mumsoft Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Dat is nou net de bedoeling van de manier waarop ik opneem. Als je de rest van het concert, waar opname 1 uit komt, wilt, kan ik je die wel toesturen via Dropbox. Daar zit nog meer laag in. Alleen het laag is voor mij niet genoeg Erg aardig van je, maar orgelmuziek is (nog) niet echt besteed aan mij. Tenzij je de fuga van Bach hebt (Toen ik als kleine jongen nog naar de kerk ging was er een organist die dat na de mis wel eens speelde. Nouja, verkrachtte, zeer pijnlijk om hem zijn vingers steeds te horen verstuiken ) Mwa, je hebt orgelmuziek en orgelmuziek, dit is toch wat moderner dan wat je in je jeugd hebt gehoord. Gratis, maar niet goedkoop. Trouwens, die cd die ik noemde bevat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Trouwens, die cd die ik noemde bevat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Ik heb beide opnames nu beluisterd via de PC speakers en kan ma dan het beste vinden in opname 1. Wat ik denk ik wel zou doen bij een dergelijke opname is om een steun microfoon te plaatsen dicht bij het orgel zo dat ook de details beter hoorbaar worden en de opname wat minder wollig. De ruimte van de eerste opname is wel heel mooi te noemen maar mag iets meer direct geluid hebben. Wel natuurlijk de steun microfoon dan iets vertraging geven zo dat deze weer in fase staat met de hoofd microfoons. De tweede opname is dan wat te hard en qua klank dan. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Trouwens, die cd die ik noemde bevat héél bijzondere muziek. M rc Had je me moeten laten horen, Marc! Had je een half uurtje langer moeten blijven eerder moeten komen, Bart! Eh... dan kom je toch gewoon nog een keer? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Graag, het was erg genoeglijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Graag, het was erg genoeglijk Mooi, maar wacht effe tot er weer wat verbeterd is. Ik wil per se de interne luidsprekerkabels vervangen, maar daarvoor moet ik moed verzamelen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 februari 2011 Report Share Posted 3 februari 2011 Graag, het was erg genoeglijk Mooi, maar wacht effe tot er weer wat verbeterd is. Ik wil per se de interne luidsprekerkabels vervangen, maar daarvoor moet ik moed verzamelen. M rc En ik wil mijn versterker een tijdje af hebben. Wellicht iets om een keer mee te nemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 februari 2011 Report Share Posted 4 februari 2011 Graag, het was erg genoeglijk Mooi, maar wacht effe tot er weer wat verbeterd is. Ik wil per se de interne luidsprekerkabels vervangen, maar daarvoor moet ik moed verzamelen. M rc En ik wil mijn versterker een tijdje af hebben. Wellicht iets om een keer mee te nemen? Ik vind het best. Als je niet bang bent voor wat 'infectie'. Verder maar via PM of zo, want nu zitten we Fokko's draadje te vervuilen. Gisteren heb ik het orgelconcert helemaal gedraaid, en het mag dan MP3 zijn, het klinkt best mooi. Inderdaad niet heel gedetailleerd, maar zeer het beluisteren waard. Nu weet ik niet hoe Bert van Dijk het doet, maar diens opnames zijn wel een stuk preciezer, en zonder die 'hardheid' van opname 2. En ook wat avontuurljker, maar dat komt mede door de percussie en de 'tape'. Helaas had ik ook nog wat anders te doen, maar af en toe sprong ik toch van achter mijn pc op de luisterstoel asl ik getroffen werd door een fragment. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
fokke reiding Posted 4 februari 2011 Author Report Share Posted 4 februari 2011 Dat is nou net de bedoeling van de manier waarop ik opneem. Als je de rest van het concert, waar opname 1 uit komt, wilt, kan ik je die wel toesturen via Dropbox. Daar zit nog meer laag in. Alleen het laag is voor mij niet genoeg Erg aardig van je, maar orgelmuziek is (nog) niet echt besteed aan mij. Tenzij je de fuga van Bach hebt (Toen ik als kleine jongen nog naar de kerk ging was er een organist die dat na de mis wel eens speelde. Nouja, verkrachtte, zeer pijnlijk om hem zijn vingers steeds te horen verstuiken ) Nou, je wilt niet direct de makkelijkste muziek. Maar die Fuga van Bach heb ik wel voor je. Nog wel gespeeld door Jan Hage ( een betere Bach-speler bestaat niet, volgens mij, of het moet Bach zelf zijn, maar daar hebben we helaas geen opname van), gespeeld in de Grote Kerk van Maassluis. Die kerk bevat binnen veel hout, heeft daardoor en ook door zijn afmetingen een veel kortere nagalm, maar een mooie akoestiek. Opgenomen met twee Audio-Technica U841a grensvlakmicrofoons en de Zoom H4 recorder. (Fragment 1 was nog opgenomen met twee zelf geknutselde grensvlakmicrofoons bestaande uit twee dasspeldmicrofoons gemonteerd in twee plankjes, en een minidisk portable). Als je ( of iemand anders) die opname wil horen, zeg het dan; Dropbox brengt hem zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 februari 2011 Report Share Posted 4 februari 2011 Dat is nou net de bedoeling van de manier waarop ik opneem. Als je de rest van het concert, waar opname 1 uit komt, wilt, kan ik je die wel toesturen via Dropbox. Daar zit nog meer laag in. Alleen het laag is voor mij niet genoeg Erg aardig van je, maar orgelmuziek is (nog) niet echt besteed aan mij. Tenzij je de fuga van Bach hebt (Toen ik als kleine jongen nog naar de kerk ging was er een organist die dat na de mis wel eens speelde. Nouja, verkrachtte, zeer pijnlijk om hem zijn vingers steeds te horen verstuiken ) Nou, je wilt niet direct de makkelijkste muziek. Maar die Fuga van Bach heb ik wel voor je. Nog wel gespeeld door Jan Hage ( een betere Bach-speler bestaat niet, volgens mij, of het moet Bach zelf zijn, maar daar hebben we helaas geen opname van), gespeeld in de Grote Kerk van Maassluis. Die kerk bevat binnen veel hout, heeft daardoor en ook door zijn afmetingen een veel kortere nagalm, maar een mooie akoestiek. Opgenomen met twee Audio-Technica U841a grensvlakmicrofoons en de Zoom H4 recorder. (Fragment 1 was nog opgenomen met twee zelf geknutselde grensvlakmicrofoons bestaande uit twee dasspeldmicrofoons gemonteerd in twee plankjes, en een minidisk portable). Als je ( of iemand anders) die opname wil horen, zeg het dan; Dropbox brengt hem zo. Hoho, hihi, haha. Count me in, master Fokko. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
fokke reiding Posted 4 februari 2011 Author Report Share Posted 4 februari 2011 Dat is nou net de bedoeling van de manier waarop ik opneem. Als je de rest van het concert, waar opname 1 uit komt, wilt, kan ik je die wel toesturen via Dropbox. Daar zit nog meer laag in. Alleen het laag is voor mij niet genoeg Erg aardig van je, maar orgelmuziek is (nog) niet echt besteed aan mij. Tenzij je de fuga van Bach hebt (Toen ik als kleine jongen nog naar de kerk ging was er een organist die dat na de mis wel eens speelde. Nouja, verkrachtte, zeer pijnlijk om hem zijn vingers steeds te horen verstuiken ) Nou, je wilt niet direct de makkelijkste muziek. Maar die Fuga van Bach heb ik wel voor je. Nog wel gespeeld door Jan Hage ( een betere Bach-speler bestaat niet, volgens mij, of het moet Bach zelf zijn, maar daar hebben we helaas geen opname van), gespeeld in de Grote Kerk van Maassluis. Die kerk bevat binnen veel hout, heeft daardoor en ook door zijn afmetingen een veel kortere nagalm, maar een mooie akoestiek. Opgenomen met twee Audio-Technica U841a grensvlakmicrofoons en de Zoom H4 recorder. (Fragment 1 was nog opgenomen met twee zelf geknutselde grensvlakmicrofoons bestaande uit twee dasspeldmicrofoons gemonteerd in twee plankjes, en een minidisk portable). Als je ( of iemand anders) die opname wil horen, zeg het dan; Dropbox brengt hem zo. Hoho, hihi, haha. Count me in, master Fokko. M rc Dag Marc, ik heb je een mapje gestuurd met 2 stukken van Bach ( Jan Hage) en een stuk gespeeld door Anton Doornhein, waarvan je in het begin denkt: waar g Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 februari 2011 Report Share Posted 4 februari 2011 Dag Marc, ik heb je een mapje gestuurd met 2 stukken van Bach ( Jan Hage) en een stuk gespeeld door Anton Doornhein, waarvan je in het begin denkt: waar g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 februari 2011 Report Share Posted 4 februari 2011 Het eerste stuk staat nu te spelen, maar mijn avond is helaas zowat om. Het klinkt evenwel als een klok orgel. Echt fijn. En heel leuk dat het uit Maassluis komt, een van mijn favoriete schrijvers komt daar vandaan. En nu klinkt het nog beter? Die schrijver is daar wel weggevlucht en woont nu niet zover bij jou vandaan (op fiets afstand). Misschien moet je hem eens gaan opzoeken of op de thee vragen want het is ook een groot audiofanaat en gek van orgelmuziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berret Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Hallo, even voorstellen, ik ben Bert van Dijk en Fokke heeft me uitgenodigd om mijn bescheiden mening te geven over opnametechnieken, mn over orgelopnamen. In de eerste plaats, ik ben geen orgelspecialist in die zin dat ik alleen maar orgels opneem. Ik werk ruim 35 jaar als opnametechnicus/producer/muziekregisseur in de klassieke muziek. De laatste 14 jaar als freelancer, daarvoor voor de landelijke omroepen. Dus uitgezonderd pop heb ik alle genres gedaan incl.grote produkties in mijn omroeptijd, Vara-matinees ed. Sinds mijn freelance bestaan eigenlijk nauwelijks symfonisch repertoire, maar des te meer koren, kamermuziek en barokgezelschappen.En dus ook orgels. Daarbij natuurlijk ook veel moderne muziek in alle mogelijke en onmogelijke bezettingen. Ok, genoeg geluld, ik heb het stukje van Fokke met interesse gelezen en hij zegt een paar interessante dingen: ik grasduin er een beetje op zijn janboerefluitjes doorheen. Oja,Alles wat ik hier schrijf is uiteraard gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Neem de vrijheid om het er van harte mee oneens te zijn. Is er een vaste methode om een orgel op te nemen? Nou nee. Ik heb de ervaring dat sommige orgels uitstekend met PZMs gaan, anderen daarentegen gaan veel beter op een mast. Ik noem maar wat: Hooglandse Kerk Leiden, hoog geplaatst orgel, hangt vrij aan de muur, zou uitstekend met PZMs kunnen, ik heb toentertijd toch na vergelijk voor een vrijstaande mast, AB, gekozen. Laurenskerk Rotterdam. Uitstekend te doen met een paar PZMs, gaat echter ook goed met een mast. Orgel in de Doelen idem Ook een beetje een smaakkwestie. Nicola Link to comment Share on other sites More sharing options...
fokke reiding Posted 6 februari 2011 Author Report Share Posted 6 februari 2011 Hallo Bert, Ik dank je dat je de moeite hebt genomen om zo'n uitgebreide reactie te geven. Ik zal hem 10x lezen en er mijn voordeel mee doen. Dat je in de Nieuwe Bavo in Haarlem niet zo goed met PZM's kunt opnemen, dat had ik zelf ook al meermalen gemerkt. Het klinkt dan wat dof, je mist de boventonen en vooral de hoge registers. En als je zegt dat je in kerken met een hoog hangend orgel heel goed met PZM's uitkomt klopt dat ook met mijn ervaringen; mijn opnamen in bijvoorbeeld de Dom van Trier en de kathedraal van Straatsburg (beide zwaluwnest orgels), de Grote Kerk in Maassluis en de Oude Kerk in Delft( beide hoog hangende orgels) en de Dom van Keulen ( het Langhaus orgel) zijn goed geslaagd. Overigens kan ik helaas niet al je raad opvolgen; ik ben amateur en geen professional, en ik wil mijn apparatuur beslist portable en netspannings-onafhankelijk houden, dus voor mij geen hoge statieven. Nogmaals, bedankt. En, ik heb op aanraden van Marc je Orgelparc CD van Jan Hage besteld (maar nog niet binnen.) Fokke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 februari 2011 Report Share Posted 6 februari 2011 Goed en duidelijk verhaal Bert. Wel eens PZM's op een Jecklin schijf geplakt voor het indirecte geluid i.c.m. A-B (nier/cardioide karakteristiek) voor het directe geluid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fokke reiding Posted 7 februari 2011 Author Report Share Posted 7 februari 2011 Nog even een tweede reactie op je verhaal over microfoontechniek, Bert. Ik ben het eigenlijk maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Wel passend in dit topic.. Hear in Maassluis Link to comment Share on other sites More sharing options...
fokke reiding Posted 7 februari 2011 Author Report Share Posted 7 februari 2011 Wel passend in dit topic.. Hear in Maassluis Bedankt, Hans, dit past idd goed bij dit topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Dus ik kan me voorstellen dat dynamiekcompressie toen noodzaak was. Maar nu, met FM, kabel en digitale overdracht is het toch niet meer nodig? Kun jij daar iets zinnigs over zeggen? Groet,Fokke Als je in de auto zit wil je wel alles kunnen horen, niet alleen de harde delen.. Maar ik ben het helemaal met je eens over de componist zijn fff-jes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Jawel, maar die componisten op de moderne na dan, hadden nooit kunnen denken dat hun muziek ooit ingeblikt zou worden voor latere consumptie in auto's en huiskamers. Daarvoor schreven ze niet, ze schreven louter voor uitvoering in een kerk (of andere specifieke locaties). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Dus ik kan me voorstellen dat dynamiekcompressie toen noodzaak was. Maar nu, met FM, kabel en digitale overdracht is het toch niet meer nodig? Kun jij daar iets zinnigs over zeggen? Groet,Fokke Als je in de auto zit wil je wel alles kunnen horen, niet alleen de harde delen.. Maar ik ben het helemaal met je eens over de componist zijn fff-jes 'T is juist dat er zoveel dynamiek in klassiek zit (i.h.a.) dat ik in de tijd dat ik nog naar muziek luisterde onderweg, al gauw afzag van klassiek en voor pop koos. Het moet echt wel goed stil zijn om je heen om echt van klassiek en aanverwant te kunnen genieten. Niet-dynamiekgecomprimeerde opnamen vind ik thuis vaak schitterend (qua opname). M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Fokke, compressie is helaas in de meeste afluistersituaties bittere noodzaak. Afluisterruimten zijn te klein om de dynamiek in z'n originele omvang weer te geven, het achtergrond ruis niveau is te hoog (tenzij je in de australische outback woont), kunnen de toegevoerde energie niet afvoeren etc. etc. Er wordt in de luisterruimten wel iets aan de akoestiek gedaan, maar aan "sound proofing" komt slechts een enkeling toe. De oplossing om de compressie aan de de bron (opname) teveel te beperken is m.i. echter niet de juiste. Dit moet in de weergave electronica gebeuren. B.v. een microfoontje in de autoradio kan prima als input dienen voor het vaststellen van de "benodigde" hoeveelheid compressie. Er zijn in het begin van het CD tijdperk CD's uitgegeven waar geen enkele compressie was toegepast, je rent je rot naar de volume knop of je hebt na een CDtje of twee knallende koppijn. De stem van Barbara Streisand close mike zonder compressie is zo'n voorbeeld. Het zelfde is met veel Blu-ray (en DVD) soundtracks aan de hand, de Theater mix wordt zonder verdere mastering op de schijf gezet, thuis is het echter geen theater en er gaat vervolgens veel verloren. Alleen Disney masterd al haar uitgaven opnieuw speciaal voor de huiskamer. Die klinken warempel ook het best en meest uitgewogen. Bij die uitgaven zie je dan ook dat allerhande filteropties op de receiver alleen maar negatieve invloed hebben daar waar ze bij een te dynamische mastering van positieve invloed zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Ik heb een ongecomprimeerde uitvoering gehad van Canto Ostinato. Slechts twee piano's, maar bij het rustige begin moet je de volumeknop belachelijk ver open draaien, tot het wat pittiger wordt en je weer naar de volumeknop sprint. Niet praktisch dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
berret Posted 7 februari 2011 Report Share Posted 7 februari 2011 Het is in radioland goed gebruik om bij klassieke muziekopnamen geen compressie met automatische middelen toe te passen. Een beetje gainriding, dus handmatig meeschuiven gebeurt wel, tenslotte past een dynamiek van pakweg 70 dB gewoonweg niet in je huiskamer. Het gemiddelde stoornivo over de hele dag genomen in een gemiddelde aan de straatwoning ligt rond de 35 dBA. Kun je zelf wel uitrekenen hoe hard de weergave wordt als je de volle 70 dB bovenop de ruisvloer van 35dBA legt. Gewoon te hard. En niemand heeft er wat aan als na een harde passage de zachte stukken niet meer hoorbaar zijn boven het achtergrondgeluid. Zelf comprimeer ik nooit, bovendien is de dynamiek op een wat grotere afstand kleiner dan dichtbij. Op 1 van de eerste CDs die ik hoorde , Berliner Philharmoniker onder von Karajan, is geen enkele vorm van compressie toegepast, eerder nog expansie. Ik dacht 6e Beethoven, geen enkele passage die zacht gespeeld wordt is te horen als je niet streeds naadr de volumeknop loopt. Nou is de gemiddelde dynamiek van een orgel groot, maar ook weer niet zo groot als bv een batterij slagwerk, dus bij orgel hoef je niks te doen, alleen fatsoenlijk uitsturen. Voor het uitzendtraject gelden aandere normen. Daar is in het verleden door de omroepbazen in hun onafzienbare wijsheid besloten dat Radio 4 ook goed in de auto te horen moest zijn. Daar hebben ze dus alle thuisluisteraars heel veel onrecht mee aangedaan. tot op heden is daar niks aan veranderd. Via internet wordt radio 4 niet gecomprimeerd in de analoge zin, in digitale zin valt te bezien, bitrate is dacht ik 256k. En Fokke, vwb het rugwerk, daar ben ik het volstrekt met je oneens. Op iedere plek in de kerk is de balans anders, dus wie bepaalt de goede plek? Ik kan me goed voorstellen dat je misschien ergens tussen hoofd en bovenwerk terecht komt. Dat is een keuze die je maakt in overleg met de organist en als zodanig een artistieke keuze. Dat is de vrijheid die je masg nemen. Of het goed uitpakt is een tweede. Ik kan me een gesprek met Bert Matter herinneren van een jaar of 8 geleden in de Walburgis. Bert was ook van mening dat het rugwerk pas halverwege de kerk een beetje in balans was met de rest. Maar afhankelijk van de gekozen microfoonkarakteristiek kan halverwege de kerk wel een sporthalakoestiek opleveren. Dan heb je 2 keuzes, of je veranderd van microfoonkarakteristiek(Dat heeft niet mijn voorkeur) of je gaat de lucht in. Zoals altijd een kwestie van smaak. Dit soort discussies heb je bij iedere opname, het moment als na de allereerste proefopname de musicus (of musici)komen (komt) luisteren. Altijd weer een spannend moment met soms pijnlijke confrontaties, naar beide kanten. De musicus wordt beoordeeld op zijn muzikale prestatie en jij wordt beoordeeld op de opname . Gaat vaak heel goed, soms ook niet en dan heb jij of de musicus een probleem... Zo heb ik binnenkort een opname met een organist die nu al te kennen heeft gegeven dat hij een grote akoestiek wil in een lokatie met een niet zo grote akoestiek. Hij heeft gespeeld in deze akoestiek, vind het orgel ok maar de locatie heeft wat hem betreft te weinig galm. Ik denk dat ik mijn best moet doen om hen te overtuigen dat dit orgel in deze akoestiek staat en dat ik daar weinig aan wil en zal veranderen. we wachten wel af hoe zich dit gaat ontwikkelen. Ook hier heb ik alweer niet de wijsheid in pacht, maar wie dan wel?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now