Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Ben ik niet met je eens. De tijd dat een buizenversterker een afgetopt hoog en een zwabberig laag zou hebben, die is al een tijdje achter ons. Er zijn er voldoende die minimaal net zo veel power hebben als de moderne transistor versterkers, ze zijn ook net zo transparant en snel, terwijl ze het op dynamiek zelfs winnen! Dergelijke argumenten zijn gewoonweg niet meer van deze tijd. Ik kan me ook een demo herinneren bij de Audioclub van Hans waarbij men niet aan kon geven wat nu de transistor versterker was en wat nu de buis. Uiteindelijk dacht men het te weten, was het precies andersom.

Er is geen speaker welke je niet met een buis zou kunnen aansturen (niet met alle buizenversterkers, dat klopt), zelfs de Infinity Kappa 9 in extended kun je met een buis aansturen, 99% van de transistorenversterkers trekken dat niet eens! Of je dat soort luidsprekers in deze tijd nog wilt hebben, dat vraag ik me af, maar het is absoluut te doen...

Waar schrijf ik  dat  :confused:  ik denk dat je abuis bent... :lol:

Met  nieuw ontworpen stevige buizen zoals de KT-120.  Heb je meer power om ook monitors aan te sturen.

Maar dat wil nog niet zeggen dat bij het ontwerp ook rekening is gehouden met een buizen versterker.

Power konden ze ook al in de jaren 60 maken met slechts 2x General Electric 6550, dat is allemaal niet zo'n kunst.

Maar daar gaat het volgens mij allemaal niet om.  Ik zie liever boxen met een hoog rendement, zodat je met 1watt

al een behoorlijke geluiddruk in de kamer hebt.  Dan  is de vervorming ook heel laag en hoor je veel kleine details.

Zie b.v. dit plaatje van mijn moderne voor- en eindversterker. 1watt in 4Ω  (zoals mijn luidsprekers)

ul40s2+mcml051wattin4ohm.jpg

Een goed en behoorlijk "strak" laag kan ook met een buizen versterker. 

Mits de luidspreker zelf niet te veel onder controle hoeft gehouden te worden. 

Ik roep al jaren:  "als ze goed van zichzelf zijn". 

Kennelijk "hoort "  of "leest" niemand dat... Mensen lezen alleen wat ze willen lezen lijkt wel.

Bij een monitor heb je wel weer het voordeel dat het allerlaagste laag toch al verzwakt is en mogelijk

met een stevige KT-120  buizenversterker een goed werkende combinatie is. 

Verder heb ik ook op de Hear dag van 2011 ook het e.e.a. gedemonstreerd :)

• De VdV/vB buizencombinatie klonk heel goed, fris en helder, en had niet zo'n typisch warme buizenklank."
  • "Deze had een wat natuurlijker geluidsbeeld en wiste de ruimte nog wat mooier neer te zetten."

Dus ? ;)

Jack

Ook niet om te proberen (of het wellicht nóg lekkerder kan)..?
Ook niet om te proberen (of het wellicht nóg lekkerder kan)..?

Ach, je weet toch waar dat 'lekkere' vandaan komt? Dan zou een buizenversterker misschien iets zijn. Maar de LFD is precies mijn Lekker Fijn Ding. Klein maar fijn. Verbruikt krap aan 15 Watt. Geluid van hier tot ginder.

Enfijn, mocht-ie stuk gaan :-((

Ach, je weet toch waar dat 'lekkere' vandaan komt? Dan zou een buizenversterker misschien iets zijn. Maar de LFD is precies mijn Lekker Fijn Ding. Klein maar fijn. Verbruikt krap aan 15 Watt. Geluid van hier tot ginder. Enfijn, mocht-ie stuk gaan :-((

Een tevreden mensch... ;)

Ben ik niet met je eens. De tijd dat een buizenversterker een afgetopt hoog en een zwabberig laag zou hebben, die is al een tijdje achter ons. Er zijn er voldoende die minimaal net zo veel power hebben als de moderne transistor versterkers, ze zijn ook net zo transparant en snel, terwijl ze het op dynamiek zelfs winnen! Dergelijke argumenten zijn gewoonweg niet meer van deze tijd. Ik kan me ook een demo herinneren bij de Audioclub van Hans waarbij men niet aan kon geven wat nu de transistor versterker was en wat nu de buis. Uiteindelijk dacht men het te weten, was het precies andersom.

Vandaag toch heel wat zwabberig laag gehoord (Alkmaar), maar ook mooi laag. Het hangt sterk van de gekozen luidsprekers af. Het mooist (met buizen) vond ik de presentatie van Analogue audio met die trapesiumvormigfe Italiaanse luidsprekers. Maar de andere demo daar was een stuk minder. Maar het allermooist vond ik de transistor versterkers met de grote Revel's.

Er is geen speaker welke je niet met een buis zou kunnen aansturen (niet met alle buizenversterkers, dat klopt), zelfs de Infinity Kappa 9 in extended kun je met een buis aansturen, 99% van de transistorenversterkers trekken dat niet eens! Of je dat soort luidsprekers in deze tijd nog wilt hebben, dat vraag ik me af, maar het is absoluut te doen...

De S1 had er in het geheel geen moeite mee... Jaren gespeeld met die combi én in extended mode.

:)

ja inderdaad gehecht. en hoe meer ik eraan verander (laat ik maar geen verbeteren zeggen want dan krijgen we het weer) hoe meer ik eraan hecht. natuurlijk wel eens wat anders geprobeerd, van grote merken tot andermans zelfbouw geheel klasse a versterkertje. en dat laatste maakte nog de meeste indruk (gebouwd door de meneer die de EC AW250 met zoveel geduld restaureerde). alleen nog geen buizen eindversterker(s) gehad hier. wel een buizenvoorversterker.

dus mijn nieuwe aanwinst is dat de intussen drastisch beknutselde spullen niet vervangen worden. het ingeslagen pad van aanpassen bevalt heel goed, moet me niet indenken weer wat 'nieuws' te hebben, open te schroeven en te denken .... dat moet echt ff anders. het spul wordt hoogstens nog eens gehocuspocuspilatespast.

groet

Om het geheel toch analoog te houden, sinds zaterdag in huis:

P1010562_zpsbe675f4f.jpg

Er is wel nog wat werk aan. Ik mis een aantal originele schroeven en de voetjes zitten er niet bij. Bovendien heeft ie geen aandrukrollen, dus die moet ik ook nog bestellen. De afdekplaatjes voor de rollen worden nog nageleverd zodra de vorige eigenaar deze gevonden heeft. En hij heeft corrosie op de koppenkap. Ik dacht dat ik dat er wel uit kon polijsten, maar dat gaat niet lukken. De koppenkap is nl niet van massief aluminium maar zoals lichtmetalen velgen ook gemaakt zijn. Dus magnesium met daarop een aluminium poedercoating, die daarna geborsteld is. Helaas zijn er enkele stukjes alu al afgesprongen.

Maar verder is ie compleet.

Ik had een paar weken geleden al melding gemaakt van mijn nieuwste aanwinst in de vorm van nieuwe speakers of eigenlijk nieuwe speakertjes. Toen had ik enkele dagen een demoset op proef in mijn luister/huis-kamer staan. Inmiddels staat een nieuwe set op stoere Atacama stands mooi te wezen. Al 10 dagen lang. Ik schrijf mooi te wezen, want echt fraai klinken deden ze nog niet. Maar vanavond heb ik voor het eerst het idee dat ze bijna net zo goed klinken als de demoset. Inspelen heet dat fenomeen. Je weet het eigenlijk ook wel, maar onbewust was er toch enige twijfel ontstaan. Heb ik wel de goede keuze gemaakt?. Maar na vanavond weet ik het weer zeker. Het zijn fantastische weergevers, die van het luisteren naar goede muziek een feestje maken.  Oja, het gaat om de KEF LS50 speaker.

Gefeliciteerd AV

Die Kefjes wil ik ooit ook eens ergens horen.

Ze lijken me boven de middelmaat uit te steken.

Nu is het de kunst om niet de behoefte te krijgen aan een subwoofer.

Edited by mumsoft

Gefeliciteerd AV

Die Kefjes wil ik ooit ook eens ergens horen.

Ze lijken me boven de middelmaat uit te steken.

Nu is het de kunst om niet de behoefte te krijgen aan een subwoofer.

Als je in een kleine kamer speelt zul je daar geen behoefte aan hebben. Mijn kamer is 45m² en had eigenlijk ook niet het plan om iets in die richting te proberen...totdat ik twee Translator Bombarde's van Hans Baan(Translator) kon lenen om te proberen :wacko:

ja je weet toch wat niet veel gebruikt wordt slijt niet hard :D

Ja ja, lachen jullie maar. Het is een waarheid als een koe, ik ben erg zuinig op mijn gehoor want ik verdien er mijn geld mee.

De consequentie van die waarheid is natuurlijk wel dat jij en S@m nooit dement zullen worden   ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...