Albert Maassen Posted 20 januari 2011 Report Share Posted 20 januari 2011 Hoi, Ik speel momenteel met B&W Matrix 803 ( 1 ) en overweeg over te stappen naar de Matrix 802 sereis 2. Is dit een verandering die een verbetering teweeg brengt of is deze upgrade minimaal ? Luisterruimte 8 x 4,5 meter: Speakers plaatsen vrij in de ruimte. Ik gebruik momenteel een Quad 405 als versterking. ( eventueel te vervangen ). Bij voorbaat dank voor reakties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 21 januari 2011 Report Share Posted 21 januari 2011 Ik ga jammer genoeg niet zover in mijn kennis van deze B&W modellen, die hun sporen toch hebben verdiend: Van een ander forum: Als het de latere serie 803 is, dus met 2 polymeerconussen en 1 kevlarconus (+ uiteraard nog de tweeter Wink) wel, anders kun je beter voor de 804 gaan, ik zou, als die 802 hetzelfde kost, uiteraard voor de 802 gaan. Waarom? Omdat het middengebied fantastisch realistisch wordt weergegeven, omdat deze kevlarspeaker in een eigen behuizing zit die optimaal is gevormd, van dood materiaal en een goede afstraling biedt.Bij de tweede versie van de 803 zit de kevlarspeaker ook in een eigen ruimte (door middel van een intern schot) en klinkt daardoor beter dan de serie hiervoor, ook wordt het laag en middenlaag verzorgd door 2 speakers i.p.v. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 21 januari 2011 Report Share Posted 21 januari 2011 Ik ben helemaal geen Bonken & Wapperen fan (sorry voor de mss wat wrede vertaling van B&W, maar ik kan het niet anders noemen), maar weet wel dat de 803 (oudere modellen) nog enigszins aan te sturen zijn. De modellen daarboven, 802, 801 en 800 moet je toch gaan denken in de richting van controlfreaks als de duurste Krell's, Musical Fidelity's en Mark Levinson's, om de woofer(s) maar enigszins in bedwang te houden. Mijn advies aan iedere B&W luisteraar is: Ga ook eens speakers van een ander merk beluisteren, in de zelfde prijsklasse. Mijn advies aan B&W luisteraars met Quad versterkers: Ga eens naar Apogee, Magnepan, Quad of Martin Logan speakers luisteren met die Quad versterkers voordat je een upgrade van B&W naar B&W overweegt. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 22 januari 2011 Report Share Posted 22 januari 2011 Ik ben helemaal geen Bonken & Wapperen fan (sorry voor de mss wat wrede vertaling van B&W, maar ik kan het niet anders noemen. Mijn advies aan iedere B&W luisteraar is: Ga ook eens speakers van een ander merk beluisteren, in de zelfde prijsklasse. Mijn advies aan B&W luisteraars met Quad versterkers: Ga eens naar Apogee, Magnepan, Quad of Martin Logan speakers luisteren met die Quad versterkers voordat je een upgrade van B&W naar B&W overweegt. Mvg. Miracle. Helemaal mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 januari 2011 Report Share Posted 22 januari 2011 Mijn advies aan iedere B&W luisteraar is: Ga ook eens speakers van een ander merk beluisteren, in de zelfde prijsklasse. Bijvoorbeeld een mooie Audio Physic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 januari 2011 Report Share Posted 23 januari 2011 (...) Mijn advies aan B&W luisteraars met Quad versterkers: Ga eens naar Apogee, Magnepan, Quad of Martin Logan speakers luisteren met die Quad versterkers voordat je een upgrade van B&W naar B&W overweegt. (...) Het lijkt me dat "B&W luisteraars" hun luidsprekers vooral hebben gekozen omdat die bàllen hebben: een flinke basweergave, stevige belastbaarheid, solide dynamiek. Waarschijnlijk was de Quad versterker gewoon een miskoop. Ze vertrouwden op een flink en stabiel uitgangsvermogen, maar we weten inmiddels dat dit vermogen in de praktijk erg tegenvalt (afhankelijk van de impedantie). Waarom zouden die "B&W luisteraars" nu belangstelling moeten opbrengen voor Apogee, Magnepan, Quad of Martin Logan speakers? Die hebben heel andere eigenschappen dan de speakers van hun voorkeur: weinig of geen diepe bas, een wazige afstraling (dipool: achterkantgeluid in tegenfase), weinig spreiding (klein optimaal luistergebied), geringe belastbaarheid, en in het geval van de hybride Martin Logan een nòg beroerder faseverloop dan hun B&W's... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 27 januari 2011 Report Share Posted 27 januari 2011 (...) Mijn advies aan B&W luisteraars met Quad versterkers: Ga eens naar Apogee, Magnepan, Quad of Martin Logan speakers luisteren met die Quad versterkers voordat je een upgrade van B&W naar B&W overweegt. (...) Het lijkt me dat "B&W luisteraars" hun luidsprekers vooral hebben gekozen omdat die b Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 januari 2011 Report Share Posted 29 januari 2011 [(...) Spido dus jij denkt dat het aan de versterker ligt? Ik denk dat het aan het B&W concept ligt. Beste mjwillems, Wat bedoel je met het? De "flinke basweergave, stevige belastbaarheid, solide dynamiek", die ik noemde? Daartoe is de B&W alleen in staat bij gebruik van een flinke versterker (m.n. stabiel vermogen - m.n. door stroomlevering - en demping). Hoe goed zo'n speaker klinkt, hangt dus in belangrijke mate af van de toegepaste versterker. (...) QUAD 405Type : Solid-state (discrete + Op Amps) 1976-91 (...) The design of the output stage is rather conservative, because the amplifier can supply its suggested power only into a narrow band around 8 ohms. Beyond and below that load the output power is drastically reduced, partly because of severe current-limiting. Actually the Quad 405 can supply only 17/18 watts into 2-3 ohms. The instantaneous peak current is 3 amperes, which is very low for a 120 watter ( The 15 watt "strong" Naim NAIT offers a 10 amperes output) . (...) http://www.quadesl.org/Amplifiers/amplifiers.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 31 januari 2011 Report Share Posted 31 januari 2011 Gelukkig beantwoorden we de vraag weer zo goed. Komen weer de eigen vooroordelen naar boven. Want het eigen setje is toch zo geweldig..... Maar ok laat ik niet verder gaan in wat ik hekel aan anderen. Een upgrade van 803 serie naar 802 serie 2 is mooi. En als de prijs goed is zou ik het doen. Ja, je hebt wel een versterker nodig die wat kan, maar het hoeft geen krell of ml te zijn om ze in bedwang te houden. Bulshit! Ik heb hier een Sony te koop staan die mijn 801 tot op zeker hoogte goed in bedwang houdt. Tot op zekere hoogt ja. Hoog genoeg (om het zo te zeggen) dat je buren er niet blij mee zijn.... Ga luisteren, neem je amp mee. En luister vooral naar je eigen oren. En ja al die andere merken Dali, apogee etc etc maken geweldige luidsprekers. Maar als die ander nou net meer je smaak is..... Dat mag kennelijk niet. Oei shit nou doe ik het toch. Zal wel aan de site liggen..... Albert, Gaat heen en luister! neem je quad mee en verbaas je over wat ie kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 februari 2011 Report Share Posted 1 februari 2011 (...) En luister vooral naar je eigen oren. (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 1 februari 2011 Report Share Posted 1 februari 2011 Ik heb hier een Sony te koop staan die mijn 801 tot op zeker hoogte goed in bedwang houdt. Tot op zekere hoogt ja. Hoog genoeg (om het zo te zeggen) dat je buren er niet blij mee zijn.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ik heb hier een Sony te koop staan die mijn 801 tot op zeker hoogte goed in bedwang houdt. Tot op zekere hoogt ja. Hoog genoeg (om het zo te zeggen) dat je buren er niet blij mee zijn.... Man, overdrijf toch niet zo verschrikkelijk! Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ik heb hier een Sony te koop staan die mijn 801 tot op zeker hoogte goed in bedwang houdt. Tot op zekere hoogt ja. Hoog genoeg (om het zo te zeggen) dat je buren er niet blij mee zijn.... Man, overdrijf toch niet zo verschrikkelijk! Zó leuk was dat nou ook weer niet... Overigens: èchte audiofielen hèbben geen buren (meer)! Hoezo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ik heb hier een Sony te koop staan die mijn 801 tot op zeker hoogte goed in bedwang houdt. Tot op zekere hoogt ja. Hoog genoeg (om het zo te zeggen) dat je buren er niet blij mee zijn.... Man, overdrijf toch niet zo verschrikkelijk! Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ik heb hier een Sony te koop staan die mijn 801 tot op zeker hoogte goed in bedwang houdt. Tot op zekere hoogt ja. Hoog genoeg (om het zo te zeggen) dat je buren er niet blij mee zijn.... Man, overdrijf toch niet zo verschrikkelijk! Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 FMJ.... het enige wat ik laat testen...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Maar ee Albert, Ben je al gaan luisteren. met je eigen oren wel te verstaan? Wil wel graag weten wat er uit komt. Geluid ja... maar waar je voor gaar kiezen. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts