Jump to content

Vervangen Standaard Condensatoren

Buell
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

On-topic vandaag een buizenversterker in het rek gezet die MKT koppel condensatoren gebruikt :o

Opmerkelijk, want volgens de "kenners" is MKT minder goed dan MKP.

Totaal géén scherpte of wat dan ook, kennelijk goed ontworpen.

Er is géén haar op mijn hoofd, om dàt te veranderen.

Jack

(...). De vervormingscijfers van welke versterker dan ook vallen totaal in het niets bij welke luidspreker dan ook.... Waarom zou ik me daar druk om maken? (...)

Beste Tubejack,

Omdat elke *luidspreker jou kan laten horen welke *versterker de betere is.

Want er is niets

Guest tubejack

Hans,

Probeerde ik het weer on-topic te breien :D

Laat ik het anders zeggen mijn hypothese:

Dat beetje vervorming van welke versterker dan ook maakt geen donder uit .... ten opzichte van

de vervorming en kleuring van de meeste speakers en pickup elementen.

Op zijn "Wol's" àlle versterkers zijn goed ;)

En de meeste weergevers niet :unsure: Ook die van mij vervormen méér.

Lastig....:(

Laat ik het anders zeggen mijn hypothese:

Dat beetje vervorming van welke versterker dan ook maakt geen donder uit .... ten opzichte van

de vervorming en kleuring van de meeste speakers en pickup elementen.

Lastig....:(

Dat zie ik dus heel anders. Een luidspreker vervormt nou eenmaal heel anders dan een versterker. Wanneer ze beide vervormen op hun eigen manier blijft er van de muziek weinig over.

maar om weer terug te komen op het topic... Condensatoren (en dan bedoel ik bipolaire elco's) in luidsprekerfilters vervangen zet pas echt zoden aan de dijk. Tenzij je natuurlijk van versmering houdt.

:)

Sorry off-topic,

Wat ik bij super high-end mis is "emotie".

Emotie die niet in de opname zit mag van mij ook en niet worden toegevoegd door apparatuur...

Van de andere kant... wat is emotie...?? Luidsprekers om van te janken...??, buizenversterkers waar je het warm van krijgt...??, of een kappotte naald, waar je kippevel van krijgt..?.

:confused::confused:

Ik snap die opmerking van Tubejack wel. Super high-end, met de nadruk op technische volmaaktheid, vergeet vaak de essentie. Wat dat is laat zich moeilijk in woorden vangen, maar je hoort het onmiddellijk als het er is. Dan grijpt de muziek je aan, en staat er geen set meer in de weg.

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Er is géén haar op mijn hoofd, om dàt te veranderen.

Jack

Gewoon even wachten ;)

M :ph34r: rc

Het is een universele buizen versterker. Waarmee je met het simpel veranderen van een paar draadjes

minstens 20 verschillende type buizenversterkers kunt maken.

Ik heb er een paar geprobeerd, aan onderdelen zelf, hoef je niets te veranderen.

De versterker is al minstens 7 jaar origineel, zonder dat er ook één onderdeeltje is vervangen.

Zelfs 2 GEC 6550 en 2 oude versie Sovtek 6650 buizen zijn nog origineel en in prima staat.

Voor het mooie heb ik er 2 dezelfde Sovteks 6550 bijgekocht voor een habbekrats op een radiomarkt.

http://www.mennovand.../download_3.pdf

Je kunt ook heel veel verschillende eindbuizen gebruiken als je wilt van EL-34 tot EL-156.

Ik vind het een voorbeeld van een goed ontwerp.

Groet,

Jack

Guest tubejack

Sorry off-topic,

Wat ik bij super high-end mis is "emotie".

Emotie die niet in de opname zit mag van mij ook en niet worden toegevoegd door apparatuur...

Van de andere kant... wat is emotie...?? Luidsprekers om van te janken...??, buizenversterkers waar je het warm van krijgt...??, of een kappotte naald, waar je kippevel van krijgt..?.

:confused::confused:

Hans je trekt het totaal uit zijn verband.<_<

Hoe je het ook went of keert...

In een audioketen is het slechts, qua vervorming.

De luidspreker.

En het pickup element.

Iedereen die wat anders beweerd. Jokt! ;)

Twee emotie is iets ongrijpbaars en per persoon verschillend.

Toch snappen veel mensen precies wat ik bedoel.... ok bijna iedereen dan.

Wat vervorming van versterkers betreft zou dit een leuke test zijn op een Hear dag

Versterker 1 geeft op 0,1% vervorming bij halfvermogen en dempingsfactor 20 bij 4Ω

Versterker 2 geeft op 0,01% vervorming bij vol vermogen en dempingsfactor 500 bij 4Ω

Jammer genoeg zijn mijn luidsprekers met 73kilo en een wenteltrap te onhandig.

Wil je het verschil horen, dan heb je wel makkelijk aanstuurbare speakers nodig.

Jack ,een een Mkt kan ook vervormen,een interlink of luidspreker kabel kan vervormen dus kom niet aan dat aleen een MKP vervormt <_<

Jack ,nog iets, ik zit al vanaf 1980 te bakkaleien met componenten dus kom niet meer met zo,n raar verhaal aan.

Jack,een goeie tip lees de bladen een van Le audiophile ,dan begrijpje je meer, hoe een versterker in de praktijk in elkaar zit :)

Guest tubejack

Jack ,een een Mkt kan ook vervormen,een interlink of luidspreker kabel kan vervormen dus kom niet aan dat aleen een MKP vervormt <_<

Goed lezen Wol dat beweer ik ook helemaal niet. Over het algemeen is MKT minder goed dan MKP.

Jack ,nog iets, ik zit al vanaf 1980 te bakkaleien met componenten dus kom niet meer met zo,n raar verhaal aan.

Wat vind je er raar aan? En 2 met componenten hoef je toch niet te bakkeleien? Je moet gewoon goede gebruiken... simpel.

Jack,een goeie tip lees de bladen een van Le audiophile ,dan begrijpje je meer, hoe een versterker in de praktijk in elkaar zit :)

Helaas de Franse taal ben ik niet machtig, maar het is een prima tip.

Gelukkig is destijds ook in Audio en Techniek een deel beschreven.

En niet alleen van Franse bouwers maar ook b.v. van John Linsley Hood

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Linsley_Hood

Gelukkig hebben we het www :)

Guest tubejack

Voor Hans vond ik nog.... http://www.breem.nl/pgversterkers.htm

Vervorming, Total Harmonic Distorsion, of THD

Transistor versterkers halen gemakkelijk een vervormings percentage van 0.05% of minder. Dat betekent dat de vervormings producten zwakker zijn dan -66dB. Gezien de maskerings eigenschappen van het menselijk oor is dit volstrekt onhoorbaar. Een lager vervormings percentage is wel aardig, maar je zult het verschil niet meer kunnen horen. Bovendien: Luidsprekers vervormen zelden minder dan 1%.

Belangrijk is dat de vervorming ook bij een laag volume gering blijft. Bij eindversterkers ligt het gevaar van cross-over vervorming op de loer, en dat manifesteert zich bij uitgangsvermogens van enkele milliwatts.

(...) maar om weer terug te komen op het topic... Condensatoren (en dan bedoel ik bipolaire elco's) in luidsprekerfilters vervangen zet pas echt zoden aan de dijk. Tenzij je natuurlijk van versmering houdt. (...)

Beste Hans,

Ja, dat kàn zoden aan de dijk zetten.

En als je dan toch met dijkverzwaring bent begonnen, maak dan meteen de kast stijver (schoorbalken, eventueel extra opgelijmde panelen).

Vervang dan ook de goedkope ferrietkernspoel uit de laagsectie door een dikke, laagohmige luchtspoel of een zwaar belastbare trafokernspoel.

Maar je kunt natuurlijk ook meteen je hele luidsprekersysteem vervangen.

Er worden namelijk ook wel speakers gemaakt, waarbij dat allemaal al meteen in orde is... :lol:

Wat is vervorming...?? er zijn zoveel verschillende vormen van vervorming. Elke aantasting van het orginele signaal is een vervorming. Zo zou je zelfs alleen versterken al vervorming kunnen noemen. Het signaal is n.l. versterkt en daarmee niet hetzelfde als het orgineel.

Nog maar 'n keer...

Guest tubejack

Wat is vervorming...?? er zijn zoveel verschillende vormen van vervorming. Elke aantasting van het orginele signaal is een vervorming. Zo zou je zelfs alleen versterken al vervorming kunnen noemen. Het signaal is n.l. versterkt en daarmee niet hetzelfde als het orgineel.

Nog maar 'n keer...

Ja heel duidelijk Hans, elk signaal anders dan in de originele akoestische omgeving is niet meer origineel.

Maar ik hoop dat nu duidelijk is aangetoond wat het meeste "vervormd"

Zelfs Spido is opmerkelijk stil.... de slimmerd .... het kon wel eens over zijn stokpaardjes gaan :P

Voor Hans vond ik nog.... http://www.breem.nl/pgversterkers.htm

Vervorming, Total Harmonic Distorsion, of THD

Transistor versterkers halen gemakkelijk een vervormings percentage van 0.05% of minder. Dat betekent dat de vervormings producten zwakker zijn dan -66dB. Gezien de maskerings eigenschappen van het menselijk oor is dit volstrekt onhoorbaar. Een lager vervormings percentage is wel aardig, maar je zult het verschil niet meer kunnen horen. Bovendien: Luidsprekers vervormen zelden minder dan 1%.

Belangrijk is dat de vervorming ook bij een laag volume gering blijft. Bij eindversterkers ligt het gevaar van cross-over vervorming op de loer, en dat manifesteert zich bij uitgangsvermogens van enkele milliwatts.

Beste Tubejack,

Vervormingsvrijheid is natuurlijk van groot belang. Maar net zoals dat bij luidsprekers, hoofdtelefoons, pick-up elementen, microfoons e.d. gebeurt: men meet vervorming bij versterkers bij veel te lage (zwakke) input en output. De meetsignalen zijn veel te gemakkelijk: meestal simpele sinussweepjes. Slechts hoogst zelden wordt gemeten met flinke ruistbursts en blokgolven - met complexe signalen, dus, die meer lijken op muziek.

Het is van groot belang, wat een versterker doet bij grote impulsen - en dan natuurlijk vooral ook in combinatie met de vaak grillige impedantie van een luidspreker, die dan bovendien nog een laag rendement kan hebben. En ook wat er vlak ná zo'n grote impuls gebeurt.

Om die reden hebben we eerder aangegeven, dat aan versterkers die worden gecombineerd met laag-rendement speakers met grillige impedantie, hogere eisen moeten worden gesteld qua vermogen en beheersing (demping) dan aan andere.

Hierbij speelt, bij "gewone" transistorversterkers, de voeding een belangrijke rol. Tot een bepaald optimum is verzwaring van de voeding effectief gebleken om de dynamische kwaliteiten van versterkers te verbeteren. Hierdoor kan de kwaliteit van versterkers, net als die van luidsprekers, globaal in de vorm van kilogrammen worden aangegeven.

Zoals ik al tegenover KT88 opmerkte, vind ik UcD een leuke ontwikkeling. Eigenlijk het eerste goede hifi-nieuws sinds begin jaren '80.

Voor die schakelingen volstaat een lichte voeding, en de uitgang is vrijwel ongevoelig voor de impedantieve belasting. Mijn gesprekken met de heren Van Amerongen, Putzeys, Tent, Van der Sluis e.a., en wat ik bij sommigen van hen heb gezien en beluisterd, hebben me overtuigd: als onverhoopt mijn heerlijke Denon combinatie (PRA 1200 en POA 2800) ooit moet worden afgedankt, is de kans heel groot dat mijn volgende versterker Hypex modules zal bevatten.

Guest tubejack

Beste Spido,

Hypex is inderdaad een interessante ontwikkeling. Meen dat het een B&O uitvinding was en heette het niet ICE?.

http://www.icepower.bang-olufsen.com/

Weer een manier erbij om een krachtige versterker te bouwen.

Maar wat vind jij van vervorming van luidsprekers en pickup elementen?

Waarom wordt hier zo weinig aandacht aangegeven?

En zoveel aan weinigzeggende gegevens van versterkers....

Beste Spido,

Hypex is inderdaad een interessante ontwikkeling. Meen dat het een B&O uitvinding was en heette het niet ICE?.

http://www.icepower.bang-olufsen.com/

Weer een manier erbij om een krachtige versterker te bouwen.

Maar wat vind jij van vervorming van luidsprekers en pickup elementen?

Waarom wordt hier zo weinig aandacht aangegeven?

En zoveel aan weinigzeggende gegevens van versterkers....

Beste Tubejack,

UcD is een technologie van het Philips Applied Technologies Laboratorium in Leuven, Belgi

Guest tubejack

Beste Spido,

Wie het patent heeft vind ik niet zo belangrijk, al zou degene die de rechten heeft er natuurlijk anders over denken.:rolleyes:

Maar kijk nog eens goed. Ik weet bijna zeker dat ik begin 90er jaren al zoiets heb gelezen van B&O.

Nu was? en is? B&O zeker deels Philips qua componenten...... het beste verkochten ze meestal aan anderen....:unsure:

http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/company/history/

1994

Karsten Nielsen starts working on his PhD dissertation in

Spido,het mid -hoog van een Pwm krijg harde papieren tegen het analoge mid-hoog, maar soms moet je een Pwm gebruiken hij heeft meer reserve als een anologe versterker.

Welke PWM je ook gebruikt ze hebben allemaal hun eigen klankleur .

Ik heb hypex en tripath,hypex vervanger voor de Sony 88 B voor de maggies en tripath voor de mangers mid -hoog :)

PS, Hypex heeft nu of eerstdaags, een module samen een voeding en versterker voor een zeer betaalbare prijs.mar het blijft uitproberen

Beste Wol,

Het "wàt" is bij hifi altijd van belang.

Maar het "hóe" is altijd nog belangrijker.

Mijn enthousiasme is gebaseerd op wat ik hoorde bij m.n. de heren Tent en Putzeys.

Dat was geweldig!

(Per kilogram versterker en speaker, althans...) :D

Beste Tubejack,

B&O... waren dat niet die modern-doenerige meubelmakers uit Denemarken?

Zoiets als BrAun... maar dan met nog méér vorm en nog mìnder inhoud? :rolleyes:

Overigens is de vervorming bij alle mechanisch-elektrische en elektro-mechanische transducenten (p.u. elementen, luidsprekers, microfoons, gitaarelementen e.d.) afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de amplitude (uitslag) en de frequentie (toonhoogte).

"Een pick-up element met minder dan 1% vervorming"?

Wàt voor vervorming bedoellu...?

Met dat element gemonteerd in een reactieve / resonante / onvoldoende dempende c.q. gedempte toonarm..?

Terwijl het bedoelde element een vinylplaat aftast die ligt op iets wat lijkt op een roterend drumstel..?

Bij zoiets als 100 µm horizontale modulatie / nom. 315 Hz (of nog lager!)...?

En bij een hobbelig plaatoppervlak..?

Bij een slingerende groef...?

Bij een niet goed gecentreerde plaat...?

Terwijl het niet alleen als toonopnemer-vanaf-de-plaat fungeert (via de naald), maar ook nog het via de speakers weergegeven geluid ("airborne" feed-back) opneemt (via de naald, de arm en de behuizing)...?

Dit soort dingen, dusss.

Op zichzelf beschouwd, en/of in combinatie(s).

Gruwelijk!

La-me-nie-làgguh, dus,TJ!

Minder dan één procent... :lol:?

Há, há, hááááá! :D:lol:

(En dan hebben we het nog niet eens over na-ijling...

Over cumulatieve decayspectrum/"waterval" patronen, over FFTT meting.

Over "tijdsdomeinfouten", intellectualistisch gesproken.

Of eigenlijk: liever niét gesproken.

Want wat te moeilijk is, laat men liever onbesproken.

Al die vragen ook...)

Guest tubejack

Beste Spido,

Verbluffend he :o dat een merk dan voornamelijk bekent is om zijn design dergelijk onderzoek heeft gedaan

of nog steeds doet. "Klein" past kennelijk in hun strategie. Ik vond en vind het opmerkelijk .....

Wat vervorming betreft hebben we het over THD dus de: totale harmonische vervorming van het

pick-up element zelf. De beste geven specificaties op van 0,01% Maar ook 0,3...0,5% van de enigzins

betaalbare types lijkt me een prestatie van formaat.

Even de hobbelige en slingerende LP's buiten beschouwing gelaten..... kennelijk k

Guest tubejack

La-me-nie-làgguh, dus,TJ!

Minder dan één procent... :lol:?

Há, há, hááááá! :D:lol:

Beste Spido,

Lachen op zijn tijd is gezond :D maar nu weer even serieus.

Die luidsprekerkasten van mij zijn vrijwel zo dood als een pier.

Enige vervorming daardoor lijkt me heel klein.

Maar zijn er ook luidspreker units die van zichzelf een extreem lage vervorming kennen?

Ik zie dergelijke gegevens, zelden of nooit. :confused: