloopwerk zondar massa". Je krijgt dan een speels geluid met veel fouten. Gelukkig dat de Rega armen dan weer rustig klinken om de overmaat aan "speelsheid" te temperen. Sommigen noemen die "speelsheid" dynamiek, maar dat is het dus niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 20 december 2010 Report Share Posted 20 december 2010 Remcojan, wil gewoon een betaalbare draaitafel,denk ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 december 2010 Report Share Posted 20 december 2010 ... Geveerde draaitafels zoals de Dual worden alleen nog door Thorens en Linn gebouwd. ... De draaitafels van bijv. Avid, SME en Michell zijn dus niet geveerd? Er zijn echt wel meer merken dan Dual en Thorens die subchassispelers op de markt zetten. In de regel geldt dat subchassisspelers dynamischer maar ook romantische klinken. Massaloopwerken klinken eerder preciezer en gecontroleerd. Rega heeft een heel ander concept. Dat is eerder een "massaloopwerk zondar massa". Je krijgt dan een speels geluid met veel fouten. Gelukkig dat de Rega armen dan weer rustig klinken om de overmaat aan "speelsheid" te temperen. Sommigen noemen die "speelsheid" dynamiek, maar dat is het dus niet. Maar de Avid, SME en Michell zijn open loopwerken zonder een kast zoals de Thorens, Dual en Linn. Bovendien speelt zich dat in een heel ander prijssegment af. Er zijn natuurlijk nog veel meer snaargedreven "kastspelers", maar dat zijn van die exoten die je bijna nergens kunt kopen. Verder ben ik het helemaal met je eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 21 december 2010 Report Share Posted 21 december 2010 Is een Rega RP1 een goede vervanger voor een Dual 505-4? Mijn Dual krijgt ouderdomsklachten en die Rega ziet er wel fraai uit. Maar klinkt het ook een beetje? Ik vraag dit vooral omdat de huidige nieuwprijs ongeveer hetzelfde is als wat ik bijna 20 jaar geleden voor mijn Dual betaalde. De huidige 505-4 is een stuk duurder. M.i. ben je met de Rega RP1 slechter af dan met een in goede staat verkerende 505-4. Gezien de prijs van een RP1 kan een van de "Super OEM draaitafel"een verassende uitkomst zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 21 december 2010 Report Share Posted 21 december 2010 Draaitafels freaks , Remcojan heeft maar 200 platen,daarvoor is een een afgeveerd Thorens niet slecht en dat voor een prikkie En anders laat die man gewoon een Rega RP1 kopen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 december 2010 Report Share Posted 25 december 2010 Wol, dat is nou net het punt. Als hij een P1 koopt kan hij idd zijn 200 platen draaien en daar blijft het dan bij. Als hij voor hetzelfde geld iets beters kan krijgen (met wat hulp erbij), dan bevalt het plaatjesdraaien misschien een stuk beter en gaat hij misschien zijn platencollectie uitbreiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 27 december 2010 Report Share Posted 27 december 2010 ...Remcojan heeft ... 200 platen... Er wordt voorgesteld om het aantal platen in de kast een maat te laten zijn voor het bedrag dat een platenspeler mag kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 december 2010 Report Share Posted 28 december 2010 ...Remcojan heeft ... 200 platen... Er wordt voorgesteld om het aantal platen in de kast een maat te laten zijn voor het bedrag dat een platenspeler mag kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 2 januari 2011 Author Report Share Posted 2 januari 2011 Remcojan ,je handen uit de mouwen steken en kijken wat er aan die Dual is ,en anders koop je op markplaats of ergens anders een thorens voor 50 euro,s ,niet zo moeilijk doen remcojan Dat is inderdaad wat ik in de afgelopen dagen gedaan heb ;-) ik heb alle dingen die niet echt nodig zijn eruit gesloopt, het is nu dus een volledig handbediende speler geworden, maar alle rare piepjes en kraakjes zijn weg. Ook nog een druppeltje olie erin en de speler op wasmachinedempers gezet. Dat laatste werkt (bij mij in ieder geval) prima. De lage tonen zijn veel strakker geworden. Ik geloof dat het analoge virus heeft toegeslagen ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts