Jump to content

Wat Is De Beste Plek Voor Het Altaar..?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Nu m'n luidsprekers dichter bij elkaar staan, staat m'n audiorek (het altaar ;) ) een beetje klem tussen de speakers.

Ik heb wel ruimte om dat rek elders te plaatsen en naar ik begrijp is de plaats tussen de speakers zeker niet de beste optie.

Ik zie het rek wel eens links of rechts naast de luidsprekers in de hoek staan. Dit lijkt mij een nog slechtere oplossing. Het best is links of rechts of zelfs tegen de achtermuur. Voor mij is het het makkelijks wanneer ik het hele spul naar de linkermuur verplaats met een meter of twee ruimte tussen de speakers en rek. Maar m'n kamer wordt daar wel assymetrisch van.

Een ander "probleem" is de bekabeling. Nu heb ik luidsprekerkabels van ca 2,5 m lang, die nu eigenlijk ook al te lang zijn. Ik zou de eindversterkers tussen de luidsprekers op de vloer kunnen zetten en eventueel m'n luidsprekerkabels wat inkorten. Ik zou ook de eindverterkers achter de luidsprekers kunnen zetten en heel korte luidsprekerkabels maken. Ik zou ook de eindversterkers halverwege de voorversterker en luidsprekers kunnen zetten. Als laatste zou ik de eindversterker met het rek mee kunnen laten verhuizen en lange luidsprekerkabels maken. Kortom mogelijkheden zat.

Mijn voorkeur is de eindversterkers tussen de luidsprekers en lange interlinks. Maar dan komt het, de lange interlinks tussen voor- en eindversterker. Ik zie lange gevlochten interlinks eigenlijk niet zitten. Ik vrees n.l. dat door de grote lengte (ca 5 m) de capaciteit veel te hoog wordt. Ik zou dus kabel kunnen kopen en daar stekkers aan solderen. Nu heeft mijn voorversterker cinch aansluitingen en de eindversterker gebalanceerde XLR ingangen. Ik kan dus gebalanceerde interlinks maken.

Het liefst eigenlijk niet afgeschermd, ik heb alleen afgeschremde kabels tussen de draaitafel en phonopre, verder nergens. Nu zit ik te denken aan twee getwiste draadjes met een losse massadraad daarlangs. Ik trek het hele spul in een zwarte luchtslang stekkers er aan en klaar...

Laat eens horen wat jullie mening is.

:)

Hoi Hans

je bent nog niet tevreden merk ik :huh: als het goed klinkt laat het dan staan.

Je hebt het laatste halfjaar alleen maar geschoven met je speakers.

Nu zeg je dat je klaar bent en dan ga je je rack er tussenuit halen

dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen :blink:

wat maakt het uit hoe het eruit ziet het is je luisterzolder in een woonkamer kan ik me dat wel voorstellen

Maar als het nu goed klinkt is het toch goed :confused:

Hoi Hans

wat maakt het uit hoe het eruit ziet het is je luisterzolder in een woonkamer kan ik me dat wel voorstellen

Ik denk dat, wanneer het rek weg is, het stereobeeld nog wat aan kwaliteit zal winnen.

Nu staat het rek maar ca 15 cm van de speakers. Het is nogal vol tussen de speakers zeg maar.

Nu heeft mijn voorversterker cinch aansluitingen en de eindversterker gebalanceerde XLR ingangen. Ik kan dus gebalanceerde interlinks maken.

Het liefst eigenlijk niet afgeschermd, ik heb alleen afgeschremde kabels tussen de draaitafel en phonopre, verder nergens. Nu zit ik te denken aan twee getwiste draadjes met een losse massadraad daarlangs. Ik trek het hele spul in een zwarte luchtslang stekkers er aan en klaar...

Laat eens horen wat jullie mening is.

Je bent lekker aan het schuiven! Ik moest meteen aan m'n kat denken, die draait ook eerst een paar rondjes in z'n mand voor hij gaat liggen. :D

Ik zou de luidsprekerkabels zo kort mogelijk houden, dus de eindversterker tussen de speakers. En dan gebalanceerd naar je preamp. (zou je zelfs het rek naast je luisterstoel/bank kunnen zetten).

Maar heb je voor (correct) gebalanceerd niet volledig dubbel uitgevoerde trapjes nodig? Als in: gaat dat wel lukken met die cinch uitgangen op je preamp?

Niet afschermen, daar ben ik het wel mee eens. Maar misschien niet voor erg lange verbindingen of kabels die in de buurt van stoorzenders liggen (TV / PC?).

Hoi Hans

Ik denk dat, wanneer het rek weg is, het stereobeeld nog wat aan kwaliteit zal winnen.

Nu staat het rek maar ca 15 cm van de speakers. Het is nogal vol tussen de speakers zeg maar.

Ik denk dat jij te veel denkt :D

Hoi Hans

Zodra je speakers niet meer echt vrij staan zal er beinvloeding zijn van het geluid. Een audiorek vlak naast de speaker en dan op gelijke hoogte met de voorkand van je speaker zal het afstraalgedrag gaan beinvloeden. De speaker gaat koppelen met het audiorek. Hoeveel en of dit hoorbaar is? Je bent nu toch aan het schuiven, probeer het eens.

Een ander argument kan zijn dat de trillingen van de speaker te dicht bij het rek kunnen komen zodat alles een beetje meer mee gaat trillen. Ik hou toch altijd wat afstand tussen speakers en de rest.

Hoi Hans

Zodra je speakers niet meer echt vrij staan zal er beinvloeding zijn van het geluid. Een audiorek vlak naast de speaker en dan op gelijke hoogte met de voorkand van je speaker zal het afstraalgedrag gaan beinvloeden. De speaker gaat koppelen met het audiorek. Hoeveel en of dit hoorbaar is? Je bent nu toch aan het schuiven, probeer het eens.

Een ander argument kan zijn dat de trillingen van de speaker te dicht bij het rek kunnen komen zodat alles een beetje meer mee gaat trillen. Ik hou toch altijd wat afstand tussen speakers en de rest.

Dat zijn de argumenten die ik bedoel. Maar ik zou ook graag antwoord hebben op de rest van de vragen die ik stel. vooral die met betrekking tot de bekabeling.

Voordat er iets veranderd, komt Thingman overmorgen meten.

Als je toch de mogelijkheid hebt om gebalanceerd naar je eindversterkers te gaan dan zou ik dat zeker doen.

Zet dan de EV achter of ne naast je speaker en hou de speaker kabel zo kort mogelijk.

Met de gebalanceerde interlink kan je dan naar je voorversterker en de rest van je installatie deze kan dan rustig een stuk verder staan en mag dus ook tegen de achter muur komen als je dat zou willen.

Zelf zou ik dan de set niet te dicht in de buurt van de speakers zetten maar halverwege de kamer of zo iets.

Groetjes George

Hoi Hans,

Je hebt het er maar druk mee ;). Ik moet Robert ergens toch wel gelijk geven. Neem eens de rust om van je set te genieten en pin niet elk probleem (of wat jij als probleem ziet) op een prikbord. Maar ik wil je best van raad willen voorzien (voor wat het waard is).

• een asymetrische ruimteindeling is zo fout nog niet. Meestal leveren symetrische opstellingen meer problemen op, dan asymetrische op gebied van onwenselijke resonanties en reflecties.
  • ik zou ook kiezen voor een opstelling met korte speakerkabels, dus de eindtrappen zo dicht mogelijk bij de speakers.
  • voor de XLR interlink zou je gewoon die wirewrap draad kunnen gebruiken die je normaal voor je interlinks gebruikt. Om de capaciteit laag te houden hoef je niet extreem te gaan vlechten. Een mogelijkheid is het om elke ader uit te voeren dmv 2 of 3 draden gewoon opgedraaid om elkaar heen. Dat doe je 3x (voor hot, cold en gnd). Vervolgens draai je deze 3 strengen nogmaals om elkaar heen. De capaciteit zal zo niet te groot worden is mijn ervaring. Om het af te werken kun je het door een buis of een kous trekken.

Uit eigen ervaring ondervonden (voor wat het waard is) :

1- set tussen de speakers vandaan : levert een betere laagweergave op , rolt meer naar je toe en klinkt schoner. Ook de soundstage (3D geluidsbeeld) gaat erop vooruit. (meer diepte waar te nemen en betere plaatsing van individuele instrumenten en artiesten)

2- korte ls kabels en eindversterkers schuin geplaatst net achter de speakers (ik noem dat de Rick Paap methode voor mezelf). Dus niet je eindversterkers recht zetten tussen je speakers erin.

En hou ze laag bij de grond op een soundboard.

3- De rest van je set op de zijkant zetten ter hoogte van je luisterstoel of nog iets verder weg. Zorg daarbij ervoor dat je speakers gewoon kunnen afstralen naar je luisterstoel, zonder gehinderd te worden door je set die dan op de zijkant staat..

4- Het gebruiken van een lange interlink tussen VV en EV en korte ls kabels is meer te prefereren, dan andersom

5 - (de meest belangrijke) Doe het pas als Toine is geweest en als je weet wat je nog zou kunnen doen aan je akoestiek en speaker opstelling. Ga daar eerst eens een poos naar luisteren, voordat je weer een andere verandering gaat doen (set verplaatsing) en wordt je eerst dat geluid je eigen. Als je dat je eigen hebt gemaakt, doe dan pas een volgende stap.

Ik lees nu namelijk alleen maar dat je veels teveel bezig bent om een bepaald sound te krijgen die je doet herinneren aan je oude speakers. En naar mijn idee ga je daarmee de fout in voor jezelf (je stapt in je eigen opgezette valkuil).

Maar je ziet ook veels teveel bedachte problemen, omdat je wat te halsstarrig vasthoudt aan een in jouw hoofd vastgezet beeld over de Puppy's. Mijn inziens sta je niet open voor nieuwe aangedragen ideeen en die bovendien veel hout snijden. Het zou je werkelijk kunnen helpen om toch eens andere versterking te proberen op de Puppy's. Alleen al om erachter te komen dat het ook anders kan. En wellicht kan je daar ook prima meeleven. Want je schrijft wel dat je de Array kent (en dat is ook zo), maar een andere versterking op de Puppy's kan een geheel ander inzicht geven. Er bestaat nog iets van versterker en speaker matching op elkaar . Natuurlijk kan een Array er wellicht goed op en matched het ook wel, maar wellicht met een andere versterking matched het nog beter. Ik denk dat anderen ook zo bedoeld hebben met hun versterkers voorstellen.

Hans je hebt het voordeel te beschikken over eindversterkers en een voorversterker.

Dan zou ik de eindversterkers bij de luidsprekers houden, eventueel aan de buitenzijden, en de voorversterker ombouwen naar gebalanceerd.

Om te testen kun je even de hele set weghalen om te kijken of het 3D toeneemt zonder altaar en even proefdraaien met alleen cd.

................en de voorversterker ombouwen naar gebalanceerd.

unsure.gif lijkt me redelijk zinloos, eerstens zou de versterker al gebalanceerd opgebouwd moeten zijn, fr

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ga in ieder geval niks veranderen voordat Toine er geweest is.

Zoals ik in een ander topic al schreef... wanneer de Watt Puppy's met de Array's en mijn bekabeling niet optimaal zouden kunnen klinken, gaan de Watt Puppy's er uit. Ik heb n.l. een gruwelijke hekel aan het compenseren van de ene fout met de andere.

Maaaaar... op dit moment klinkt het allemaal behoorlijk in balans en is het piekerige laag grotendeels verdwenen.

@ Audiofreak, je hebt nog niet gehoord hoe verschillend de verschillende luidsprekeropstellingen klonken. Dit varieerde van helemaal geen laag, tot veel te veel in het gebied tussen 70 en 100 hz.

Mijn voortrap is voorzien van een ongebalanceerde uitgang. Deze ligt wel los van het chassis. Volgens m'n broer is van ongebalanceerd naar gebalanceerd nooit een probleem, andersom wel.

@ Sodejuu, ik dacht ook aan strak getwiste draden voor het signaal, maar wilde de massadraad niet mee twisten. Ik heb verschillend draad liggen:

1. verzilverd koper met teflon AWG 30 (wirewrapdraad)

2. verzilverd koper met teflon koperdiameter 0,2 mm

3. verzilverd koper met teflon koperdiameter 0,4 mm

4. vertint koper met PVC en nylon isolatie koperdiameter 0,6 mm

En ik kan natuurlijk naar de winkel stappen om ander draad te kopen.

Ik zat te denken aan slechts tw

Zoals ik in een ander topic al schreef... wanneer de Watt Puppy's met de Array's en mijn bekabeling niet optimaal zouden kunnen klinken, gaan de Watt Puppy's er uit. Ik heb n.l. een gruwelijke hekel aan het compenseren van de ene fout met de andere.

Tja, de Array's en jouw bekabeling zijn uiteraard boven iedere verdenking verheven.:blink:

M 77.gif rc

Een wireless streaming setje wellicht? :lol:

Als ik me dat rack van Hans herriner denk ik dat je minstens een halve dag kwijt bent om t een meter te verplaatsen. Je moet er maar zin in hebben. Ik ben steeds meer een voorstander van wieltjes.

cs4.jpg

Weet iemand of er zwenkwielen onder 20mm draadeinden passen? Liefst geen autoband formaat.

Een wireless streaming setje wellicht? :lol:

Als ik me dat rack van Hans herriner denk ik dat je minstens een halve dag kwijt bent om t een meter te verplaatsen. Je moet er maar zin in hebben. Ik ben steeds meer een voorstander van wieltjes.

cs4.jpg

Weet iemand of er zwenkwielen onder 20mm draadeinden passen? Liefst geen autoband formaat.

Zwenkwieltjes zijn er in alle formaten te verkrijgen. Je zou ze onder de draadeind kunnen lassen, maar makkelijke is om ze toch onder de onderste plaat te schroeven. :rolleyes:

@ Audiofreak, je hebt nog niet gehoord hoe verschillend de verschillende luidsprekeropstellingen klonken. Dit varieerde van helemaal geen laag, tot veel te veel in het gebied tussen 70 en 100 hz.

Dat klopt dat ik het (nog) niet gehoord heb. Maar ik had het niet over de verschillende speaker opstellingen. Ik had het erover wat je set doet als je die op zijkant zet, Dus tussen de speakers vandaan.

Daar was mijn antwoord op gebaseerd en hoe ik het heb ervaren hier thuis en ook bij andere audiovrienden, als die hun set ertussen uit haalden. En bij geen van allen (bij mij niet en ook niet bij die audiovrienden) is er iets veranderd aan de speakeropstelling. Maar het gaf wel een beter rollend en schoner, vloeiender laag en meer diepte in de soundstage. Vraag maar ook aan Toine hoe hij erover denkt over de set tussen de speakers. Het was Toine die mij er destijds op wees om het te doen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ga in ieder geval niks veranderen voordat Toine er geweest is.

...

@ Sodejuu, ik dacht ook aan strak getwiste draden voor het signaal, maar wilde de massadraad niet mee twisten. Ik heb verschillend draad liggen:

1. verzilverd koper met teflon AWG 30 (wirewrapdraad)

2. verzilverd koper met teflon koperdiameter 0,2 mm

3. verzilverd koper met teflon koperdiameter 0,4 mm

4. vertint koper met PVC en nylon isolatie koperdiameter 0,6 mm

Hoewel ik geen liefhebber ben van verzilverde of vertinde draad, zou ik in eerste instantie geen andere draad kopen. Ik zou wel de dunste nemen die ik had liggen. Dan liever 3 of 4 draden naast elkaar, dan 2 dikkere.

Ik blijf de voorkeur geven aan draad die uit 1 metaal bestaat.

Er lijkt me niks mis mee als de set achter de speakers staat. Dus als je de speakers zelf een stuk naar voren kunt verplaatsen heb je denk ik hetzelfde effect. Kun je een beetje uitproberen wat het doet om de set naar de zijkant te verplaatsen.

(Maar misschien introduceert het wel meer problemen dan het oplost, bij Hans.)

M 77.gif rc

Er lijkt me niks mis mee als de set achter de speakers staat. Dus als je de speakers zelf een stuk naar voren kunt verplaatsen heb je denk ik hetzelfde effect. Kun je een beetje uitproberen wat het doet om de set naar de zijkant te verplaatsen.

(Maar misschien introduceert het wel meer problemen dan het oplost, bij Hans.)

M 77.gif rc

Wanneer ik de speakers een stuk voor de set zet, is het stereobeeld inderdaad veel beter. Helaas klopt er van het laag dan helemaal niks meer. Op de plaats waar de luidsprekers nu staan is het laag beter dan wat ik tot nu toe van de W/P's hoorde.