Buell Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Hallo, Ik heb van verschillende kanten vernomen dat het mogelijk is om een stuurbuis van het type 12ax7(ecc83) te vervangen door een 12au7 (ecc82.Een 12u7 heeft minder vervorming en in sommige ontwerpen zou het een voordeel kunnen opleveren, om dit type te gebruiken op de plaats van de 12ax7, met name in de voorversterker. Zelf heb ik in zowel mijn cd speler(primaluna prologue8)als in mijn voorversterker(PL prologue3)dit type buizen. Op een Amerikaans forum heb ik gelezen dat men positieve resultaten heeft door de 12ax7 te vervangen door 12au7 in de prologue 8. Bij de nieuwe ontwerpen van primaluna gaat men dat ook doen. Heeft iemand ervaring met de wissel en kan men mij uitleggen of er risico's zijn bij het verwisselen van 12ax7 door 12au7 stuurbuisjes. Ik heb namelijk een paar mooie NOS ecc82 liggen, die ik wil gebruiken om het te proberen. Alvast dank en voor allemaal een top 2011 !!! Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 januari 2011 Report Share Posted 1 januari 2011 Risico's zijn er niet, je kunt ze er zo inprikken. Maar het is best een ander type buis, 'minder vervorming dan een ecc83' vind ik een typisch statement, voor een ecc82 zou ik toch een ander instelpunt gebruiken. En de versterking van een 83 is 100, van een 82 maar 17, de volumeknop zal wel een stuk verder open moeten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 3 januari 2011 Author Report Share Posted 3 januari 2011 Risico's zijn er niet, je kunt ze er zo inprikken. Maar het is best een ander type buis, 'minder vervorming dan een ecc83' vind ik een typisch statement, voor een ecc82 zou ik toch een ander instelpunt gebruiken. En de versterking van een 83 is 100, van een 82 maar 17, de volumeknop zal wel een stuk verder open moeten.. Hallo Buizenbart, Dank voor je reactie, ik heb inmiddels een 82 toegepast in mijn PL8 cd speler en ik moet zeggen de eerste indrukken zijn erg positief. Met name het middengebied is verbeterd, stemmen,en instrumenten meer afgetekend. Ik wacht het verder nog even af en laat nog de nodige bekende cd,s de revu passeren, maar ik ben tot nu van mening dat de 82 een blijvertje is. Heb er nu Philips Jan 6189W (ec82)ipv Mazda ecc83 inzitten in combinatie met Philips miniwatt ecc82. Het volume blijft overgens gelijk, zal wel veranderen als ik de 82 ipv 83 toepas in de voor- of eindversterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts