spido Posted 14 januari 2011 Report Share Posted 14 januari 2011 Pin je niet vast op de berekeningen van de resonantie-tabel. Het is een aardige leidraad, maar niet zaligmakend. Ik heb meer dan eens ervaren dat elementen die op papier niet matchen (foute resonantie frekwentie) in de praktijk prima blijken te werken. En andersom ook. (...) Beste Sodejuu, Alwéér: de frequentie van de eigenresonantie krijgt alle aandacht, maar die is slechts één van de betreffende factoren. Van wellicht groter belang is de initiële sterkte van de eigenresonantie (de Q), en de demping ervan (in de tijd). Sommige armen, zoals de SME 3009 types, vielen bij recensenten nooit in de hoofdprijzen. Maar ze zijn in de praktijk wel bijna universeel inzetbaar. (Ik heb in mijn jeugd bevredigende resultaten bereikt met zulke uiteenlopende elementen als bijvoorbeeld de uiterst compliante ADC XLM èn de veel stuggere Ortofon SL15, in 3009 armpjes...) Waarom schop je nou tegen mij? Ton komt zelf aan met de gegevens van Vinylengine en die leggen in die tabel de nadruk op de armresonantiefrekwentie. Ik geef alleen aan dat die tabel niet heilig is en dat je gewoon moet uitproberen of het past. Er zijn idd meer factoren die een rol spelen. Beste Sodejuu, Ik schop helemaal niet tegen jou: ik val je juist bij! En ik probeer een verklaring te geven voor jouw (m.i. volkomen terechte!) vaststelling in de eerste zinnen hier boven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 15 januari 2011 Author Report Share Posted 15 januari 2011 Ik heb een vraag over het afregelen van de overhang en de fouthoek bij deze SME arm. Ik gebruik nu de Schon protractor ervoor. Normaliter verstel je de overhang/fouthoek dmv het verschuiven/verdraaien van het element in de headshell, er vanuitgaande dat de lager/spindel afstand goed is ingesteld, de montage afstand dus. De SME headshell heeft echter geen sleufgaten, de overhang wordt ingesteld dmv het verschuiven van de arm bij het lager, daar kun je arm echter niet verdraaien of je moet de bovenste klem op het lager verdraaien. De fouthoek is hiermee dus niet in te stellen. Ik heb de fouthoek nu kunnen corrigeren door het element toch een beetje te draaien met de beperkte speling die in de element schoefjes zit. Maar is dit wel de juiste methode? Is de juiste overhang belangrijker dan de juiste fouthoek, waar moet ik prioriteit aan geven? Mijn SME 3009/S2 improved is een van de 1e generaties (serienummer <439606) zie Vinylengine. volgens deze gegevens liggen de nul-punten van deze arm op 60.3 en 117.3mm en de overhang 15.86mm conform Stevenson. De Schon protractor gebruikt nul-punten conform Baerwald: 66.0 en 120.9mm en de overhang op 17.95 mm SME gebruikt normaliter een 1-punts protractor, maar wanneer weet ik nu dat ik de juiste SME protractor bij de juiste arm hebt, er zijn zoveel types en protractors. Ik weet wel dat je moet kiezen tussen Stevenson, Baerwald en Loefgren, Vinylengine tabel SME ivm de vervorming. Wat is nu de beste afregeling van deze arm? Moet ik toch de Stevenson gebruiken ivm de nul-punten? Of toch op zoek gaan naar de originele SME protractor voor deze arm? Als er SME 3009 bezitters zijn, hoe hebben jullie dit gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 januari 2011 Report Share Posted 15 januari 2011 Hoi Ton, De fouthoek zou bij een SME altijd goed moeten staan, mits de armvoet de juiste hoek maakt t.o.v. de spindel/plateau-as. De overhang is met de Schön-mal echt makkelijk in te stellen. Er staat nl een aparte schaal op voor de overhang. De lange lijn waar "überhang (indirect)" bij staat moet je op de draaias van de arm richten. Midden op de mal staat ook nog een verdeling im mm. Als je via die tool de overhang instelt, heb je 'm al bijna goed staan. Als je 'm op de juiste overhang hebt staan, dan zou de naald ook op de juiste nulpunten moeten vallen. LET OP: de nulpunten op de Schön-mal zijn niet die van de Baerwald protractor, maar die van de DIN norm. Toch kun je met de overhang ingesteld via de Schön-mal toch de nulpunten volgens Baerwald gebruiken, maar eigenlijk zouden de nulpunten dan zo moeten vallen zoals de fabrikant ze aangeeft. Welke afstelling je het best kunt gebruiken is moeilijk te zeggen. Baerwald geeft de minste afwijking buiten de nulpunten, maar maakt net iets meer fouten tussen de nulpunten. Een Loefgren afstelling geeft meer afwijking buiten de nulpunten, maar weer minder ertussen. Feit is dat alleen op de nulpunten de plaat perfect afgetast wordt, welke afstelling je ook gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Beste Sodejuu, Uiteindelijk komt het bij de montage van de arm op de base toch alleen maar neer op de juiste afstand tussen armgat en plateau-as? De hoek van de armvoet t.o.v. de (raaklijn met) het draaiplateau is voor de draaiing van de arm toch niet van belang? (Bij veel SME's is de armvoet evenwijdig aan de zijrand van de draaitafel uitgevoerd, en die armen werken óók voortreffelijk!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 16 januari 2011 Author Report Share Posted 16 januari 2011 Beste Sodejuu, Uiteindelijk komt het bij de montage van de arm op de base toch alleen maar neer op de juiste afstand tussen armgat en plateau-as? De hoek van de armvoet t.o.v. de (raaklijn met) het draaiplateau is voor de draaiing van de arm toch niet van belang? (Bij veel SME's is de armvoet evenwijdig aan de zijrand van de draaitafel uitgevoerd, en die armen werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 januari 2011 Report Share Posted 16 januari 2011 Beste Sodejuu, Uiteindelijk komt het bij de montage van de arm op de base toch alleen maar neer op de juiste afstand tussen armgat en plateau-as? De hoek van de armvoet t.o.v. de (raaklijn met) het draaiplateau is voor de draaiing van de arm toch niet van belang? (Bij veel SME's is de armvoet evenwijdig aan de zijrand van de draaitafel uitgevoerd, en die armen werken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts