Jump to content

Afsluit Weerstand Lyra Dorian

mordante
 Share

Recommended Posts

Enige tijd geleden had ik bezoek van een mede audiofiel. Hij had het idee dat de phono amp in mijn versterker niet de ideale match was voor mijn Lyra Dorian. Aan de hand van zijn opmerking heb ik de fabrikant gemailed met de vraag of het mogelijk was deze weerstand te veranderen. Op deze mail heb ik nooit antwoord gekregen. Laatst was ik eeb beetje op het internet aan het surfen en toen kwam ik een Duitse winkel tegen die ook mijn merk versterker verkoopt. Ik heb deze winkel een email gestuurd en kreeg daar de volgende dag antwoord op.

Mijn phono amp is niet instelbaar en de weerstand is 1K ohm, dit lijkt mij aan de hoge kant voor de Lyra Dorian 100 ohm lijkt mij een beter waarde. Volgens de winkel is het wel aan te passen maar dat is niet zomaar thuis te doen. Dus nu mijn vragen. Is 100 ohm een betere waarde voor mijn Lyra element en is dit een waarde waar ook andere MC element het goed mee zouden doen voor als mijn Lyra ooit versleten is en weet iemand een winkel/bedrijf die in staat zou zijn deze aanpassing uit te voeren. Alle advies is welkom.

Ja je kan in de cinch plug over de plus en min een weerstandje solderen van 100 of 120 ohm

theoretisch benaderd 112 ohm parallel met 1k 100 ohm het dichtst.

Maar mischien is het in de versterker over de rca ingang solderen nog makkelijker

Met deze afsluiting klinkt de Lyra een stuk vriendelijker de hoge tonen worden wat minder prominent weergegeven

Guest tubejack

Even op het WWW gekeken, kon helaas niet 1-2-3 de spec's vinden omdat dit model niet meer gemaakt wordt.

Wel een recensie http://www.hifi.nl/recensies/4045/Lyra-Dorian-MC-element.html

Er wordt daar getest met een Goldenote Phono2 mkIII en die heeft standaard een afsluitweerstand van 470ohm.

Dus als je nu een weerstandje van 1kohm of 1000ohm in je aansluitsnoer van je draaitafel soldeert

zit je op 1kohm van je versterker plus parallel 1kohm in je cinch plug maakt 500ohm.

Bij mijn Delos zat een zeer uitgebreide handleiding met een heel verhaal over de beste

afsluitimpedantie want je kabel capaciteit is ook nog van invloed. Zit die niet bij de Dorian ook?

Groet,

Jack

lyradoc.jpg