Jump to content

Rb250 Versus Sme 3009 S2 Improved

Markinton
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik bezit een Scheu Cello draaitafel met een OEM RB250 arm met Scheu revolver gewicht en Ingognito (Cardas) bekabeling in de arm. Er zit een Benz MC Gold element in de arm.

Ik heb onlangs een Teksonor MT301 DD draaitafel gekocht omdat hier een SHURE SME 3009 Series 2 Improved arm op zat (met een verwisselbare headshell). Ik was al jaren op zoek naar zo'n arm.

Ik wil de SME arm overzetten naar de Scheu Cello (ik heb een SME arm-bord voor de Scheu). Loont zich het om deze actie uit te voeren? Met andere woorden, is de SME arm beter dan de RB250?

Ik vind de SME arm in elk geval in vele opzichten beter instelbaar. Ik gebruik momenteel een Ortofon MC 20 MKII element in de SME. De Ortofon is via een Ortofon T20 MK2 step-up trafo aangesloten op een PhonoDude phono voorversterker. Ik heb op Vinyl-Engine gelezen dat deze arm massa (de S2) 9,5 gram bedraagt.

• Members

Op papier matched de SME een fractie minder goed met de Benz (wat gelukkig absoluut niet zaligmakend is). Daar ik echter de SME niet alleen technisch maar ook visueel een stuk hoger heb zitten zou ik hier altijd voor gaan...

Op papier matched de SME een fractie minder goed met de Benz (wat gelukkig absoluut niet zaligmakend is). Daar echter de SME niet alleen technisch maar ook visueel een stuk hoger heb zitten zou ik hier altijd voor gaan...

Ik heb vandaag de SME op het Scheu Cello loopwerk gemonteerd. Ik heb hiervoor een armbord van een Scheu Premier gebruikt. Ik kom net goed uit met de VTA omdat het een vrij hoog armbord is. Een SME armbord speciaal voor de Cello is besteld bij Scheu Analog. Hier zijn wat foto's:

SME%201.jpg

SME%202.jpg

SME%204.jpg

Ik ga de Benz MC Gold ook nog proberen. Het Ortofon MC 20 MK II element klinkt helemaal niet verkeerd in deze arm. Het schijnt dat het Goldring G-1042 MM element goed combineerd met deze arm.

Ik vind deze arm overigens veel beter instelbaar als een RB250.

hoi Ton het ziet er in iedergeval mooi uit !

Als je van plan bent een Goldring 1042 te kopen mag je mijn Audio Note IQ3 wel eens in deze arm proberen het is gebaseerd op de 1042 als dit goed werkt werkt de 1042 ook goed

gr Robert

Hey Robert,

Bedankt! :)

Ik moet de zaak nog goed afregelen. Ik heb de arm vanmiddag met de Schon template grof afgeregeld maar ik ben eigenlijk op zoek naar een goede protractor op basis van Baerwald die geschikt is voor deze arm. Ik moet de Bias ook nog even met de scoop bekijken en afregelen. Er schijnt een 2-punts protractor te zijn waar de hoek al van aangepast is zodat je het plateau niet hoeft te draaien bij de overgang naar het andere punt. Die lijkt me erg handig.

Ik ben van plan om het nylon meslager te vervangen door een bronzen. Dat schijn volgens TNT behoorlijk wat uit te maken. Ik zie dat op Ebay verschillende aangeboden worden en bij deze site: Analog Tube Audio. Op Ebay zijn de bronzen lager een stuk goedkoper, maar is het dezelfde kwaliteit?

Heeft iemand ervaring met zo'n bronsen SME lager?

Gisteren iemand gesproken, die er net een bronzen lager in had gedaan. Ik begreep van hem dat het een moeilijk werkje is. Heel voorzichtig priegelen, anders raak je je aardlijn kwijt. In ieder geval was het geen makkelijk kunstje. Als ik het vervang, besteed ik het graag uit. De persoon had zijn onderdelen bij HanzeHifi vandaan en ik zie dat het precies dezelfde onderdelen zijn, als van jouw link.

(...) Ik ben van plan om het nylon meslager te vervangen door een bronzen. Dat schijn volgens TNT behoorlijk wat uit te maken. (...) Heeft iemand ervaring met zo'n bronsen SME lager?

Beste Markinton,

Ik raad je aan om de discussie tussen ervaringsdeskundigen op "Vinylengine" te lezen, alvorens tot die ingreep over te gaan!

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=27002

(...) Ik ben van plan om het nylon meslager te vervangen door een bronzen. Dat schijn volgens TNT behoorlijk wat uit te maken. (...) Heeft iemand ervaring met zo'n bronsen SME lager?

Beste Markinton,

Ik raad je aan om de discussie tussen ervaringsdeskundigen op "Vinylengine" te lezen, alvorens tot die ingreep over te gaan!

Beste Spido,

Bedankt voor je tip. In het VinylEngine topic zijn de meningen verdeeld. Ik wacht voorlopig even met het bronzen meslager te vervangen. Eerst maar eens wennen aan de nieuwe arm/element combinatie en het daarbij behorende geluid. Ik heb zowel een andere arm als een ander element en de afstelling moet nog worden geoptimaliseerd. Normaliter verander ik nooit 2 dingen tegelijktijdig in mijn set omdat ik dan niet welke verandering wat heeft veroorzaakt. Ik ga eerst even mijn Benz MC Gold in de SME monteren (een verandering terugdraaien)en dan kijken of ik het geluid weer herken. Daarna ga ik een meer bij de SME 3009 S2 Imp arm passend element inbouwen, ik denk een Goldring 1042 MM. Ik luister meestal enkele maanden naar een verandering in mijn set, om het gewoon de noodzakelijke tijd te gunnen.

Op zich voelt de MC20 zich beter in een wat zwaardere arm dan de SME. Ben benieuwd of dat wat uitmaakt. Misschien is de Rega niet zo goed als de SME, maar komt de combinatie met de Ortofon beter uit.

En anders zou ik de SME verkopen en een Jelco-kloon kopen.

Beste Markinton,

Beste Spido,

Bedankt voor je tip. In het VinylEngine topic zijn de meningen verdeeld. Ik wacht voorlopig even met het bronzen meslager te vervangen. Eerst maar eens wennen aan de nieuwe arm/element combinatie en het daarbij behorende geluid. Ik heb zowel een andere arm als een ander element en de afstelling moet nog worden geoptimaliseerd. Normaliter verander ik nooit 2 dingen tegelijktijdig in mijn set omdat ik dan niet welke verandering wat heeft veroorzaakt. Ik ga eerst even mijn Benz MC Gold in de SME monteren (een verandering terugdraaien)en dan kijken of ik het geluid weer herken. Daarna ga ik een meer bij de SME 3009 S2 Imp arm passend element inbouwen, ik denk een Goldring 1042 MM. Ik luister meestal enkele maanden naar een verandering in mijn set, om het gewoon de noodzakelijke tijd te gunnen.

Beste Markinton,

Reuze benieuwd naar je bevindingen! Door historisch bepaalde vooringenomenheid, veronderstel ik dat geen van de andere door jou genoemde elementen qua realisme ook maar in de buurt zou kunnen komen van jouw Ortofon MC20 MkII: zelfs wanneer de arm niet helemaal optimaal is. (Maar welke arm is dat w

Beste Markinton,

Beste Spido,

Beste Markinton,

Reuze benieuwd naar je bevindingen! Door historisch bepaalde vooringenomenheid, veronderstel ik dat geen van de andere door jou genoemde elementen qua realisme ook maar in de buurt zou kunnen komen van jouw Ortofon MC20 MkII: zelfs wanneer de arm niet helemaal optimaal is. (Maar welke arm is dat w

Beste Markinton,

Beste Spido,

Beste Markinton,

Reuze benieuwd naar je bevindingen! Door historisch bepaalde vooringenomenheid, veronderstel ik dat geen van de andere door jou genoemde elementen qua realisme ook maar in de buurt zou kunnen komen van jouw Ortofon MC20 MkII: zelfs wanneer de arm niet helemaal optimaal is. (Maar welke arm is dat wèl?)

De reactie van Threshold lijkt ook uit te gaan van het behouden van dit element, en er desnoods een andere, (nog) meer geschikte arm (Jelko-kloon, zoals een nieuwe Ortofon arm?) bij te zoeken.

Maar met de MC20 MkII/SME 3009 MkII impr. combinatie heb je een combinatie in huis die vermoedelijk heel moeilijk kan worden verbeterd.

(P.S. Gebruik jij het resonantiedempertje / vogelbadje bij de SME-arm? Ik niet. Maar soms twijfel ik een beetje (en korte tijd)...)

Niet door vooringenomenheid maar door eigen bevinding kan ik vertellen dat de Goldring 1042

veel en zelfs heel veel mooier is dan de MC 20 mk2

ik heb ze namelijk alletwee nu werkeloos liggen

Nou ja in plaats van de 1042 is het de AN IQ3 maar ik verwacht dat het karakter wel hetzelfde is

http://www.audionote.co.uk/products/analogue/cart_iq_3_01.shtml

Hij lijkt er wel een beetje op, maar ik zie ook verschillen tussen de Goldring en de Audio Note. De body verschilt enigszins, de massa verschilt iets en ik weet niet of Goldring ook een titanium cantilever gebruikt. Volgens mij werkt Goldring met een aluminium cantilever. Ik denk zelf dat de Audio Note toch iets anders klinkt (wellicht nog beter) dan de Goldring, maar ik kan het net zo goed mis hebben, want ik heb ze ook nog nooit naast elkaar gehoord.

Feit is dat de Goldring GX1042 echt goed klinkt op lichte en middelzware armen.

Ik ben zelf geen liefhebber van het Ortofon geluid. De Ortofon elementjes die ik gehoord heb gieten allemaal een dik sausje over de weergave. Het enige Ortofon element dat me tot nu toe echt kon boeien valt weer in de categorie "erg veel pijn in de beurs" :(. Dat neemt niet weg dat er ook meer dan zat aanhangers van Ortofon zijn.

(...) Niet door vooringenomenheid maar door eigen bevinding kan ik vertellen dat de Goldring 1042

veel en zelfs heel veel mooier is dan de MC 20 mk2 (...)

Beste Tube300,

Laat ik me haasten je allereerst ervan te verzekeren dat ik alle respect heb voor je oordeel, je ervaring en je deskundigheid. En je eerlijkheid, oprechtheid, onbevooroordeeldheid, ook.

Ik neem dan ook in alle oprechtheid aan dat je de Goldring 1042 veel mooier vond (vindt) klinken dan de Ortofon MC20 MkII.

Ik heb die Goldring zelf nooit gehoord, en zou dus ook nooit het tegendeel kunnen of willen beweren.

Hierbij wil toch aantekenen:

Ik heb op vinylengine een naar de optimale element/arm systeem resonantie frequentie gekeken (ideaal 10Hz): VinylEngine

Element: Gewicht: Compliantie: Resonantie frequentie:

Ortofon MC 20 MKII ->10gr -> 16 -> 9Hz

Micro Benz MC Gold ->5,7gr -> 15 -> 10Hz

Goldring 1042 ->6,3gr -> 24 -> 8Hz

bij het gewicht heb ik 0.5gr bijgeteld voor de schoefjes/boutjes

Het armgewicht van de SME 3009 S2 Impr is 9,5gr.

Zo te zien zou als je hier van uitgaat de Benz de beste match zijn, maar er zijn meer factoren, welke zijn dat?

Ik heb nu de Ortofon in gebruik en de Benz ligt klaar om in gebouwd te worden.

Daar ik een Ortofon T20MKII steup heb is deze wel ideaal voor de MC 20 MKII. De Benz ziet graag een hogere impedantie dan deze trafo. Dat speelt natuurlijk ook mee in het geluidsbeeld.

Ik vind het hoog (bekkens, etc.) heel fraai klinken bij de MC 20 maar het zou wat meer dynamiek mogen hebben, het klinkt "laid back". :)

Hoi Ton,

Pin je niet vast op de berekeningen van de resonantie-tabel. Het is een aardige leidraad, maar niet zaligmakend. Ik heb meer dan eens ervaren dat elementen die op papier niet matchen (foute resonantie frekwentie) in de praktijk prima blijken te werken. En andersom ook. Elementen die gemaakt leken te zijn voor een bepaalde arm, in de praktijk helemaal niet goed te krijgen waren. Het probleem kan in de elementbouw zelf zitten. De opgegeven compliantie is een gemiddelde van een aantal elementen. In de praktijk kan het nogal afwijken.

De enige betrouwbare manier om erachter te komen of een element wel of niet klinkt is het gewoon in te bouwen.

En ik dacht bij de ACL demo als eerste, daar zou een mooie ACE in passen :) Ik vind het een wereld van verschil.

Je mag gerust komen luisteren

Ik heb de MC gold ook gehad op een SME 3009 totdat deze door z'n pootjes zakte. Vandaar de update.

Alleen de SME 3009 is weer verhuisd naar de Thorens, om wat geld bij elkaar te sparen voor een 309.

Mark

Pin je niet vast op de berekeningen van de resonantie-tabel. Het is een aardige leidraad, maar niet zaligmakend. Ik heb meer dan eens ervaren dat elementen die op papier niet matchen (foute resonantie frekwentie) in de praktijk prima blijken te werken. En andersom ook. (...)

Beste Sodejuu,

Alwéér: de frequentie van de eigenresonantie krijgt alle aandacht, maar die is slechts één van de betreffende factoren.

Van wellicht groter belang is de initiële sterkte van de eigenresonantie (de Q), en de demping ervan (in de tijd).

Sommige armen, zoals de SME 3009 types, vielen bij recensenten nooit in de hoofdprijzen. Maar ze zijn in de praktijk wel bijna universeel inzetbaar.

(Ik heb in mijn jeugd bevredigende resultaten bereikt met zulke uiteenlopende elementen als bijvoorbeeld de uiterst compliante ADC XLM èn de veel stuggere Ortofon SL15, in 3009 armpjes...)

Hij lijkt er wel een beetje op, maar ik zie ook verschillen tussen de Goldring en de Audio Note. De body verschilt enigszins, de massa verschilt iets en ik weet niet of Goldring ook een titanium cantilever gebruikt. Volgens mij werkt Goldring met een aluminium cantilever. Ik denk zelf dat de Audio Note toch iets anders klinkt (wellicht nog beter) dan de Goldring, maar ik kan het net zo goed mis hebben, want ik heb ze ook nog nooit naast elkaar gehoord.

Feit is dat de Goldring GX1042 echt goed klinkt op lichte en middelzware armen.

Ik ben zelf geen liefhebber van het Ortofon geluid. De Ortofon elementjes die ik gehoord heb gieten allemaal een dik sausje over de weergave. Het enige Ortofon element dat me tot nu toe echt kon boeien valt weer in de categorie "erg veel pijn in de beurs" :(. Dat neemt niet weg dat er ook meer dan zat aanhangers van Ortofon zijn.

DE AN en Goldring hebben de naald + drager als overeenkomst.

De body, het werkelijke element verschilt nogal, waardoor de klank van de AN wat schoner, rustiger en vooral ingetogener is.

Iets wat jou wel aan zou speken Sodejuu.

@Spiekerboertje: De Ortofon die jij bedoeld komt bij langerna niet in de buurt van de Goldring 1042, met welke geschikte arm danook, en al helemaal niet in de buurt van het AN element, ook al maakt dit gebruik van de zelfde naald en cantilever als de Goldring 1042.

Ik ken alle 3 deze elementen, aan verschillende armen (oa. Dual CS-5000 or. arm, Rega RB100 t/m 700, VPI (JMW-9 (sig) 10.5 (i) en 12.5, .6 en .7, SME 3009, 3012, M2, 309, IV en V, Hadcock GH 228 en 242, Kuzma Stogi en MØrch UP-4 en DP-6) en kan melden dat ik de Ortofon een 4 zou geven, de Goldring een 7 en de AN een 8 als rapportcijfer, en dat voor iemand die weinig tot niets op heeft met MM elementen.

Pin je niet vast op de berekeningen van de resonantie-tabel. Het is een aardige leidraad, maar niet zaligmakend. Ik heb meer dan eens ervaren dat elementen die op papier niet matchen (foute resonantie frekwentie) in de praktijk prima blijken te werken. En andersom ook. (...)

Beste Sodejuu,

Alw

Beste Sodejuu,

Alw