Jump to content

pas op voor surround dip

Ryan
 Share

Recommended Posts

Deze waarschuwing gaf een hifi-verkoper bij info. naar uitbreiding van mijn hifi-set met oa een centerspaeker.

Mijn set bestaan oa uit een Marantz 8200 + twee kappa 400. Geplaatst schuin l/r op afstand van 3 mtr.vanaf luisterplek. Centerspaeker kappa 400 mpl komt op een afstand van ongeveer 5.50 mtr. Dit zou dus een surround-dip opleveren. Wat hieraan te doen

Voor stereo (muziek) moet je je center zowiezo niet gebruiken. Voor multi channels muziek zijn er meerdere opstellingen mogelijk (met of zonder center) afhankelijk van de gebruikte opnametechniek. Voor movies (DD, DTS etc), tja je TV verplaatsen is het makkelijkst, denk ik (als daar die center op staat).

Dure processoren hebben ook de mogelijkheid om looptijdverschillen per kanaal in te stellen (en luidheid ofcourse). Goed afstellen (mbv test DVD oid), denk ik.

Geplaatst door Duck-Twacy:

Voor stereo (muziek) moet je je center zowiezo niet gebruiken. Voor multi channels muziek zijn er meerdere opstellingen mogelijk (met of zonder center) afhankelijk van de gebruikte opnametechniek. Voor movies (DD, DTS etc), tja je TV verplaatsen is het makkelijkst, denk ik (als daar die center op staat).

Dure processoren hebben ook de mogelijkheid om looptijdverschillen per kanaal in te stellen (en luidheid ofcourse). Goed afstellen (mbv test DVD oid), denk ik.

De meeste surround versterkers, zoniet allemaal hebben de instel mogelijkheid op per kanaal de afstand in meters of milli seconden op te geven tot de luister plek. Voor de laatste staat dan een omreken tabel in de handleiding van de versterker.

Waar je wel op moet letten is dat de surround speaker boven of onder de tv staat. Niets is vervelender dan een surround speaker welke "mis" van het scherm staat omdat je ogen naar de bron van het geluid worden getrokken en dus mis van het scherm kijken.