Jump to content

Vervangen Standaard Condensatoren

Buell
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben binnenkort van plan mijn voorversterker in te ruilen of te laten modificeren, is dit laatste zinvol? (bijvoorbeeld de standaard condensatoren te vervangen door b.v paper/oil?) of is het beter om in te ruilen?

Wie heeft hier tips en/of een goed adres voor modificatie?

pro3inside.jpg

thanks.

Fred

Lijkt me helemaal geen verkeerde VV. Die koppel-C's die erin zitten kunnen wellicht beter, dat wel.

Maar wat is er met je VV dat je niet tevreden bent? Wat zou je anders willen?

Het is, hoe raar het ook klink, niet omdat ik heel erg ontevreden ben, maar ik probeer het beste uit mijn set te halen. Zo heb ik erg positieve ervaring met een Tripple M modificatie van mijn luidsprekerfilters, en ook een andere buizen configuratie heeft alles op een hoger plan heeft getrokken, lees; meer live beleving, meer ''zwart'' en rustiger bij moeilijke passages. De aftekening/ plaatsing kan misschien nog een tikje beter, met de nadruk op misschien, het moet geen wilde gok worden door zomaar wat componenten te vervangen. De condensatoren uit mijn luidsprekers zijn vervangen door NOS militaire papier/ olie exemplaren, geen verandering van waardes maar toch.. beter geworden, betere aftekening van stemmen, mooier en strakker in het hoog, meer details.

Dus vandaar de gedachte om de vv aan te pakken.

Ik ben zelf ook erg gecharmeerd van oliecondensatoren, de jouwe zijn gemetaliseerd polypropyleen, zijn best goed denk ik.

Een echte pio gaat alleen niet passen in jouw bak, als je ziet hoe ze ze nu al hebben moeten bevestigen..

Wellicht bypassen met een zilver/mica?

Maar als je al wat door Triple M hebt laten doen, waarom niet nog een keer dan?

Ziet er netjes uit van binnen Fred.

http://www.speakerland.nl/paginas/onderdelen.php/onderdelen/mkp-plus

Verder zijn condensatoren een beetje het "zout en peper" in een versterker.

Je kunt je versterker er leuk mee voicen.

Lees hier maar http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

En als je tevreden bent over Triple M waarom niet weer ;)

Succes,

Jack

Bedankt Jack,

Vooral de 2e link geeft leuke info.

Wat betreft Triple M, als er wat gebeurt ga ik hoogst waarschijnlijk daarheen, ze hebben goed werk geleverd.

Ze hebben veel ervaring met modificaties en ze bouwen zelf componenten onder de naam Pinkfaun.

Met mijn luidsprekers pakte het erg goed uit.

Fred

Maar het kan geen kwaad wat rond te vragen.

Dat niemand nog jou Sander heeft aangeraden... Ts, ts.

Die maakt af wat Trippie M. laat zitten. Maar heeft het dan ook razend druk, en zie je hier haast nooit meer , helaas: KT88.

M :ph34r: rc

Grappig dat je PIO's het mooist vindt. Die hebben juist de hoogste diëlektrische absorptie van allemaal en geven de meeste 2e orde vervorming. Maar misschien is dat juist de jus?

;)

Van mensen die ik hoog heb zitten weet ik dat een iets sterkere 2e harmonische vervorming wat muzikaler klinkt. SE versterkers leveren overigens ook veel 2e harmonische vervorming.

Het vervangen van een setje Siemens MKP's door Jensen PIO's was een wezenlijke stap vooruit bij mijn versterker.

Simpel, KT88 is i.d.d. erg goed maar doet geen particulieren ;)

Ik ben kwijt hoe het bedrijf van Sander heet, weet iemand dat nog?

Ik ben kwijt hoe het bedrijf van Sander heet, weet iemand dat nog?

Dat heb ik ook vruchteloos in mijn hersenpan gezocht, tot ik me herinnerde dat hij geen particulieren meer doet.

Als ik goed zoek kom ik er nog wel achter..

Ik ga maar eens testen in hoeverre ik met of zonder dat sausje mooier vind. Ik ben benieuwd :)

In theorie vind ik dat er niet teveel moet worden 'toegevoegd' aan de muziek, maar wat de praktijk zal uitwijzen? :rolleyes:

Dat vind ik ook. Maar nog belangrijker: er moet niets verloren gaan. Ook dat is een illusie.

Zelfs een Interstage trafo in plaats van een koppel-C is niet een optimale koppelaar (verlies van details in de kern)

Maar MKP+ heeft als voordeel dat die inductievrij is.

Groetjes,

Jack

Jack toch... alles waar draadjes aanzit heeft zelfinductie. En deze zijn geen spat minder inductievrij dan welk andere fatsoenlijke condensator.

Die zelfinductie ligt trouwens in de orde van een tiental nH. In audiotermen is dat 1 rijstkorrel op een kilo rijst :lol:

;)

Heb ik effe geluk gehad dan.

Ik ben zo particulier als de nete. Misschien moet er "meer" achter dan.

Heb ik effe geluk gehad dan.

Ik ben zo particulier als de nete. Misschien moet er "meer" achter dan.

Ik ook :o

gr henkes

In de praktijk? Nou, een basklarinet gaat meer als een hobo klinken, bijvoorbeeld.

Maar ach, als je denkt dat hifi een kwestie van smáák is... en je vindt dat een hobo gewoon móóier klinkt dan een basklarinet... :rolleyes:

Wat is dat nou voor flut vergelijk Spido, tegenover gitaarliefhebber Buizenbart? Als je nou zou zeggen dat een Fender Telecaster meer als een Gibson Les Paul gaat klinken.... :lol:

Maar wat mij verbaast is dat twee soorten condensatoren die qua eigenschappen sterk verschillen en eigenlijk technisch uitersten zijn, audiofiel beide als beste gewaardeerd worden: Een pio, technisch slecht, hoge diëlectrische absorptie, hoge zelfinductie, meachanisch weinig stabiel en een pp met minimale diëlectrische absorptie, minimale zelfinductie en mechanisch veel stabieler.

Maar verbazingwekkend is het niet als dat nou gewoon smaak is.

;)

Grappig dat je PIO's het mooist vindt. Die hebben juist de hoogste diëlektrische absorptie van allemaal en geven de meeste 2e orde vervorming. Maar misschien is dat juist de jus?

;)

De jus klopt wel, als in: het klinkt prettig. Maar waar haal je die 2e orde vervormings cijfers vandaan?

Als componenten verschillend klinken is dat door vervorming of juist afwezigheid daarvan.

Een jaar of 10 geleden toen die pio's in de mode kwamen hebben we er eens aan gemeten. Vervorming is alleen te meten als er flink wisselspanning op staat en dat is alleen te zien in een gebied waar je ze voor audio niet gebruikt (< 20 Hz). In het audio gebied is eigenlijk vrijwel geen vervorming te meten, laat staan te horen bij condensatoren. Maar pio's scoorden wel het slechtste in metingen een pp het beste.

Maar goed maakt verder niet uit eigenlijk. Laat een ieder maar nemen wat ie zelf lekker vindt. De ratio achter wat men wel en niet hoort en wel en niet het mooiste vindt is toch veelal zoek.

;)