Jump to content

Luisterervaring Gezocht

frans71
 Share

Recommended Posts

(...).Het is zeker te genezen, stel je open voor het onbekende, zonder te oordelen over zaken waar je geen ervaring mee hebt. (...)

Beste Buell,

"Stel je open voor het onbekende", schrijf je.

Hoe kom je erbij dat de waan-wereld van de kabel-krankzinnigen en interlink-idioten mij onbekend zou zijn?

Ik kende die wereld al, vermoedelijk, vóórdat jij je eerste luier volpoepte!

Je nodigt mij nu uit me open te stellen voor die waanzin.

Waarom zou ik dat doen?

Er zijn immers èchte verbeteringen in hifi mogelijk!

En die zijn ook al ècht gerealiseerd.

Maar niét met zulke dure en/of gekke kabeltjes en snoertjes, hoor. :rolleyes:

Ach, ach, ach, wat ben je toch weer triest bezig spiekerboertje.

Gelukkig was de rest van jouw reactie, die ik maar even achterwege gelaten heb, erg stijlvol en, zoals te doen gebruikelijk, vol met erg sterke argumenten... :rolleyes: Beetje een geval van pot verwijt de ketel, maar dat zijn we eigenlijk wel van je gewend... <_<

Ach Henrie, Miracle kan wel vijf flessen whisky op en een kilo vers geproduceerde -"dus nog natte-" speed, dus.. :rolleyes::lol:

Hier wil Spido nòg wel een 15 jaar oude Talisker Single Malt op zetten!

(Hoewel hij wel wéét dat kwaliteit geen enkele rol speelt, met Miracle in het spel.)

(The First Flask, unfortunately, did not do the trick to complete satisfaction...)

De Nieuwe Fles onverwijld ter plekke te consumeren, natuurlijk, nà alle andere hear beschreven genoegens:

... Ad Fundum...

et ad Gloria in Excelsis Deo...

et ad Vita Aeterna...

et ad Aeterna Lux Caelestia...

Amen!

(But Who Will Bury the Corpse? :o )

(...).Het is zeker te genezen, stel je open voor het onbekende, zonder te oordelen over zaken waar je geen ervaring mee hebt. (...)

Beste Buell,

"Stel je open voor het onbekende", schrijf je.

Hoe kom je erbij dat de waan-wereld van de kabel-krankzinnigen en interlink-idioten mij onbekend zou zijn?

Ik kende die wereld al, vermoedelijk, vóórdat jij je eerste luier volpoepte!

Je nodigt mij nu uit me open te stellen voor die waanzin.

Waarom zou ik dat doen?

Er zijn immers èchte verbeteringen in hifi mogelijk!

En die zijn ook al ècht gerealiseerd.

Maar niét met zulke dure en/of gekke kabeltjes en snoertjes, hoor. :rolleyes:

Ach, mijn overdreven (ja, ik geef het toe :D ) reactie was meer het gevolg van de termen die je zelf gebruikt zoals: Alle duurdere en ook alle met voodoo behandelde signaalkabels zijn "audiofiel"* en bieden kwalitatief geen enkele winst of:Audiofilie is een neurose,groepsdwang, zwendel en zelfbedrog,en nu weer;de waan-wereld van de kabel-krankzinnigen,interlink-idioten.

Ik zou zeggen til er niet te zwaar aan ;) ! Hoe zou je de eigenschappen van MiT shotgun S1 en de Transparent musiclink ultra omschrijven in vergelijking tot de JvG zilver/goud en de Kimber Kable / KS1011?

En wat maakt dat je er zo zeker van bent dat de genoemde kabels kwalitatief geen enkele winst kunnen geven, of is dat puur en alleen omdat ze wat duurder zijn? (tweedehand valt dat wel weer mee). En wellicht ben je veel ouder en eerder begonnen met de hobby hifi dan ik, maar dat zegt niets over de kwaliteit van ons gehoor, ik heb aan beide oren een identiek verlies van 10dB, wat erg goed is te noemen. Met deze oren kan ik niet alle kabels die er zijn testen en jammer genoeg dus ook niet, de door Hifi deskundige zelfgemaakte kabels, die (dat geloof ik ook direct) erg goed kunnen zijn. Maar in de reeks die ik heb getest kom ik op MIT en Trasparent :wub: maar ook op de JVG voor de platenspeler(doet het hier beter dan de MIT), tussen mijn philips cd wisselaar(bijna antiek) zit ook een kabel van tientjes, en ik vind het prima.

De vraag van Frans begon namelijk met de vraag of iemand ervaring heeft met JvG en daar heb ik wel ervaring mee, maar ik heb de wijsheid niet in pacht.

Wat kosten die echte goede verbeteringen van jou en wil je die geheimen delen :confused: ?

Een ieder moet met de hobby omgaan zoals hij het zelf leuk vind, ik ben ook veel bezig geweest met tube rolling, maar dat zal dan ook wel Voodoo zijn, ik vind het erg leuk en heb er veel resultaat mee bereikt... ook in de oren van vrienden en hifi"deskundigen" maar ik vind de gene die dit niet doen nog geen idiooten omdat ze deze kans niet benutten, met de uitgave van tientjes aan andere (betere)stuurbuisjes is meer resultaat te bereiken dan je zou verwachten.Wel eerst de kontacten even insmeren met trollensnot, maar dat spreek van zelf, dat weet toch iedereen. :lol::P;)

Geweldig dat uit de cijfertjes blijkt dat je een erg goed gehoor hebt, maar dit is bepaald geen garantie dat je ook kunt luisteren, luisteren doe je minder met de oren dan je denkt.

Voor luisteren is het brein nodig, is de kwaliteit van de oren beslist niet de factor die bepalend is voor hetgeen je meemaakt.

Zo zijn er mensen dik in de 80 die beduidend beter luisteren en op dit vlak vele jongeren verslaan.

Ondanks de aftakeling van het gehoor, feilloos verschillen kunnen duiden, inderdaad vaak de grootste moeite hebben met de kabelfabels.

Overigens is het niet zo moeilijk te begrijpen dat MIT kabels en in iets mindere mate ook die van Transparent afwijken van hetgeen men waarneemt bij kabels zonder toegepaste inductieve en capacitieve componenten.

Ze doen afbreuk aan de muziek............

dry.gif

Hallo Frans,

Ik heb ervaring met o.a de John v Gent zilver/ goud I en II, in mijn setting konden ze niet goed aarden op de plek waar ik ze voor bedoeld had, ook niet na geruime inspeeltijd. (beide geprobeerd tussen cd-voorversterker en voorversterker- eindversterker)

Ze bleven wat aan de schelle kant, maar voor mij nog belangrijker, de natuurlijke muzikaliteit en de ruimtelijke weergave gingen bij mij achteruit.

Persoonlijk vind ik de MIT shotgun S1 en Tranparent musiclink ultra in mijn set onovertroffen, met name de 3D beleving de details en de neutraliteit vind ik erg goed.

Ik heb toch diverse kabels in huis gehad van Monster, Kimber Ks serie(vond ik trouwens ook erg goed), van den Hul tot zelfgemaakte zilveren kabels.(kijk maar een op http://www.hollandlink.nl/

De Klank van mijn set tune ik door tube rolling.

De MIT en Tranparent kabels hebben een geruime inspeeltijd nodig, maar voor mij zijn ze "perfect".

Er wordt veel negatief over geschreven maar ik denk dat een te korte inspeeltijd daar een reden voor is, je moet ze wel de tijd geven.

De John v Gent II heb ik nu tussen mijn platenspeler en versterker zitten en daar voldoet hij perfect, de JvG I heb ik verkocht, zo zie je maar...... proberen, proberen, proberen.

Wat de een super vind is voor de ander de moeite niet waard, wat voor mij belangrijk is: de muzikaliteit moet groots blijven, al mijn muziek moet nog de moeite van het luisteren waard zijn. Hoe meer je set in balans is hoe meer cd,s LP,s goed blijven klinken. Mijn standaard set liet veel muziek door de mand vallen, nu is er kwaliteit verschil maar ook de cd s die ik vroeger niet meer draaide klinken weer o.k. Het geheim...... proberen proberen,combinaties van interlinks, netsnoeren, opstelling, buizen, enz, enz.

Succes met het maken van een keuze.

gr Fred

hoi fred,

bedankt voor de tips, en ja je hebtgelijk, hebt blijft toch proberen en luisteren.

gr frans

Geweldig dat uit de cijfertjes blijkt dat je een erg goed gehoor hebt, maar dit is bepaald geen garantie dat je ook kunt luisteren, luisteren doe je minder met de oren dan je denkt.

Voor luisteren is het brein nodig, is de kwaliteit van de oren beslist niet de factor die bepalend is voor hetgeen je meemaakt.

Zo zijn er mensen dik in de 80 die beduidend beter luisteren en op dit vlak vele jongeren verslaan.

Ondanks de aftakeling van het gehoor, feilloos verschillen kunnen duiden, inderdaad vaak de grootste moeite hebben met de kabelfabels.

Overigens is het niet zo moeilijk te begrijpen dat MIT kabels en in iets mindere mate ook die van Transparent afwijken van hetgeen men waarneemt bij kabels zonder toegepaste inductieve en capacitieve componenten.

dry.gif

:eek::eek::eek::wacko::wacko:

Helemaal mee eens. Ik heb ooit speakerkabels van Transparent en interlinks van MIT gehad. Er treedt met deze kabels verandering van de klank op vanwege de filters in de kabels en je laat jezelf daaraan wennen. Tevens houd je jezelf voor de gek met de gedachte dat dit een verbetering is t.o.v. de situatie met eenvoudigere kabels. De aanschafprijs en de overtuigende filosofie achter deze kabels spelen daarin zeker een rol. Deze illusie valt in duigen op het moment dat je weer kabels zonder filters (want dat zijn die kastjes eenvoudig, filters van een paar centen aan componenten) aansluit. Behalve een verandering van de klank ervaar je dan eenvoudig een verbetering en besef je opeens wat je al die tijd gemist hebt.

MIT en Transparent verkopen inderdaad kabels die anders klinken. Ze zwakken met name het hoog af. Resultaat in hun terminologie: stevigere bas met meer impact, geen schel hoog meer en een veel grotere stage. In mijn terminologie: uw hoge frequenties vallen eerder af, u schroeft de versterker wat meer open, u wordt voor veel geld genept en wij maken lekker veel winst.

Helemaal mee eens. Ik heb ooit speakerkabels van Transparent en interlinks van MIT gehad. Er treedt met deze kabels verandering van de klank op vanwege de filters in de kabels en je laat jezelf daaraan wennen. Tevens houd je jezelf voor de gek met de gedachte dat dit een verbetering is t.o.v. de situatie met eenvoudigere kabels. De aanschafprijs en de overtuigende filosofie achter deze kabels spelen daarin zeker een rol. Deze illusie valt in duigen op het moment dat je weer kabels zonder filters (want dat zijn die kastjes eenvoudig, filters van een paar centen aan componenten) aansluit. Behalve een verandering van de klank ervaar je dan eenvoudig een verbetering en besef je opeens wat je al die tijd gemist hebt.

MIT en Transparent verkopen inderdaad kabels die anders klinken. Ze zwakken met name het hoog af. Resultaat in hun terminologie: stevigere bas met meer impact, geen schel hoog meer en een veel grotere stage. In mijn terminologie: uw hoge frequenties vallen eerder af, u schroeft de versterker wat meer open, u wordt voor veel geld genept en wij maken lekker veel winst.

Ik zit nu muziek te luisteren, BB king blijft geweldig met of zonder Inductieve belasting.

Voor mij einde discussie, techniek is 1, horen is 2, geloven is 3, toegeven is 4, genieten is 5,daar gaat het om. Ik ga voor mijn 5 met MIT.

Mooi gezegd, Velothrux.

Kabels moeten gewoon niks tegenhouden of veranderen.

Hoe duurder, hoe moeilijker dat wordt.

Ik heb verder mijn zegje wel gezegd.

M :ph34r: rc

Stof Resistiviteit in Ω.m

Grafiet 100 tot 1000×10-8 is koolstof :confused:

Goud 2,2×10-8

Koper 1,67×10-8

Zilver 1,59×10-8

Ach, ach, ach, wat ben je toch weer triest bezig spiekerboertje.

Gelukkig was de rest van jouw reactie, die ik maar even achterwege gelaten heb, erg stijlvol en, zoals te doen gebruikelijk, vol met erg sterke argumenten... :rolleyes: Beetje een geval van pot verwijt de ketel, maar dat zijn we eigenlijk wel van je gewend... <_<

Ach Henrie, Miracle kan wel vijf flessen whisky op en een kilo vers geproduceerde -"dus nog natte-" speed, dus.. :rolleyes::lol:

Ja, ik heb zoiets ook gelezen... :lol: Verklaart een hoop, ben ik bang... ;):D

Voor mij is wel duidelijk welke kabel het best is, dat is n.l. de kabel waarbij ik meer details over het gehele bereik hoor. In die details zitten n.l. de ruimtelijke informatie en klankkleur van instrumenten en stemmen.

:)

Ik zit nu muziek te luisteren, BB king blijft geweldig met of zonder Inductieve belasting.

Voor mij einde discussie, techniek is 1, horen is 2, geloven is 3, toegeven is 4, genieten is 5,daar gaat het om. Ik ga voor mijn 5 met MIT.

Ik wil niet zeggen, dat je met MIT niet zou kunnen genieten. Als je een set hebt die te fel hoog weergeeft en te slank is in het laag, dan kan een MIT-kabel wellicht de klank meer in balans trekken. Maar nog zou mijn keuze zijn: weg met de MIT-kabel en de balans zoeken met andere componenten in de set. Bron, versterking en speakers moeten gewoon met simpele koperdraadjes perfect in balans kunnen klinken. Mocht je dan met dure bekabeling de gehele weergave naar een iets hoger niveau tillen, dan is dat een bonus. Maar ik wil echt geen kabels die zo ingrijpen op de weergave als MIT of Transparent.

Voor mij is wel duidelijk welke kabel het best is, dat is n.l. de kabel waarbij ik meer details over het gehele bereik hoor. In die details zitten n.l. de ruimtelijke informatie en klankkleur van instrumenten en stemmen.

Hoe kan het dan dat ik maar net aan links en rechts geluid uit de speakers (je oude Infinity's) hoorde. Stereo was het nauwelijks. Lag dat dan aan de speakers?

Mooi gezegd, Velothrux.

Grafiet 100 tot 1000

Soms heb ik het idee dat exorbitante prijzen de enige aanbeveling zijn van sommige kabels. Want ja..., als ze zo duur zijn dan moeten ze toch wel bijzonder zijn.

Soms heb ik het idee dat exorbitante prijzen de enige aanbeveling zijn van sommige kabels. Want ja..., als ze zo duur zijn dan moeten ze toch wel bijzonder zijn.

Sjuust. Nou ja, die kabelboeren hebben heus wel wat huiswerk gedaan soms, en ontdekken dan dat dit-of-dat-stofje, linksomgedraaid, in een geduwde zuurstofvrije koper-goud legering n

Wat zou een mens met stereoapp moeten zonder kabels , niks maar dan ook niks :D , met dank aan supernova explosies waaraan we zulke metalen als koper danken .

gr :( hgj :D

Supergeleiding zoals in cern wordt toegepast zou dan een uitkomst zijn voor audiofielen.

https://edms.cern.ch/file/445856/5/Vol_1_Chapter_11.pdf

Mooi gezegd, Velothrux.

Grafiet 100 tot 1000×10-8 is koolstof :confused:

Goud 2,2×10-8

Koper 1,67×10-8

Zilver 1,59×10-8

Dit gaat over weerstand van stroom, niet over doorgifte van muziek.

groetjes

(Ohmse) weerstand is de meest onschuldige van de negatieve eigenschappen die een kabel of signaalsnoertje onvermijdelijk heeft. Want die weerstand verzwakt het signaal een heel klein beetje, maar tast het verder niet aan. (De versterker compenseert het verlies wel weer...)

Veel belangrijker zijn inductie en capaciteit. Die eigenschappen kunnen een kabel of snoer enigszins laten werken als filter: ze veranderen de frequentie-karakteristiek en tasten de fasestructuur van het (muziek)signaal aan, en veroorzaken daardoor klankveranderingen.

Goede standaardkwaliteit speakerkabels en audiosnoeren (Vivanco, Monacor, ElectroBoer, enz.) hebben geen buitenissige eigenschappen en worden daarom door heel veel mensen met gezond verstand* gekocht.

* En daar is zelfs een groot aantal echte hifi-liefhebbers bij!

(Nee, geen audiofielen...)

Goede morgen Spido,

Nog steeds vind ik mijn opstelling het beste klinken met MIT en Transparent beter dan JvG en beter dan met de standaard dropvetersmee :D:P

(Ohmse) weerstand is de meest onschuldige van de negatieve eigenschappen die een kabel of signaalsnoertje onvermijdelijk heeft. Want die weerstand verzwakt het signaal een heel klein beetje, maar tast het verder niet aan. (De versterker compenseert het verlies wel weer...)

Veel belangrijker zijn inductie en capaciteit. Die eigenschappen kunnen een kabel of snoer enigszins laten werken als filter: ze veranderen de frequentie-karakteristiek en tasten de fasestructuur van het (muziek)signaal aan, en veroorzaken daardoor klankveranderingen.

Goede standaardkwaliteit speakerkabels en audiosnoeren (Vivanco, Monacor, ElectroBoer, enz.) hebben geen buitenissige eigenschappen en worden daarom door heel veel mensen met gezond verstand* gekocht.

* En daar is zelfs een groot aantal echte hifi-liefhebbers bij!

(Nee, geen audiofielen...)

Ik ben heel lang hifi-liefhebber geweest, maar een jaar of wat geleden, om precies te zijn op 5 maart 2006, tussen 11 en 12 uur 's ochtends werd ik een audiofiel. Overigens kende ik dat woord toen nog niet, en wist ik toen alleen dat ik het onderste uit de kan van mijn cd's wilde gaan halen. Ik had indertijd wel geluid, maar nauwelijks muziek.

Nu, bijna vier jaar later, en een paar misstappen daargelaten, ben ik v

Hoe kan het dan dat ik maar net aan links en rechts geluid uit de speakers (je oude Infinity's) hoorde. Stereo was het nauwelijks. Lag dat dan aan de speakers?

Misschien had je wat trollensnot in je oren moeten smeren... :rolleyes:

Ik hoorde zelf n.l. een zeer goed stereobeeld. Toine merkte de laatste keer ook op, dat hij met de WP's de ruimtelijke ervaring van eerder, totaal mistte. Van anderen hoorde ik ook alleen maar complimenten over het prachtige stereobeeld.

Misschien had je wat trollensnot in je oren moeten smeren... :rolleyes:

Ik hoorde zelf n.l. een zeer goed stereobeeld. Toine merkte de laatste keer ook op, dat hij met de WP's de ruimtelijke ervaring van eerder, totaal mistte. Van anderen hoorde ik ook alleen maar complimenten over het prachtige stereobeeld.

Ruimtelijke ervaring <> prachtig stereobeeld

Trollensnot <> voor de oren

CD-speler <> draaitafel

Of duidelijker: wat ik t