Groovy Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Mooi,een mk 1. Als die gereviseerd is kun je er veel plezier van hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Leuk van harte met je nieuwe aanwinst. Thnx! ha, je hebt een hobby gekocht Succes, leuk om en draadje met zo nu en dan een vordering (+fotootje) te openen wellicht? Zat al aan zoiets te denken, gaat er dus wel komen idd, maar zoals ik al aangaf, gaat dat nog wel ff duren. Een motor revisie is belangrijk voor ik hem uberhaubt ga gebruiken, en die zal ik door Hanze hifi laten uitvoeren, maar zal verder wel veel zelf gaan doen. Daarnaast zal ik ook veel erover lezen in een topic op diyaudio, daar reviseerd er iemand een MKII volledig zelf, en kan daar dus veel van leren. http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/174341-restoring-improving-thorens-td-124-mkii.html Mooi! Ik ben met name benieuwd wat voor een plinth je eronder gaat zetten. Ik heb me al suf (in)gelezen (want wil er zelf één gaan maken), maar elke ervaring erbij is er weer één extra.... Zelf recentelijk een Garrard 301 gekocht, dus ook een Idler wheel speler. Daar heb ik nog geen idee over, maar ga die wel kant en klaar kopen, zelf maken zit er voor mij niet in om er net zo'n mooie te maken zoals ze bij hanze hifi verkopen. En ik wil er wel een waar ik erg lang naar kan blijven kijken. Daar kan ik je dus niet mee helpen helaas, maar misschien wel op diyaudio bv? Mooi,een mk 1. Als die gereviseerd is kun je er veel plezier van hebben. Thnx! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Voor reparatie/revisie aan Thorens kun je ook denken aan Ronald van Eijk in Utrecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 (...) En je gaat eens kijken op ebay, en andere plekken, en bekijkt ze eens een tijdje, en je bied eens wat, en dan ineens is er een van jou. En vandaag gekomen, een TD 124 MK1(...) Deze heeft geen 4,5 kilo zware magnetische main platter, maar een 2,9 kilo zware gespoten zink alu platter die als optie gegeven werd. (...) Beste dhfreakie, Van harte gefeliciteerd met je prachtige aanwinst! Heb je al een idee ten aanzien van arm & element? Het lijkt me een goede zaak dat jouw exemplaar is uitgerust met een zinklegering plateau. De originele stalen plateaus trokken magnetische elementen aan, die daardoor kapot konden gaan door te hoge naaldkracht. Bovendien hadden die hardere stalen plateaus minder inwendige resonantiedemping. Maar het verbaast me, dat jouw draaitafel met zinklegering plateau "Mk 1" wordt genoemd: voor zover ik me herinner, gaf juist de introductie van dit lichtere, niet-magnetische plateau aanleiding tot de aanduiding "Mk 2"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 1 oktober 2013 Report Share Posted 1 oktober 2013 Beste dhfreakie, Van harte gefeliciteerd met je prachtige aanwinst! Heb je al een idee ten aanzien van arm & element? Het lijkt me een goede zaak dat jouw exemplaar is uitgerust met een zinklegering plateau. De originele stalen plateaus trokken magnetische elementen aan, die daardoor kapot konden gaan door te hoge naaldkracht. Bovendien hadden die hardere stalen plateaus minder inwendige resonantiedemping . Maar het verbaast me, dat jouw draaitafel met zinklegering plateau "Mk 1" wordt genoemd: voor zover ik me herinner was het juist de introductie van dit lichtere, niet-magnetische plateau dat aanleiding gaf tot de aanduiding "Mk 2"... Wat betreft arm wil ik wel graag een 12", om die reden vind ik het dus ook niet erg dat er geen armboard op zit, en element, nog helemaal geen idee, in elk geval een goeie Maar minimaal Denon DL103R of beter. De platter is niet wat het tot een MK II maakt, deze platter werd later tijdens de productie enkel als optie gegeven om de magnetische problemen van de stalen platter op te lossen voor de klant. Het is dan wel zo dat de meeste (zo niet alle) MK II modellen deze lichtere platter hebben, maar dat wil niet zeggen dat een MK I hem niet kan hebben. http://www.schopper.ch/index.php?page=non-mac-platter MK I, kleur beige, puntige stelknop, TD 124 kenmerk op snelheidsplaat MK II, kleur grijs, vierkantige stelknop, TD 124 MK II kenmerk op snelheidsplaat Zie kleur/knopverschil http://www.hanzehifi.nl/merken-bezigheden/thorens-garrard/thorens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 2 oktober 2013 Report Share Posted 2 oktober 2013 Dat is correct. Als je bij Hanzehifi een Thorens 124 mk1 of mk 2 koopt dan kun je aangeven welk plateau je wilt hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Dadelijk met de geestelijke vader van deze speakers, Hans Baan, een stel HB10 ophalen in Delft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 TD 124 MK II is toch gewoon een hebbe ding die je bij collectie draaitafels zet of niet !!! Zoiets is toch achter haald of niet soms. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 TD 124 MK II is toch gewoon een hebbe ding die je bij collectie draaitafels zet of niet !!! Zoiets is toch achter haald of niet soms. mvg wol Zet je eigen speler er eens naast, dan weet je het. Niet zomaar wat zeggen a.u.b. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Ik heb hem 4 jaar gehad en een een kennis van mij heeft hem bij zijn verzamelijng staan wordt nog af toe gebruikt als nostalogie en die twee zijn tip orde,zet er maar een scheu of die van Arden neer of die van Feikert dan hoor je wat anders of een Rake. mvg wol philips 212 liefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Ik heb hem 4 jaar gehad en een een kennis van mij heeft hem bij zijn verzamelijng staan wordt nog af toe gebruikt als nostalogie en die twee zijn tip orde,zet er maar een scheu of die van Arden neer of die van Feikert dan hoor je wat anders of een Rake. mvg wol philips 212 liefhebber En hebben ze alle 3 hetzelfde element aan boord. Of ben jij van mening dat het loopwerk maakt dat ze beter klinken dan de Thorens 124. Het grootste verschil zit neem ik aan toch in de elementen onderling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Dadelijk met de geestelijke vader van deze speakers, Hans Baan, een stel HB10 ophalen in Delft. Ik heb ze gehoord,klinken goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Wat zijn het? Ik vind via Google alleen luidspreker conussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Die vraag kwam ook bij mij op. Iedereen strooit hier maar met typenummers en afko's of het niets is. Ik heb laatst een prachtige BR59 op de kop kunnen tikken, trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Wat zijn het? Ik vind via Google alleen luidspreker conussen. Hans Baan translator luidsprekers. Correctie,de Translator serie kwam na de HB serie. Via google. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Wat zijn het? Ik vind via Google alleen luidspreker conussen. Kijk eens op deze mooie website http://www.translator-info.nl/ Dan vind je in geen tijd http://www.translator-info.nl/hb10.html Een 4 weg transmissie lijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Zeer fraaie transmissielijnluidsprekers, ontworpen door Hans Baan. Zeer kenmerkende klank dankzij de zeer laag afgestemde TL en topunits van Kef. De tweeter is in de tijd vernieuwd voor een vifa unit. Fijne speakers met een warme, maar open klank.alle details: http://www.translator-info.nl/hb10.html Te horen en bezichtingen in Amsterdam Prijs: 650 euro Nu 350 280 euro Voor illustraties zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=15604 aag: 21x30cm - Kef B139 SP1044 geselecteerd laag-midden: 13cm - Kef B110 SP1003 gemodificeerd midden-hoog: 39mm dome - Kef T52 SP1049 hoog: 19mm dome - Celestion HF2000 4-weg transmission-line scheidingsfilter: 6 dB/octaaf - faselineair scheidingsfrequenties: 200, 3000 en 10.000 Hz impedantie: 8 Ohm Q-factor: 0,6 belastbaarheid: 100W continu, 200W (0,5 sec) frequentiebereik: 25-22.000 Hz afmetingen hxbxd: 109x45x41 cm gewicht: 38 kg gebouwd van 1974-1979 http://www.translator-info.nl/hb10.html Zulke speakers, dus. Je kon ze zelf bouwen: bouwpakketten waren verkrijgbaar bij Hans Baans RAF filiaal in de Maasstraat (Amsterdam Zuid). Als je bereid was wat extra te investeren, kon je op (zeer lage) eigenresonantiefrequentie (20 Hz) geselecteerde basspeakers (B139) krijgen. Those were the days, my friends! De latere Translator - Hans Baans eigen merk - luidsprekers waren compacte gesloten luidsprekers, die gekenmerkt werden door een strak, keurig, ja vrijwel onberispelijk gedrag. (Niet elke audiofiel houdt echter van keurig en strak.) Maar zowel de HB transmissielijnsystemen als de gesloten Translator luidsprekers kunnen het nog steeds opnemen tegen de beste luidsprekers van nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Mijn nieuwste aanwinst Onkyo A-809 een beest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Dat waren nog leuke tijden Spido,novotel amsterdam en daar voor in tiel .Latham ,Solosound .ketelaar en enz And don,t forget the Coles tweeter En af en toe rodel speakers kopieeren van elkaar :biggrin: mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Voor illustraties zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=15604 http://www.translator-info.nl/hb10.html Zulke speakers, dus. Je kon ze zelf bouwen: bouwpakketten waren verkrijgbaar bij Hans Baans RAF filiaal in de Maasstraat (Amsterdam Zuid). Als je bereid was wat extra te investeren, kon je op (zeer lage) eigenresonantiefrequentie (20 Hz) geselecteerde basspeakers (B139) krijgen. Those were the days, my friends! De latere Translator - Hans Baans eigen merk - luidsprekers waren compacte gesloten luidsprekers, die gekenmerkt werden door een strak, keurig, ja vrijwel onberispelijk gedrag. (Niet elke audiofiel houdt echter van keurig en strak.) Maar zowel de HB transmissielijnsystemen als de gesloten Translator luidsprekers kunnen het nog steeds opnemen tegen de beste luidsprekers van nu. Mooie speaker. Toch vond ik de meest begeerlijk TL (naast wellicht een paar IMF/TDL modellen) de Quadral Titan Mk2 http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128466.0 (dat ben ik niet hoor ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 oktober 2013 Report Share Posted 6 oktober 2013 Ik gebruikte tot op heden standaard neutrik XLR/RCA connectoren en heb nu deze gekocht van Cardas. Synergistic gebruikt voor hun kabels ook Cardas connectoren, dus dat maakte de keuze voor mij gemakkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 oktober 2013 Author Report Share Posted 6 oktober 2013 Ik gebruikte tot op heden standaard neutrik XLR/RCA connectoren en heb nu deze gekocht van Cardas. Synergistic gebruikt voor hun kabels ook Cardas connectoren, dus dat maakte de keuze voor mij gemakkelijk. Verlooppluggen...?? Kun je niet beter nieuwe stekkers aan je kabels (laten) zetten ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 oktober 2013 Report Share Posted 7 oktober 2013 Misschien zitten daar verzwakkers in? Anders krijg je wel wat veel signaal: balanced > single ended Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 7 oktober 2013 Report Share Posted 7 oktober 2013 Verlooppluggen...?? Kun je niet beter nieuwe stekkers aan je kabels (laten) zetten ?? Dat was ik aanvankelijk ook van plan! Ik kreeg echter bericht van Synergistic Research. Mijn interlinks hebben een bepaald procedé ondergaan wat teniet gaat en waardoor men aangeeft dat de voordelen tegen de nadelen zullen wegvallen. De importeur gaf aan dat hij zelf ook Cardas verlooppluggen gebruikt met goed resultaat. Qua kosten maakt het allemaal niet uit en ik heb helaas thuis al mogen ervaren wat het betekent als het procedé wordt opgeheven. Ik werd er niet vrolijk van, juist op het gebied van ruimtelijkheid wordt ingeleverd en dan is het voor mij ineens een no-brainer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2013 Report Share Posted 7 oktober 2013 Ik heb vandaag een volledig gereviseerde/gemodificeerde Quad 303 opgehaald. Als die bevalt laat ik ook de 33 aanpakken. Probleem is dat al mijn LS bij mijn kinderen een plaats hebben gekregen. Maar goed mijn zolder is nog niet klaar dus voorlopig gaat de 33/303 naar een vriend. Hij wil zijn dure versterker wegdoen en ook een 33/303 gaan kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts