Jump to content

Vervangen Standaard Condensatoren

Buell
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Met plaatjes draaien is dat de enige condensator, het is wel een goede verliesarme MKP dus ach.

Verder loopt het hoog van de bas/midden speaker door tot zo'n 8 khz dus zoveel last zal ik er niet van hebben.

Bij de cd-speler komt er

Guest tubejack

Zat er op te wachten.... dacht nog... zou ik daar iets over... nee.

De servo-regeling tel ik niet mee Wol..... blijf ik vanaf ....

Net als de rest v/d versterker :) is gewoon goed genoeg.

Goodtube, als je al bijna dertig jaar met verschillende condensatoren hebt gewerkt dan heb je het al gehad :D en dat is het zelfde met weerstanden ,tinsoorten ,halfgeleiders,hoogfreqwente condensators trafo,s ,Dac,s ,processoren en ga zo maar door <_<

Heel simpel de juiste type product op de juiste plaats :)

Audio is gewoon maatwerk en niks anders en luisteren wat de client wilt en niet ik :D

mvg doodoenner wollie :D

Goodtube, als je al bijna dertig jaar met verschillende condensatoren hebt gewerkt dan heb je het al gehad :D en dat is het zelfde met weerstanden ,tinsoorten ,halfgeleiders,hoogfreqwente condensators trafo,s ,Dac,s ,processoren en ga zo maar door <_<

Heel simpel de juiste type product op de juiste plaats :)

Audio is gewoon maatwerk en niks anders en luisteren wat de client wilt en niet ik :D

mvg doodoenner wollie :D

Mooie ervaring, dertig jaar. Maar overtuigend?

Wees eens eerlijk dooddoenner of hoe jij dat ook denkt te spellen, heb je die test gelezen van A tot Z of niet.

Goodtube ,ik denk dat die in buizen vv zoals ecc88 het goed doen, maar niet met ecc83,deze condensator zit in fase domein geluid het is een muziekale condensator ,maar de prijs is onzin ,goed als de gek er zo,n bedrag wil voor geven moet die dat zelf weten <_<

Ik geef een voorbeeld ,ik heb een schakeling met ingangs condensators 2 stuks ,als ik hem dc maakt zet ik er 2 jfets voor maar dan hoor ik iets van fijne vervorming,pak ik de condensator dan is de vervorming weg maar dan is het geluid iets aange-dikt

De keuze moet men zelf maken.

Dat is het zelfde met een strijkwartet opnemen in minder gestofeerde ruimte klinkt die analitisch dus klank eigenschappen van het instrument is beter en bij een beetje meer gestofeerde klink dat muziekaler en plaats de instrumenten beter ,waar kies je voor :)<_<

Goodtube ,ik heb die testen gelezen ik vind het pure onzin en waarom heel eenvoudig, ik heb 2 versterkers met de juiste condensators nu ga ik de 2 condensaters verwisselen dan kun je toch op je vingers aftellen dat het nu slechter of vervormder klinkt ,je hoort toch ook het verschil in interlinks :)

en nog iets, nu hoor verschillen, maar als je versterker verder modificeerd worden de verschillen kleiner. <_<

Goodtube ,ik heb die testen gelezen ik vind het pure onzin en waarom heel eenvoudig, ik heb 2 versterkers met de juiste condensators nu ga ik de 2 condensaters verwisselen dan kun je toch op je vingers aftellen dat het nu slechter of vervormder klinkt ,je hoort toch ook het verschil in interlinks :)

en nog iets, nu hoor verschillen, maar als je versterker verder modificeerd worden de verschillen kleiner. <_<

Goedzo Wol. Een antwoord! ;)

Nou kunnen die Vcaps misschien goed klinken (geen idee) maar wat een prijzen! :blink:

Misschien komt het omdat ik 4 x 6,8uF nodig heb voor mijn AKM-dac direct out, als ik dat met Vcaps wil doen ben ik 2500 euro verder.

Ik probeer dus de wat goedkopere condensatoren uit als jullie het niet erg vinden.

Een verslagje van de bevindingen:

Het verschil in klank tussen een Epcos B25834 (Model Siemens MKV) papier in olie. (

Guest tubejack

Ook het hoog is nog wel wat bijgetrokken maar er zit nog iets naars in het gebied 3k15 - 6k3, dat viel bij de Epcos niet zo op.

Mooi verslag Paul dat nare randje kun je waarschijnlijk wegwerken met een carbon interlink.

Groet,

Jack

Ook het hoog is nog wel wat bijgetrokken maar er zit nog iets naars in het gebied 3k15 - 6k3, dat viel bij de Epcos niet zo op.

Mooi verslag Paul dat nare randje kun je waarschijnlijk wegwerken met een carbon interlink.

Groet,

Jack

Het vervangen van metaalfilm door AB heeft al veel goed gemaakt, voor mij een openbaring deze weerstanden.

Zal ook eens naar een carbon interlink gaan luisteren, nog nooit gedaan. Nog tips voor een goedkope goede kabel?

Prefer MKG-6 meerdere mensen zijn enthousiast....

Wil wel even een demo setje opsturen, hoelang moeten ze zijn?.

Maar je kunt ze ook zelf maken

http://www.platenspe...red_most_1.html

Jack :)

Hoi Jack,

Bedankt voor de info en het vriendelijke aanbod! :)

Maar ik ga ze lekker zelf in elkaar zetten, heb ik weer wat te knutselen.

Ben wel benieuwd, ik heb nu een Nordost Blue Heaven tussen vv & ev, toch ook niet verkeerd.

Misschien ga ik de zelfgemaakte gebalanceerde zilver / teflon vlecht tussen dac & vv eens vervangen door een prefer kabelknutsel. Heb ik wel dubbele aders nodig.

ff kijken of ze die ook hebben.

Dank, Paul

• 4 weeks later...

PIO = Paper In Oil.

It's The Old (Ole?) Time Religion! Ain't it?

("Jus' Gimme Dat..!")

Kijk maar:

Leak "TL/12 "Point One" Amplifier (max. 0.1% harm. vervorming, 1948)

TL12a1.jpg

TL12_under.jpg

(...) HIGH-VOLTAGE CAPACITORS.

These are paper types, fully tropicalised, rated for 600V D.C. working, and manufactured especially to our order. These capacitors are three times as expensive as electrolytic capacitors of similar capacity and voltage rating; unlike the latter, they have an indefinitely long life. (...)

http://www.44bx.com/leak/PointOne2.html#anchor115052

(...) In addition, all of the coupling capacitors in the amplifier also used paper dielectric and were oil impregnated (these were the TCC "Metalpack" capacitor). (...)

http://www.44bx.com/leak/TL12_50yrs.html

Everything Old is New Again!

(Don't Throw the Past Away:

You Might Need It Some Rainy Day..!)

http://www.youtube.com/watch?v=7_EdTlGWsdA&feature=related

Overigens is Spido van mening dat er tegenwoordig (uit kostenbesparende en kwaliteits-garanderende massafabricage) heel goede, en toch vrij goedkope condensatoren met kunststof diëlektricum verkrijgbaar zijn (MKP), die in geen enkel opzicht voor de dure historische PIO's onderdoen.

Guest tubejack

Bijzondere versterker die Leak, :) het toeval wil dat ik ook 2 van die TCC "Metalpack" capacitor in mijn SE EL84 versterkertje heb.

TCC-CP-175N.gif

Gekregen* van mijn vriend Ronald.

Het aardige is dat ik nu stevig kan tegen koppelen op het randje. De dempings factor

gaat naar ongeveer 7. Het geluid met een goede MKP wordt nu iets hard/ruw in

het hoog. Maar verdwijnt zodra ik de MKP's vervang door bovenstaande Pio's

Zie http://www.mennovand...be_project.html

aurexx1donker.jpg

Leuk project voor wie aan 3,5watt genoeg heeft.

Zie http://www.hear.nl/f...ndpost&p=390287

Groet,

Jack :)

(*gekregen onderdelen zijn vaak erg goed :rolleyes: ) Ik schat dat betaalbare AN

aluminium pio 's eenzelfde effect hebben ....

Edited by tubejack

(...) Het geluid met een goede MKP wordt nu iets hard/ruw in

het hoog. Maar verdwijnt zodra ik de MKP's vervang door bovenstaande Pio's (...)

Beste Tubejack,

En die PIO's hebben dan (gemeten!) dezelfde capaciteit en - al zouden ze die helemaal niet mógen hebben - inductie en weerstand als de (gemeten!) MKP's?

Spido vraagt dit, omdat er soms ònbehoorlijke afwijkingen van de capaciteits-specificaties (de "opdruk") zijn. (En bij condensatoren de ongewenste aspecten zoals inductie zelfs niet wordt vermeld... laat staan het "memory effect"!)

Sommigen pleiten voor zinkfolie-types, m.n. in de hoogsectie van luidsprekerfilters: het zou de klank wat milder, wat vriendelijker maken.

(Spido meent dat men op die manier vervorming probeert te verdoezelen, die er eigenlijk - d.w.z. in een fatsoenlijk ontwerp en de gecontroleerde/gemeten realisatie daarvan - helemaal niet had mogen zijn...)

Bijzondere versterker die Leak, :) (...)

Beste Tubejack,

Je vraagt je zelfs af, waarom deze know-how verloren moest gaan!

(...) A review of advertising literature from the time reveals many desirable features in the TL/12 that are sought after today in high-end audio amplifiers. Below is a listing of the key features of the amplifier:

Push-pull triode output stage, with 400 Volts on the anodes

A Leak triple-loop feedback circuit, the main loop giving 26dB feedback over 3 stages and the output transformer (hence the "TL" designation).

No H.T. electrolytic smoothing or decoupling capacitors (oil-impregnated paper-dielectric capacitors are used)

Distortion 0.1%

Hum and noise -80dB

Frequency response: +/- 0.1 dB 20 Hz to 20 kHz

Damping factor: 20 (Regulation of 0.2dB)

Menno mocht wel wìllen dat-ie een beetje in de buurt kwam... :rolleyes:

Je vraagt je zelfs af, waarom deze know-how verloren moest gaan!

Die is toch niet verloren gegaan, alles is er nog, inclusief werkende apparaten, echter... waarom het niet meer gebruikt wordt, omdat iedereen altijd wil verbeteren. Als iemand die Leak nu gaat nabouwen, vanaf schema, dan gaat er weer geprutst worden met "betere" componenten, kleine aanpassingen in het schema, want dit of dat kan "beter" en wordt waarschijnlijk het concept als geheel uit het oog verloren. Twee van de mooiste woorden van onze oosterburen zijn hear op van toepassing, "verschlimmbessern" en "kaputtreparieren".

... en dan is er nog het fenomeen mode! (langzaam zie je dan ook dat de 300B's en 211's etc. wat minder de heilige graal in buizenland aan het worden zijn, je "mag" zowaar weer een EL84 in je versterker stoppen)