Guest Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Spido.JLH is een total anders concept als Leak ,als je de rustroom 30mA door de JLH stuurt loopt dat ding totaal niet. Jack moet geen verwaring stichten . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Die Harolds Leak stond bekend als een jatter. Heeft wel eens een artikel in hifi news gestaan hoe hij een product uit wireless overnam en dan met advocaten ging dreigen in termen " ik maak je kapot". Daar is mij niets van bekent Carl, heb je dat bewuste artikel nog? Anders vind ik niet erg gepast dat je zomaar zoiets gaat roepen.. Ik heb net een boek (dacht retro audio elektuur 2005) teruggebracht naar de Bieb en daar stond o.a. een van de 1e FM tuners in. Daar stond dat Leak zijn tijd ver vooruit was en zeer innovatief. Het geluid van die tuner was beter dan menig nieuw van dat moment. Maar ook zijn buizen versterkers zijn zeer goed en solide. Het is ongelofelijk wat een een geluid uit EL34 Eletro Harmonix buzen kan komen van 15euro per stuk Dat komt voornamelijk door de unieke en voortreffelijk gewikkelde uitgangstrafo' s @pjort dat JLH schema upload ik morgen wel even. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Spido.JLH is een total anders concept als Leak ,als je de rustroom 30mA door de JLH stuurt loopt dat ding totaal niet. Jack moet geen verwaring stichten . mvg wol Het ene is klasse A het andere A/B. het gaat om de 1e watt, de rest is flauwekul. Uit mijn hoofd beide hebben 5 transistors in de eindtrap waarvan de 2 laatste ordinaire 2N3055 Een enkelvoudige voeding, dus een vette elco in de uitgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 JLH zijn in zoveel smaken te krijgen die kan je zelf op 2 handen niet krijgen Rudi van Stratum die heeft er nog een compleet verhaal van gemaakt. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Jack ,30mA is voor mij class B en dat is het verschil met 1,2 A door de JLH. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Een Akai AA-1030 receiver. Een verlaat erfstukje van mijn schoonvader die ik helaas nooit heb gekend. Ik weet niet of het ding nog werkt, hij heeft tientallen jaren op een zolder gestaan. Grote kans dat hij het nog doet. Deze apparaten zijn erg solide gebouwd. Even rustig op gang laten komen op een variac Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 JLH zijn in zoveel smaken te krijgen die kan je zelf op 2 handen niet krijgen Rudi van Stratum die heeft er nog een compleet verhaal van gemaakt. mvg wol Ze zijn niet te koop Wol. je moet ze zelf bouwen (of laten bouwen). Ja logisch dat er dan even zovele uitvoeringen van zijn. P.s. Jack een JLH (waar we het hier over hebben) en een Leak zijn totaal niet te vergelijken. Ja, ze zijn beide zwaar en er zit een stekker aan, maar dan houdt het vergelijk op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Spido,je moet niet Jack in bescherming nemen want als je schema,s kan lezen dan moet je toch bijna blind zijn als je het verschil niet tussen Leak en JLH. kan zien mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Jack ,30mA is voor mij class B en dat is het verschil met 1,2 A door de JLH. mvg wol Bij een voedingspanning van 75volt ruim 1watt. Lijkt me voldoende Wol. Ook bij 30watt geen vervorming zichtbaar op de scope. Versterker wordt ook niet echt heet bij normaal gebruik. Die JLH daar kun je eieren op de koelplaten van de eindtransitoren bakken. Zeker ook een mooi ontwerp (alles van Rudy heb ik natuurlijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Spido,je moet niet Jack in bescherming nemen want als je schema,s kan lezen dan moet je toch bijna blind zijn als je het verschil niet tussen Leak en JLH. kan zien mvg wol Wie zegt, dat ik dat niet kan Wol? Aannames ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 P.s. Jack een JLH (waar we het hier over hebben) en een Leak zijn totaal niet te vergelijken. Ja, ze zijn beide zwaar en er zit een stekker aan, maar dan houdt het vergelijk op. Leuk ik zal beide schema ' s posten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Jack, dan had dan niet over moeten beginen dan was het een discussie minder. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Die JLH heb ik al gedaan Jack. Overheen gelezen? De schema's lijken wel wat op elkaar op het eerste gezicht maar ze werken toch wezenlijk verschillend. Kijk maar eens goed............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Potjr,ik heb de F5 liggen moet ik nog bouwen ,maar wat doet die bateraaf koop die alle eindtorren op en dan aanbidden ze die man nog ook ,dan moet je nog gestoord zijn om nog respect te hebben zo een kwal uit de usa mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Potjr,ik heb de F5 liggen moet ik nog bouwen ,maar wat doet die bateraaf koop die alle eindtorren op en dan aanbidden ze die man nog ook ,dan moet je nog gestoord zijn om nog respect te hebben zo een kwal uit de usa mvg wol Niet meer aan beginnen Wol als je niet alles compleet hebt. Die eindtorren zijn het probleem niet maar de ingangsfets worden al 6 jaar niet meer gemaakt. En dan houdt het een keertje op. Worden op Ebay woekerprijzen voor gevraagd of het is Chinese nep. Is niet Pass zijn schuld, maar de schuld van Toshiba Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Jack, dan had dan niet over moeten beginen dan was het een discussie minder. mvg wol Waar is, denk je een forum voor Wol? Om op een prettige manier van gedachte te wisselen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Mijn vriend is een zeer bedachtzaam type. Hij heeft mijn 33/303 al in huis gehad en krijgt hem nu gemodificeerd weer een tijdje te leen Ik denk wel dat hij zijn versterker weg doet. Hij is er niet tevreden mee en ik heb hem zelf ook vergeleken met de Quad en ik begrijp wel waarom. Beetje nep geluid. Beste Carl, Twijfel niet aan de kwaliteiten van de Quad combinatie 33/303. Maar zeg nu zelf, is die set beter als jouw West voor en eindversterker ? Twee, iedereen of bijna iedereen op dit forum is het er wel over eens dat de luidspreker + akoestiek het meeste invloed op het geluid. Geen idee wat voor versterker je vriend heeft en ook de luidsprekers zijn onbekent. Kun je daar misschien iets meer over vertellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Die JLH heb ik al gedaan Jack. Overheen gelezen? De schema's lijken wel wat op elkaar op het eerste gezicht maar ze werken toch wezenlijk verschillend. Kijk maar eens goed............ Het was gister laat, was vandaag vroeg 5:30 dus de updates heb ik gemist. Zo ziet de eindtrap van de Leak 30 stereo plus er uit. Zo'n wereld verschil vind ik het niet. Eindtrapje met 2N3055. Enkelvoudige voeding dus elco in de uitgang. 2 stuurtransistors, referentie trap, voorversterking en tegenkoppeling via R48. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Nu een van de 1e ontwerpen van JLH Ook een eindtrapje met 2N3055. Enkelvoudige voeding dus ook dikke elco in de uitgang. De sturing is wat eenvoudiger, maar knap bedacht. Er is zo te zien lokale tegekoppeling voor wisselspanning via C1 en gelijkspanning via TR4/TR3 Lokale tegenkoppeling is inderdaad sneller dan overal tegenkoppeling zoals bij de Leak. Ze zijn inderdaad niet precies hetzelfde, maar dàt heb ik ook niet beweerd. Wel hadden of hebben ze exact hetzelfde doel, n.l: Net zo goed klinken dan de toenmalige buizen versterkers. Ik ben van mening dat, dat ook zo is. Maar er is beter (maar ook meer slechter.....) Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Zo ziet de eindtrap van de Leak 30 stereo plus er uit. Zo'n wereld verschil vind ik het niet. Ik ken de schema's Jack. Wat je daar post is de Leak 30 uit de jaren '70 met silicium transistoren. Is vrijwel een kopie een van de Quad 303 van eind jaren '60. Maar als je het wezenlijke verschil in werking met de JLH niet ziet houdt het op: De Leak 30 is een gewone klasse-(A)B met quasi complementaire PP eindtrap ingesteld op 30 mA. Dus zoals alle mainstream amps uit die tijd. Enige waarin hij zich onderscheidt is dat hij current feedback gebruikt zoals in de Quad 303. De JLH is een full klasse-A met SE eindtrap en active load, ingesteld op 1,5 A. Dat is wezenlijk wat anders dan de Leak. Het verschil in klank tussen een full klasse-A en een klasse-B hoef ik toch niet uit te leggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Het verschil in klank tussen een full klasse-A en een klasse-B hoef ik toch niet uit te leggen? Dat hoeft niemand. Warme versterkers genoeg hoef ook niet persé gelijk te hebben. Wat ik wel jammer vind, dat Wol continu àndere mensen de hete kolen uit het vuur laat halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 (...) Wat je daar post is de Leak 30 uit de jaren '70 met silicium transistoren. Is vrijwel een kopie een van de Quad 303 van eind jaren '60. (...) Quad 303 werd op de markt gebracht in 1967. Leak Stereo 30+ (siliciumtransistoren) dateert van 1965. De oorspronkelijke Leak Stereo 30 (germaniumtransistoren) verscheen in 1963. De Leak Stereo 30 en Stereo 30+ kunnen onmogelijk kopieën zijn van de Quad 303, want ze werden veel eerder ontworpen. Bovendien is de tegenkoppeling heel anders. Opvallend, overigens, dat die oude Quad 303 nog steeds door velen wordt gewaardeerd: dit in tegenstelling tot zijn opvolger 405 met current dumping. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Volgens mij kwam de Leak stereo 30+ pas in 1969 op de markt Spido als opvolger van de stereo 30 met germanium transistoren. Maar daar is weinig over te vinden. De eerdere Leak stereo 30 uit medio jaren '60 is schematisch trouwens beduidend anders dan de Leak stereo 30+ en i..d.d. ook anders dan de Quad 303 Opvallend, overigens, dat die oude Quad 303 nog steeds door velen wordt gewaardeerd: dit in tegenstelling tot zijn opvolger 405 met current dumping. Is toch niet zo raar als je ze klankmatig vergelijkt? Vind die 405 nou niet erg aangenaam klinken i.t.t. tot de 303. Kennelijk vinden meer mensen dat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 (...) Lokale tegenkoppeling is inderdaad sneller dan overal tegenkoppeling zoals bij de Leak.(...) Beste Tubejack, "Snellere tegenkoppeling"? Ten opzichte van... wàt? Ten opzichte van het ingangssignaal? Of ten opzichte van de output van een bepaalde versterkertrap? En moet er, na lokale tegenkoppeling, niet sowieso nog overall tegenkoppeling plaatsvinden bij wijze van final check & correctie? Bedoel je dat er bij overall tegenkoppeling meer aantasting/vervorming van het audiosignaal ontstaat dan bij lokale tegenkoppeling? Welke soort van aantasting/vervorming is dat dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 oktober 2013 Report Share Posted 9 oktober 2013 Beste Spido, Daar is al veel over geschreven, ook op dit forum. Bij globaal, wordt net als de stereo 30 plus een klein beetje van de uitgang terug naar de ingang gevoerd. Het passeerd dus alle tussenliggende trappen. Bij lokaal is dat een klein gedeelte. b.v. een versterker trap. Die weg is korter dus sneler. Ad 2 Dat hoeft niet, maar goed tegenkoppelen blijkt nog een hele kunst. Er is oot een buizen versterker van Menno van der Veen geweest met regelbare tegenkoppeling. Het is goed te horen wat het doet. Bij veel tegenkoppeling wordt het laag strak maar een beetje steriel en weinig levendig. Bij te weinig een blubber bas. Het is zaak hier een optimum in te vinden, Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts