Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten II....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Volgens mij kwam de Leak stereo 30+ pas in 1969 op de markt Spido als opvolger van de stereo 30 met germanium transistoren. Maar daar is weinig over te vinden.

(...)

Beste Pjotr,

O, maar daar is genoeg over te vinden, hoor. In het boek* dat ik Carl reeds adviseerde, bijvoorbeeld.

Daar lees ik o.m.:

"A prototype of the Stereo 30 was demonstrated to the BSRA during late 1962 and reported on in the May 1963 edition of Wireless World" (pag. 168) en

"The Stereo 30 development took around two years and it was launched in December 1963 whilst its Audio Fair debut was in 1964" (pag. 172).

Ten aanzien van de Stereo 30+ stel ik tot mijn verrassing vast dat jij - alweer! - veel meer gelijk hebt dan ik tevoren aannam.

Ik meende dat Stereo 30+ eigenlijk neerkwam op een opwaardering van de Stereo 30, door deze met siliciumtransistoren cum annexis uit te rusten, in plaats van met germaniumtransistoren.

Maar eigenlijk was het een heel nieuw ontwerp, dat meer leek op de nieuwe en (voor die tijd) zware Leak Stereo 70, dan op de oorspronkelijke Stereo 30:

"The Stereo 70 was released in 1967 and Ted Ashley remembers being very pleased with the design, on which Design Engineer Ray Whitcombe contributed a great deal.

The physical layout of components in the Stereo 70 was completely new - the amplifier used a pair of plug-in boards for the pre-amplifier stages and another pair of plug-in boards for the power amplifier (but the power transistors were mounted separately on a heat sink that wrapped around the power transformer).

The output stage biasing is more conventional, using a pair of diodes to sense the output transistor temperature, instead of a thermistor on the Stereo 30.

The amplifier's performance is a considerable improvement over the Stereo 30.

The Stereo 30 Plus followed soon afterwards, effectively being a revised version of the Stereo 70 with a lower voltage power supply of 48 Volts, and an output stage using either 2N3055 or 2N5036 types"

(pags. 173-175).

"Firsts in High Fidelity" - The Products and History of H.J. Leak & Co. Ltd. (Stephen Spicer, ISBN 1-882580-31-1)

Daar is al veel over geschreven, ook op dit forum.

Bij globaal,  wordt net als de stereo 30 plus een klein beetje  van de uitgang terug naar de ingang gevoerd.

Het passeerd dus alle tussenliggende trappen. Bij lokaal is dat een klein gedeelte. b.v. een versterker trap. 

Die weg is korter dus sneler.

Ad 2  Dat hoeft niet, maar goed tegenkoppelen blijkt nog een hele kunst.

Er is oot een buizen versterker van Menno van der Veen geweest met regelbare tegenkoppeling.

Het is goed te horen wat het doet. Bij veel tegenkoppeling wordt het laag strak maar een beetje steriel en

weinig levendig.  Bij te weinig een blubber bas.  Het is zaak hier een optimum in te vinden,

Beste Tubejack,

Het verbaast mij wel, dat er in de Stereo 30+ kennelijk alleen overall feedback wordt toegepast.

Want in vroege publicaties, m.b.t. buizenversterkers, pleitte H.J. Leak nog voor lokale èn overall negative feedback. "Lots of it!"

Maar als je het relateert aan frequentie en fase bij laagfrequente signalen, kàn er in het uitgangssignaal logischerwijze toch geen snelheidsverschil tussen beide methodes zijn?*

http://www.44bx.com/leak/PointOne2.html

(...) It is extremely difficult to apply feedback over several stages and in large magnitudes without causing instability. This may be more clearly grasped when it is realised that the beneficial effects of feedback were known early in 1934 (Ref 15), though it was not until 1945 that an amplifier with a distortion content as low as 0.1% became available in Britain, when H. J. Leak revolutionised performance standards with the design of the original " POINT ONE " amplifiers (Ref 16). There is, of course, always a time lag between scientific research and commercial development, and the extremely long lag in this case should bring home to the non-technical reader the great difficulty of applying feedback properly.(...) In general, the beneficial results of negative feedback are enhaced by increasing the magnitude of the feedback, and by increasing the number of stages over which the feedback is taken (up to an optimum munber of stages - Ref 17). These conditions are, unfortunately, exactly those which are the most difficult to attain. As in other fields of human endeavour, the most desirable result is attained only by employing maximum skill and effort. (...) From the reply to question 2 it is clear that the output of the amplifier must be returned, or "looped", to the input in order to obtain the enormous improvements which only negative feedback can give. To prevent the possibility of the feedback causing instability, the gain over the loop formed by the amplifier and the return circuit must fall to unity before the phase shift reaches 180 degrees. In other words, when the feedback becomes positive there must be no amplification over the loop. If the feedback becomes nearly positive. i.e., the loop phase shift reaches nearly 180 degrees at the same time that the loop gain falls to unity, the amplifier will be stable, but there will be no margin of safety to guard against the normal manufacturing tolerances in valves and components. The stability of any feedback amplifier can be adequately stated by specifying margins of safety for phase and gain (Ref 18);, with tolerances covering the extremes of manufacturing variations. We are the only manufacturers who have been stating this vital information since 1948. Unless this information on safety margins is given there can be no guarentee whatever that the audible results from a multistage feedback amplifier will be pleasing, however impressive the remainder of the specification may appear, for without stated safety margins there can be no certainty that the amplifier will be stable. (...)

In late 1951 H.J.Leak & Company published a 28-page treatise explaining the history, concept, and design of the TL/12 amplifier and the associated RC/PA/U pre-amplifier.

http://www.44bx.com/leak/PointOne1.html

PointOneAmpsCover_book3a.JPG

Guest tubejack

Weet exact wat je bedoeld  Spido.

In somige oudere Leaks buizen versterkers wordt in elke trap lokale tegenkoppeling gebruikt.

Wat in die specifieke situatie beter of sneller is, weet ik niet.

In de nieuwere stereo 60 wordt  zowel lokale (eindtap) als globale toegepast.

De stereo 30 plus is inderdaad een kleinere versie van de stereo 70.

Alles wat je weten wilt over feedback:

http://audioworkshop.org/downloads/power_amp_design_part1.pdf

http://audioworkshop.org/downloads/Baxandall%20power%20amp%20design_part2.pdf

Met name de 2e PDF gaat dieper in op feedback.

In principe pas je alleen globale feedback toe maar vaak kan dat niet omdat daarmee geen stabiele versterker te maken valt. Met lokale feedback corrigeer je dan ongewenste partiële faseverschuivingen zodat het overall weer goed gaat. Een goede balans/combinatie van beide te vinden is een kunst op zich.

En als je een wat verder wilt kijken dan Leak lang is: http://www.douglas-self.com/ampins/wwarchive/wwarchive.htm :D

Het verbaast mij wel, dat er in de Stereo 30+ kennelijk alleen overall feedback wordt toegepast.

Want in vroege publicaties, m.b.t. buizenversterkers, pleitte H.J. Leak nog voor lokale èn overall negative feedback. "Lots of it!"

Maar als je het relateert aan frequentie en fase bij laagfrequente signalen, kàn er in het uitgangssignaal logischerwijze toch geen snelheidsverschil tussen beide methodes zijn?*

Dat is er ook niet. ;)

Jack,welke hete kolen :D jij moet niet eroverheen kletsen eerst goed het schema bekijken en dan pas antwoorden,schema,s vreet je op.en nog iets tegenkoppeling kan voordeel opleveren maar ook nadelen

mvg wol

Guest tubejack

Jack,welke hete kolen :D jij moet niet eroverheen kletsen eerst goed het schema bekijken en dan pas antwoorden,schema,s vreet je op.en nog iets tegenkoppeling kan voordeel opleveren maar ook nadelen

mvg wol

De kleuter klas,  zijn we reeds gepasseerd Wol <_<

(...) tegenkoppeling kan voordeel opleveren maar ook nadelen

Beste Wol,

Ja, als je 't verkéérd doet, hè?

(Of misschien kan ik beter zeggen: "Als je 't niet góed doet..."

Want "verkeerd" kan op heel veel manieren.

En "goed" maar op één wijze.

De Waarheid ligt nóóit in het midden.)

Kennelijk is de wetenschap van goede tegenkoppeling (resulterend in effectieve bestrijding van vervorming, verhoging van demping etc.), met behoud van voldoende stabiliteit, met het verscheiden van Leak verloren gegaan, want moderne buizenversterkers halen geen van alle de prestaties van die antieke Leaks (uit de jaren 40-60) op het gebied van vervorming (THD) en demping.

Binnenkort fl*kker ik daarom waarschijnlijk àl m'n min-of-meer moderne versterkers en -versterkercombinaties op marktplaats en/of ebay.

Mijn antieke (onlangs weliswaar liefdevol & kundig gerenoveerde) versterkers uit de jaren '60 klinken zó precies en zó natuurlijk... daar kan simpelweg niets nieuwers tegenop!

(Geen idee hoe men zoiets dóet, overigens: dat aanbieden op marktplaats en ebay!

'k Weet nog niet eens hoe PayPal werkt, hoe je LP's digitaal kunt opslaan, of hoe je CD's op een HD kunt zetten met gering kwaliteitsverlies en verhoogd gebruiksgemak.

Ik modder nog steeds maar wat ouderwets aan met elpees en ceedees.

Het klinkt echter allemaal prima.

Maar 't worden er intussen wel heel véél, al die ceedees en elpees...)

spido ,ik zou niet weten waarom geen tegenkoppeling slechter kunnen zijn als met tegenkoppeling

spido dan gooi die leak transister mee op ebay of in de kliko

men praat altijd over leak buizen ,transister komt niet voor bij de audioliefhebbers.

mvg wol

Guest tubejack

jack ,als er discussie is over schema,s moet je niet tussendoor een recklame folder van yamaha er tussen gooien dan kun je beter niet reageren

Welke Yamaha reclame Wol :huh:   En welke "discussie"  doe je dan wel eens mee dan? 

Zeg Jack, geldt ook voor jou. Als jullie nou eens beide ophouden met dat schoolmeiden gekissebis.

Ik wou het net "zeggen"..... Blijkbaar liggen "ze" elkaar niet, kan je beter maar niet meer op elkaar reageren, jullie vinden elkaar toch niet  :wacko:  ;)

Guest tubejack

Het is verschil van inzicht,  wat geeft dat?  Als we allemaal hetzelfde waren, werd het een saaie boel.

Uit irritatie, komen soms de mooiste dingen voort.  Dat jullie dat niet zien, enkel "gekissebis"  kan ik jullie moeilijk kwalijk nemen.

Vriendelijke groet,

Jack

Uitt irritatatie ga je wel klagen bij de web master  :mad2:  :mad2:  :mad2:

ik had laats een gesprek met een van de leiders van dit form, had ik voorbeelden aan gehaald wat ook niet kon,  zei die die ook dat ik een klacht kon indienen  dan zeg ik aan de ene kant waar bij je mee bezig .

Ik heb te maken met moeilijke niet lieverdje,s daar dooft de vlam vanzelf uit ,als je maar met hun de confrontatie aan gaat .

mvg wol

Het is verschil van inzicht,  wat geeft dat?  Als we allemaal hetzelfde waren, werd het een saaie boel.

Uit irritatie, komen soms de mooiste dingen voort.  Dat jullie dat niet zien, enkel "gekissebis"  kan ik jullie moeilijk kwalijk nemen.

Vriendelijke groet,

Jack

Ik denk dat irritatie geen goed uitgangspunt is voor nieuwe inzichten. Hoewel ik mij ook wel eens te veel heb "laten gaan".

Nieuwe inzichten zijn natuurlijk prima. Praten over geluidsweergave is en blijft altijd moeilijk.

Stel nou Jack dat ik mijn mening geef over jouw luidsprekers. Ik vind dat ze bepaalde dingen goed doen, maar andere minder goed. Jij zult het met dat laatste niet eens zijn en dan hebben we waarschijnlijk de poppen aan het dansen. Met Hans van L. heb ik eerder hetzelfde meegemaakt en ik heb daar geen zin meer in.

Iedereen, alvast een prettig weekend gewenst.

IK hoor liever negatieve mening dan positieve mening over het product dan kun je over nadenken, zit dat in de lijn wat je ook verwacht hebt of moeten we het product nog bijschaven

Elk product heeft zijn voor en nadeel en dat moeten jullie eens leren accepteren en niet er over heen lullen of wegmoffellen 

mvg wol

Vriendelijke groet,

Jack

Wanneer is de huwelijksplechtigheid Jack? We krijgen toch wel allemaal een uitnodiging? :D

Guest tubejack

Wanneer is de huwelijksplechtigheid Jack? we krijgen toch wel een uitnodiging? :D

Nou zo,  ben ik een huwelijk aangegaan met o.a. Translator, Sony,  Array, Leak, Perfect Performer., Thorens,  Ortofon  e.v.a.

Allemaal van die irritante mensen en dingen :P Maar  ze maken wel mooie spullen.

Verder heb ik mijn mening over heel wat dingen bij moeten stelling b.v.  digitale audio,  tegenkoppeling, dempingfactor  e.v.a.

Alleen sneu dat sommige zich vasthouden aan hun stokpaardjes.  

Guest tubejack

Noem het liever een kritische mening Wol. En als dat niet zomaar uit de lucht gegrepen is of hearsay is, en met respect gebracht wordt, pas dan heb je er wat aan.

Precies :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...