VANZOMERENG Posted 17 januari 2011 Author Report Share Posted 17 januari 2011 Alle reacties zo lezende kom ik dus tot de conclusie: "we weten het Hear dus niet"" We ....Je bedoelt "je" Er wordt dus wel gematched (mischien niet altijd bewust) en het gewenste eindresultaat is veelal en weg van "try and error" Nee niet met je eens. Een beetje audiozaak zal je een goed advies kunnen geven. Bij een "betere" mag je het thuis proberen en omruilen voor wat anders. M.i.z. zou het handig zijn meer inzicht in deze problematiek te hebben omdat dan met minder omwegen (en kosten) sneller een goede "synergy" gevonden kan worden. Simpel van de meeste audioapparatuur, boxen etc zijn al de meeste gegevens op het WWW beschikbaar. Daarmee kun je kijken of het op papier technisch klopt. Vervolgens neem je b.v. je eigen versterker mee naar de winkel. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk Groet, Jack Klopt, echter dit winkeladvies is ook vanuit try and error (dus op ervaring berust) gegeven. Mijn vraag ging juist over, of perfecte matching vooraf "calculeerbaar" is. Als alle parameters welke m.b.t. goede matching nu in de specs te lezen valt, had ik het deze topic niet hoeven te starten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 17 januari 2011 Author Report Share Posted 17 januari 2011 Je hebt wel een beetje gelijk Jack. Topicstarter schreef hier: Mijn set bestaat uit: 1. Versterker: Dussun V6I 5. Luidsprekers: Dali Helicon 400 Koopt vervolgens een andere versterker die niet matcht met de Dali Helicon 400, die op hun beurt weer vervangen voor een stel Sonus Faber. Schiet mij maar lek Dat mijn "hifipad" wat omwegen heeft gemaakt en niet altijd het meest effectief is geweest, geef ik grof toe (maar dit treft velen onder ons) echter de relatie die jij blijkbaar legt met mijn topic c.q vraag ontgaat me volledig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Klopt, echter dit winkeladvies is ook vanuit try and error (dus op ervaring berust) gegeven. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2011 Report Share Posted 17 januari 2011 Beste VANZOMERENG, Als audio een puur technische aangelegenheid zou zijn (en eerlijk gezegd meen ik dat het een puur technische aangelegenheid zou móeten zijn!), was perfecte matching wellicht niet zo'n probleem. Je zou, als je het summum wenst, eenvoudig alle beste componenten kunnen combineren. Of je zou, uitgaande van een bepaalde component, combinaties kunnen maken met andere componenten met dezelfde kwaliteitsscore. Het opstellen van die kwaliteitsscores zou nog wel een probleem kunnen zijn, want er zijn bijvoorbeeld luidsprekers, microfoons en hoofdtelefoons die volgens verschillende principes werken, hoorbare verschillen opleveren, en toch kwalitatief ongeveer overeenkomen. Misschien moet je dan een hifi-keten opbouwen op basis van elkaar compenserende of zelfs versterkende eigenschappen. Bijvoorbeeld net zoals je in een oorlogssituatie ad-hoc een kleine verkenningseenheid samenstelt - een "Dirty Seven" team, zeg maar - met daarin een dappere doorvechter, een bedachtzame stille kracht, eentje die altijd de moed erin weet te houden, een creatieve geest, enzovoorts. Maar om een keten te kunnen opbouwen op basis van elkaar aanvullende en/of compenserende eigenschappen zou van elk apparaat soort plotveld van al zijn kwaliteitsscores moeten worden vastgelegd. Wie zou daarvoor de moeite nemen? De fabrikant niet, de importeur niet, en de dealer ook niet: ze verkopen de spullen zo óók wel. Maar wat verder nog van belang is: de luisteraar maakt zelf deel uit van de keten. En die luisteraar heeft zo zijn eigen voorkeuren, die vrijwel nooit overeenkomen met wat in technische zin het beste is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 18 januari 2011 Report Share Posted 18 januari 2011 Alle reacties zo lezende kom ik dus tot de conclusie: "we weten het Hear dus niet"" Er wordt dus wel gematched (mischien niet altijd bewust) en het gewenste eindresultaat is veelal en weg van "try and error" M.i.z. zou het handig zijn meer inzicht in deze problematiek te hebben omdat dan met minder omwegen (en kosten) sneller een goede "synergy" gevonden kan worden. Wellicht willen vele audiofielen dit niet en willen helemaal niet via de meeste efficiente manier hun doel bereiken, dit zou immers hun hobby aanzienlijk uithollen Dan heb je niet goed gelezen. Maar als jij dat denkt, misschien weten ze het bij Audiofreaks dan wel. M rc Volgens mij weten ze bij audiofreaks echt niet meer dan hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 18 januari 2011 Report Share Posted 18 januari 2011 Van een audio-journalist begreep ik dat er een machine is dat stereo-apparatuur kan doormeten. Misschien kunnen ze daar eens mee stoeien. Maar dat was dacht ik meer van wat gebeurt er met het originele signaal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 januari 2011 Author Report Share Posted 18 januari 2011 Theoretisch gesproken, is de beste werkwijze, welke de meeste garantie biedt, een partij speakers en/of andere componenten in huis zetten en combineren maar en dan langdurige hoorsessie houden en vertrouwen op je auditief geheugen. Er zullen best wel goede hifiwinkels zijn, welke bereid zijn voor aankoop, spullen ter test mee te geven, achter qua aantal en duur/termijn zitten hier wel grenzen aan ! Kortom vooraf al schiften en shortlists maken met het risico wellicht "gouden combinaties" overboord gegooid te hebben maar van de andere kant moet het maken van keuze wel practisch blijven en binnen een redelijke termijn mogelijk zijn. Ik ga ervan uit dat grosmodo, de meeste componten/speakers zich redelijk tot goed met elkaar laten combineren, een klein deel matched wellicht beroerd met elkaar en een klein deel leveren wellicht gecombineerd met elkaar, zeer goede huwelijken** op ! ** M.b.t. de laatste groep, versta ik, dat in brede kringen, vele audiofielen wereldwijd, op diverse hififorum, vakjournalisten en hifi-winkels, hier algemeen concensus over bestaat. De kunst is je shortlist zodanig op te stellen, dat de kans op een "zeer goed huwelijk" zeer groot is ! Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld Avalon speakers, MIT-kabels en Spectralversterking. Een ander voorbeeld is Naim met Neat-speakers De essentie van mijn vraag is dan ook, waarom juist Naimversterkers op Neatspeakers het zo goed doen ! Een mogelijk te verwachten antwoordt is, dat Naim de ontwikkelingen van hun producten gebruik maken van Neat of hier veel mee samenwerken. Dit verklaart weliswaar veel maar is nog geen volledig antwoordt op mijn vraag ! - Hoe anders zou de klanksignatuur van Naim zijn geweest indien niet met/op Naim was ontwikkeld ? - Welke impact het deze samenwerking, technisch gesproken teweeg gebracht m.b.t een bepaalde Naim-component (ontwerp, gebruikte materialen etc..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 januari 2011 Report Share Posted 18 januari 2011 Je hebt wel een beetje gelijk Jack. Topicstarter schreef hier: Mijn set bestaat uit: 1. Versterker: Dussun V6I 5. Luidsprekers: Dali Helicon 400 Koopt vervolgens een andere versterker die niet matcht met de Dali Helicon 400, die op hun beurt weer vervangen voor een stel Sonus Faber. Schiet mij maar lek Dat mijn "hifipad" wat omwegen heeft gemaakt en niet altijd het meest effectief is geweest, geef ik grof toe (maar dit treft velen onder ons) echter de relatie die jij blijkbaar legt met mijn topic c.q vraag ontgaat me volledig Het is duidelijk dat je het niet begrijpt. Je gaat namelijk voorbij aan het gegeven dat je een schitterende combinatie had met de Dali/Dussun versterker had en dan de versterker, eigenlijk zonder noodzaak, vervangt door een, waarschijnlijk onbeluisterde in jouw set, Marantz versterker die weer niet matcht met de Dali's. Of dacht net als vele andere op het hififorum dat alle versterkers gelijk klinken...mits, bla bla Ruud13 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 januari 2011 Report Share Posted 18 januari 2011 Lijkt me een open deur .... Je stelt je shortlist toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 18 januari 2011 Report Share Posted 18 januari 2011 Theoretisch gesproken, is de beste werkwijze, welke de meeste garantie biedt, een partij speakers en/of andere componenten in huis zetten en combineren maar en dan langdurige hoorsessie houden en vertrouwen op je auditief geheugen. Er zullen best wel goede hifiwinkels zijn, welke bereid zijn voor aankoop, spullen ter test mee te geven, achter qua aantal en duur/termijn zitten hier wel grenzen aan ! Kortom vooraf al schiften en shortlists maken met het risico wellicht "gouden combinaties" overboord gegooid te hebben maar van de andere kant moet het maken van keuze wel practisch blijven en binnen een redelijke termijn mogelijk zijn. Ik ga ervan uit dat grosmodo, de meeste componten/speakers zich redelijk tot goed met elkaar laten combineren, een klein deel matched wellicht beroerd met elkaar en een klein deel leveren wellicht gecombineerd met elkaar, zeer goede huwelijken** op ! ** M.b.t. de laatste groep, versta ik, dat in brede kringen, vele audiofielen wereldwijd, op diverse hififorum, vakjournalisten en hifi-winkels, hier algemeen concensus over bestaat. De kunst is je shortlist zodanig op te stellen, dat de kans op een "zeer goed huwelijk" zeer groot is ! Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld Avalon speakers, MIT-kabels en Spectralversterking. Een ander voorbeeld is Naim met Neat-speakers De essentie van mijn vraag is dan ook, waarom juist Naimversterkers op Neatspeakers het zo goed doen ! Een mogelijk te verwachten antwoordt is, dat Naim de ontwikkelingen van hun producten gebruik maken van Neat of hier veel mee samenwerken. Dit verklaart weliswaar veel maar is nog geen volledig antwoordt op mijn vraag ! - Hoe anders zou de klanksignatuur van Naim zijn geweest indien niet met/op Naim was ontwikkeld ? - Welke impact het deze samenwerking, technisch gesproken teweeg gebracht m.b.t een bepaalde Naim-component (ontwerp, gebruikte materialen etc..) Lijkt mij een veel te ingewikkelde benadering. Moet er niet aan denken al die luistersessies. Kom je nooit uit. Ik heb alles gekocht zonder zelf uit te proberen, maar wel met een zeer groot vertrouwen in de bouwers, ontwerpers en leveranciers. Ben eigenlijk nog nooit op een echte mis match uitgekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 januari 2011 Author Report Share Posted 18 januari 2011 Lijkt mij een veel te ingewikkelde benadering. Moet er niet aan denken al die luistersessies. Kom je nooit uit. Ik heb alles gekocht zonder zelf uit te proberen, maar wel met een zeer groot vertrouwen in de bouwers, ontwerpers en leveranciers. Ben eigenlijk nog nooit op een echte mis match uitgekomen. Zo ben ik ook altijd te werk gegaan en dit ging meestal vrij goed, in die zin, dat ik meestal daarna, goed v/d set & muziek kon genieten. Wat niet weg neemt, dat bij ondergetekende ook zo nu en dan het hifi-upgradevirus de kop op stak of gewoon behoefte was aan eens wat anders (een luxe-probleem ) Wat ik wel merk met het verstrekken van de jaren, dat ik steeds minder stevig muziek opzet en relatief meer rustig repetoir en klassiek.(=ouderdom ) en wellicht mede hierdoor ook een andere voorkeur krijgt m.b.t. de afstemming ! Een steeds sterkere voorkeur m.b.t. warmte en presence in het middengebied en een wat milder hoog. Ondergetekende dacht dit o.a. op te lossen door de Dussun te vervangen door de Marantz, echter dit pakte niet goed uit ! De stommiteit van mij is, dat ik de combinatie niet vooraf heb beluisterd Ik merkte wel dat de Marantz meer resolutie gaf, wat fijnzinniger was etc..., en bij vele CD,s betere luisterindrukken bij me achterliet, echter bij vele opnames was deze combinatie blijkbaar niet vergevingsgezind en klonken vele opnames niet meer prettig in de oren. Per saldo was mijn luisterplezier erop achteruit gegaan. Dit probleem is inmiddels geteckeld door de aanschaf van Sonus Fabers en m.i.z. heb ik nu een match/synergie waar ik zeer blij mee bent Het vreemde is, dat behalve meer warmte in het middengebied en een milder hoog, desonks de resolutie over de volle bandbreedte toch weer is tegengenomen (hier had ik best wel wat concessies voor over gehad). Bij die opnames welke mijn vorige combinatie nog "irretaties" opleverden, worden deze nu in de huidige setting gewoon goed weergeven. Ook komt bij de Sonus Faber, het geluid veel beter los van de speakers en klinkt alles toch veel ruimtelijk, waarbij met name de CD Misa Criolla van Mercedes Sosa, van een voorheen normale klinkende opname, er nu een is geworden waarvan je gewoon kippevel krijgt. Waar ik heb moeten inleveren, is de diepgang van het laag. Op de live-cd Pulse van Pink Floyd, nummer Sorrow is een zeer diepe synthbass aanwezig, die op de Dali,s beter hoorbaar en voelbaar was. Gezien de meeste CD,s niet veel informatie <40/45Hz bevatten, kan ik hier goed mee leven ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 januari 2011 Author Report Share Posted 18 januari 2011 Het is duidelijk dat je het niet begrijpt. Je gaat namelijk voorbij aan het gegeven dat je een schitterende combinatie had met de Dali/Dussun versterker had en dan de versterker, eigenlijk zonder noodzaak, vervangt door een, waarschijnlijk onbeluisterde in jouw set, Marantz versterker die weer niet matcht met de Dali's. Of dacht net als vele andere op het hififorum dat alle versterkers gelijk klinken...mits, bla bla Ruud13 Dat de Dali/Dussun een schitterende goede combinatie was, dat klopt dat ik desondaks toch deze vervangen heb, zie verder mijn vorige posting (boven) De Dali,s zelf heb ik voor mijn "Marantz PM11S2 periode" ruim 3 jaar lang met veel plezier gehad en onlangs zonder noemenswaardige verliezen goed kunnen verkopen, dus de schade valt ook wel mee ! M.b.t. goed hifi-vakmanschap (of hobby) vind ik, dat financien, ook wel een rol speelt. Met veel spullen kopen, ruilen, verkopen, opnieuw kopen etc.. is het geen kunst om uiteindelijk een set te krijgen die je goed bevalt. Alhoewel een dure set niet altijd een garantie is voor kwaliteit of veel luisterplezier of niet in verhouding staat tot.... Gelukkig heb ik altijd mijn spullen voor zeer fraaie tarieven (nieuw) kunnen kopen en weer goed kunnen verkopen. Ik heb geenszins de illusie te beweren over goed hifi-vakmanschap te bezitten, dus uiteindelijk over de hele linie, is ook mijn traject op zoek naar de heilige (onvindbare) graal niet de voordeligste geweest. Inmiddels wordt ik wel steeds meer een ervaringsdeskundige Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 januari 2011 Report Share Posted 18 januari 2011 Inmiddels word ik wel steeds meer een ervaringsdeskundige Nog een paar keer wisselen en dan ben je er Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 januari 2011 Author Report Share Posted 18 januari 2011 Inmiddels word ik wel steeds meer een ervaringsdeskundige Nog een paar keer wisselen en dan ben je er Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Inmiddels word ik wel steeds meer een ervaringsdeskundige Nog een paar keer wisselen en dan ben je er Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Ik heb mijn betweterige bijdragen in dit Topic verwijderd. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 januari 2011 Author Report Share Posted 19 januari 2011 Ik heb mijn betweterige bijdragen in dit Topic verwijderd. M rc en zitten nu in je plakboek ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Nee, opgeruimd staat netjes. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Ik heb mijn betweterige bijdragen in dit Topic verwijderd. M rc Ze zijn allemaal weg... waren het allemaal betweterige...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Ik heb mijn betweterige bijdragen in dit Topic verwijderd. M rc Ze zijn allemaal weg... waren het allemaal betweterige...??? Ach, betweterig? Eerder eigenwijs en nutteloos. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 19 januari 2011 Author Report Share Posted 19 januari 2011 Ach, betweterig? Eerder eigenwijs en nutteloos. M rc Ach de meeste postings zijn nutteloos (zoals deze) en zijn meer ter vermaak dan als lering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 21 januari 2011 Report Share Posted 21 januari 2011 [Waar ik heb moeten inleveren, is de diepgang van het laag. Op de live-cd Pulse van Pink Floyd, nummer Sorrow is een zeer diepe synthbass aanwezig, die op de Dali,s beter hoorbaar en voelbaar was. Gezien de meeste CD,s niet veel informatie <40/45Hz bevatten, kan ik hier goed mee leven ! Wellicht brengt een sub je nog wat extra,s, ik ben erg blij en tevreden met mijn Velodyne die het "gemiste" laag netjes aanvult zonder boemmerig te worden. In combi met mijn sonusfaber auditors en de rest van mijn buizenset, is dat een goede match. Groot voordeel vind ik, mits je de afstelling goed hebt, dat je de mate van laag naar je eigen smaak kunt regelen, iets wat met staande luidsprekers wat lastiger wordt als de match thuis toch wat minder blijkt te zijn in het laag. gr Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 22 januari 2011 Report Share Posted 22 januari 2011 Alle reacties zo lezende kom ik dus tot de conclusie: "we weten het Hear dus niet"" Er wordt dus wel gematched (mischien niet altijd bewust) en het gewenste eindresultaat is veelal en weg van "try and error" M.i.z. zou het handig zijn meer inzicht in deze problematiek te hebben omdat dan met minder omwegen (en kosten) sneller een goede "synergy" gevonden kan worden. Wellicht willen vele audiofielen dit niet en willen helemaal niet via de meeste efficiente manier hun doel bereiken, dit zou immers hun hobby aanzienlijk uithollen Dan heb je niet goed gelezen. Maar als jij dat denkt, misschien weten ze het bij Audiofreaks dan wel. M rc Volgens mij weten ze bij audiofreaks echt niet meer dan hier. doe in mn broek, echt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts