kappa7 Posted 22 januari 2011 Report Share Posted 22 januari 2011 Na wat geklooi en door een slechte match van mijn oude voorversterker en de nieuwe phono versterker heb ik besloten dat er een andere pre moest komen. Ook wil ik langzaam proberen mijn set volledig uit DIY componenten op te bouwen. Lang was ik al aan het zoeken wat ik wil gaan bouwen maar eigenlijk nooit echt doorgezet om aan een nieuw project te beginnen. Door dat de nu de nieuwe phono kwam werd voor mij de noodzaak wat groter en ben ik eens op MP gaan kijken of daar niet iets passend stond. Zo moest de nieuwe pre voldoen aan een aantal dingen. Hij moet beter zijn als de oude Linn. Hij moet een hogere ingang impedantie hebben (100K min) om beter met de nieuwe Phono pre overweg te kunnen. Hij moet voorzien zijn van een ab minimaal op het volume. Liefst iets met een buis. Een simpele schakeling voor wat betreft het signaal weg. toevallig zie ik onderstaande foto daar staan met daarbij de onderstaande tekst Aangeboden: Buizen voorversterker Prijs: Bieden Omschrijving: Buizen voorversterker met 6922 (ECC88) Sovtek buizen. Bestaat uit fatsoenlijke componenten. Het is een werkende zelfbouw, maar hij vergt nog een paar puntjes op de 'i'. En deze foto daar bij. Om dat ik deze printjes al eens eerder heb gezien durfde ik het wel aan na ook bij Miracel geluisterd te hebben om dit project te kopen. En inderdaad zo als de versterker hierboven op de foto staat laat deze al meer horen dan de Linn met name in de ruimte is daar veel winst geboekt. Nu heb ik wel een idee in mijn hoofd hoe ik dan de nieuwe behuizing er uit wil laten zien maar hij voldoet nog niet aan alle eisen zo zat er een 50K alps pot op de ingang en ik heb minimaal 100K nodig. Ook moet er nog een input bord bij en de remote moet ook nog bedacht worden. De nieuwe behuizing moet dus wel komen maar aangezien dat maatwerk moet worden waarbij de voeding en het versterker gedeelte ieder in een eigen huis zitten moet ik wel weten hoeveel ruimte ik nodig heb. Eerst dus maar eens op een plank bouwen en zien hoe veel ruimte ik nodig ga hebben. In eerste instantie alleen de bordjes over gezet en de volume pot aangepast naar 250K. gewoon met een simpel potje eerst maar eens proberen of dat goed gaat. Nu staat het er dus zo bij. Wel vast de aansluit bussen geplaatst voor de ingang selectie maar die moet ik nog bestellen dus nu maar even nog het touwtje gebruiken dat er bij zat. Net de spanning er op gezet en eerst maar eens meten of de waardes zijn wat ze moeten zijn. Tot zover alles goed. Dan maar in de set en kijken watie doet. Helaas meteen een brom en na een seconde of 5 alles stil. De hoofd zekering van de eindversterker heeft het begeven. Er is dus iets dat niet goed gaat maar ik snap het even niet. Als ik meet dan staat er geen DC op de uit of ingang en de voltages die je mag verwachten zijn aanwezig. Ook is er nog niet veel aangepast aan de bordjes dus in mijn beleving blijft allen de volume pot over. Zou die de oorzaak kunnen zijn dat de zekering van de EV er uit vliegt en de brom die ik nu heb mogen ervaren? Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat graag. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 22 januari 2011 Report Share Posted 22 januari 2011 Hoi George, Ik vermoed dat jij toch wel secuur gewerkt hebt, dus een verkeerde aansluiting zal ik maar als verwaarloosbaar beschouwen. De potmeter KAN een boosdoener zijn, maar acht ik vrijwel uitgesloten. Die zul je toch al wel getest hebben op werking...?! Heb je de buisjes op de print laten zitten tijdens het solderen? Zoja, prop die maar eens in de tester, en vergeet dan zeker de sluitingstest even niet. Mogenlijkheid 2 die ik zie zou de aarde van de pot kunnen zijn. Is deze goed geaard? Als de zekeringen van de eindtrappen er uit vliegen door een brom lijkt mij dat je ergens een groundloop hebt, of hoogfrequent. Het eerste lijkt mij dat de pot geen aarde ziet, of die van een verkeerde plaats krijgt. Het tweede is meestal een sluiting, die nogal eens voor kan komen als je de boel in elkaar gesoldeerd hebt met de buisjes aangesloten. Solderen met de buisjes op hun plek is net als lassen aan een auto met de accu aangesloten. In theorie zou er niets aan de hand zijn, maar in de praktijk geven beiden toch heel vaak de geest, door een sluiting. Wanneer je geen buizentester hebt is een heel goede test: De buisjes uit de VV halen en die in de set aanzetten. Als de zekeringen er weer uitklappen weet je dat de fout ergens anders zit, als de zekeringen heel blijven zijn het voor 99% zeker de buisjes die de brom, en sluiting veroorzaken. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 januari 2011 Author Report Share Posted 22 januari 2011 De potmeter KAN een boosdoener zijn, maar acht ik vrijwel uitgesloten. Die zul je toch al wel getest hebben op werking...?! Ops niet getest . Zal ik eerst eens doen. Heb je de buisjes op de print laten zitten tijdens het solderen? Zoja, prop die maar eens in de tester, en vergeet dan zeker de sluitingstest even niet. Die heb ik netjes verwijderd tijdens de werkzaamheden. Veel te bang om die dingen te slopen als het niet nodig is he. Mogenlijkheid 2 die ik zie zou de aarde van de pot kunnen zijn. Is deze goed geaard? Ik heb nu het signaal van de ingang via de potmeter lopen. Zowel de aarde als de massa gaan dus via de pot naar de input van het bord. Voor zo wel het linker als rechter kanaal heb ik een eigen aarde draad gebruikt. Als de zekeringen van de eindtrappen er uit vliegen door een brom lijkt mij dat je ergens een groundloop hebt, of hoogfrequent. Het eerste lijkt mij dat de pot geen aarde ziet, of die van een verkeerde plaats krijgt. Het tweede is meestal een sluiting, die nogal eens voor kan komen als je de boel in elkaar gesoldeerd hebt met de buisjes aangesloten. Solderen met de buisjes op hun plek is net als lassen aan een auto met de accu aangesloten. In theorie zou er niets aan de hand zijn, maar in de praktijk geven beiden toch heel vaak de geest, door een sluiting. Wanneer je geen buizentester hebt is een heel goede test: De buisjes uit de VV halen en die in de set aanzetten. Als de zekeringen er weer uitklappen weet je dat de fout ergens anders zit, als de zekeringen heel blijven zijn het voor 99% zeker de buisjes die de brom, en sluiting veroorzaken. Mvg. Miracle. Het bovenstaande door lezend ga ik maar eens beginnen om de pot los te halen en eens rustig door te meten. Vervolgens de aarde direct naar het versterker bord brengen en van uit daar de pot aansluiten. het signaal gaat natuurlijk wel direct naar de pot toe. Ik heb wel de documentatie gevonden van de Hawk P11 MK2 uit 1998. Daarin wordt aangegeven dat de voeding is gewijzigd om dat deze niet bestand zou zijn tegen piekverschijnselen en onbelast laten werken (buis eruit halen terwijl die aanstaat). Nu heb ik wel voor dat de buisjes er in gingen even onbelast de boel doorgemeten. Zou ik daarmee de voeding gesloopt kunnen hebben? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 22 januari 2011 Report Share Posted 22 januari 2011 Ik heb wel de documentatie gevonden van de Hawk P11 MK2 uit 1998. Daarin wordt aangegeven dat de voeding is gewijzigd om dat deze niet bestand zou zijn tegen piekverschijnselen en onbelast laten werken (buis eruit halen terwijl die aanstaat). Nu heb ik wel voor dat de buisjes er in gingen even onbelast de boel doorgemeten. Zou ik daarmee de voeding gesloopt kunnen hebben? Soms loopt bij onbelast draaien de spanning voor de condensatoren te hoog op. Die zouden daardoor defect kunnen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 januari 2011 Author Report Share Posted 25 januari 2011 Gaat niet lekker hier, Net de volume knop los gehaald en ook de weerstanden in de uitgang (extra verzaking) verwijderd en alles recht toe rect aan aangesloten eerst zonder volume pot op de ingang en later met. maar de brom blijft. Ik ben dus bang dat ik de voeding heb gesloopt. Op zich lijkt mij dat ook goed kunnen aangezien de voeding een grote spanningsregelaar is. Ik heb niet het originele schema van deze voeding kunnen vinden maar heb zelf het een en ander reverse engineered. Hier onder het schema wat zou er kapot kunnen zijn ik vermoed zelf een van de transistors maar hoe kan ik dat meten of testen? De buizen zouden het ook nog kunnen zijn maar dan zijn ze wel allebei overleden. Wel is het zo dat als ik de input nu kortsluit naar aarde de versterker wel stil is. Ook met de volume regelaar dicht is er ook geen brom. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 januari 2011 Report Share Posted 28 januari 2011 Wel is het zo dat als ik de input nu kortsluit naar aarde de versterker wel stil is. Ook met de volume regelaar dicht is er ook geen brom. Groetjes George Heb je de versterker al aan de scoop gehad George? Hoe ziet het signaal eruit, zonder bron aangesloten, enkel met de uitgang aan de scoop? Ik vermoed dat dat een geweldige rommel weergeeft, en dus geen mooie golf. Mijn vermoeden is bijna de zelfde als die van jou: De transistoren in de voeding. Mvg. Miracle. P.S. Mocht je geen scoop hebben, of er niet uit komen, ben je hier altijd welkom. 2 (nono's) weten altijd meer dan 1. (En ik heb een scoop + Frequentie counter.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari 2011 Author Report Share Posted 28 januari 2011 Inmiddels wat verder en zo als ik het nu inschat is de BC456 overleden. Deze meet op naar een kant op niet goed. Ook lijkt het dat Z1 de geest gegeven heeft. Na veel puzzelen en 100x lezen met verschillende loepen lijkt het er op dat dit een BZX55C 4V7 moet zijn. Deze moet ik nog gaan halen maar de Transistor heb ik reeds in huis samen met de BF459 die ik nog kon vinden de BF472 staat in bestelling en wordt maandag verwacht, De C's meten goed voor zo ver ik die kan meten, mijn meter gaat maar tot 200uF. Kortom nog even geduld voor dat er weer muziek is in huize kappa maar ik heb weer goede hoop dat het wel goed gaat komen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari 2011 Author Report Share Posted 28 januari 2011 Wel is het zo dat als ik de input nu kortsluit naar aarde de versterker wel stil is. Ook met de volume regelaar dicht is er ook geen brom. Groetjes George Heb je de versterker al aan de scoop gehad George? Hoe ziet het signaal eruit, zonder bron aangesloten, enkel met de uitgang aan de scoop? Ik vermoed dat dat een geweldige rommel weergeeft, en dus geen mooie golf. Mijn vermoeden is bijna de zelfde als die van jou: De transistoren in de voeding. Mvg. Miracle. P.S. Mocht je geen scoop hebben, of er niet uit komen, ben je hier altijd welkom. 2 (nono's) weten altijd meer dan 1. (En ik heb een scoop + Frequentie counter.) He jou post had ik net gemist voor dat ik met mijn vorige post begon. Ik heb dus wel even de scoop direct op de uitgang gehangen maar dat was echt een soepzootje. Wel heb ik vandaag een nieuwe probe gehaald die ook op 1-10 ka staan zo dat ik ook direct de voeding kan meten. Als deze in elkaar zit zal ik wel wat plaatjes posten met wat ik meet. Het meten op een schoop is redelijk nieuw voor mij dus alle hulp is dan welkom. Mocht ik er verder niet uit komen dan kom ik zeker een keer van je aanbod gebruik maken Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 januari 2011 Report Share Posted 28 januari 2011 Kortom nog even geduld voor dat er weer muziek is in huize kappa maar ik heb weer goede hoop dat het wel goed gaat komen. Dat zijn weer goede berichten George. Ik hoop dat je het weer snel op orde hebt, en kunt genieten van dit schitterende ontwerp. Nog een andere vraag: De missende onderdelen op de voedingsprint. Heb je die al aangebracht, en/of al kunnen achterhalen wat dat zijn? Zoniet: Wil je die nog aan gaan brengen? Dan kan ik die van mij even open maken en voor je kijken. Het zit toch in de planning om die van mij wat mooier te gaan bedraden (had ik even snel gedaan omdat ik niet zeker van de kwaliteit van deze versterker was, maar omdat het een blijver is wil ik dat ook mooi gaan doen (net zoals in de SDS DAC), en heb een pad bedacht waardoor het nog korter kan), en wil er nog wat experimenten in gaan doen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari 2011 Author Report Share Posted 28 januari 2011 Ik heb de ontbrekende C's gevonden. Deze waren aan de onderkant van de print vast gezet om dat hij deze niet door de gaatje heen kreeg. Inmiddels is dat wel opgelost. even met de Dremel aan de gang en het past super. Het ging daar om de wima's die over de diodes heen zitten. Gokje je gaat de versterker en de voeding print een kwartslag draaien zo dat de aansluitingen voor de spanning nagenoeg tegen over elkaar zitten. De afstand naar de achter kant voor de ingang en de uitgang zijn dan ongeveer even lang en de volume pod kan mooi in het midden blijven zo dat die kort boven de ingang zit en deze bekabeling zo kort mogelijk blijft. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 28 januari 2011 Report Share Posted 28 januari 2011 Ik heb de ontbrekende C's gevonden. Deze waren aan de onderkant van de print vast gezet om dat hij deze niet door de gaatje heen kreeg. Inmiddels is dat wel opgelost. even met de Dremel aan de gang en het past super. Het ging daar om de wima's die over de diodes heen zitten. Wima's niet door de gaatjes heen krijgen.... ....toch eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 januari 2011 Author Report Share Posted 29 januari 2011 Zoals je weet ben ik het ook nog niet helemaal eens met de kast (geweldig mooi ding, maar je hebt de bovenkant gehoord.(Net de gong van het Damrak. ) Nu heb ik nog een paar mooie Red Padoek paneeltjes liggen (24MM dik hardhout), en wat koper, waarvan ik wss een mooie, stevige kast ga bouwen voor deze VV. Dat is mooi houd wat je daar hebt liggen en zal zeker netjes kunnen worden. Wil je het overigens simpel houden dan kan je natuurlijk ook gewoon de boven plaat van je huidige kast verzwaren. Zo als ze dat bij Aaron doen vind ik dat best mooi staan. (Aluminium blok op de boven plaat.) Helaas ontbreekt op dit moment nog steeds even de tijd daarvoor, en heb ik een vrij zware blessure aan de linker vlerk (zwaar gekneusd + 3 scheuren in de ellepijp ), waardoor die plannen nog wel een maandje vooruit geschoven gaan worden, maar ga aankomend weekeind de VV al wel even open maken om te zien of mijn plannen haalbaar zijn (ben erg visueel ingesteld, maar kan dat van een foto niet helemaal voor me halen). Daarbij gaat hij iig open om weer wat te experimenteren met buisjes. Heb weer 3 sets andere buisjes (zelfde type, andere fabrikant) te logeren. Mvg. Miracle. Oei beter schap dan maar. Wel voorlopig rustig aan doen dan, geeft weer tijd om van mooie muziek te genieten. Te hopen dat het met een maand dan weer beter is normaal ben je met een kneuzing ben je toch al snel 6 wk zoet. Tunning met buisjes ben ik vorlopig nog niet aan toe. Eerst maar eens de voeding weer aan het zingen krijgen. P.S. Dat "soepzootje" op de scoop duid meestal op hoogfrequent, wat in de meeste gevallen veroorzaakt word door een sluiting, wat in dit ontwerp enkel door de buizen of transistoren veroorzaakt kan worden. Wanneer je de buizen er bij het solderen uit hebt gehad, en ze daarvoor goed waren, zijn ze nu nog goed. Blijven enkel de transistoren over, die idd onder belasting zonder buizen, in dit ontwerp nog wel eens de geest kunnen geven. Ik geef je dus goede hoop dat die het zijn. Mocht het dan nog niet werken, gaan we samen even kijken of we er uit komen, en anders maak ik wel even een afspraak bij iemand die er meer wel verstand van heeft dan wij. . Kijk dat geeft mij toch wel weer moed dat het toch weer goed gaat komen. Onder tussen heb ik mij wel laten verlijden om vast wat gemak aan te schaffen. Nu moet dat bord wel wat verbouwd worden. Zo komt de volume pot los van het bord en moet het signaal direct van de schakel print afgehaald worden en via nette bekabeling naar de volume pot toe gebracht worden. Ook twijfel ik nog of ik deze volume pot wil gaan gebruiken of dat er beter niet meteen een mooie blauwe Alps op moet komen. Ik heb namelijk geen idee hoe die twee zich verhouden tot elkaar. Maar voorlopig ben ik daar dus nog niet aan toe. Mijn laatste worsteling heb ik gevoerd met de Zener Z1 om te bepalen wat deze moet zijn. Ik ben uitgekomen op de BZX55C 4V7 helaas was niet alles goed leesbaar op deze zener en is dit een redelijke gok. Wel twijfel ik nog aan de X en de C. Mocht iemand weten wat de waarde wel moet zijn dan hoor ik dat graag. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
fokke reiding Posted 30 januari 2011 Report Share Posted 30 januari 2011 Hallo, Misschien heb ik nog een paar tips en opmerkingen waar je iets mee kunt. 1.Om te beginnen zijn er bij het "reverse engineeren" een paar foutjes in het schema terecht gekomen, die de zaak niet overzichtelijker maken. Neem nou R12. Wat doet dat ding daar? En de waarde kan al helemaal niet kloppen. Aan de bovenkant staat zeg maar +240 volt, en aan de onderkant +6, spanningsverschil 236 volt, over 1K. Daar loopt dan 236 mA door. Dat kan die voeding waarschijnlijk niet eens leveren, en als hij dat wel kan, moet die weerstand van 1K een vermogen van 55 Watt dissiperen. Rook dus. En neem de transistor T1 waar de punten 2 en 3 met elkaar verbonden zijn. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik snap trouwens dat hele schema niet zo, maar dat is vaak moeilijk bij zo'n gecompliceerd ding. 2.Als je die zener verdenkt (waarom eigenlijk?) is die gemakkelijk te meten. Neem een voeding van 12 volt DC. ( Je hebt vast nog wel zo'n stekkervoeding in de kast liggen), en je kunt ook even die twee 6V voedingen uit de versterker in serie schakelen, dan heb je ook 12 V. Weerstandje van 1 k-ohm eraan, en de zener aansluiten. Meter over de zener. Komt er 1 volt uit, dan zit-ie verkeerd-om. Kan geen kwaad. Omdraaien en dan zie je de zenerspanning. 3.Je hebt twee gelijke voedingen. Haal nou die versterkers eraf, en belast allebei de voedingen met een weerstandje van bijv. 20 k-ohm ( 2 watt), dan zijn ze tenminste niet onbelast. Geven ze allebei 200 V? of is er een stuk? Als er 1 goed is en 1 stuk, dan moet je door te vergelijken toch kunnen vinden welk onderdeel er stuk is. Spanningen over alle componenten meten en vergelijken. Of de spanning eraf en ohmpjes meten, in twee richtinegen want er zitten halfgeleiders in. En je kunt ook de rimpel op de uitgang meten. Gewoon de meter in de stand wisselspanning zetten. Moet iets van 0,01% van de uitgangsspanning zijn, of beter. 4. Lukt het niet, dan zou ik 2 nieuwe voedingen maken. Alles na die C van 330 micro weg, en daarvoor in de plaats een TL783 (kost Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 januari 2011 Author Report Share Posted 30 januari 2011 Hoi Fokke, Bedankt vast voor je hulp. Je hebt gelijk de R12 was niet goed getekend maar komt van de 0 af. De waarde klopt echter wel. Voor wat betreft T1 zitten echt de pootjes 3 en 2 aan elkaar vast. Wat daar dan de logica van is weet ik ook niet maar ik ben dan ook geen elektro technicus. Hier onder even het schema aangepast. Misschien zitten er nog meer fouten in maar die zullen dan gaande weg naar voren komen. 2. Waar om ik de zener verdacht is simpel maar de redenering klopt niet helemaal zie ik nu. De zener meet twee kanten op terwijl deze nog op het bord zat. Daarmee was deze voor mij verdacht geworden. Nu uit de print meet deze wel goed dat wil zeggen met de volt meter in de diode stand meet ik een kant op 0.7 en de andere kant op niets. Vermoedelijk is die dus prima maar de test met de voeding moet uitkomst geven. Ik laat nog even weten wat dat is. 3. Helaas geven de beide voedingen ongeveer de zelfde spanning af namelijk 234V en 235V. Het lijkt mij dat dit te ver boven de 200V is die op het bord zelf staat geschreven. Het vergelijken van spanningen wordt dan wat lastig. Ook het vergelijken van ohmpjes wordt dan lastig als je geen reverentie hebt. De rimpel uit de voeding moet ik nog meten maar kom daar vanavond niet meer aan toe. Ook hiervan komt dus nog een update. Wel heb ik inmiddels ook een nieuwe probe gehaald voor de scoop en hoop daar wat meer mee te kunnen vinden. Ook daar heb ik nog niet mee kunnen meten om dat nu de zener er niet in zit. ik zal die eerst terug moeten plaatsen en dan kan de spanning er weer op. Wel heb ik inmiddels de BC546 vervangen. Misschien was dat wel de dader. Deze is immers volgens de datasheet belastbaar tot 80V op de emitter en lijkt mij dan ook de eerste gegadigde om te overlijden als de voeding onbelast gebruikt wordt. De overige transistors zijn belastbaar tot 300V en zouden dus tegen de hogere spanning moeten kunnen lijkt mij zo. 4. dit is natuurlijk de allerlaatste optie al ik er echt niet meer uitkom. Ik wil namelijk de voeding zoveel mogelijk origineel houden aangezien deze namelijk gewoon heel goed kan klinken. Mogelijk als deze wordt aangepast zou ook de klank kunnen veranderen. Dat is natuurlijk het laatste dat je zou willen. Wel heb ik dus weer wat huiswerk en hou jullie zeker op de hoogte van de vorderingen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
fokke reiding Posted 31 januari 2011 Report Share Posted 31 januari 2011 hallo george, Ik blijf moeite hebben met die T1. Je maakt er zo een diode van, neem dan ook gewoon een diode, zou ik zeggen. Eerlijk gezegd begrijp ik van die hele voedingsschakeling niet zo veel. En wat puntje 4 betreft, ik ben ervan overtuigd dat de voeding van een voorversterker geen enkele invloed heeft op de geluidskwaliteit, mits hij goed is. Een voeding moet de juiste spanning geven (maar buizen zijn heel tolerant, 180 of 250 volt, dat merk je niet). Een voeding moet een lage inwendige weerstand hebben (dwz veranderingen in de belasting veroorzaken geen verandering van de uitgangsspanning) en hij moet die lage inwendige weerstand houden in het hele audiobereik. Je moet zo'n voeding zien als een regelsysteem met een hoge "inwendige" versterking. Hij meet de uitgangsspanning, vergelijkt die met een referentie ( vandaar die zeners) , versterkt dat verschil duizenden malen en gebruikt dat dan als regelsignaal om de uitgangsspanning constant te houden. Daarom wordt de 100 Hz rimpel ook zo effectief onderdrukt; die rimpel komt uit de bruggelijkrichter en is dus een variatie in de ingangssspanning van de regelaar. Zonder die hoge inwendige versterking zou die rimpel worden doorgegeven naar de uitgang, maar het regelsysteem ziet die rimpel als een afwijking van de streefwaarde, en regelt die rimpel effectief weg. Als een voeding die eigenschappen heeft ( geen rimpel, ongevoelig voor belastingveranderingen ongeacht de frequentie daarvan, en ongevoelig voor variaties van de ingangsspanning) is het de ideale voeding, en kun je hem verder vergeten. Hij heeft dan geen enkele invloed op de klank. Alleen een slechte voeding kan invloed hebben op de klank, maar dat is dan een negatieve invloed. En dat wil je niet. En je mag aannemen dat Texas Instruments in staat is een voedings-IC te maken die minstens zo goed is als een voeding uit discrete componenten. Dus dat laatste redmiddel lijkt me niet zo erg. Succes met je huiswerk, fokke Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 februari 2011 Author Report Share Posted 1 februari 2011 Zo ik heb mijn huiswerk gemaakt en geef mij zelf een 10. De zener doorgemeten zo als is aangegeven en dan komt de een op 4.96V uit en de ander op 5.06V. Dat is volgens de data sheet wat aan de hoge kant deze zou max 5V mogen afgeven. Toch maar terug geplaatst en even geprobeerd wat de voeding nu doet. Eerst de spanning maar eens gemeten uit het bord en deze was nu een stuk beter met 228V. Vervolgens de AC gemeten op de uitgang van het bord en deze was 0.00V en dat was veelbelovend dus. Toen maar voorzichtig op een oude versterker aangesloten en langzaam de volume knop open gedraaid. Bij helemaal open zachtjes een brom te horen. Vervolgens de 250K pot vervangen en de 100K pot aangesloten met nette bekabeling en ook bij vol open helemaal stil. Kort om toch nog een geslaagde avond ondanks dat de migratie van een klant op het werk mislukt was. Ik hoop nu dat de input en volume controller snel binnen komt dan kan ik eens rustig gaan luisteren. De volgende stap is dan de C's vervangen die in het signaal pad zitten. Wel vraag ik mij af of het niet toch verstandig is om de zeners te vervangen aangezien deze aan de bovenkant van de spec's zitten. Ik verwacht dan dat de spanning nog wat verder zal zakken naar de 200V. Aan de andere kant ik heb op de scoop ook geen rimpel meer kunnen vinden en vermoed dus dat het wel goed is zo. Het enige wat nu dus vervangen is, is dus de BC546. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 1 februari 2011 Report Share Posted 1 februari 2011 Gefeliciterd George, Een 250K zal in dit ontwerp idd een lichte brom geven. Heb ik ook gehad. Ik had liever een 250K gehad. Dat matchte beter met de Jadis, maar ben blij dat dat niet werkte, anders had ik de SDS DAC aan moeten passen. Die doet het weer beter aan 100K, wat origineel is in dit ontwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Køndunsætertjø... wørstændjø... bûûsjø...: Brùmmetjø! (Bjørk!) (...) The sketch typically degenerates into a slapstick finale, and he often winds up in pitched battle with his ingredients (...) http://muppet.wikia.com/wiki/The_Swedish_Chef Link to comment Share on other sites More sharing options...
fokke reiding Posted 2 februari 2011 Report Share Posted 2 februari 2011 Ook gefeliciteerd, george. Ik zou me over die 228 volt maar niet te druk maken, het maakt voor een buis niet uit of je de hele schakeling op 228 volt ipv 200 volt laat werken. Je zit ver binnen de max. ratings. Ik zou die zener dus maar rustig laten zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 februari 2011 Author Report Share Posted 3 februari 2011 Vanavond weer goed bezig geweest mat da Hawk. Deze staat hier nu te spelen als of deze nooit anders gedaan heeft. Wel was de versterking een beetje te veel maar na het plaatsen van een 1K naar de uitgang en een 1.58K naar de aarde was het al een stuk beter regelbaar geworden. Ook heb ik nog de KT88 phono trap aangesloten en ook die was nu goed in het laag. Wel vond ik nu dat deze veel ruis en brom had waardoor ik nu besloten heb dat deze uit elkaar gaat en de onderdelen hergebruikt gaan worden. Kortom het gaat de goede kant op. Alleen nog steeds dat controller bordje niet binnen uit Hongkong. Duurt dat lang zeg Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 maart 2011 Author Report Share Posted 8 maart 2011 Na een tijdje inspelen heb ik nu een redelijk beeld wat deze Hawk zo doet. Inmiddels zit de ingang keuze schakelaar er tussen en is de volume regelaar nog het simpele 100K potje van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 maart 2011 Report Share Posted 8 maart 2011 Goed bezig, George! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 maart 2011 Report Share Posted 8 maart 2011 Leuk om te zien hoe iemand zo aan het hobbi Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 april 2011 Author Report Share Posted 12 april 2011 Vandaag vroeg thuis en dit project maar weer eens opgepakt. Vorige week was de juiste volume pot binnen gekomen en vanavond heeft deze zijn kunsten mogen vertonen. Ook gelijk de as verlengt en de ingangskeuze schakelaar op zijn plek gezet. Ik vind het zelf best aardig geworden voor een versterker op een plankje. Dit is dus nog steeds de test opstelling tot dat de klank op orde is. Nu is deze na het wisselen van de goedkope pot wel weer wat beter geworden, met name de gelijk loop heeft hier van geprofiteerd. Ook ben ik wat aan het meten gegaan. Zo blijkt er toch nog een brommetje in te zitten op 50Hz, vermoedelijk is dat om dat er nu geen mogelijkheid tot aarden van het chassis is maar dat zal in het definitieve huis beter moeten worden. Ook zou het kunnen dat de trafo nog te dicht bij de versterker print staat. Wat mij ook opviel is de hoge versterking van deze P11 zonder correctie netwerkje komt deze op 26dB uit en dat is wel erg veel voor een voorversterker. Na wat testen heb ik dus ook een paar weerstandjes geplaatst achter de uitgang zo dat de versterking is terug gebracht tot 14dB wat meteen een stuk prettiger regelt. De eerste indruk is dat het lijkt als of de ruimtelijke afbeelding weer wat is verbeterd. Over het algemeen prettig om naar te luisteren. Het brommetje is op normaal luister niveau niet waarneembaar. Het staat er nu zo bij. De volgende stap is ook al besteld. Zo heb ik een setje Mundorf zilver in olie C's besteld en een aantal Mundorf MKP C's. Het zal mij benieuwen wat dat gaat doen met het geluid. Ook twijfel ik nog wat ik met de weerstanden zal doen. Mogelijk zit ik aan Allen-Bradley weerstanden te denken maar mogelijk wordt het daar een beetje te soft van. Op dit moment is alles standaard Metaal film, Mogelijk eerst alleen wat kritische weerstanden vervangen. Maar dat is voor latere zorg dus. Meet een week of twee zouden de C's binnen moeten zijn. Als deze er in zitten dan zal ik jullie zeker op de hoogte brengen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 april 2011 Report Share Posted 12 april 2011 Ik vind het zelf best aardig geworden voor een versterker op een plankje. Nou! Zo blijkt er toch nog een brommetje in te zitten op 50Hz, vermoedelijk is dat om dat er nu geen mogelijkheid tot aarden van het chassis is maar dat zal in het definitieve huis beter moeten worden.Ook zou het kunnen dat de trafo nog te dicht bij de versterker print staat. Trafo denk ik niet (ringkern), hoe zit dat met de draden naar de cinchbussen? Wat komt er van de voedingsprint, alleen gelijkstroom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now