Buell Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Hallo forumleden, Ik draai al een tijd met monitoren in combinatie met een Velodyne sub, dit gaat in mijn kamer erg goed, maar ik ben toch een mooi tijdje bezig geweest om de voor mij goede parameters te vinden. Mijn Sonusfabers hebben een frequentiebereik van 46Hz tot 40kHz Ik heb mijn sub via de luidspreker uitgangen van de mono,s aangesloten, de huidige instelling heb ik staan op; kantelfrequentie 51Hz een volume van 18 (max is 85), de sub staat schuin naast de linker luidspreker in de hoek van mijn kamer Wie heeft er een sub, liefst een Velodyne SPL1000, en wat zijn je instellingen tov de onderste luidspreker frequentie . Groet Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Mijn idee is, dat een sub niet in de hoek thuishoort. dat je met je volume zo ver terug moet heeft mede te maken met de versterking die uit die hoek komt. Het mooist zou het zijn wanneer de sub in het midden tussen de twee luidsprekers staat en dan op het - 3 dB punt van de hoofdluidsprekers wordt ingesteld. Dan krijg je geen verdubbeling op de overname frequentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 19 januari 2011 Author Report Share Posted 19 januari 2011 Mijn idee is, dat een sub niet in de hoek thuishoort. dat je met je volume zo ver terug moet heeft mede te maken met de versterking die uit die hoek komt. Het mooist zou het zijn wanneer de sub in het midden tussen de twee luidsprekers staat en dan op het - 3 dB punt van de hoofdluidsprekers wordt ingesteld. Dan krijg je geen verdubbeling op de overname frequentie. Hallo Hans, Dat is ook mijn idee, maar ik heb geen goede plaats tussen de luidsprekers, die staan net voor een erker met een stoel. Zet ik de sub in de erker dan krijg ik het niet strak, en de hond gaat erop staan om naar buiten te kijken, als we niet thuis zijn. Het gekke is dat de Velodyne manual aanraad : "'try placing it wihin a foot of a corner"' en voor monitor speakers een crossover setting van 100Hz. Nou dat laatste kwam bij mij niet goed.Wat is jouw ervaring, sub aansluiten via interlink naar de voorversterker, of zoals ik het nu heb op aanraden van mijn Hifi winkel, via de luidspreker uitgangen van de eindversterker naar de sub, dit laatste maakt ook dat het volume van de sub zo laag staat ingesteld, het signaal komt al versterkt aan. Ik heb het nu best strak het vult mooi aan, maar jouw tip van de -3 dB ga ik eens proberen, neem ik van het werk een dB meter mee,in combi met een cd met roze ruis zou dat moeten lukken toch, of kan dat beter op een andere manier bepaald worden?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Plaatsing in een hoek geeft een lagere vervorming (omdat de sub minder hard hoeft te werken). Kan echt procenten schelen. Niet dat vervorming zo storend is onder de 60 hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 En het liefst twee, we luisteren immers stereo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Duck heeft gelijk, juist zover mogelijk in een hoek, bij een normale rechthoekige kamer geeft de minste problemen met kamer resonanties. Maar ja, Hans heeft nu eenmaal geen normale kamer @Ruud Een contrabas zaag je toch ook niet in tweeën om links èn rechts te bespelen. Onder de 80 Hz is er echt geen enkel richtingsoriëntatie meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 maar ... zagen we een viool wel in tweeen dan ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 maar ... zagen we een viool wel in tweeen dan ... Zeurpiet Meerdere subs heeft wel zin als je met een DSP voor het sublaag gaat werken, maar dan is het sub signaal ook gewoon mono hoor. Dan is plaatsing halverwege of op een kwart tegen de lange zijwanden ook vaak een goede optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Excuus, even offtopic: Een collega van me heeft ook een subwoofer gekocht voor bij zijn AppleMac, maar de uit-knop zit wat vreemd aan zo'n ding. Moet je het apparaat nu toch iedere avond uitschakelen? Het leek me van niet, want ik ga er vanuit dat er een "digitale" versterker in zit, dat weinig stroom gebruikt. Maar misschien zijn er nog andere adviezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 19 januari 2011 Author Report Share Posted 19 januari 2011 Is er nog iemand die antwoorden weet op de rest van mijn vragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 januari 2011 Report Share Posted 19 januari 2011 Is er nog iemand die antwoorden weet op de rest van mijn vragen? Ik weet niet of ik antwoord weet op al jou vragen maar ik ga mijn best doen. Voor het instellen van de exacte frequentie geld dat deze zo laag mogelijk moet. Denk daarbij aan het -6 tot -3db punt van je hoofd speakers. Je hoofd speakers moeten namelijk het grootste deel van het frequentie spectrum weer geven. Dit geeft het meest natuurlijk resultaat. Het deel wat je dan nog mist moet worden aangevuld door de sub. Door dat je maar 1 sub gebruikt moet ook deze zo laag mogelijk ingesteld staan. Een sub die te ver doorgaat in het hoog zal lokaliseerbaar worden waardoor het geluidsbeeld verkeerd wordt neer gezet. Hoe dan te werk te gaan. Zet een muziek stuk op dat je goed kent met voldoende lagen tonnen alleen een dame op gitaar zal dus niet voldoen. draai dit af via de hoofd speakers en de sub staat op zijn zachts. Stel de kantel frequentie in op het -6 db punt in van de hoofd speakers en laat iemand anders langzaam het volume van de sub omhoog draaien tot deze naar jou smaak het laag voldoende aanvult. Je kunt nu wat gaan spelen met de frequentie zelf. Deze kan je naar beneden laten draaien tot je gaat merken dat er een gat tussen het laag van de hoofd speakers en de sub ontstaat. In dat geval ben je te ver en moet je dus iets terug. Noteer de standen en herhaal dit een paar keer met verschillende muziek. Kom je dan iedere keer ongeveer op het zelfde punt uit dan zit je aardig goed en heb je de juiste instelling gevonden. Een vaste waarde voor de juiste frequentie is niet te geven. Ieder huis (ruimte) is namelijk anders en zal dus andere instellingen nodig hebben. Daarnaast is er ook nog zo iets als smaak de een vind een stampende bas geweldig maar ik gruwel daar nu weer van. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 20 januari 2011 Author Report Share Posted 20 januari 2011 Hoe dan te werk te gaan. Stel de kantel frequentie in op het -6 db punt in van de hoofd speakers en laat iemand anders langzaam het volume van de sub omhoog draaien tot deze naar jou smaak het laag voldoende aanvult. Groetjes George Hallo George dankje voor de duidelijke uitleg, nog 1 vraagje, bedoel je dat ik mijn kantelfrequentie dus op 40Hz ipv 52 Hz moet zetten,(luidspreker frequentie, is 46Hz tot 40kHz), of moet ik met een dB meter aan de slag? gr Fred Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 januari 2011 Report Share Posted 20 januari 2011 Hallo George dankje voor de duidelijke uitleg, nog 1 vraagje, bedoel je dat ik mijn kantelfrequentie dus op 40Hz ipv 52 Hz moet zetten,(luidspreker frequentie, is 46Hz tot 40kHz), of moet ik met een dB meter aan de slag? gr Fred Hoi Fred, Het is dus de bedoeling dat de sub en de speaker elkaar niet overlappen maar juist aanvullen. Jou speaker heeft een opgegeven frequentie bereik van af 46Hz dit zal vermoedelijk het -3db punt zijn. Ik zou daar dus iets onder gaan zitten met de sub en zeker niet hoger gaan. 40Hz zou dan een mooie waarde kunnen zijn. Met een db meter aan de slag zal je niet veel meer info geven tenzij je een groot deel van het lage spectrum kunt meten. Dit zal echter alleen maar een laten zien of het goed meet maar geeft geen info over hoe het klinkt. dat zal toch op het gehoor moeten. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 20 januari 2011 Author Report Share Posted 20 januari 2011 Hallo George dankje voor de duidelijke uitleg, nog 1 vraagje, bedoel je dat ik mijn kantelfrequentie dus op 40Hz ipv 52 Hz moet zetten,(luidspreker frequentie, is 46Hz tot 40kHz), of moet ik met een dB meter aan de slag? gr Fred Hoi Fred, Het is dus de bedoeling dat de sub en de speaker elkaar niet overlappen maar juist aanvullen. Jou speaker heeft een opgegeven frequentie bereik van af 46Hz dit zal vermoedelijk het -3db punt zijn. Ik zou daar dus iets onder gaan zitten met de sub en zeker niet hoger gaan. 40Hz zou dan een mooie waarde kunnen zijn. Met een db meter aan de slag zal je niet veel meer info geven tenzij je een groot deel van het lage spectrum kunt meten. Dit zal echter alleen maar een laten zien of het goed meet maar geeft geen info over hoe het klinkt. dat zal toch op het gehoor moeten. Groetjes George Bedankt George, ik ga er nog maar eens mee aan de slag, alhoewel het in mijn beleving al best goed is...nu nog even de puntjes op de i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 januari 2011 Report Share Posted 21 januari 2011 Als je je hoofdspeakers via de high level satelliet aansluiting (met laag-af) aangesloten hebt zou je best kunnen kiezen om wat hoger te filteren. De kans is groot dat in de lage frequenties (zeg onder de 70 hz) de 10" unit van de sub een veel lagere vervorming heeft dan de kleinere basunits van de hoofdspeakers. De vervorming van veel kleine units loopt echt dramatisch op in de lage tonen (zeker bij wat hogee volumes). Kwa richtinggevoelighied kan dat best, onder de 100 hz kun je een goed afgestemde sub echt niet lokalizeren (normale mensen, er zijn altijd mensen met bovennatuurlijke eigenschappen). Aan de andere kant is er ook wat voor te zeggen om de hoofdspeakers ongefilterd aan te sluiten (alleen akoustisch gefilterd dus), om zo min mgelijk electronica in de signaalweg te hebben. Het is altijd een compromis. Edit. ik las net dat je het al op 100 hz geprobeert hebt. Nu dan weet je in iedergeval waarom Velodyne dat in de handleiding schreef. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 21 januari 2011 Report Share Posted 21 januari 2011 @Ruud Een contrabas zaag je toch ook niet in twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 januari 2011 Report Share Posted 23 januari 2011 Beste Ruud, Als de afstand tussen beide stereo-speakers kleiner is dan de halve golflengte van een bepaalde frequentie, kàn er bij die frequentie geen stereo-informatie zijn. Dit vertelt ons de drukgevoelige meetmicrofoon. Als de afstand tussen beide oren (om de schedel heen gemeten) kleiner is dan de halve golflengte van een bepaalde frequentie, kàn er bij die frequentie geen stereo-informatie zijn. Dit vertelt ons de biologie. Bij metingen heeft de drukgevoelige meetmicrofoon gelijk. En bij luisteren: de biologie. In "de onderste regionen" zit dus echt géén stereo-informatie. Maar het beeld wordt vaak vertroebeld door hogere harmonischen en bijgeluiden (geruis e.d.) die veel hogere frequenties bevatten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 januari 2011 Report Share Posted 23 januari 2011 Mooi h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts