WanFie Posted 27 december 2010 Author Report Share Posted 27 december 2010 @ Audiofreak, je hebt nog niet gehoord hoe verschillend de verschillende luidsprekeropstellingen klonken. Dit varieerde van helemaal geen laag, tot veel te veel in het gebied tussen 70 en 100 hz. Dat klopt dat ik het (nog) niet gehoord heb. Maar ik had het niet over de verschillende speaker opstellingen. Ik had het erover wat je set doet als je die op zijkant zet, Dus tussen de speakers vandaan. Daar was mijn antwoord op gebaseerd en hoe ik het heb ervaren hier thuis en ook bij andere audiovrienden, als die hun set ertussen uit haalden. En bij geen van allen (bij mij niet en ook niet bij die audiovrienden) is er iets veranderd aan de speakeropstelling. Maar het gaf wel een beter rollend en schoner, vloeiender laag en meer diepte in de soundstage. Vraag maar ook aan Toine hoe hij erover denkt over de set tussen de speakers. Het was Toine die mij er destijds op wees om het te doen. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen, is dat de combinatie speaker-versterker nooit de verschillen kan brengen die ik door verschillende opstellingen kreeg. Dat de set er tussenuit gaat staat zo langzamerhand wel vast. Zeker wanneer de luidsprekers zo dicht op het rek zouden moeten blijven staan. Misschien morgenvroeg even wat stekkers en slang halen. @ Sodejuu, drie dunne draadjes is best te doen, het twistpatroon is alleen met 6 draadjes bijna niet strak te krijgen. Met twee draadjes gaat dat veel makkelijker. Ik ben het wel met je eens dat drie of vier dunne draadjes beter zijn dan een dikke. Maar zouden voor een interlink 2 dunne draadjes niet genoeg zijn.?? Ik heb de interlinks (dus niet de speakerkabels) van Vaessen wel eens in een set gehoord en vond dat deze extreem open en dynamisch klonken. Eigenlijk zijn dat ook maar twee heel dunne draadjes in een slangetje, zelfs nog geeneens getwist. Ik an natuurlijk verschillende dingen gaan uitproberen, maar zoals altijd wil ik vooraf graag iets meer weten over de technische achtergrond. De kans van slagen wordt daarmee aanzienlijk groter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2010 Author Report Share Posted 27 december 2010 Als ik me dat rack van Hans herriner denk ik dat je minstens een halve dag kwijt bent om t een meter te verplaatsen. Je moet er maar zin in hebben. Het is inderdaad even werk, maar een halve dag gaat dat toch niet kosten. Ik maak het eerst natuurlijk leeg (apparatuur en natuursteen eruit) en zet er daarna een wagentje onder. Lastiger is het om het ding met (vijf poten) weer waterpas en stabiel te krijgen. De vloer hier is n.l. niet zo erg vlak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopies Posted 30 december 2010 Report Share Posted 30 december 2010 Nu heeft mijn voorversterker cinch aansluitingen en de eindversterker gebalanceerde XLR ingangen. Ik kan dus gebalanceerde interlinks maken. Het liefst eigenlijk niet afgeschermd, ik heb alleen afgeschremde kabels tussen de draaitafel en phonopre, verder nergens. Nu zit ik te denken aan twee getwiste draadjes met een losse massadraad daarlangs. Ik trek het hele spul in een zwarte luchtslang stekkers er aan en klaar... Laat eens horen wat jullie mening is. Je bent lekker aan het schuiven! Ik moest meteen aan m'n kat denken, die draait ook eerst een paar rondjes in z'n mand voor hij gaat liggen. Ik zou de luidsprekerkabels zo kort mogelijk houden, dus de eindversterker tussen de speakers. En dan gebalanceerd naar je preamp. (zou je zelfs het rek naast je luisterstoel/bank kunnen zetten). Maar heb je voor (correct) gebalanceerd niet volledig dubbel uitgevoerde trapjes nodig? Als in: gaat dat wel lukken met die cinch uitgangen op je preamp? Niet afschermen, daar ben ik het wel mee eens. Maar misschien niet voor erg lange verbindingen of kabels die in de buurt van stoorzenders liggen (TV / PC?). die kat zit wel goed bij paul, audiofiel verantwoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 september 2012 Author Report Share Posted 23 september 2012 Even dit topic een schop geven... De luidsprekeropstelling is eind 2010 verandert en de set is een kwart slag gedraaid. De luidsprekers staan nu al weer bijna 2 jaar tegen de lange wand. Het rek is op de oude plaats blijven staan en ik heb lange interlinks gemaakt. Twee getwistte draadjes AWG 30. Erg dun dus. Deze interlinks zijn 5,5 m lang. Die lange interlinks werken op zich goed, maar ik zou het wel een willen horen met korte interlinks. De set weer tussen de luidsprekers dus. Ik denk aan een laag rek tussen de luidsprekers. De eindversterkers eventueel op de grond naast de luidsprekers (waar ze nu ook staan). Het zou er dan zo uit zien: in het middenvak onderin de voorversterker, daarboven de phonovoorversterker en daar boven de draaitafel. In de "vleugels" komen dan links en rechts een eindversterker en daarboven de CD-speler en aan de andere kant de DAC. De vleugels worden dan ca. 30 cm (plankhoogte) en de draaitafel staat op 60 cm. het wordt dus meer een knielbank met een kleinaltaartje in het midden. Een ander alternatief is, om alleen de voorversterker, DAC en CD speler tussen de speakers te zetten. De draaitafel en phonovoorversterker blijven dan aan de zijkant. Er komen dan lange interlinks tussen de phonovoorversterker en voorversterker (ongebalanceerd). Het voordeel van deze opstelling is, dat de platendraaiert verder van de luidsprekers staat en dat het signaal tussen phonopre en pre op een hoger niveau ligt dan tussen de pre en eindversterkers. Een nadeel is dat het met cinchkabels moet. Het staat nu ongeveer zo, dit is alleen een oude foto, er staan basstraps in de hoeken achter de speakers en de eindversterkers staan dichter bij de luidsprekers. Bovendien is de opstelling van de diffusers gewijzigd. Wat is jullie mening? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 september 2012 Report Share Posted 23 september 2012 Wat is jullie mening? ik zou geen altaar in de buurt van eerste reflektie punten willen hebben, uitgaande van de foto zou ik het hele spul langs de wand tot achter de luisterstoel schuiven. Is dat geen optie dan zou ik het altaar een heel stuk lager maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 23 september 2012 Report Share Posted 23 september 2012 ik denk dat het audiorek tussen de speakers icm met kortere interlinks geen verbetering oplevert. Ik heb tenminste de ervaring met mijn speakers (esl) dat er bij voorkeur niets tussen de speakers moet staan. Ik kan mij nog herinneren dat ik een keertje tijdelijk de audiospullen zonder rack op de grond had staan tussen de speakers ipv in het audiorek. Toen schrok ik van het verschil. Veel betere plaatsing zonder audiorek dan met audiorek. Lourens Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 september 2012 Report Share Posted 23 september 2012 Wat is jullie mening? Over asymmetrie gesproken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 september 2012 Author Report Share Posted 23 september 2012 Over asymmetrie gesproken... Ik begrijp je antwoord niet. De set staat precies in het midden van de kamer. Tegenover het rek staat m'n platenkast, Ook redelijk symetrisch dus. De basstraps staan in de hoeken achter de luidsprekers, ook prima symetrisch dus. Of bedoel je dat het juist asymetrisch moet zijn...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 september 2012 Author Report Share Posted 23 september 2012 ik denk dat het audiorek tussen de speakers icm met kortere interlinks geen verbetering oplevert. Ik heb tenminste de ervaring met mijn speakers (esl) dat er bij voorkeur niets tussen de speakers moet staan. Ik kan mij nog herinneren dat ik een keertje tijdelijk de audiospullen zonder rack op de grond had staan tussen de speakers ipv in het audiorek. Toen schrok ik van het verschil. Veel betere plaatsing zonder audiorek dan met audiorek. Lourens Ik denk dat ik dit eerst ook maar eens ga proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 september 2012 Author Report Share Posted 23 september 2012 ik zou geen altaar in de buurt van eerste reflektie punten willen hebben, uitgaande van de foto zou ik het hele spul langs de wand tot achter de luisterstoel schuiven. Is dat geen optie dan zou ik het altaar een heel stuk lager maken. Links en rechts is er naast de luidsprekers nog ongeveer 1,5 m over. Aan de linkerkant staan m'n platen. De set verder naar achter schuiven is inderdaad niet mogelijk i.v.m. de toegang tot de bergruimte. Bovendien zou ik graag van de lange interlinks af willen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 23 september 2012 Report Share Posted 23 september 2012 Heb mijn altaar in de kelder in een kooi van Faraday. Twee LS kabels omhoog verdieping hoger in mijn luisterkamer. Vrouw draait de platen en ik zit te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 september 2012 Report Share Posted 23 september 2012 Heb mijn altaar in de kelder in een kooi van Faraday. Twee LS kabels omhoog verdieping hoger in mijn luisterkamer. Vrouw draait de platen en ik zit te luisteren. Het is te hopen voor je vrouw dat de kelder ook dienst doet als wijnkelder. Mag ze er trouwens uit, of moet ze altijd klaar staan om platen voor je te draaien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 september 2012 Report Share Posted 23 september 2012 Heb mijn altaar in de kelder in een kooi van Faraday. Twee LS kabels omhoog verdieping hoger in mijn luisterkamer. Vrouw draait de platen en ik zit te luisteren. Ik mis hier nu toch echt een big smiley. Daar heb je ze dan. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 september 2012 Report Share Posted 23 september 2012 Ik begrijp je antwoord niet. [...] Of bedoel je dat het juist asymetrisch moet zijn...?? Heb je zowel links als rechts een gelijk gevuld altaar staan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 september 2012 Author Report Share Posted 24 september 2012 Heb je zowel links als rechts een gelijk gevuld altaar staan? Min of meer, rechts het rek zoals op de foto. Links twee platenkasten met ongeveer dezelfde afmetingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 september 2012 Report Share Posted 24 september 2012 Ik heb ook niks symmetrisch. De muziek die ik draai is het ook niet, of het moet dat zeldzame monoplaatje zijn. Het lijkt mij een minor issue. Maar tussen de speakers staat bij mij ook niks in de weg. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 september 2012 Report Share Posted 24 september 2012 ik vind: mooi tapijt Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 september 2012 Author Report Share Posted 26 september 2012 Vandaag heb ik de voorversterker, CD speler en DAC uit het rek gehaald en tussen de luidsprekers geplaatst. En uiteraard met korte intelinks aangesloten. Het werd er zeker niet beter van, eerder slechter... maar dit kan ook komen door de verloop stekkers (cinch XLR die ik heb toegepast. Nu waren de interlinks tussen voor- en eindversterkers dus ongebalanceerd aangesloten. Voorlopig blijft het "altaar" dus rechts van me staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 september 2012 Report Share Posted 28 september 2012 Dan wordt je tenminste ook niet afgeleid door al die lichtjes en schitteringen. Op mijn mobiel dacht ik een enorme tv te zien tussen de speakers, en dacht nog, zó, die Hans heeft het geschoten! Maar gelukkig is het een rustgevend tapijt. Ik ben erg benieuwd hoe het nu (nog) bij jou klinkt. Andere speakers, nieuwe DAC, andere opstelling... nog iets vergeten? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 september 2012 Author Report Share Posted 28 september 2012 Dan wordt je tenminste ook niet afgeleid door al die lichtjes en schitteringen. Op mijn mobiel dacht ik een enorme tv te zien tussen de speakers, en dacht nog, zó, die Hans heeft het geschoten! Maar gelukkig is het een rustgevend tapijt. Ik ben erg benieuwd hoe het nu (nog) bij jou klinkt. Andere speakers, nieuwe DAC, andere opstelling... nog iets vergeten? M rc Andere versterkers, andere kabels, nieuw pickupelement, nieuwe basstraps en kan ik nu eenvoudig laptop muziek draaien. Helaas moeten we het een weekje opschuiven.. zie je mailbox... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 september 2012 Report Share Posted 28 september 2012 Ach, hoe kon ik die versterker(s) vergeten. Dat pickupelement heb ik gemist, vrees ik. Ik heb zelf al die tijd niks veranderd, nou ja, een ander kabeltje, de speakers een beetje verschoven, wat tegeltjes erbij. Peanuts. Morgen kom ik met een nieuw voorstel. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts